Uniwersytet Łódzki - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Szaleństwo kolekcjonowania. Od gabinetów osobliwości do wirtualnego muzeum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-5P003O Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Szaleństwo kolekcjonowania. Od gabinetów osobliwości do wirtualnego muzeum
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone kulturowym i historycznym aspektom kolekcjonerstwa i wystawiennictwa,

oraz roli muzeum jako instrumentu intelektualnej, artystycznej, kulturowej wymiany.

Część modułu „Kultura materialna i gospodarcza Europy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2014/2015" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-15
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rejniak-Majewska
Prowadzący grup: Agnieszka Rejniak-Majewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie lub ocena
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

- dyskusja nad tekstami,

- proste samodzielne zadania badawcze, związane z wyszukiwaniem, porządkowaniem i przakazem informacji, opisem wybranych zjawisk.


Sposoby i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceny

35% - obecność i aktywny udział w dyskusji, przygotowanie do zajęć;

65% - ocena prac pisemnych (dwa krótkie eseje)


Projekt (dla osób które zdeklarują chęć realizacji projektu w ramach zajęć):

WARSZTATY MUZEALNE DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM/LICEUM

Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć w muzeum dla uczniów szkoły gimnazjalnej lub liceum. Wybór placówki muzealnej zależy od studentów, tematyka powinna być ściśle związana z charakterem zbiorów i możliwościami jakie stwarzają. Forma warsztatów oznacza, że zajęcia muszą mieć charakter interaktywny, angażować uczestników w czynne poznawanie ekspozycji, interpretację obiektów, rozwiązywanie problemów, zaś wiedza uzyskana przez nich w trakcie tych zajęć powinna zostać sprawdzona.


Treści kształcenia:

1. Przedmiot kolekcji – fenomenologia obiektu muzealnego

2. Porządki kolekcji – miedzy „osobliwością” a naukową naukową taksonomią.

3. Muzeum-pomnik, muzeum-świątynia. Nowoczesny historyzm i narodziny nowoczesnego muzeum. Muzea i kolekcje publiczne jako element oświeceniowej sfery publicznej.

4. Procesy muzealizacji - kultura spektaklu czy/i kultura pamięci?

5. "Powrót do rzeczy" - materialność w muzeum.

6. Muzeum jako "instytucja awangardy". Krytyka instytucjonalna i artystyczne transformacje muzeum.

7. Wirtualne kolekcje i muzea


Literatura:

- Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości (wyd. dowolne);

- Umberto Eco, Szaleństwo katalogowania, Poznań 2009;

- Muzeum Sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005;

- Hermann Lubbe, Muzealizacja. O powiązaniu naszej teraźniejszości z przeszłością [w:] Estetyka w Świecie, t. 3, red. M. Gołaszewska, Kraków 1991;

- Bjørnar Olsen, Kultura materialna po tekście: przywracanie obecności rzeczom [w:] Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, red. E. Domańska, Poznań 2010;

- Andrzej Turowski, Muzeum – instytucja awangardy [w:] idem, Awangardowe marginesy, Warszawa 1998

- Muzeum jako świetlany przedmiot pożądania, red. J. Lubiak, Łódź 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Łódzki.