UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geomorfologia i ochrona powierzchni Ziemi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-S203LD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geomorfologia i ochrona powierzchni Ziemi
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z geografii fizycznej na poziomie liceum ogólnokształcącego - zakres rozszerzony

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawową problematyką, terminologią i literaturą geomorfologii, z procesami geomorfologicznymi o dużym znaczeniu w praktyce gospodarczej, z różnymi sposobami prezentacji wiedzy geomorfologicznej (np. szkic geomorfologiczny), z możliwościami zastosowania wiedzy geomorfologicznej w ochronie środowiska. Przedmiot pozwala na nabycie i doskonalenie różnych umiejętności związanych z geomorfologią, przydatnych w ochronie środowiska, a szczególnie: interpretowanie map geomorfologicznych, map topograficznych i innych opracowań z zakresu geomorfologii ogólnej i stosowanej.

Efekty uczenia się:

Student:

- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu geomorfologii, geografii fizycznej ogólnej i geoekologii, związane z rzeźbą terenu;

- opisuje zjawiska fizyczne, chemiczne i biologiczne, które zmieniają skały i powierzchnię terenu oraz mają odniesienia w funkcjonowaniu biosfery;

- tłumaczy uwarunkowania abiotyczne (geologiczne, geomorfologiczne oraz hydrologiczno-klimatyczne) funkcjonowania przyrody ożywionej;

- rozpoznaje typowe formy rzeźby terenu dla różnych środowisk morfogenetycznych i związane z nimi inne obiekty przyrody nieożywionej zarówno w terenie, jak na podstawie różnych sposobów ich prezentacji (kartograficznych – np. na mapach geomorfologicznych, geologicznych, hydrologicznych);

- umie opracować prosty szkic geomorfologiczny i zinterpretować różnorodne mapy geomorfologiczne, hipsometryczne i numeryczne modele terenu;

- uzasadnia potrzebę samoograniczenia w gospodarce zasobami przyrody nieożywionej.

Realizowane kierunkowe efekty kształcenia: 04OŚ1A_W01, 04OŚ1A_W04, 04OŚ1A_W05, 04OŚ1A_U01, 04OŚ1A_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Rdzany
Prowadzący grup: Zbigniew Rdzany
Strona przedmiotu: http://geogrfiz.geo.uni.lodz.pl/index.php?page=geomorfologia-i-ochrona-powierzchni-ziemi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialnej multimedialną, opis, Poszukujące: wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny, metoda seminaryjna, giełda pomysłów; Praktyczne: metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy (mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne i lotnicze, film, Internet itp.)

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ćwiczenia: zaliczenie na stopień.

2. Egzamin pisemny testowy, maks. 60 punktów, min. 33 punkty (55%). Skala ocen wg punktacji: 33-37 - 3 , 38-42 - 3,5, 43-47 - 4, 48-53 - 4,5, 54-60 - 5.

3. Ocena końcowa: na podstawie wagi oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%).

Treści kształcenia:

Geomorfologia jako nauka. Metody badań i prezentacji wiedzy geomorfologicznej (mapa geomorfologiczna, profil geomorfologiczny, numeryczny model terenu i in.).

Rzeźba powierzchni Ziemi jako efekt chwiejnej równowagi sił wewnętrznych i zewnętrznych. Główne formy endogeniczne: planetarne i kontynentalne. Zagrożenia katastrofalnymi procesami endogenicznymi (trzęsienia ziemi, wulkanizm).

Wietrzenie. Rola struktury skał i klimatu w procesach morfogenetycznych. Procesy krasowe i rzeźba krasowa. Charakterystyka procesów i form denudacyjnych: ruchów masowych i spłukiwania. Zapobieganie skutkom wietrzenia i procesom stokowym.

Procesy fluwialne: erozja, transport i sedymentacja rzeczna. Formy fluwialne i rzeźba fluwialno-denudacyjna. Katastrofalne procesy fluwialne i sposoby zapobiegania im. Elementy geomorfologii glacjalnej i glacjologii. Działalność erozyjna, transportowa i akumulacyjna lodowca oraz wód roztopowych.

Formy i procesy mrozowe. Formy, osady i procesy eoliczne. Rzeźba litoralna mórz i jezior. Rzeźba poligenetyczna - przykłady. Przykłady krajobrazów geomorfologicznych ze szczególnym uwzględnieniem stref morfogenetycznych na obszarze Polski.

Człowiek a rzeźba terenu. Znaczenie badań geomorfologicznych w gospodarce. Ochrona form powierzchni ziemi – form pojedynczych i krajobrazów geomorfologicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

Klimaszewski M., 1994 – Geomorfologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lindner L. (red.), 1992 – Czwartorzęd, osady, metody badań, stratygrafia. Wydawnictwo PAE, Warszawa.

Migoń P., 2006 - Geomorfologia. PWN, Warszawa.

Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszczyńska M., Smolska E., 2002 – Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej. Wybrane zagadnienia. WGiSR UW, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 13 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Rdzany
Prowadzący grup: Małgorzata Frydrych, Zbigniew Rdzany
Strona przedmiotu: http://geogrfiz.geo.uni.lodz.pl/index.php?page=geomorfologia-i-ochrona-powierzchni-ziemi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład oparty na prezentacji multimedialnej, wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda seminaryjna, opis, metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy (mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne i lotnicze, film, Internet itp.), giełda pomysłów, metoda klasyczna problemowa

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ćwiczenia: zaliczenie na stopień.

2. Egzamin pisemny testowy, maks. 60 punktów, min. 33 punkty (55%). Skala ocen wg punktacji: 33-37 - 3 , 38-42 - 3,5, 43-47 - 4, 48-53 - 4,5, 54-60 - 5.

3. Ocena końcowa: na podstawie wagi oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%).

Treści kształcenia:

Geomorfologia jako nauka. Metody badań i prezentacji wiedzy geomorfologicznej (mapa geomorfologiczna, profil geomorfologiczny, numeryczny model terenu i in.).

Rzeźba powierzchni Ziemi jako efekt chwiejnej równowagi sił wewnętrznych i zewnętrznych. Główne formy endogeniczne: planetarne i kontynentalne. Zagrożenia katastrofalnymi procesami endogenicznymi (trzęsienia ziemi, wulkanizm).

Wietrzenie. Rola struktury skał i klimatu w procesach morfogenetycznych. Procesy krasowe i rzeźba krasowa. Charakterystyka procesów i form denudacyjnych: ruchów masowych i spłukiwania. Zapobieganie skutkom wietrzenia i procesom stokowym.

Procesy fluwialne: erozja, transport i sedymentacja rzeczna. Formy fluwialne i rzeźba fluwialno-denudacyjna. Katastrofalne procesy fluwialne i sposoby zapobiegania im. Elementy geomorfologii glacjalnej i glacjologii. Działalność erozyjna, transportowa i akumulacyjna lodowca oraz wód roztopowych.

Formy i procesy mrozowe. Formy, osady i procesy eoliczne. Rzeźba litoralna mórz i jezior. Rzeźba poligenetyczna - przykłady. Przykłady krajobrazów geomorfologicznych ze szczególnym uwzględnieniem stref morfogenetycznych na obszarze Polski.

Człowiek a rzeźba terenu. Znaczenie badań geomorfologicznych w gospodarce. Ochrona form powierzchni ziemi – form pojedynczych i krajobrazów geomorfologicznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

Klimaszewski M., 1994 – Geomorfologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lindner L. (red.), 1992 – Czwartorzęd, osady, metody badań, stratygrafia. Wydawnictwo PAE, Warszawa.

Migoń P., 2006 - Geomorfologia. PWN, Warszawa.

Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszczyńska M., Smolska E., 2002 – Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej. Wybrane zagadnienia. WGiSR UW, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-0