UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczne i prawne aspekty badań naukowych 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-DDW001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyczne i prawne aspekty badań naukowych 1
Jednostka: Uniwersytet Łódzki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zaakceptowanie zaproszenia, dołączenie do grupy Teams, przygotowanie stosownego sprzętu (kamera i mikrofon), respektowanie kalendarza spotkań

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie norm dotyczących prawa autorskiego oraz zrozumienie, na czym polegają przewinienia i nadużycia oraz obowiązki i powinności pracownika naukowego.

Efekty uczenia się:

Wiedza / Doktorant:

• zna i rozumie prawne i etyczne uwarunkowania działalności badawczej (m.in. zasady ochrony własności intelektualnej)

• ma wiedzę dotyczącą upowszechniania wiedzy i związanych z tym powinności

• zna zasady funkcjonowania otwartej nauki

Umiejętności / Doktorant:

• potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę, krytycznie analizować i oceniać rezultaty badań wkład w rozwój wiedzy

• potrafi dokonać analizy możliwości transferowania wyników prac badawczych do sfery gospodarczej lub społecznej

Kompetencje społeczne / Doktorant:

• jest gotów do krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej oraz własnego do niej wkładu

• jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych

• jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych naukowca i do działań na rzecz interesu publicznego, m.in. poprzez publikowanie i świadomość odpowiedzialności za dydaktykę

• jest gotów do podejmowania wyzwań naukowych i intelektualnych oraz ponoszenia odpowiedzialności za skutki swoich decyzji

• jest gotów pracować niezależnie i (auto)krytycznie), a zarazem w dialogu i współpracy z innymi oraz przestrzegać reguł kodeksu etycznego

Symbol efektu uczenia się opisującego program:

SDNH-W04; SDNH-W05; SDNH-W07;

SDNH-U02; SDNH-U03;

SDNH-K01; SDNH -K02; SDNH-K03; SDNH-K04; SDNH-K06;

NSiP_W04; NSiP_W06; NSiP_W07;

NSiP_U02; NSiP_U03;

NSiP_K01; NSiP_K03; NSiP_K04; NSiP_K06

BMC_W04; BMC_W05; BMC_W06; BMC_W07;

BMC_U02; BMC_U03;

BMC_K01; BMC_K02; BMC_K03; BMC_K04; BMC_K06

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Grzegorz Leszczyński
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Grzegorz Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami dyskusji i zadań online

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposób oceniania

Z uwagi na niewielką liczbę spotkań (4)

1. obecność jest bezwzględnie obowiązkowa

2. obowiązkowe jest również terminowe wykonywanie krótkich zadań za pośrednictwem platformy Teams


Kryteria oceniania

zal – doktorant osiągnął wymagane efekty uczenia się

nzal - doktorant nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się

Treści kształcenia:

1. Etyka warsztatu badacza naukowego ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy o prawie autorskim, nadużyciach i zaniechaniach oraz obowiązkach i powinnościach badacza.

2. Etyka badań jakościowych i ilościowych (w tym zagadnienie ochrony dóbr osobistych).

3. Etyka pracy dydaktycznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Grzegorz Leszczyński
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Grzegorz Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami dyskusji i zadań online

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposób oceniania

Z uwagi na niewielką liczbę spotkań (4)

1. obecność jest bezwzględnie obowiązkowa

2. obowiązkowe jest również terminowe wykonywanie krótkich zadań za pośrednictwem platformy Teams


Kryteria oceniania

zal – doktorant osiągnął wymagane efekty uczenia się

nzal - doktorant nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się

Treści kształcenia:

1. Etyka warsztatu badacza naukowego ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy o prawie autorskim, nadużyciach i zaniechaniach oraz obowiązkach i powinnościach badacza.

2. Etyka badań jakościowych i ilościowych (w tym zagadnienie ochrony dóbr osobistych).

3. Etyka pracy dydaktycznej.


Literatura:

Ad. Prawo autorskie

1. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r.o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wraz z nowelizacjami), opublikowano 05.09. 2019, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downlAd. Etyka warsztatu naukowego

1. Galewicz, Włodzimierz. O etyce badań naukowych, „Diametros” 2009, nr 19, s. 48–57, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Diametros/Diametros-r2009-t-n19/Diametros-r2009-t-n19-s48-57/Diametros-r2009-t-n19-s48-57.pdf.

2. Komisja do Spraw Etyki w Nauce. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Polska Akademia Nauk, https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf

3. Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej, Allea, Berlin 2020, https://allea.org/wp-content/uploads/2020/09/Polish_European_Code_of_Conduct_for_Research_Integrity_2010.pdf

3. Dziemidok, Bohdan. Etyka zawodowa nauczyciela akademickiego, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, 2007, t. 4, s. 194–203, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6313/Tendera_Paulina.pdf?sequence=1.

4. Lazari-Pawłowska, Ija. Idea tolerancji w pracy nauczyciela, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Pedagogica et Psychologia” 1991, nr 27, s. 7–20.

Ad. Prawo autorskie

1. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4lutego 1994 r.o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wraz z nowelizacjami), opublikowano 05.09. 2019, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf

2. Dz. U. 2018 poz. 1293, Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, opublikowano 04.07. 2018, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001293/U/D20181293Lj.pdf

3. Świerczyński, Marek i Marcin Wilkowski, Radosław Czajka, Jarosław Lipszyc, Piotr Czerniawski, Krzysztof Siewicz, Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Fundacja Nowoczesna Polska, https://prawokultury.pl/kurs/media/krotki-kurs-wlasnosci-intelektualnej-podrecznik.pdf .

Badania jakościowe:

3. Clifford G. Christians, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, w: Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, tom 1, tłum. Krzysztof Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 207–224.

ad.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf.

2. Dz. U. 2018 poz. 1293, Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, opublikowano 04.07. 2018, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001293/O/D20181293.pdf.

3. Świerczyński, Marek, i Marcin Wilkowski, Radosław Czajka, Jarosław Lipszyc, Piotr Czerniawski, Krzysztof Siewicz, Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Fundacja Nowoczesna Polska, https://prawokultury.pl/kurs/media/krotki-kurs-wlasnosci-intelektualnej-podrecznik.pdf .

Ad. Etyka warsztatu naukowego

1. Galewicz, Włodzimierz. O etyce badań naukowych, „Diametros” 2009, nr 19, s. 48–57, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Diametros/Diametros-r2009-t-n19/Diametros-r2009-t-n19-s48-57/Diametros-r2009-t-n19-s48-57.pdf.

2. Komisja do Spraw Etyki w Nauce. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Polska Akademia Nauk, https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf

3. Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej, Allea, Berlin 2020, https://allea.org/wp-content/uploads/2020/09/Polish_European_Code_of_Conduct_for_Research_Integrity_2010.pdf

3. Dziemidok, Bohdan. Etyka zawodowa nauczyciela akademickiego, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość”, 2007, t. 4, s. 194–203, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6313/Tendera_Paulina.pdf?sequence=1.

4. Lazari-Pawłowska, Ija. Idea tolerancji w pracy nauczyciela, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Pedagogica et Psychologia” 1991, nr 27, s. 7–20.

Badania jakościowe:

3. Clifford G. Christians, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, w: Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, tom 1, tłum. Krzysztof Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 207-224.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Grzegorz Leszczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

I i II zajęcia: metoda podająca (wykład)

I i II zajęcia w formie wykładu konwersatoryjnego


Sposoby i kryteria oceniania:

Sposób oceniania

- obecność,

- praca zaliczeniowa,

- sprawdzian na ocenę


Kryteria oceniania

0% - 59,9% - ocena niedostateczna (2)

60,0% - 69,9% - ocena dostateczna (3)

70,0% - 74,9% - ocena dostateczna plus (3,5)

75,0% - 84,9% - ocena dobra (4)

85,0% - 89,9% - ocena dobra plus (4,5)

90,0% - 100% - ocena bardzo dobra (5)

Treści kształcenia:

Pierwsze zajęcia są poświęcone prawu autorskiemu. Drugie zaś dobrym obyczajom i etyce cytatu.

Pierwsze i drugie zajęcia poświęcone komentowaniu i analizie głównych kodeksów etyki pracy naukowej i kodeksów dobrych praktyk w nauce.


Literatura:

Stanisławska-Kloc S., Zasady wykorzystywania cudzych utworów: prawo autorskie i dobre obyczaje. Etyka cytatu, w: Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. Wł. Galewicz, Kraków 2009, s. 169-194.

Kodeks Etyki Pracownika Naukowego” (PAN)

Wytyczne DFG” (Wytyczne Niemieckiej Wspólnoty Badawczej)

„Europejski kodeks postępowania w zakresie rzetelności badawczej”

Wybrane kazusy opisane w „Archiwum Nierzetelności Naukowej” („”Forum Akademickie”)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Sylwia Wojtczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4