Etyka i prawo autorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-DH0002 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka i prawo autorskie |
Jednostka: | Uniwersytet Łódzki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest etyce warsztatu badacza naukowego ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy o nadużyciach i zaniechaniach oraz obowiązkach i powinnościach z nim związanych. Osobne miejsce zajmuje etyka badań jakościowych i ilościowych, mających zastosowanie w humanistyce. |
Efekty uczenia się: |
SDNH-W01 zna i rozumie znaczenie światowego dorobku nauki, a przy tym konieczności hierarchizacji zjawisk oraz związanej z nimi literatury; SDNH-W04 zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności badawczej (zasady ochrony własności intelektualnej oraz niejednokrotnie powiązane z badaniami naukowymi zasady ochrony własności dóbr osobistych); SDNH-W05 ma świadomość tego, że odpowiedzialność etyczna powiązana jest także z powinnością dotyczącą transferu wiedzy i komercjalizacji wyników badań; SDNH-W07 zna zasady funkcjonowania otwartej nauki (oparte pojęciach pluralizmu i tolerancji). Umiejętności: SDNH-U02 potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę, krytycznie analizować i oceniać rezultaty badań i wyniki działalności eksperckiej oraz ich wkład w rozwój wiedzy; SDNH-U03 potrafi dokonać analizy możliwości transferowania wyników prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej (ocenia własne pomysły badawcze pod tym kątem). Kompetencje społeczne: SDNH-K01 jest gotów do krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej oraz własnego do niej wkładu (zna rodzaje nadużyć i zaniechań w tym zakresie); SDNH-K03 jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych naukowca i do działań na rzecz interesu publicznego, m. in. poprzez przekazywanie społeczeństwu informacji dotyczących osiągnięć nauki oraz angażowanie się w kształcenie innych; SDNH-K06 jest gotów do prezentowania w swej działalności zawodowej postawy zgodnej z wypracowanymi w toku kształcenia kompetencjami społecznymi – charakteryzującej się niezależnością, przestrzeganiem reguł, krytycyzmem, odpowiedzialnością oraz zdolnością do dialogu i współpracy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Informacje dodatkowe: | zajęcia obowiązkowe |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: dyskusja oraz elementy warsztatowe: praca nad konspektem i bibliografią pod kątem badawczej rzetelności i ewentualnych zaniechań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: znajomość zasad dotyczących rzetelności badawczej i zobowiązań badacza, znajomość pojęć dotyczących prawa autorskiego, umiejętność oceny własnego postępowania pod względem zgodności z zasadami branżowego kodeksu etyki, rozumienie form nadużyć w pracy naukowej oraz społecznej szkodliwości ich skali. Ocena udziału w zajęciach dokonywana jest na podstawie obecności, udziału w dyskusji oraz pracy warsztatowej. Student uzyskuje zal lub nzal. |
|
Treści kształcenia: | I. Etyka warsztatu naukowego. 1. Zasady badawczej rzetelności: a. dotyczące danych, pojęć, konstrukcji pracy, źródeł informacji, stanu badań, wyników badań, b. dotyczące autorstwa, współautorstwa i opieki naukowej. 2. Problemy w badaniach jakościowych i ilościowych: a. reguły lojalności wobec uczestników badań, b. zasady organizacji i kontrolowania pracy zespołu badawczego. 3. Odpowiedzialność społeczna (reguły pożyteczności badań). 4. Obowiązek/powinność upowszechniania badań. II. Prawo autorskie. 1. Akty prawne, rozróżnienie podstawowych pojęć. 2. Rodzaje nadużyć względem prawa autorskiego. 3. Jednolity System Antyplagiatowy. |
|
Literatura: |
Ad. Etyka warsztatu naukowego 1. Galewicz, Włodzimierz. „O etyce badań naukowych,” Diametros, nr 19 (2009): 48–57, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Diametros/Diametros-r2009-t-n19/Diametros-r2009-t-n19-s48-57/Diametros-r2009-t-n19-s48-57.pdf. 2. Komisja do Spraw Etyki w Nauce. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Polska Akademia Nauk, https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf 3. Dziemidok, Bohdan. „Etyka zawodowa nauczyciela akademickiego,” Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, t. 4 (2007): 194–203, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6313/Tendera_Paulina.pdf?sequence=1. 4. Lazari-Pawłowska, Ija. „Idea tolerancji w pracy nauczyciela,” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Pedagogica et Psychologia, nr 27 (1991): 7–20. 5. Chicago-Style Citation Quick Guide, https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html. 6. What's New in the 17th Edition – The Chicago Manual of Style, https://www.chicagomanualofstyle.org/dam/jcr:3259cf8e-7d5f-4953-a660-6155ac88f4f1/What%27s%20New%20in%20CMOS17.pdf. Ad. Prawo autorskie 1. Świerczyński, Marek, i Marcin Wilkowski, Radosław Czajka, Jarosław Lipszyc, Piotr Czerniawski, Krzysztof Siewicz, Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Fundacja Nowoczesna Polska, https://prawokultury.pl/ kurs/media/krotki-kurs-wlasnosci-intelektualnej-podrecznik.pdf. 2. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4lutego 1994r.o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wraz z nowelizacjami), opublikowano 05.09. 2019, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf. 3. Dz. U. 2018 poz. 1293, Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, opublikowano 04.07. 2018, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001293/O/D20181293.pdf. Badania jakościowe: 1. Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, tłum. Maja Brzozowska‑Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 2. Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Szymczyk, Wydawnictwo Zysk i S‑ka, Poznań 2000. 3. Clifford G. Christians, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, w: Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, tom 1, tłum. Krzysztof Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: dyskusja oraz elementy warsztatowe: praca nad konspektem i bibliografią pod kątem badawczej rzetelności i ewentualnych zaniechań. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kryteria oceniania: znajomość zasad dotyczących rzetelności badawczej i zobowiązań badacza, znajomość pojęć dotyczących prawa autorskiego, umiejętność oceny własnego postępowania pod względem zgodności z zasadami branżowego kodeksu etyki, rozumienie form nadużyć w pracy naukowej oraz społecznej szkodliwości ich skali. Ocena udziału w zajęciach dokonywana jest na podstawie obecności, udziału w dyskusji oraz pracy warsztatowej. Student uzyskuje zal lub nzal. |
|
Treści kształcenia: | I. Etyka warsztatu naukowego. 1. Zasady badawczej rzetelności: a. dotyczące danych, pojęć, konstrukcji pracy, źródeł informacji, stanu badań, wyników badań, b. dotyczące autorstwa, współautorstwa i opieki naukowej. 2. Problemy w badaniach jakościowych i ilościowych: a. reguły lojalności wobec uczestników badań, b. zasady organizacji i kontrolowania pracy zespołu badawczego. 3. Odpowiedzialność społeczna (reguły pożyteczności badań). 4. Obowiązek/powinność upowszechniania badań. II. Prawo autorskie. 1. Akty prawne, rozróżnienie podstawowych pojęć. 2. Rodzaje nadużyć względem prawa autorskiego. 3. Jednolity System Antyplagiatowy. |
|
Literatura: |
Ad. Etyka warsztatu naukowego 1. Galewicz, Włodzimierz. „O etyce badań naukowych,” Diametros, nr 19 (2009): 48–57, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Diametros/Diametros-r2009-t-n19/Diametros-r2009-t-n19-s48-57/Diametros-r2009-t-n19-s48-57.pdf. 2. Komisja do Spraw Etyki w Nauce. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Polska Akademia Nauk, https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf 3. Dziemidok, Bohdan. „Etyka zawodowa nauczyciela akademickiego,” Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, t. 4 (2007): 194–203, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6313/Tendera_Paulina.pdf?sequence=1. 4. Lazari-Pawłowska, Ija. „Idea tolerancji w pracy nauczyciela,” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Pedagogica et Psychologia, nr 27 (1991): 7–20. 5. Chicago-Style Citation Quick Guide, https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html. 6. What's New in the 17th Edition – The Chicago Manual of Style, https://www.chicagomanualofstyle.org/dam/jcr:3259cf8e-7d5f-4953-a660-6155ac88f4f1/What%27s%20New%20in%20CMOS17.pdf. Ad. Prawo autorskie 1. Świerczyński, Marek, i Marcin Wilkowski, Radosław Czajka, Jarosław Lipszyc, Piotr Czerniawski, Krzysztof Siewicz, Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Fundacja Nowoczesna Polska, https://prawokultury.pl/ kurs/media/krotki-kurs-wlasnosci-intelektualnej-podrecznik.pdf. 2. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4lutego 1994r.o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wraz z nowelizacjami), opublikowano 05.09. 2019, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf. 3. Dz. U. 2018 poz. 1293, Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, opublikowano 04.07. 2018, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001293/O/D20181293.pdf. Badania jakościowe: 1. Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, tłum. Maja Brzozowska‑Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 2. Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Szymczyk, Wydawnictwo Zysk i S‑ka, Poznań 2000. 3. Clifford G. Christians, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, w: Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, tom 1, tłum. Krzysztof Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.