UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka i prawo autorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-DH0002
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka i prawo autorskie
Jednostka: Uniwersytet Łódzki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest etyce warsztatu badacza naukowego ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy o nadużyciach i zaniechaniach oraz obowiązkach i powinnościach z nim związanych. Osobne miejsce zajmuje etyka badań jakościowych i ilościowych, mających zastosowanie w humanistyce.

Efekty uczenia się:

SDNH-W01 zna i rozumie znaczenie światowego dorobku nauki, a przy tym konieczności hierarchizacji zjawisk oraz związanej z nimi literatury; SDNH-W04 zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności badawczej (zasady ochrony własności intelektualnej oraz niejednokrotnie powiązane z badaniami naukowymi zasady ochrony własności dóbr osobistych); SDNH-W05 ma świadomość tego, że odpowiedzialność etyczna powiązana jest także z powinnością dotyczącą transferu wiedzy i komercjalizacji wyników badań; SDNH-W07 zna zasady funkcjonowania otwartej nauki (oparte pojęciach pluralizmu i tolerancji). Umiejętności: SDNH-U02 potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę, krytycznie analizować i oceniać rezultaty badań i wyniki działalności eksperckiej oraz ich wkład w rozwój wiedzy; SDNH-U03 potrafi dokonać analizy możliwości transferowania wyników prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej (ocenia własne pomysły badawcze pod tym kątem). Kompetencje społeczne: SDNH-K01 jest gotów do krytycznej oceny dorobku reprezentowanej dyscypliny naukowej oraz własnego do niej wkładu (zna rodzaje nadużyć i zaniechań w tym zakresie); SDNH-K03 jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych naukowca i do działań na rzecz interesu publicznego, m. in. poprzez przekazywanie społeczeństwu informacji dotyczących osiągnięć nauki oraz angażowanie się w kształcenie innych; SDNH-K06 jest gotów do prezentowania w swej działalności zawodowej postawy zgodnej z wypracowanymi w toku kształcenia kompetencjami społecznymi – charakteryzującej się niezależnością, przestrzeganiem reguł, krytycyzmem, odpowiedzialnością oraz zdolnością do dialogu i współpracy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Informacje dodatkowe:

zajęcia obowiązkowe

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: dyskusja oraz elementy warsztatowe: praca nad konspektem i bibliografią pod kątem badawczej rzetelności i ewentualnych zaniechań.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: znajomość zasad dotyczących rzetelności badawczej i zobowiązań badacza, znajomość pojęć dotyczących prawa autorskiego, umiejętność oceny własnego postępowania pod względem zgodności z zasadami branżowego kodeksu etyki, rozumienie form nadużyć w pracy naukowej oraz społecznej szkodliwości ich skali.

Ocena udziału w zajęciach dokonywana jest na podstawie obecności, udziału w dyskusji oraz pracy warsztatowej.

Student uzyskuje zal lub nzal.

Treści kształcenia:

I. Etyka warsztatu naukowego.

1. Zasady badawczej rzetelności:

a. dotyczące danych, pojęć, konstrukcji pracy, źródeł informacji, stanu badań, wyników badań,

b. dotyczące autorstwa, współautorstwa i opieki naukowej.

2. Problemy w badaniach jakościowych i ilościowych:

a. reguły lojalności wobec uczestników badań,

b. zasady organizacji i kontrolowania pracy zespołu badawczego.

3. Odpowiedzialność społeczna (reguły pożyteczności badań).

4. Obowiązek/powinność upowszechniania badań.

II. Prawo autorskie.

1. Akty prawne, rozróżnienie podstawowych pojęć.

2. Rodzaje nadużyć względem prawa autorskiego.

3. Jednolity System Antyplagiatowy.


Literatura:

Ad. Etyka warsztatu naukowego

1. Galewicz, Włodzimierz. „O etyce badań naukowych,” Diametros, nr 19 (2009): 48–57, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Diametros/Diametros-r2009-t-n19/Diametros-r2009-t-n19-s48-57/Diametros-r2009-t-n19-s48-57.pdf.

2. Komisja do Spraw Etyki w Nauce. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Polska Akademia Nauk, https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf

3. Dziemidok, Bohdan. „Etyka zawodowa nauczyciela akademickiego,” Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, t. 4 (2007): 194–203, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6313/Tendera_Paulina.pdf?sequence=1.

4. Lazari-Pawłowska, Ija. „Idea tolerancji w pracy nauczyciela,” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Pedagogica et Psychologia, nr 27 (1991): 7–20.

5. Chicago-Style Citation Quick Guide, https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html.

6. What's New in the 17th Edition – The Chicago Manual of Style, https://www.chicagomanualofstyle.org/dam/jcr:3259cf8e-7d5f-4953-a660-6155ac88f4f1/What%27s%20New%20in%20CMOS17.pdf.

Ad. Prawo autorskie

1. Świerczyński, Marek, i Marcin Wilkowski, Radosław Czajka, Jarosław Lipszyc, Piotr Czerniawski, Krzysztof Siewicz, Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Fundacja Nowoczesna Polska, https://prawokultury.pl/ kurs/media/krotki-kurs-wlasnosci-intelektualnej-podrecznik.pdf.

2. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4lutego 1994r.o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wraz z nowelizacjami), opublikowano 05.09. 2019, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf.

3. Dz. U. 2018 poz. 1293, Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, opublikowano 04.07. 2018, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001293/O/D20181293.pdf.

Badania jakościowe:

1. Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, tłum. Maja Brzozowska‑Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

2011.

2. Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Szymczyk, Wydawnictwo Zysk i S‑ka, Poznań 2000.

3. Clifford G. Christians, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, w: Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, tom 1, tłum. Krzysztof Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: dyskusja oraz elementy warsztatowe: praca nad konspektem i bibliografią pod kątem badawczej rzetelności i ewentualnych zaniechań.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania: znajomość zasad dotyczących rzetelności badawczej i zobowiązań badacza, znajomość pojęć dotyczących prawa autorskiego, umiejętność oceny własnego postępowania pod względem zgodności z zasadami branżowego kodeksu etyki, rozumienie form nadużyć w pracy naukowej oraz społecznej szkodliwości ich skali.

Ocena udziału w zajęciach dokonywana jest na podstawie obecności, udziału w dyskusji oraz pracy warsztatowej.

Student uzyskuje zal lub nzal.


Treści kształcenia:

I. Etyka warsztatu naukowego.

1. Zasady badawczej rzetelności:

a. dotyczące danych, pojęć, konstrukcji pracy, źródeł informacji, stanu badań, wyników badań,

b. dotyczące autorstwa, współautorstwa i opieki naukowej.

2. Problemy w badaniach jakościowych i ilościowych:

a. reguły lojalności wobec uczestników badań,

b. zasady organizacji i kontrolowania pracy zespołu badawczego.

3. Odpowiedzialność społeczna (reguły pożyteczności badań).

4. Obowiązek/powinność upowszechniania badań.

II. Prawo autorskie.

1. Akty prawne, rozróżnienie podstawowych pojęć.

2. Rodzaje nadużyć względem prawa autorskiego.

3. Jednolity System Antyplagiatowy.


Literatura:

Ad. Etyka warsztatu naukowego

1. Galewicz, Włodzimierz. „O etyce badań naukowych,” Diametros, nr 19 (2009): 48–57, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Diametros/Diametros-r2009-t-n19/Diametros-r2009-t-n19-s48-57/Diametros-r2009-t-n19-s48-57.pdf.

2. Komisja do Spraw Etyki w Nauce. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Polska Akademia Nauk, https://instytucja.pan.pl/images/2016/komisja_etyki/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_-_wydanie_II_-_2016_r.pdf

3. Dziemidok, Bohdan. „Etyka zawodowa nauczyciela akademickiego,” Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, t. 4 (2007): 194–203, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6313/Tendera_Paulina.pdf?sequence=1.

4. Lazari-Pawłowska, Ija. „Idea tolerancji w pracy nauczyciela,” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Pedagogica et Psychologia, nr 27 (1991): 7–20.

5. Chicago-Style Citation Quick Guide, https://www.chicagomanualofstyle.org/tools_citationguide.html.

6. What's New in the 17th Edition – The Chicago Manual of Style, https://www.chicagomanualofstyle.org/dam/jcr:3259cf8e-7d5f-4953-a660-6155ac88f4f1/What%27s%20New%20in%20CMOS17.pdf.

Ad. Prawo autorskie

1. Świerczyński, Marek, i Marcin Wilkowski, Radosław Czajka, Jarosław Lipszyc, Piotr Czerniawski, Krzysztof Siewicz, Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Fundacja Nowoczesna Polska, https://prawokultury.pl/ kurs/media/krotki-kurs-wlasnosci-intelektualnej-podrecznik.pdf.

2. Dz. U. 1994 Nr 24 poz. 83, Ustawa z dnia 4lutego 1994r.o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wraz z nowelizacjami), opublikowano 05.09. 2019, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf.

3. Dz. U. 2018 poz. 1293, Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, opublikowano 04.07. 2018, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001293/O/D20181293.pdf.

Badania jakościowe:

1. Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, tłum. Maja Brzozowska‑Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

2011.

2. Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, tłum. Sławomir Szymczyk, Wydawnictwo Zysk i S‑ka, Poznań 2000.

3. Clifford G. Christians, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, w: Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, tom 1, tłum. Krzysztof Podemski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4