UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium z mikroekonomii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-DSK002
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium z mikroekonomii
Jednostka: Uniwersytet Łódzki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Angielski i podstawy mikroekonomii; statyka porównawcza i pojęcie pochodnej, modele matematyczne, optymalizacja warunkowa.

Skrócony opis:

Moduł ma na celu przekazanie studentom bardziej zaawansowanych zasad mikroekonomii niezbędnych do analizy wielu podstawowych problemów gospodarczych i politycznych. Moduł opiera się na Mikroekonomii I (podstawowej) i ma na celu zarówno pogłębienie jak i poszerzenie wiedzy ekonomicznej studentów, teorii i jej zastosowania. Ma ona na celu w szczególności zwiększenie zdolności studentów do rozwiązywania problemów, szukania odpowiedzi na pytania, zwłaszcza te odnoszące się do spraw gospodarczych. Podkreśla podstawowe koncepcje w mikroekonomii i daje konkretne przykłady ich zastosowań. Doświadczenia gospodarcze są wykorzystane do zilustrowania zasad ekonomicznych i omówienia ich znaczenia.

Efekty uczenia się:

Wiedzy

- Doktorant zna i rozumie światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne, zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe w zakresie dyscypliny wybranej spośród dyscyplin: nauki socjologiczne, ekonomia i finanse, w stopniu umożliwiającym rewizję obowiązujących pojęć i teorii

- Doktorant zna i rozumie główne trendy rozwoju nauk społecznych i wybranej dyscypliny wiodącej z zakresu: nauki socjologiczne, ekonomia i finanse

- Doktorant zna i rozumie metodologię i zasady planowania zaawansowanych badań naukowych, w tym właściwych dla dyscypliny wybranej spośród dyscyplin: nauki socjologiczne, ekonomia i finanse, nauki prawne, pedagogika, psychologia, geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki o polityce i administracji

Umiejętności

- Doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, interdyscyplinarnym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować i wnioskować na podstawie wyników badań

- Doktorant potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny rezultatów badań, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym i ich wkładu w rozwój nauki

- Doktorant potrafi posługiwać się językiem obcym w stopniu umożliwiającym uczestniczenie w międzynarodowym środowisku naukowym, w szczególności poprzez udział w konferencjach, seminariach, warsztatach, wyprawach naukowych lub stażach zagranicznych

Kompetencji społecznych (postaw)

- Doktorant jest gotów krytycznie ocenić dorobek z zakresu nauk społecznych i wybranej dyscypliny naukowej oraz własny wkład w rozwój tych dyscyplin

- Doktorant jest gotów uznać znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym tych o charakterze interdyscyplinarnym

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

udział w konwersatorium proszę traktować jako obowiązkowy; teoria i rozwiązywanie zadań na zajęciach mogą zdecydowanie ułatwić uzyskanie zaliczenia końcowego

Metody dydaktyczne:

prezentacja w PPT z komentarzem; omawianie praktycznego zastosowania metod mikro; rozwiązywanie zadań

Sposoby i kryteria oceniania:

udział i aktywność na zajęciach; egzamin końcowy

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Teoria wyboru konsumenta - 3 godz.

1. Gospodarstwo domowe jako podmiot gospodarujący, jego funkcje.

2. Preferencje jako podstawa wyboru struktury konsumpcji. Cechy preferencji.

3. Konstrukcja krzywej obojętności, przykłady krzywych obojętności.

4. Użyteczność krańcowa i całkowita.

5. Budowanie funkcji użyteczności, przykłady

II. Linia budżetowa i optimum konsumenta - 3 godz.

1. Linia ograniczenia budżetowego, konstrukcja, nachylenie, przesunięcie.

2. Konstrukcja krzywej cena-konsumpcja oraz dochód-konsumpcja.

3. Optimum konsumenta, zastosowanie teorii w zadaniach.

4. Krzywe popytu dla różnych przypadków

III. Równanie Słuckiego - 4 godz.

1. Efekt substytucyjny i dochodowy zmiany cen, dochodowy efekt zasobowy

2. Znak efektów, stopy zmian

3. Przykłady efektów, szacowanie efektów

4. Efekt według Hicksa; porównanie efektu w sensie Słuckiego i Hicksa - interpretacja graficzna i algebraiczna

5. Popyt netto i brutto, zasób początkowy, statyka porównawcza podaży pracy

IV. Wybór między konsumpcją a czasem wolnym - 2 godz.

1. Krzywa obojętności dla czasu wolnego i konsumpcji

2. Równowaga konsumenta

3. Zmiana stawki płac a nachylenie linii budżetowej

4. Efekt substytucyjny i dochodowy a krzywa podaży

V. Wybór konsumpcji w czasie - 3 godz.

1. Linia budżetowa - interpretacja graficzna i algebraiczna

2. Ograniczenie budżetowe w kategoriach wartości przyszłej i bieżącej

3. Preferencje odnośnie konsumpcji - nachylenie krzywych obojętności

4. Reakcja konsumenta na zmiany stopy procentowej - przypadek pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy

5. Realna stopa procentowa i inflacja; równanie Słuckiego, wpływ inflacji i stopy procentowej na konsumpcję w czasie

VI. Wybór w warunkach niepewności - 3 godz.

1. Rozkład prawdopodobieństwa

2. Warunkowy plan konsumpcji

3. Funkcja użyteczności oczekiwanej von Neumanna-Morgensterna

4. Krzywizna funkcji użyteczności jako miara stosunku konsumenta do ryzyka (popyt na ubezpieczenia)

VII. Teoria przedsiębiorstwa - 3 godz.

1. Technologia - nakłady i wyniki, własności technologii

2. Pojęcie izokwanty i izokosty.

3. Zasada malejącej produkcyjności krańcowej. Techniczna stopa substytucji.

4. Graficzne ujęcie optymalnej kombinacji czynników produkcji.

VIII. Analiza kosztów produkcji - 3 godz.

1. Maksymalizacja zysku - okres krótki i długi, minimalizacja kosztów - zasada, graficzna interpretacja kosztów w krótkim i długim okresie, rodzaje kosztów

2. Znajdowanie równowagi przedsiębiorstwa wolnokonkurencyjnego i monopolistycznego; znajdowanie wielkości produkcji i ceny maksymalizującej zysk; optymalizacja warunkowa w teorii przedsiębiorstwa

3. Analiza funkcji produkcji (obliczenie przychodów z czynnika i stopnia jednorodności funkcji). Znajdowanie funkcji kosztów (funkcje kosztów całkowitych, stałych i zmiennych, funkcje kosztów krańcowych i zmiennych).

IX. Modele oligopolu, rodzaje dyskryminacji cenowej - 4 godz.

1. Przywództwo ilościowe i cenowe; model Stackelberga, Bertranda i Cournota; zmowa w oligopolu - interpretacja graficzna i algebraiczna

2. Dyskryminacja cenowa I, II i III stopnia - przykłady

X.Teoria gier - 2 godz.

Razem: 30 godz.


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

H.R.Varian, Mikroekonomia, Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa 2005

H.R.Varian, Ćwiczenia z Mikroekonomii, PWN, Warszawa, 2005

C.R.McConnell, S.L.Brue, W.H.Pope, Microeconomics, 1990, McGraw-HillRyerson Limited, Toronto

Bradley R. Schiller, The Economy Today, 1989, Random House, Business Division, New York

Frank Robert H., Bernanke Ben S., Principles of Microeconomics, 2006

Frank Robert H., Microeconomics and Behavior, 2005

W. Nicholson, Intermediate Microeconomics, SouthWest Thomson Learning, 2006

Literatura uzupełniająca:

D.Laidler, S.Estrin, Wstęp do Mikroekonomii, Gebethner i Ska and Prentice Hall International, Warszawa 1991

W.J.Ethier, 1988, Modern International Economics, W.W. Norton and Company, New York-London

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

udział w konwersatorium proszę traktować jako obowiązkowy; teoria i rozwiązywanie zadań na zajęciach mogą zdecydowanie ułatwić uzyskanie zaliczenia końcowego

Metody dydaktyczne:

prezentacja w PPT z komentarzem; omawianie praktycznego zastosowania metod mikro; rozwiązywanie zadań

Sposoby i kryteria oceniania:

udział i aktywność na zajęciach; egzamin końcowy

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Teoria wyboru konsumenta.

1. Gospodarstwo domowe jako podmiot gospodarujący, jego funkcje.

2. Preferencje jako podstawa wyboru struktury konsumpcji. Cechy preferencji.

3. Konstrukcja krzywej obojętności, przykłady krzywych obojętności.

4. Użyteczność krańcowa i całkowita.

5. Budowanie funkcji użyteczności, przykłady - 3 godz.

II. Linia budżetowa i optimum konsumenta.

1. Linia ograniczenia budżetowego, konstrukcja, nachylenie, przesunięcie.

2. Konstrukcja krzywej cena-konsumpcja oraz dochód-konsumpcja.

3. Optimum konsumenta, zastosowanie teorii w zadaniach.

4. Krzywe popytu dla różnych przypadków - 3 godz.

III. Równanie Słuckiego

1. Efekt substytucyjny i dochodowy zmiany cen, dochodowy efekt zasobowy

2. Znak efektów, stopy zmian

3. Przykłady efektów, szacowanie efektów

4. Efekt według Hicksa; porównanie efektu w sensie Słuckiego i Hicksa – interpretacja graficzna i algebraiczna

5. Popyt netto i brutto, zasób początkowy, statyka porównawcza podaży pracy - 4 godz.

IV. Wybór między konsumpcją a czasem wolnym.

1. Krzywa obojętności dla czasu wolnego i konsumpcji

2. Równowaga konsumenta

3. Zmiana stawki płac a nachylenie linii budżetowej

4. Efekt substytucyjny i dochodowy a krzywa podaży - 2 godz.

V. Wybór konsumpcji w czasie

1. Linia budżetowa – interpretacja graficzna i algebraiczna

2. Ograniczenie budżetowe w kategoriach wartości przyszłej i bieżącej

3. Preferencje odnośnie konsumpcji – nachylenie krzywych obojętności

4. Reakcja konsumenta na zmiany stopy procentowej – przypadek pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy

5. Realna stopa procentowa i inflacja; równanie Słuckiego, wpływ inflacji i stopy procentowej na konsumpcję w czasie - 3 godz.

VI. Wybór w warunkach niepewności

1. Rozkład prawdopodobieństwa

2. Warunkowy plan konsumpcji

3. Funkcja użyteczności oczekiwanej von Neumanna-Morgensterna

4. Krzywizna funkcji użyteczności jako miara stosunku konsumenta do ryzyka (popyt na ubezpieczenia) - 3 godz.

VII. Teoria przedsiębiorstwa.

1. Technologia – nakłady i wyniki, własności technologii

2. Pojęcie izokwanty i izokosty.

3. Zasada malejącej produkcyjności krańcowej. Techniczna stopa substytucji.

4. Graficzne ujęcie optymalnej kombinacji czynników produkcji - 3 godz.

VIII. Analiza kosztów produkcji

1. Maksymalizacja zysku – okres krótki i długi, minimalizacja kosztów – zasada, graficzna interpretacja kosztów w krótkim i długim okresie, rodzaje kosztów

2. Znajdowanie równowagi przedsiębiorstwa wolnokonkurencyjnego i monopolistycznego; znajdowanie wielkości produkcji i ceny maksymalizującej zysk; optymalizacja warunkowa w teorii przedsiębiorstwa

3. Analiza funkcji produkcji (obliczenie przychodów z czynnika i stopnia jednorodności funkcji). Znajdowanie funkcji kosztów (funkcje kosztów całkowitych, stałych i zmiennych, funkcje kosztów krańcowych i zmiennych) - 3 godz.

IX. Modele oligopolu, rodzaje dyskryminacji cenowej

1. Przywództwo ilościowe i cenowe; model Stackelberga, Bertranda i Cournota; zmowa w oligopolu – interpretacja graficzna i algebraiczna

2. Dyskryminacja cenowa I, II i III stopnia - przykłady - 4 godz

X. Teoria gier - 2 godz.


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

H.R.Varian, Mikroekonomia, Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa 2005

H.R.Varian, Ćwiczenia z Mikroekonomii, PWN, Warszawa, 2005

C.R.McConnell, S.L.Brue, W.H.Pope, Microeconomics, 1990, McGraw-HillRyerson Limited, Toronto

Bradley R. Schiller, The Economy Today, 1989, Random House, Business Division, New York

Frank Robert H., Bernanke Ben S., Principles of Microeconomics, 2006

Frank Robert H., Microeconomics and Behavior, 2005

W. Nicholson, Intermediate Microeconomics, SouthWest Thomson Learning, 2006

Literatura uzupełniająca:

D.Laidler, S.Estrin, Wstęp do Mikroekonomii, Gebethner i Ska and Prentice Hall International, Warszawa 1991

W.J.Ethier, 1988, Modern International Economics, W.W. Norton and Company, New York-London

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6