Projektowanie i realizacja badań naukowych w psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-DSK021 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i realizacja badań naukowych w psychologii |
Jednostka: | Uniwersytet Łódzki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu metodologii badań psychologicznych. Znajomość języka angielskiego na poziomie B2+. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne samodzielnego planowania i prowadzenia badań naukowych w psychologii. |
Efekty uczenia się: |
Wiedzy - Doktorant zna i rozumie metodologię badań naukowych z zakresu nauk społecznych oraz kryteria doboru właściwych metod badawczych do zakresu prowadzonych badań. - Doktorant zna i rozumie Ekonomiczne, etyczne, prawne i społeczne uwarunkowania działalności badawczej. Umiejętności - Doktorant potrafi interpretować osiągane wyniki badawcze, popularyzować posiadaną przez siebie wiedzę naukową poprzez upowszechnianie wyników badań własnych, uczestniczyć w dyskursie badawczym, w tym również w międzynarodowym środowisku naukowym. - Doktorant potrafi planować oraz realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze w zakresie nauk społecznych. Kompetencji społecznych (postaw) \ - Doktorant jest gotów do obiektywnej i krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej nauk społecznych oraz dokonań i osiągnieć innych osób. - Doktorant jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy zarówno w obszarze nauki jak i praktyki gospodarczej. - Doktorant jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej - Doktorant jest gotów do prowadzenia badań naukowych zgodnie z zasadami etyki pracy nauki naukowej i przepisami prawa, ze szczególnym uwzględnieniem uczciwości i rzetelności. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ K
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja, analiza materiałów źródłowych, prezentacja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Trzy zadania zaliczeniowe sprawdzające: wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu planowania i prowadzenia badań oraz upowszechniania. Za każde zadanie Doktorant może otrzymać łącznie 10 punktów (łącznie 30 punktów). Realizacja efektów kształcenia zostanie oceniona jako: - bardzo dobra, gdy Doktorant otrzyma 27-30 punktów; - dobra plus, gdy Doktorant otrzyma 24-26 punktów; - dobra, gdy Doktorant otrzyma 21-23 punkty; - dostateczna plus, gdy Doktorant otrzyma 18-20 punktów; - dostateczna, gdy Doktorant otrzyma 15-17 punktów; - niedostateczna, gdy Doktorant otrzyma 0-14 punktów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia wprowadzające - Fakty i mity związane z prowadzeniem badań naukowych. - Google Scholar, Scopus, Web of Science. - Serwisy społecznościowe dla naukowców - 3 godz. 2. Pomysł badawczy - Skąd wziąć pomysł na badania? - Regularny przegląd literatury. - Pytania, hipotezy i modele badawcze. - Co to znaczy, że badania mają być nowatorskie? - Rola replikacji w psychologii. - Dobór technik i metod badawczych - 3 godz. 3. Organizacja i przygotowanie badań - Pre-registration i inne "open practicies". - Pozwolenia na prowadzenie badań. - Pozyskiwanie funduszy na badania naukowe. - Techniczne aspekty związane z organizacją badań - 3 godz. 4. Prowadzenie badań - Przygotowanie i sprawdzanie materiałów badawczych. - Gromadzenie, przechowywanie i udostę danych. - Prezentacja, analiza i interpretacja - 3 godz. 5. Upowszechnianie wyników badań - Rodzaje czasopism naukowych, w tym "predatory journals". - Styl APA i struktura tekstu naukowego. - Peer-review. - Recenzje i odpowiadanie na recenzje - 3 godz. Razem: 15 godz. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bajor, P., Fichna, J., Grabowski, M., Lis, B., Matuszewski, M. Oprocha, P. (2013). Jak napisać wniosek o finasowanie badań naukowych. Poradnik Rady Młodych Naukowców. Warszawa: Rady Młodych Naukowców. Lin, W., Green, D. P. (2016). Standard operating procedures: A safety net for pre-analysis plans. PS: Political Science & Politics, 49, 495-500. Mensh, B., Kording, K. (2017). Ten simple rules for structuring papers. PLoS Computational Biology, 13, e1005619. https://doi.org/10.1371/journal. pcbi.1005619 Mudrak, N. (2012). Writing a cover letter. American Journal Experts. https://www.aje.com/en/arc/writing-cover-letter/. Sorokowski, P., Kulczycki, P., Sorokowska, A. & Pisanski, K. (2017). Predatory journals recruit fake editor. Nature, 543, 481-483. Literatura uzupełniająca Leong, F. T. L., Austin J.T. (2005). The Psychology Research Handbook. A Guide for Graduate Students and Research Assistants. SAGE Publications, Inc. Library Research in Psychology. Resources in Psychology. https://www.apa.org/education/undergrad/library-research Mistler, S. (2012). Planning your analyses. Advice for avoiding analysis problems in your research Psychological Science Agenda. https://www.apa.org/science/about/psa/2012/11/planning-analyses. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.