UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne problemy zarządzania organizacjami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-DSK024
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne problemy zarządzania organizacjami
Jednostka: Uniwersytet Łódzki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy Doktorantów na temat zagadnień będących przedmiotem aktualnych dyskusji i badań naukowych w dyscyplinie nauki o zarzadzaniu i jakości. Zajęcia będą zawierały zarówno elementy wykładu akademickiego, jak i prezentacje, dyskusje i debaty. Dzięki temu Uczestnicy będą mieli możliwość nie tylko poszerzenia wiedzy, ale także rozwoju umiejętności argumentowania, poszukiwania materiałów oraz szerokiego spojrzenia na współczesne problemy zarządzania.

Efekty uczenia się:

Wiedzy

- Doktorant zna i rozumie współczesne problemy zarządzania organizacjami.

Umiejętności

- Doktorant potrafi analizować problemy z zakresu zarządzania organizacjami i oceniać zachodzące zjawiska,

- Doktorant potrafi identyfikować złożone problemy z zakresu zarządzania organizacjami, przeprowadzać ich procesy badawcze i transferować wyniki badań do sfery gospodarczej i społecznej.

Kompetencji społecznych (postaw)

- Doktorant jest gotów do pracy w środowisku wielokulturowym, obiektywnej i krytycznej oceny działań i osiągnięć własnych oraz innych osób,

- Doktorant jest gotów do zarzadzania przez wartości.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Czapla, Robert Kozielski, Ilona Świątek-Barylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia prowadzą:

dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ - 5 godz. - tematy 5 i 6

dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ - 5 godz. - tematy 1-4

dr hab. Ilona Świątek-Barylska, prof. UŁ - 5 godz. - tematy 7 i 8

Koordynatorem przedmiotu i osobą odpowiedzialna za całość karty przedmiotu i wpisywanie ocen w systemie Usos jest dr hab. Ilona Światek-Barylska, prof. UŁ


Metody dydaktyczne:

- Wykład konwersatoryjny

- Dyskusja moderowana

- Prezentacje

- Debata


Sposoby i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią ocen z trzech pięciogodzinnych bloków zajęć.


Pod uwagę brane będzie:

- prezentacja stanowiska i aktywność w dyskusji

- przygotowanie i zaprezentowanie krytycznej analizy wybranych metod prowadzenia działań rynkowych


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Współczesne środowisko biznesowe - paradoksy zmian

2. Źródła sukcesów organizacji

3. Rola marketingu w budowaniu sukcesu organizacji - aktywa budowane przez marketing - 2 godz.

4. Koncepcje i metody działań rynkowych a źródła sukcesu organizacji e epoce czwartej rewolucji przemysłowej - krytyczna analiza - 3 godz.

5. Dwie perspektywy budowy założeń modeli biznesowych

a. Perspektywa aksjologiczna - oparta o podejście organizacji do postrzegania szerokorozumianej wartości tego, co cenne, dobre dla organizacji. W perspektywie tej kluczowe znaczenie mają założenia dotyczące trzech kluczowych komponentów jakimi są:

i. Kultura

ii. Struktura

iii. Strategia

b. Perspektywa pragmatyczna - dotycząca wyboru (węziej rozumianego) wzorca budowy modelu biznesu, opartego o podejście:

i. Funkcjonalne - w którym organizacja skupia się na definiowaniu funkcji rozumianych jako klastry działań potrzebnych do osiągnięcia celów biznesowych.

ii. Procesowe - w którym organizacja skupia się na logice działań. W przeciwieństwie do podejścia funkcjonalnego w modelu biznesowym, organizacja nie skupia się na projektowaniu praktycznych rekomendacji dotyczących konkretnych działań, ale buduje wzorce zachowań mających zagwarantować tworzenie i dostarczanie wartości przez organizację - 3 godz.

6. Kluczowe wyzwania organizacji funkcjonujących w warunkach rewolucji przemysłowej 4.0 - nowe zasady konkurowania w erze cyfrowej (koncepcja SPEED) - 2 godz.

7. Wyzwania zarządzania w środowisku wielokulturowym

Stereotypy kulturowe i ich rola w zarządzaniu kapitałem społecznym organizacji

Różnice kulturowe a sposoby myślenia i postrzegania świata (organizacji)

Praca w środowisku kulturowym - wyzwanie czy szansa? - 2 godz.

8. Człowiek w organizacji

Od zarządzania przez instrukcje do zarządzania przez wartości

Wartości jako wyznacznik zachowań organizacyjnych

Uwarunkowania wybranych zachowań pracowników: whistleblowing, lojalność, organizacyjne zachowania obywatelskie - 3 godz.

Razem: 15 godz.



Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czapla, T. (2016), Zarządzanie strategiczne. Treść i proces jako wyznaczniki działań strategicznych przedsiębiorstwa, Wyd. SiZ, Łódź.

Kozielski, R. (2013), Biznes nowych możliwości, Wolters Kluwer, Warszawa.

Nisbett, R.(2009), Geografia myślenia, Wyd. Smak słowa, Sopot.

Sikorski, Cz., Bieńkowska, J. (2016), Ewolucja zarządzania. Dyktat struktury strategii i kultury, Wyd. UŁ, Łódź.

Stachowicz-Stanusch, A. (2007), Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wyd. Helion, Gliwice.

Aktualne artykuły naukowe dostarczane przez wykładowców

Literatura uzupełniająca:

Kozielski, R., Olsztyński, A., Sroczyński, T., Frąk M. (2018), Internet ludzi, Nieoczywiste, Warszawa.

Lachowski, S. (2013), Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych, Wyd. Emka, Warszawa (książka do pobrania na www.slawomirlachowski.pl)

Świątek-Barylska, I. (2013), Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd.UŁ, Łódź.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Czapla, Robert Kozielski, Ilona Świątek-Barylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia prowadzą:

dr hab. Tomasz Czapla, prof. UŁ - 5 godz.

dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ - 5 godz.

dr hab. Ilona Świątek-Barylska, prof. UŁ - 5 godz.

Koordynatorem przedmiotu i osobą odpowiedzialna za całość karty przedmiotu i wpisywanie ocen w systemie Usos jest dr hab. Ilona Światek-Barylska, prof. UŁ


Metody dydaktyczne:

- Wykład konwersatoryjny

- Dyskusja moderowana

- Prezentacje

- Debata


Sposoby i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z przedmiotu jest średnią ocen z trzech pięciogodzinnych bloków zajęć.


Pod uwagę brane będzie:

- prezentacja stanowiska i aktywność w dyskusji,

- przygotowanie i zaprezentowanie krytycznej analizy wybranych metod prowadzenia działań rynkowych.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Współczesne środowisko biznesowe - paradoksy zmian

2. Źródła sukcesów organizacji

3. Rola marketingu w budowaniu sukcesu organizacji - aktywa budowane przez marketing - 2 godz.


4. Koncepcje i metody działań rynkowych a źródła sukcesu organizacji e epoce czwartej rewolucji przemysłowej - krytyczna analiza - 3 godz.


5. Dwie perspektywy budowy założeń modeli biznesowych

a. Perspektywa aksjologiczna - oparta o podejście organizacji do postrzegania szerokorozumianej wartości tego, co cenne, dobre dla organizacji. W perspektywie tej kluczowe znaczenie mają założenia dotyczące trzech kluczowych komponentów jakimi są:

i. Kultura

ii. Struktura

iii. Strategia

b. Perspektywa pragmatyczna - dotycząca wyboru (węziej rozumianego) wzorca budowy modelu biznesu, opartego o podejście:

i. Funkcjonalne - w którym organizacja skupia się na definiowaniu funkcji rozumianych jako klastry działań potrzebnych do osiągnięcia celów biznesowych.

ii. Procesowe - w którym organizacja skupia się na logice działań. W przeciwieństwie do podejścia funkcjonalnego w modelu biznesowym, organizacja nie skupia się na projektowaniu praktycznych rekomendacji dotyczących konkretnych działań, ale buduje wzorce zachowań mających zagwarantować tworzenie i dostarczanie wartości przez organizację - 3 godz.


6. Kluczowe wyzwania organizacji funkcjonujących w warunkach rewolucji przemysłowej 4.0 - nowe zasady konkurowania w erze cyfrowej (koncepcja SPEED) - 2 godz.


7. Wyzwania zarządzania w środowisku wielokulturowym

Stereotypy kulturowe i ich rola w zarządzaniu kapitałem społecznym organizacji

Różnice kulturowe a sposoby myślenia i postrzegania świata (organizacji)

Praca w środowisku kulturowym - wyzwanie czy szansa? - 2 godz.


8. Człowiek w organizacji

Od zarządzania przez instrukcje do zarządzania przez wartości

Wartości jako wyznacznik zachowań organizacyjnych

Uwarunkowania wybranych zachowań pracowników: whistleblowing, lojalność, organizacyjne zachowania obywatelskie - 3 godz.


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Czapla, T. (2016), Zarządzanie strategiczne. Treść i proces jako wyznaczniki działań strategicznych przedsiębiorstwa, Wyd. SiZ, Łódź.

- Kozielski, R. (2013), Biznes nowych możliwości, Wolters Kluwer, Warszawa.

- Nisbett, R.(2009), Geografia myślenia, Wyd. Smak słowa, Sopot.

- Sikorski, Cz., Bieńkowska, J. (2016), Ewolucja zarządzania. Dyktat struktury strategii i kultury, Wyd. UŁ, Łódź.

- Stachowicz-Stanusch, A. (2007), Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wyd. Helion, Gliwice.

- Aktualne artykuły naukowe dostarczane przez wykładowców

Literatura uzupełniająca:

- Kozielski, R., Olsztyński, A., Sroczyński, T., Frąk M. (2018), Internet ludzi, Nieoczywiste, Warszawa.

- Lachowski, S. (2013), Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych, Wyd. Emka, Warszawa (książka do pobrania na www.slawomirlachowski.pl)

- Świątek-Barylska, I. (2013), Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd.UŁ, Łódź.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6