Współczesna pedagogika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-DSK038 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna pedagogika |
Jednostka: | Uniwersytet Łódzki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Zajęcia są kontynuacją przedmiotu z I roku studiów. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem analizy będą współczesne, najbardziej aktualne problemy badawcze w szeroko pojmowanej pedagogice. Doktoranci będą mogli podjąć dyskusję na tematy, które wynikają z przedmiotu badań naukowych w Katedrze Teorii Wychowania Uniwersytetu Łódzkiego. Istotny będzie tu wgląd w stan wiedzy pedagogicznej w kraju w konfrontacji z badaniami zagranicznymi. Konieczne będzie podjęcie też palących problemów pedagogiki jako nauki oraz jej aplikacji w polityce oświatowej. Analiza światowego dorobku z zakresu pedagogiki, który obejmie najnowsze nurty teoretyczne i praktyczne. Zapoznanie doktorantów z metanaukowymi i metateoretycznymi przesłankami badań w naukach o wychowaniu Rozwijanie samodzielności poznania i myślenia oraz umiejętności poszukiwania źródeł kluczowych danych dla badań edukacyjnych. Doskonalenie umiejętności posługiwania się kartografią pedagogiczną w pracy naukowej, w tym posługiwania się literaturą specjalistyczną oraz krytycznego korzystania z literatury przedmiotu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedzy - Doktorant ma wiedzę w stopniu zaawansowanym, umożliwiającym weryfikację istniejących paradygmatów pedagogicznych, ich aspekty teoretyczne. - Doktorant ma wiedzę na temat światowych kierunków badań w pedagogice oraz pokrewnych dyscyplinach np. psychologią edukacji i socjologią edukacji. Umiejętności - Doktorant potrafi analizować i oceniać kategorie pedagogiczne oraz procesy wychowawcze i dydaktyczne na poziomie zaawansowanym w oparciu o interdyscyplinarną wiedzę - Doktorant potrafi analizować złożone problemy z zakresu pedagogiki, przeprowadzać procesy badawcze i transferować wyniki badań do sfery oświatowej, polityki edukacyjnej i społecznej Kompetencji społecznych (postaw) - Doktorant osiągnął zdolność do obiektywnej i krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój pedagogiki jako dyscypliny naukowej w dziedzinie nauk społecznych oraz dokonań i osiągnieć innych osób na tle porównawczym |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje; dyskusja; analiza krytyczna tekstów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Semestr zimowy - przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Wymagania Napisanie recenzji krytycznej wybranej rozprawy naukowej z lat 2010-2020 z pedagogiki pod kątem wykorzystania przez autora preferowanej teorii czy paradygmatu badań. Kryteria oceny: Należy ocenić trafność dobranej teorii do uzasadnienia problemu badawczego, jej zastosowanie w badaniach, adekwatność źródeł wiedzy, z których korzystał autor monografii. Rozprawę krytyczną wybranej monografii należy przesłać drogą mailową na adres: boguslaw.sliwerski@now.uni.lodz.pl |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Kartografia myśli pedagogicznej wsparciem w osadzeniu własnego problemu badawczego w adekwatnej teorii pedagogicznej czy socjo-psychologicznej - 8 g Podstawowe błędy i pułapki w projektowaniu oraz uzasadnianiu własnych badań naukowych w pedagogice - 6 g |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998 (wyd. IX, 2015) 2. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk: Pedagogika GWP 2007. 3. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2009. 4. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Ablewicz K., Heremeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, UJ, Kraków 1994 2. Ball S.J., Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, Wyd. I poprawione i poszerzone, Impuls Kraków 1999; 3. Bronfenbrenner U., Dwa światy wychowania - USA i ZSRR, PWN, Warszawa 1988. 4. Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, PZWS, Warszawa 1963 5. Ciążela A., Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku, Wyd. APS, Warszawa 2010 6. Ciczkowski W., Strukturalizm genetyczny w badaniach nad rozwojem myśli pedagogicznej, w: Stan i perspektywy historii wychowania, pod red. W. Majorek, UAM Poznań, Bałtycka WSH w Koszalinie, Poznań 1995 7. Dróżdż A., Mity i utopie pedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000 8. Duraj-Nowakowa K., Źródła podejść do pedagogiki, Kielce: Świętokrzyska Szkoła Wyższa 2005, 9. Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2004 10. Fend H., Morfologia pedagogicznego konserwatyzmu [w:] Nieobecne dyskursy, część III, pod red. Zbigniewa Kwiecińskiego, UMK Toruń 1993 11. Freire P., Giroux H.A., Edukacja, polityka i ideologia [w:] Nieobecne dyskursy, część III, pod red. Zbigniewa Kwiecińskiego, UMK Toruń 1993 12. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, wyd. III, Gorzów Wlkp. 1999 13. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przekład Anna Kacmajor i Agata Sulak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 14. Hałas E., Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Nowe wydanie, , WN PWN, Warszawa 2006 15. Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo'69, Warszawa 1997 16. Hejnicka- Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008 17. Hermeneutyka a psychologia, pod red. A. Gałdowej, Wyd. UJ, Kraków 1997 18. Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z., Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2011 19. Kosiorek M., Pedagogika autorytarna. Geneza, modele, przemiany, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2007 20. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2010 21. Kruk J., Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Impuls, Kraków 1998 22. Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, przekład Dorota Sztobryn, GWP, Gdańsk 2005 23. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wyd. Salezjańskie, Łódź 1981 (1996). 24. Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Impuls, Kraków 2000 25. Kwieciński Z., Ideologie i kompetencje edukacyjne w świadomości potocznej. Studium empiryczne, Forum Oświatowe 1998 nr 1 26. Kwieciński Z., Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP 2007. 27. Leppert R., Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki, WSP Bydgoszcz 1996 28. Lewartowska-Zychowicz M., Między pojęciem a kategorią. Perspektywa dynamicznego ujmowania wiedzy o wychowaniu, Impuls, Kraków 2001 29. Lewowicki T., O związkach między ideologiami, teoriami i strategiami reform oświatowych, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, XII, UMK Toruń 1994 30. Meighan R., Socjologia edukacji, red. Naukowa Zbigniew Kwieciński, Wyd. UMK, Toruń 1993 (r. Ideologie edukacyjne). 31. Męczkowska A., Strukturalizm, poststrukturalizm a problem pola dyscyplinowego pedagogiki, Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 2002 nr 4 32. Misztal B., Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Universitas, Kraków 2000 33. Możdżeń S., Inspiracje katolickiej myśli wychowawczej w Polsce do poł. XX w., Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2001 34. Murzyn A., Filozofia edukacji u schyłku XX wieku. Wybrane kwestie, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1999 35. Natura. Edukacja. Kultura. Pedagogia źródeł, red. Beata Przyborowska, Toruń: Wyd. UMK w Toruniu i WSIiE TWP w Olsztynie 2006. 36. Nawroczyński B., Dzieła Wybrane, tom I, WSiP, Warszawa 1987 (r. Studia z zakresu teorii pedagogicznych) 37. Nieobecne dyskursy, cz. I. red. Z, Kwieciński, UMK Toruń 1991. 38. Nieobecne dyskursy, cz. II, red. Z. Kwieciński, UMK Toruń 1992. 39. Nieobecne dyskursy, część IV, pod red. Z. Kwiecińskiego, UMK, Toruń 1994. teksty: 40. Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1999. 41. Nowak M., Teoria czy praktyka, ideologia czy nauka? Dylematy metodologiczne współczesnych koncepcji wychowania, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, XII, UMK Toruń 1994 42. Odmiany myślenia o edukacji, red. J. Rutkowiak, Impuls, Kraków 1996. 43. Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 2008. 44. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, pod red. S. Palki, Wydawnictwo UJ, Kraków 1998 45. Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Impuls, Kraków 2000 46. Pedagogika jako formacja intelektualna. Refleksje we współczesnym dyskursie humanistycznym, red. Janusz Gnitecki, PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005 47. Pytanie. Dialog. Wychowanie, red. J. Rutkowiak, PWN Warszawa 1992. 48. Rutkowiak J., Dyskusje w pedagogice a pedagogika dyskusji, w: Rozmowy o wychowaniu. Kontrowersje, spory, dyskusje, red. Joanna Rutkowiak, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 1992 49. Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości [w:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, red. Henryka Kwiatkowska, PTP, Warszawa 1994 50. Ryk A., Pedagogika dramatu. Poszukiwania antropologiczno-metodologiczne, Kraków: Akademia Pedagogiczna 2008 51. Sawicki M., Hermeneutyka pedagogiczna, Wyd. Semper, a 1996 52. Skarga B., Granice historyczności, PIW, Warszawa 1989, r. recepcja i powtarzalność 53. Sośnicki K., O subiektywizmie i obiektywizmie w nauce, "Nowa Szkoła", 1959, nr 6. 54. Sośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1967. 55. Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, IBE, Wyd. Edytor, Toruń 1993. 56. Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, NWH "Impuls", Kraków 1991 (wyd. 2 poprawione, rozszerzone), Kraków 1993 57. Szymański M.S., Podstawowe kierunki myślenia pedagogicznego w Niemczech, Kwartalnik Pedagogiczny 1997 nr 3-4. 58. Śliwerski B., Przekraczanie granic wychowania. Od "pedagogiki dziecka" do antypedagogiki, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Paedagogica et Psychologica, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódż 1992 59. Śliwerski B., Pedagogika waldorfska. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 293-306. 60. Śliwerski B., Pedagogika Janusza Korczaka, W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 335-347 61. Śliwerski B., Pedagogika antyautorytarna. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 378-393 62. Śliwerski B., Pedagogika negatywna. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 436-451 63. Śliwerski B., Analiza prądów wychowania według Karola Kotłowskiego na tle porównawczym [w:] Idee pedagogiki filozoficznej. Pedagogika filozoficzna I, red. Sławomir Sztobryn i Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003, s. 11-22 64. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 65. Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Sopot: GWP 2010 66. Torney S., Townshend J., Od teorii krytycznej do postmarksizmu, WN PWN, Warszawa 2010 67. Trzódek J., Filozofie psychologii. Naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej, Kraków: Wyd. UJ 2006 68. Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, IBE, Warszawa 1998 69. Wołoszyn S., Jak rozumieć "tożsamośc pedagogiki"? Kwartalnik Pedagogiczny 1992 nr 3-4 70. Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Wyd. Strzelec, Kielce 1998. 71. Wulf Ch., Paradygmaty nauki o wychowaniu. Powstanie nauki o wychowaniu w Niemczech, Kwartalnik Pedagogiczny 1993 nr 4 72. Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, red. Alina Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007 73. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wydawnictwo Akademickie "Żak" , Warszawa 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.