UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań jakościowych i ilościowych w pedagogice

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-DSK040
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań jakościowych i ilościowych w pedagogice
Jednostka: Uniwersytet Łódzki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Ukończony kurs wprowadzenia do metodologii nauk społecznych, kurs logiki oraz projektowania badań pedagogicznych.

Skrócony opis:

Studentka, student poznaje metody badawcze stosowane w pedagogice (ich założenia, reguły stosowania), wykorzystujące dane empiryczne pozyskiwane za pośrednictwem obserwacji oraz komunikacji. Charakterystyka metod dokonywana jest w powiązaniu z przedmiotem i celem badań.

Efekty uczenia się:

Wiedzy

- Doktorant na i rozumie metodologiczne oraz logiczne kryteria doboru metod badawczych.

- Doktorant wykazuje świadomość społecznych i ekonomicznych uwarunkowań doboru metod badawczych.

Umiejętności

- Doktorant dobiera metody badawcze do problemów badawczych.

- Doktorant interpretuje rezultaty zastosowania danych metod badawczych.

Kompetencji społecznych (postaw)

- Doktorant ocenia dostateczność racji uzyskiwanych rezultatów badawczych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Przedmiot prowadzą:

prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając - 8 godz. (Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ)

dr hab. Sławomir Pasikowski, prof. UŁ - 7 godz. (Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ)

Koordynatorem przedmiotu i osobą odpowiedzialna za całość karty przedmiotu i wpisywanie ocen w systemie Usos jest prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając.


Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia, śledzenie przejawów i efektów stosowania metod w tekstach naukowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Osiągnięcie efektów kształcenia przez doktorantki, doktorantów ujawnia się w zabieraniu głosu podczas zajęć i poprawnym wykonywaniu zalecanych ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia jest analiza publikacji naukowej lub zleconych zadań, ukierunkowana na rekonstrukcję związku między przedmiotem badań, ich celem i metodą oraz ocena wzajemnej adekwatności tych elementów.


Algorytm obliczania oceny końcowej:

Ok = O1*0,53 + O2*0,47

Ok - ocena końcowa, O1 - ocena 1, O2 - ocena 2


Szczegółowe treści kształcenia:

Metoda naukowa a metody badawcze, funkcje i kryteria podziału - 2 godz.

Wywiad narracyjny i metoda biograficzna - 2 godz.

Metoda obiektywnej hermeneutyki - 2 godz.

Obserwacja i metody wizualne w badaniach terenowych - 2 godz.

Teoria pomiaru - 2 godz.

Teoria metody reprezentacyjnej - 2 godz.

Statystyczne metody analizy danych ilościowych - 3 godz.

Razem: 15 godz.


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: WN PWN

2. Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: WN PWN

3. Ostasiewicz, S. Rusnak, Z. Siedlecka, U. (2011). Statystyka. Elementy teorii i zadania. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

4. Steczkowski, J. (1995). Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych. Warszawa-Kraków: PWN.

5. Urbaniak-Zając, D., Kos E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: WN PWN

6. Wu, M., Tam, H. P., Jen, T.-H. (2017). Educational Measurements for Applied Researchers. Theory into Practice. Singapore: Springer.

Literatura uzupełniająca:

1. Jabkowski P. (2015). Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru. Poznań: Wyd. UAM.

2. Ercikan, K., Roth, W.-M. (2009). Generalizing from Educational Research. Beyond Qualitative and Quantitative Polarization. New York, London: Routledge.

3. Roni , S. M., Merga, M. K., Morris, J. E. (2020). Conducting Quantitative Research in Education. Singapore: Springer.

4. Steczkowski, J., Zeliaś, A. (1981). Statystyczne metody analizy cech jakościowych. Warszawa: PWE. Szymczak, W. (2018). Praktyka wnioskowania statystycznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6