Metody badań jakościowych i ilościowych w pedagogice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-DSK040 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań jakościowych i ilościowych w pedagogice |
Jednostka: | Uniwersytet Łódzki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs wprowadzenia do metodologii nauk społecznych, kurs logiki oraz projektowania badań pedagogicznych. |
Skrócony opis: |
Studentka, student poznaje metody badawcze stosowane w pedagogice (ich założenia, reguły stosowania), wykorzystujące dane empiryczne pozyskiwane za pośrednictwem obserwacji oraz komunikacji. Charakterystyka metod dokonywana jest w powiązaniu z przedmiotem i celem badań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedzy - Doktorant na i rozumie metodologiczne oraz logiczne kryteria doboru metod badawczych. - Doktorant wykazuje świadomość społecznych i ekonomicznych uwarunkowań doboru metod badawczych. Umiejętności - Doktorant dobiera metody badawcze do problemów badawczych. - Doktorant interpretuje rezultaty zastosowania danych metod badawczych. Kompetencji społecznych (postaw) - Doktorant ocenia dostateczność racji uzyskiwanych rezultatów badawczych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
K
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski, Danuta Urbaniak-Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Przedmiot prowadzą: prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając - 8 godz. (Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ) dr hab. Sławomir Pasikowski, prof. UŁ - 7 godz. (Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ) Koordynatorem przedmiotu i osobą odpowiedzialna za całość karty przedmiotu i wpisywanie ocen w systemie Usos jest prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając. |
|
Metody dydaktyczne: | Praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia, śledzenie przejawów i efektów stosowania metod w tekstach naukowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Osiągnięcie efektów kształcenia przez doktorantki, doktorantów ujawnia się w zabieraniu głosu podczas zajęć i poprawnym wykonywaniu zalecanych ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia jest analiza publikacji naukowej lub zleconych zadań, ukierunkowana na rekonstrukcję związku między przedmiotem badań, ich celem i metodą oraz ocena wzajemnej adekwatności tych elementów. Algorytm obliczania oceny końcowej: Ok = O1*0,53 + O2*0,47 Ok - ocena końcowa, O1 - ocena 1, O2 - ocena 2 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Metoda naukowa a metody badawcze, funkcje i kryteria podziału - 2 godz. Wywiad narracyjny i metoda biograficzna - 2 godz. Metoda obiektywnej hermeneutyki - 2 godz. Obserwacja i metody wizualne w badaniach terenowych - 2 godz. Teoria pomiaru - 2 godz. Teoria metody reprezentacyjnej - 2 godz. Statystyczne metody analizy danych ilościowych - 3 godz. Razem: 15 godz. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: WN PWN 2. Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: WN PWN 3. Ostasiewicz, S. Rusnak, Z. Siedlecka, U. (2011). Statystyka. Elementy teorii i zadania. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 4. Steczkowski, J. (1995). Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych. Warszawa-Kraków: PWN. 5. Urbaniak-Zając, D., Kos E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: WN PWN 6. Wu, M., Tam, H. P., Jen, T.-H. (2017). Educational Measurements for Applied Researchers. Theory into Practice. Singapore: Springer. Literatura uzupełniająca: 1. Jabkowski P. (2015). Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru. Poznań: Wyd. UAM. 2. Ercikan, K., Roth, W.-M. (2009). Generalizing from Educational Research. Beyond Qualitative and Quantitative Polarization. New York, London: Routledge. 3. Roni , S. M., Merga, M. K., Morris, J. E. (2020). Conducting Quantitative Research in Education. Singapore: Springer. 4. Steczkowski, J., Zeliaś, A. (1981). Statystyczne metody analizy cech jakościowych. Warszawa: PWE. Szymczak, W. (2018). Praktyka wnioskowania statystycznego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.