UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna pedagogika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-DSK041
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesna pedagogika
Jednostka: Uniwersytet Łódzki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zajęcia są kontynuacją przedmiotu z I roku studiów.

Skrócony opis:

Przedmiotem analizy będą współczesne, najbardziej aktualne problemy badawcze w szeroko pojmowanej pedagogice. Doktoranci będą mogli podjąć dyskusję na tematy, które wynikają z przedmiotu badań naukowych w Katedrze Teorii Wychowania Uniwersytetu Łódzkiego. Istotny będzie tu wgląd w stan wiedzy pedagogicznej w kraju w konfrontacji z badaniami zagranicznymi. Konieczne będzie podjęcie też palących problemów pedagogiki jako nauki oraz jej aplikacji w polityce oświatowej. Analiza światowego dorobku z zakresu pedagogiki, który obejmie najnowsze nurty teoretyczne i praktyczne. Zapoznanie doktorantów z metanaukowymi i metateoretycznymi przesłankami badań w naukach o wychowaniu

Rozwijanie samodzielności poznania i myślenia oraz umiejętności poszukiwania źródeł kluczowych danych dla badań edukacyjnych. Doskonalenie umiejętności posługiwania się kartografią pedagogiczną w pracy naukowej, w tym posługiwania się literaturą specjalistyczną oraz krytycznego korzystania z literatury przedmiotu.

Efekty uczenia się:

Wiedzy

- Doktorant ma wiedzę w stopniu zaawansowanym, umożliwiającym weryfikację istniejących paradygmatów pedagogicznych, ich aspekty teoretyczne.

- Doktorant ma wiedzę na temat światowych kierunków badań w pedagogice oraz pokrewnych dyscyplinach np. psychologią edukacji i socjologią edukacji.

Umiejętności

- Doktorant potrafi analizować i oceniać kategorie pedagogiczne oraz procesy wychowawcze i dydaktyczne na poziomie zaawansowanym w oparciu o interdyscyplinarną wiedzę

- Doktorant potrafi analizować złożone problemy z zakresu pedagogiki, przeprowadzać procesy badawcze i transferować wyniki badań do sfery oświatowej, polityki edukacyjnej i społecznej

Kompetencji społecznych (postaw)

- Doktorant osiągnął zdolność do obiektywnej i krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój pedagogiki jako dyscypliny naukowej w dziedzinie nauk społecznych oraz dokonań i osiągnieć innych osób na tle porównawczym

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Prezentacje; dyskusja; analiza krytyczna tekstów.

Sposoby i kryteria oceniania:

Semestr letni - przedmiot kończy się egzaminem.


Egzamin:

Napisanie artykułu naukowego oraz uzyskanie w redakcji punktowanego czasopisma pozytywnej recenzji i przyjęcia go do druku w 2021 r.

Przyjęcie rozprawy przez redakcję punktowanego czasopisma

Szczegółowe treści kształcenia:

Gorące problemy pedagogiki - 8 g

Międzynarodowe badania porównawcze - 7 g


Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998 (wyd. IX, 2015)

2. Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk: Pedagogika GWP 2007.

3. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2009.

4. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Ablewicz K., Heremeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, UJ, Kraków 1994

2. Ball S.J., Foucault i edukacja. Dyscypliny i wiedza, Wyd. I poprawione i poszerzone, Impuls Kraków 1999;

3. Bronfenbrenner U., Dwa światy wychowania - USA i ZSRR, PWN, Warszawa 1988.

4. Chmaj L., Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, PZWS, Warszawa 1963

5. Ciążela A., Polska pedagogika kultury w pierwszej połowie XX wieku, Wyd. APS, Warszawa 2010

6. Ciczkowski W., Strukturalizm genetyczny w badaniach nad rozwojem myśli pedagogicznej, w: Stan i perspektywy historii wychowania, pod red. W. Majorek, UAM Poznań, Bałtycka WSH w Koszalinie, Poznań 1995

7. Dróżdż A., Mity i utopie pedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000

8. Duraj-Nowakowa K., Źródła podejść do pedagogiki, Kielce: Świętokrzyska Szkoła Wyższa 2005,

9. Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2004

10. Fend H., Morfologia pedagogicznego konserwatyzmu [w:] Nieobecne dyskursy, część III, pod red. Zbigniewa Kwiecińskiego, UMK Toruń 1993

11. Freire P., Giroux H.A., Edukacja, polityka i ideologia [w:] Nieobecne dyskursy, część III, pod red. Zbigniewa Kwiecińskiego, UMK Toruń 1993

12. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, wyd. III, Gorzów Wlkp. 1999

13. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przekład Anna Kacmajor i Agata Sulak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

14. Hałas E., Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Nowe wydanie, , WN PWN, Warszawa 2006

15. Hejnicka-Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Wydawnictwo'69, Warszawa 1997

16. Hejnicka- Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2008

17. Hermeneutyka a psychologia, pod red. A. Gałdowej, Wyd. UJ, Kraków 1997

18. Jaworska-Witkowska M., Kwieciński Z., Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2011

19. Kosiorek M., Pedagogika autorytarna. Geneza, modele, przemiany, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2007

20. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2010

21. Kruk J., Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Impuls, Kraków 1998

22. Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, przekład Dorota Sztobryn, GWP, Gdańsk 2005

23. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wyd. Salezjańskie, Łódź 1981 (1996).

24. Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Impuls, Kraków 2000

25. Kwieciński Z., Ideologie i kompetencje edukacyjne w świadomości potocznej. Studium empiryczne, Forum Oświatowe 1998 nr 1

26. Kwieciński Z., Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP 2007.

27. Leppert R., Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki, WSP Bydgoszcz 1996

28. Lewartowska-Zychowicz M., Między pojęciem a kategorią. Perspektywa dynamicznego ujmowania wiedzy o wychowaniu, Impuls, Kraków 2001

29. Lewowicki T., O związkach między ideologiami, teoriami i strategiami reform oświatowych, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, XII, UMK Toruń 1994

30. Meighan R., Socjologia edukacji, red. Naukowa Zbigniew Kwieciński, Wyd. UMK, Toruń 1993 (r. Ideologie edukacyjne).

31. Męczkowska A., Strukturalizm, poststrukturalizm a problem pola dyscyplinowego pedagogiki, Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 2002 nr 4

32. Misztal B., Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Universitas, Kraków 2000

33. Możdżeń S., Inspiracje katolickiej myśli wychowawczej w Polsce do poł. XX w., Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2001

34. Murzyn A., Filozofia edukacji u schyłku XX wieku. Wybrane kwestie, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1999

35. Natura. Edukacja. Kultura. Pedagogia źródeł, red. Beata Przyborowska, Toruń: Wyd. UMK w Toruniu i WSIiE TWP w Olsztynie 2006.

36. Nawroczyński B., Dzieła Wybrane, tom I, WSiP, Warszawa 1987 (r. Studia z zakresu teorii pedagogicznych)

37. Nieobecne dyskursy, cz. I. red. Z, Kwieciński, UMK Toruń 1991.

38. Nieobecne dyskursy, cz. II, red. Z. Kwieciński, UMK Toruń 1992.

39. Nieobecne dyskursy, część IV, pod red. Z. Kwiecińskiego, UMK, Toruń 1994. teksty:

40. Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1999.

41. Nowak M., Teoria czy praktyka, ideologia czy nauka? Dylematy metodologiczne współczesnych koncepcji wychowania, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Socjologia Wychowania, XII, UMK Toruń 1994

42. Odmiany myślenia o edukacji, red. J. Rutkowiak, Impuls, Kraków 1996.

43. Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" 2008.

44. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, pod red. S. Palki, Wydawnictwo UJ, Kraków 1998

45. Ostrowska U., Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Impuls, Kraków 2000

46. Pedagogika jako formacja intelektualna. Refleksje we współczesnym dyskursie humanistycznym, red. Janusz Gnitecki, PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005

47. Pytanie. Dialog. Wychowanie, red. J. Rutkowiak, PWN Warszawa 1992.

48. Rutkowiak J., Dyskusje w pedagogice a pedagogika dyskusji, w: Rozmowy o wychowaniu. Kontrowersje, spory, dyskusje, red. Joanna Rutkowiak, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 1992

49. Rutkowiak J., Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości [w:] Ewolucja tożsamości pedagogiki, red. Henryka Kwiatkowska, PTP, Warszawa 1994

50. Ryk A., Pedagogika dramatu. Poszukiwania antropologiczno-metodologiczne, Kraków: Akademia Pedagogiczna 2008

51. Sawicki M., Hermeneutyka pedagogiczna, Wyd. Semper, a 1996

52. Skarga B., Granice historyczności, PIW, Warszawa 1989, r. recepcja i powtarzalność

53. Sośnicki K., O subiektywizmie i obiektywizmie w nauce, "Nowa Szkoła", 1959, nr 6.

54. Sośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 1967.

55. Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, IBE, Wyd. Edytor, Toruń 1993.

56. Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, NWH "Impuls", Kraków 1991 (wyd. 2 poprawione, rozszerzone), Kraków 1993

57. Szymański M.S., Podstawowe kierunki myślenia pedagogicznego w Niemczech, Kwartalnik Pedagogiczny 1997 nr 3-4.

58. Śliwerski B., Przekraczanie granic wychowania. Od "pedagogiki dziecka" do antypedagogiki, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Paedagogica et Psychologica, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódż 1992

59. Śliwerski B., Pedagogika waldorfska. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 293-306.

60. Śliwerski B., Pedagogika Janusza Korczaka, W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 335-347

61. Śliwerski B., Pedagogika antyautorytarna. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 378-393

62. Śliwerski B., Pedagogika negatywna. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, tom 1, WN PWN, Warszawa 2003, s. 436-451

63. Śliwerski B., Analiza prądów wychowania według Karola Kotłowskiego na tle porównawczym [w:] Idee pedagogiki filozoficznej. Pedagogika filozoficzna I, red. Sławomir Sztobryn i Bogusław Śliwerski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003, s. 11-22

64. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009

65. Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, Sopot: GWP 2010

66. Torney S., Townshend J., Od teorii krytycznej do postmarksizmu, WN PWN, Warszawa 2010

67. Trzódek J., Filozofie psychologii. Naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej, Kraków: Wyd. UJ 2006

68. Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, IBE, Warszawa 1998

69. Wołoszyn S., Jak rozumieć "tożsamośc pedagogiki"? Kwartalnik Pedagogiczny 1992 nr 3-4

70. Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Wyd. Strzelec, Kielce 1998.

71. Wulf Ch., Paradygmaty nauki o wychowaniu. Powstanie nauki o wychowaniu w Niemczech, Kwartalnik Pedagogiczny 1993 nr 4

72. Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, red. Alina Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007

73. Zubelewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wydawnictwo Akademickie "Żak" , Warszawa 2002

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6