UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i kultura amerykańska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-ALA311
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia i kultura amerykańska
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zaliczenie I roku studiów I stopnia i znajomość języka angielskiego wymagana na II roku studiów I stopnia. Wymagania wstępne obejmują podstawowe informacje z zakresu kultury i historii Stanów Zjednoczonych.

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia konwersatoryjne. Wykład ma na celu przekazanie wiedzy i informacji z zakresu historii i kultury Stanów Zjednoczonych. Omówione zostają najważniejsze zagadnienia z zakresu geografii USA: charakterystyka poszczególnych regionów, główne miasta i najbardziej rozpoznawalne atrakcje turystyczne i krajobrazowe. Wykład podsumowuje najważniejsze wydarzenia w historii USA, począwszy od odkrycia Ameryki do początku XXI wieku. Cykl wykładów przedstawia także amerykański system polityczny i prawny oraz amerykańskie wartości i mity. Ćwiczenia konwersatoryjne poświęcone są wybranym, węższym zagadnieniom z historii i kultury USA. Obejmują one najważniejsze aspekty życia społeczno-kulturalnego USA, umieszczone w szerszym kontekście historycznym. Wśród omawianych w ramach ćwiczeń zagadnień znajdują się amerykański system edukacyjny, feminizm i sytuacja kobiet w USA, sytuacja mniejszości etnicznych, różne gałęzie sztuki (malarstwo, film i muzyka) oraz sport.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia:

Student, który zaliczył cały cykl zajęć, powinien:

e1- dysponować uporządkowaną wiedzą z zakresu historii i kultury amerykańskiej - 01A_W08.

e2 - posiadać podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach z zakresu historii amerykańskiej – 01_W09.

e3 -mieć podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach kultury amerykańskiej oraz podstawową orientację w życiu społecznym i kulturalnym oraz instytucjach kultury USA – 01A_W10.

e4 - umieć przekazać informacje z zakresu geografii, historii i kultury USA – 01AN_U05.

e5 -umieć samodzielnie zdobywać wiedzę i wykorzystywać informacje z różnych źródeł – 01A_U08, 01A_U09.

e6- posiadać umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych na tematy związane z kulturą i życiem codziennym USA – 01A_U07.

e7 – być otwartym na odmienność kulturową i mieć umiejętność krytycznego myślenia- 01A_K05

e8– posiadać umiejętność wykorzystywania mediów do zbierania informacji na temat interesujących go zagadnień – 01A_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Piechucka
Prowadzący grup: Alicja Piechucka, Magdalena Szuster, Mark Tardi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Wykład: najważniejsze aspekty geografii USA, takie jak geografia fizyczna, charakterystyka regionów (Północny Wschód, Środkowy Zachód, Południe i Zachód), główne miasta (Waszyngton, Nowy Jork, Los Angeles i Chicago) i najbardziej rozpoznawalne atrakcje turystyczne i krajobrazowe (zabytki historyczne, muzea i pomniki przyrody); najważniejsze wydarzenia i etapy oraz przełomowe momenty w historii USA: odkrycie Ameryki, okres kolonialny, walka o niepodległość, konflikty zbrojne I połowy XIX wieku, ekspansja terytorialna w kierunku zachodnim, wojna secesyjna i okres rekonstrukcji, rozwój gospodarczy w „pozłacanym wieku”, I wojna światowa, okres międzywojenny i wielki kryzys, II wojna światowa oraz kluczowe wydarzenia II połowy XX i początku XXI wieku (zimna wojna, wojna koreańska, ruch praw obywatelskich, wojna wietnamska, wojna w Zatoce Perskiej, ataki z 11 września); system polityczny i prawny USA; amerykańskie wartości i mity.

Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony z zastosowaniem technik audiowizualnych.

Ćwiczenia konwersatoryjne prowadzone są z wykorzystaniem krótkich prezentacji na wybrane tematy, przygotowywanych przez studentów pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, i materiałów audiowizualnych, pracy w grupach, dyskusji sterowanych i uzupełnianych przez prowadzącego ćwiczenia.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny ma formę testu składającego się z pytań wielokrotnego wyboru, pytań otwartych oraz zadań innego rodzaju. Egzamin sprawdza następujące efekty kształcenia: e1, e2, e3, e5, e8. Podstawę zaliczenia stanowi 60% poprawnych odpowiedzi.


Ćwiczenia konwersatoryjne: jednym z warunków uzyskania zaliczenia jest przygotowanie krótkich prezentacji oraz przedłożenie handoutów lub (opcjonalnie) przygotowanie esejów dotyczących wybranych przez studentów zagadnień z zakresu tematycznego ćwiczeń; zadanie to sprawdza następujące efekty kształcenia: e4, e5, e6,e7, e8. Ocena z prezentacji uzależniona jest od uzyskanych efektów kształcenia i stanowi 50% oceny z konwersatorium. Drugim warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena uzyskana z testu pisemnego składającego się z pytań otwartych. Ocena z testu stanowi 50% oceny z ćwiczeń; zadanie to sprawdza następujące efekty kształcenia: e1, e2, e3; test można powtarzać jeden raz, a podstawę zaliczenia stanowi 60% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń konwersatoryjnych jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład: najważniejsze aspekty geografii USA, takie jak geografia fizyczna, charakterystyka regionów (Północny Wschód, Środkowy Zachód, Południe i Zachód), główne miasta (Waszyngton, Nowy Jork, Los Angeles i Chicago) i najbardziej rozpoznawalne atrakcje turystyczne i krajobrazowe (zabytki historyczne, muzea i pomniki przyrody); najważniejsze wydarzenia i etapy oraz przełomowe momenty w historii USA: odkrycie Ameryki, okres kolonialny, walka o niepodległość, konflikty zbrojne I połowy XIX wieku, ekspansja terytorialna w kierunku zachodnim, wojna secesyjna i okres rekonstrukcji, rozwój gospodarczy w „pozłacanym wieku”, I wojna światowa, okres międzywojenny i wielki kryzys, II wojna światowa oraz kluczowe wydarzenia II połowy XX i początku XXI wieku (zimna wojna, wojna koreańska, ruch praw obywatelskich, wojna wietnamska, wojna w Zatoce Perskiej, ataki z 11 września); system polityczny i prawny USA; amerykańskie wartości i mity.


Ćwiczenia konwersatoryjne: system edukacyjny USA, w tym szkolnictwo wyższe; amerykański feminizm, jego historia oraz aktualna sytuacja kobiet w Stanach Zjednoczonych; mniejszości etniczne, w tym przeszłość i teraźniejszość Afroamerykanów oraz inne mniejszości etniczne w Ameryce; malarstwo amerykańskie u schyłku XIX wieku i w wieku XX: amerykański impresjonizm, malarstwo modernistyczne, abstrakcyjny ekspresjonizm i pop art; amerykański film: historia Hollywoodu, ikony amerykańskiego kina, główne trendy i gatunki w kinie amerykańskim; muzyka rdzennie amerykańska: jazz i blues, muzyka country; typowo amerykańskie sporty: baseball i futbol amerykański.

Literatura:

Eckhard Fiedler, Reimer Jansen, Mil Norman-Rish, America in Close-Up. Harlow: Longman Group UK, 1990. (dostępne w bibliotece)

Bryn O’Callaghan, An Illustrated History of the USA. Harlow: Longman Group UK, 1990. (dostępne w bibliotece)

Neil Campbell, Alasdair Kean, American Cultural Studies: An Introduction to American Culture. London: Routledge, 2012. (dostarczane indywidualnie)

Gary Althen, Janet Bennett, American Ways: A Cultural Guide to the United States. Boston: Intercultural Press, 2011. (dostarczane indywidualnie)

Michael Murphy, ed. The Longman Dictionary of English Language and Culture. Harlow: Pearson Education Limited, 2005. (dostępne w bibliotece)

George Kurian, NTC’s Dictionary of the United States: A Practical Guide to American Language and Culture. Chicago: NTC Publishing Group, 1998. (dostarczane indywidualnie)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Piechucka
Prowadzący grup: Alicja Piechucka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Piechucka
Prowadzący grup: Zbigniew Maszewski, Alicja Piechucka, Magdalena Szuster, Mark Tardi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Piechucka
Prowadzący grup: Zbigniew Maszewski, Alicja Piechucka, Magdalena Szuster
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8