Historia i kultura amerykańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-ALA311 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura amerykańska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie I roku studiów I stopnia i znajomość języka angielskiego wymagana na II roku studiów I stopnia. Wymagania wstępne obejmują podstawowe informacje z zakresu kultury i historii Stanów Zjednoczonych. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia konwersatoryjne. Wykład ma na celu przekazanie wiedzy i informacji z zakresu historii i kultury Stanów Zjednoczonych. Omówione zostają najważniejsze zagadnienia z zakresu geografii USA: charakterystyka poszczególnych regionów, główne miasta i najbardziej rozpoznawalne atrakcje turystyczne i krajobrazowe. Wykład podsumowuje najważniejsze wydarzenia w historii USA, począwszy od odkrycia Ameryki do początku XXI wieku. Cykl wykładów przedstawia także amerykański system polityczny i prawny oraz amerykańskie wartości i mity. Ćwiczenia konwersatoryjne poświęcone są wybranym, węższym zagadnieniom z historii i kultury USA. Obejmują one najważniejsze aspekty życia społeczno-kulturalnego USA, umieszczone w szerszym kontekście historycznym. Wśród omawianych w ramach ćwiczeń zagadnień znajdują się amerykański system edukacyjny, feminizm i sytuacja kobiet w USA, sytuacja mniejszości etnicznych, różne gałęzie sztuki (malarstwo, film i muzyka) oraz sport. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: Student, który zaliczył cały cykl zajęć, powinien: e1- dysponować uporządkowaną wiedzą z zakresu historii i kultury amerykańskiej - 01A_W08. e2 - posiadać podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach z zakresu historii amerykańskiej – 01_W09. e3 -mieć podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach kultury amerykańskiej oraz podstawową orientację w życiu społecznym i kulturalnym oraz instytucjach kultury USA – 01A_W10. e4 - umieć przekazać informacje z zakresu geografii, historii i kultury USA – 01AN_U05. e5 -umieć samodzielnie zdobywać wiedzę i wykorzystywać informacje z różnych źródeł – 01A_U08, 01A_U09. e6- posiadać umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych na tematy związane z kulturą i życiem codziennym USA – 01A_U07. e7 – być otwartym na odmienność kulturową i mieć umiejętność krytycznego myślenia- 01A_K05 e8– posiadać umiejętność wykorzystywania mediów do zbierania informacji na temat interesujących go zagadnień – 01A_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Piechucka | |
Prowadzący grup: | Alicja Piechucka, Magdalena Szuster, Mark Tardi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład: najważniejsze aspekty geografii USA, takie jak geografia fizyczna, charakterystyka regionów (Północny Wschód, Środkowy Zachód, Południe i Zachód), główne miasta (Waszyngton, Nowy Jork, Los Angeles i Chicago) i najbardziej rozpoznawalne atrakcje turystyczne i krajobrazowe (zabytki historyczne, muzea i pomniki przyrody); najważniejsze wydarzenia i etapy oraz przełomowe momenty w historii USA: odkrycie Ameryki, okres kolonialny, walka o niepodległość, konflikty zbrojne I połowy XIX wieku, ekspansja terytorialna w kierunku zachodnim, wojna secesyjna i okres rekonstrukcji, rozwój gospodarczy w „pozłacanym wieku”, I wojna światowa, okres międzywojenny i wielki kryzys, II wojna światowa oraz kluczowe wydarzenia II połowy XX i początku XXI wieku (zimna wojna, wojna koreańska, ruch praw obywatelskich, wojna wietnamska, wojna w Zatoce Perskiej, ataki z 11 września); system polityczny i prawny USA; amerykańskie wartości i mity. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony z zastosowaniem technik audiowizualnych. Ćwiczenia konwersatoryjne prowadzone są z wykorzystaniem krótkich prezentacji na wybrane tematy, przygotowywanych przez studentów pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, i materiałów audiowizualnych, pracy w grupach, dyskusji sterowanych i uzupełnianych przez prowadzącego ćwiczenia. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin pisemny ma formę testu składającego się z pytań wielokrotnego wyboru, pytań otwartych oraz zadań innego rodzaju. Egzamin sprawdza następujące efekty kształcenia: e1, e2, e3, e5, e8. Podstawę zaliczenia stanowi 60% poprawnych odpowiedzi. Ćwiczenia konwersatoryjne: jednym z warunków uzyskania zaliczenia jest przygotowanie krótkich prezentacji oraz przedłożenie handoutów lub (opcjonalnie) przygotowanie esejów dotyczących wybranych przez studentów zagadnień z zakresu tematycznego ćwiczeń; zadanie to sprawdza następujące efekty kształcenia: e4, e5, e6,e7, e8. Ocena z prezentacji uzależniona jest od uzyskanych efektów kształcenia i stanowi 50% oceny z konwersatorium. Drugim warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena uzyskana z testu pisemnego składającego się z pytań otwartych. Ocena z testu stanowi 50% oceny z ćwiczeń; zadanie to sprawdza następujące efekty kształcenia: e1, e2, e3; test można powtarzać jeden raz, a podstawę zaliczenia stanowi 60% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie ćwiczeń konwersatoryjnych jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: najważniejsze aspekty geografii USA, takie jak geografia fizyczna, charakterystyka regionów (Północny Wschód, Środkowy Zachód, Południe i Zachód), główne miasta (Waszyngton, Nowy Jork, Los Angeles i Chicago) i najbardziej rozpoznawalne atrakcje turystyczne i krajobrazowe (zabytki historyczne, muzea i pomniki przyrody); najważniejsze wydarzenia i etapy oraz przełomowe momenty w historii USA: odkrycie Ameryki, okres kolonialny, walka o niepodległość, konflikty zbrojne I połowy XIX wieku, ekspansja terytorialna w kierunku zachodnim, wojna secesyjna i okres rekonstrukcji, rozwój gospodarczy w „pozłacanym wieku”, I wojna światowa, okres międzywojenny i wielki kryzys, II wojna światowa oraz kluczowe wydarzenia II połowy XX i początku XXI wieku (zimna wojna, wojna koreańska, ruch praw obywatelskich, wojna wietnamska, wojna w Zatoce Perskiej, ataki z 11 września); system polityczny i prawny USA; amerykańskie wartości i mity. Ćwiczenia konwersatoryjne: system edukacyjny USA, w tym szkolnictwo wyższe; amerykański feminizm, jego historia oraz aktualna sytuacja kobiet w Stanach Zjednoczonych; mniejszości etniczne, w tym przeszłość i teraźniejszość Afroamerykanów oraz inne mniejszości etniczne w Ameryce; malarstwo amerykańskie u schyłku XIX wieku i w wieku XX: amerykański impresjonizm, malarstwo modernistyczne, abstrakcyjny ekspresjonizm i pop art; amerykański film: historia Hollywoodu, ikony amerykańskiego kina, główne trendy i gatunki w kinie amerykańskim; muzyka rdzennie amerykańska: jazz i blues, muzyka country; typowo amerykańskie sporty: baseball i futbol amerykański. |
|
Literatura: |
Eckhard Fiedler, Reimer Jansen, Mil Norman-Rish, America in Close-Up. Harlow: Longman Group UK, 1990. (dostępne w bibliotece) Bryn O’Callaghan, An Illustrated History of the USA. Harlow: Longman Group UK, 1990. (dostępne w bibliotece) Neil Campbell, Alasdair Kean, American Cultural Studies: An Introduction to American Culture. London: Routledge, 2012. (dostarczane indywidualnie) Gary Althen, Janet Bennett, American Ways: A Cultural Guide to the United States. Boston: Intercultural Press, 2011. (dostarczane indywidualnie) Michael Murphy, ed. The Longman Dictionary of English Language and Culture. Harlow: Pearson Education Limited, 2005. (dostępne w bibliotece) George Kurian, NTC’s Dictionary of the United States: A Practical Guide to American Language and Culture. Chicago: NTC Publishing Group, 1998. (dostarczane indywidualnie) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Piechucka | |
Prowadzący grup: | Alicja Piechucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Piechucka | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Maszewski, Alicja Piechucka, Magdalena Szuster, Mark Tardi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Piechucka | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Maszewski, Alicja Piechucka, Magdalena Szuster | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.