UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura, literatura i wiedza o Polsce w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-FILDG302
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura, literatura i wiedza o Polsce w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza o literaturze i kulturze polskiej zgodna z zakresem uprzedniego kształcenia na studiach i wiedza o Polsce z zakresu programów kształcenia w szkole średniej.

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci będą nabywali kompetencje w zakresie włączania elementów kultury, literatury, wiedzy o Polsce do nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego (jpjo/2), tworzenia materiałów glottodydaktycznych z użyciem tekstów polskiej kultury wysokiej i popularnej oraz integrowania treści kulturowych z nauczaniem innych sprawności. Zajęcia składają się z dwóch równoważnych części: teoretyczno-przeglądowej oraz praktycznej (warsztatowej). W pierwszej z nich zostanie omówiona rola i miejsce kultury w procesie nauczania jpjo/2 (na podstawie analizy krytycznej programów nauczania, podręczników, przewodników metodycznych, prac naukowych). Część warsztatowa będzie ukierunkowana na rozwijanie umiejętności selekcji fenomenów kulturowych dla potrzeb glottodydaktycznych, adaptacji tekstów oraz tworzenia i ewaluacji materiałów dydaktycznych (zadań i scenariuszy lekcji) o tematyce kulturowej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna i rozumie:

1. najważniejsze osiągnięcia i prace (programy, podręczniki, przewodniki metodyczne, wybrane artykuły i monografie) glottodydaktyków polonistycznych związane z włączaniem elementów kulturowych i realioznawczych do nauczania jpjo/2 (01PG1A_W01),

2. pojęcia i podejścia metodologiczne odnoszące się do włączania elementów kultury i wiedzy o Polsce do nauczania jpjo/2 (01PG1A_W03).

3. podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego, zwłaszcza w odniesieniu do artefaktów kultury wykorzystywanych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (01PG1A_W07).

4. najważniejsze fakty z różnorodnych warstw polskiej przestrzeni kulturowej i potrafi je włączyć do lekcji jpjo/2 oraz rozumie rolę kultury (m.in. literatury, filmu, wiedzy o Polsce i jej realiach) w nauczaniu jpjo/2 oraz w promocji Polski w świecie (01PG1A_W06).

Umiejętności

Student potrafi:

1. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów a także zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z nauczaniem jpjo/2 (01PG1A_U01, 01PG1A_U06).

2. potrafi tworzyć, redagować i oceniać krytycznie materiały dydaktyczne z komponentem kulturowym, zgodnie z zasadami kultury języka polskiego oraz z wykorzystaniem dobrych praktyk glottodydaktycznych (01P1A_U02; 01PG1A_U03).

3. występować w roli przewodnika kulturowego i eksperta – ciekawie i kompetentnie przekazywać uczącym się wiadomości o Polsce z zakresu jej historii, geografii, tradycji, literatury, kultury i sztuki (01PG1A_U07).

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do:

1. określenia priorytetów i przyjęcia odpowiedzialności za realizację zadań związanych z pełnieniem m.in. roli eksperta, przewodnika (pośrednika) kulturowego, doradcy w czasie wykonywania zawodu nauczyciela jpjo/2 (01PG1A_K02, 01PG1A_K03).

2. uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym uczących się jpjo/2 z poszanowaniem ich odmienności kulturowej i z intencją wprowadzania ich w świat polskiej kultury (01PG1A_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Gaze
Prowadzący grup: Mateusz Gaze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, analiza tekstów, dyskusja grupowa, burza mózgu, praca w grupie, praca w parach, grupowa ewaluacja rezultatów pracy.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z zajęć składa się aktywny udział słuchaczy w konwersatorium (frekwencja, przygotowanie merytoryczne do zajęć i wykonywanie zadań zespołowych) (50%) oraz przygotowanie pracy końcowej (samodzielne lub w parze): konspektu lekcji rozwijającej wybrane zagadnienie kulturowe (50%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Przygotowanie zadań odnoszących się do poszczególnych zagadnień poruszanych na zajęciach, a następnie ich grupowa ewaluacja i ewentualna poprawa.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kultura w nauczaniu języków obcych. Typay lekcji wykorzystujących elementy literatury, kultury i wiedzy o Polsce: „lekcje o”; „lekcje z” „lekcje dzięki”.

2. Kanon kultury polskiej dla Polaka i cudzoziemca.

3. Literatura piękna, jako źródło fabuł do kreowania materiałów rozwijających sprawność czytania; zajęcia warsztatowe - kształtowanie tekstów do czytania na poziomie A2, B1-B2 ze wskazanych dzieł literackich. Przygotowanie do samodzielnego tworzenia tekstów z ćwiczeniami do swobodnego czytania.

4. Przygotowanie cudzoziemców do odbioru polskiego filmu fabularnego, przebieg lekcji przygotowującej do odbioru treści filmu, ćwiczenia w tworzeniu materiałów poprzedzających projekcję, ćwiczenia w tworzeniu materiałów na lekcję omawiającą obejrzany film.

5. Kultura popularna jako materiał polonistycznego kształcenia cudzoziemców.

6. Wiedza o Polsce a stereotypy dotyczące Polski i Polaków; analiza istniejących podręczników jpjo pod kątem prezentowanej w nich wiedzy o Polsce. Rola wiedzy o Polsce w kształtowaniu się stosunku cudzoziemców do kraju, jego mieszkańców i do nauki naszego języka.

7. Geografia, historia i krajoznawstwo w powiązaniu z wiedzą o kulturze i literaturze jako materiał lekcji jpjo:

a. główne obiekty geograficzne, parki narodowe, obszary szczególnej atrakcyjności turystycznej, rady dla osób oprowadzających wycieczki cudzoziemców – przykłady dzieł polskiego malarstwa pejzażowego.

b. przegląd głównych wydarzeń historycznych ze szczególnym uwzględnieniem związanych z nimi dzieł sztuki i architektury; historia XX wieku jako czynnik ułatwiający rozumienie dzisiejszej Polski;

c. prezentacja walorów najbliższej okolicy na przykładzie Łodzi, znaczenie miasta w Polsce – w historii, gospodarce, kulturze (Reymont, Strzemiński) i edukacji (UŁ, PŁ, UM, PWSFTViT); Łódź jako miejsce pracy i wypoczynku.

d. polska obyczajowość: polskie święta i sposoby ich obchodzenia, polski kalendarz świąt, święta oficjalne i prywatne;

e. sylwetki wybitnych uczonych, artystów i pisarzy – językowa specyfika lekcji wykorzystujących biografie – kształtowanie poprawnego myślenia o przygotowaniu lekcji jpjo.


Literatura:

Literatura podstawowa:

- Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska i in., Kraków 2011, 2016 (treści związane z nauczaniem kultury, zagadnień socjolingwistycznych, socjokulturowych i realiów polskich).

- Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków 2004.

- A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, 40 koncepcji dobrych lekcji, Kraków 2011 (materiały zebrane na płycie CD).

Literatura uzupełniająca (wybór z podanej listy prac)

- A. Burzyńska, ‘Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy...’ O glottodydaktycznych aspektach relacji ‘język a kultura’ w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław, 2002.

- T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców – poziom B.1.2-C1, Kraków 2019.

- U. Dobesz, Spacery po Wrocławiu. Teksty do ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu dla cudzoziemców, Wrocław, 2004.

- A. Dąbrowska, A. Burzyńska-Kamieniecka, U. Dobesz, M. Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2005.

- I. Dembowska-Wosik, A. Strzelecka, A. Zawada, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź 2011.

- P. Garncarek, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006.

- P. Gębal, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010; Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006, s. 205-242.

- Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010 (wybrane artykuły).

- J. Kowalewski, Kultura polska jako obca?, Kraków 2011.

- Kultura polska. Silva rerum, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2002 (wybrane artykuły).

- Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek i P. Kajak, Warszawa 2012 (wybrane artykuły).

- E. Lipińska, Księżyc w butonierce, Kraków 2004.

- A. Majkiewicz, J. Tambor, Śpiewająco po polsku, Katowice 2006.

- W. Próchniak, Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.

- G. Rudziński, Łódzkie minimum leksykalne dla turysty, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 20/2013, s. 67-74.

- G. Rudziński, Ranking fenomenów polskiej kultury autorstwa studentów specjalizacji nauczania języka polskiego jako obcego, w: P. Garncarek i in. (red.) Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Gaze
Prowadzący grup: Mateusz Gaze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, analiza tekstów, dyskusja grupowa, burza mózgu, praca w grupie, praca w parach, grupowa ewaluacja rezultatów pracy.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z zajęć składa się aktywny udział słuchaczy w konwersatorium (frekwencja, przygotowanie merytoryczne do zajęć i wykonywanie zadań zespołowych) (50%) oraz przygotowanie pracy końcowej (samodzielne lub w parze): konspektu lekcji rozwijającej wybrane zagadnienie kulturowe (50%).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Przygotowanie zadań odnoszących się do poszczególnych zagadnień poruszanych na zajęciach, a następnie ich grupowa ewaluacja i ewentualna poprawa.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Kultura w nauczaniu języków obcych. Typay lekcji wykorzystujących elementy literatury, kultury i wiedzy o Polsce: „lekcje o”; „lekcje z” „lekcje dzięki”.

2. Kanon kultury polskiej dla Polaka i cudzoziemca.

3. Literatura piękna, jako źródło fabuł do kreowania materiałów rozwijających sprawność czytania; zajęcia warsztatowe - kształtowanie tekstów do czytania na poziomie A2, B1-B2 ze wskazanych dzieł literackich. Przygotowanie do samodzielnego tworzenia tekstów z ćwiczeniami do swobodnego czytania.

4. Przygotowanie cudzoziemców do odbioru polskiego filmu fabularnego, przebieg lekcji przygotowującej do odbioru treści filmu, ćwiczenia w tworzeniu materiałów poprzedzających projekcję, ćwiczenia w tworzeniu materiałów na lekcję omawiającą obejrzany film.

5. Kultura popularna jako materiał polonistycznego kształcenia cudzoziemców.

6. Wiedza o Polsce a stereotypy dotyczące Polski i Polaków; analiza istniejących podręczników jpjo pod kątem prezentowanej w nich wiedzy o Polsce. Rola wiedzy o Polsce w kształtowaniu się stosunku cudzoziemców do kraju, jego mieszkańców i do nauki naszego języka.

7. Geografia, historia i krajoznawstwo w powiązaniu z wiedzą o kulturze i literaturze jako materiał lekcji jpjo:

a. główne obiekty geograficzne, parki narodowe, obszary szczególnej atrakcyjności turystycznej, rady dla osób oprowadzających wycieczki cudzoziemców – przykłady dzieł polskiego malarstwa pejzażowego.

b. przegląd głównych wydarzeń historycznych ze szczególnym uwzględnieniem związanych z nimi dzieł sztuki i architektury; historia XX wieku jako czynnik ułatwiający rozumienie dzisiejszej Polski;

c. prezentacja walorów najbliższej okolicy na przykładzie Łodzi, znaczenie miasta w Polsce – w historii, gospodarce, kulturze (Reymont, Strzemiński) i edukacji (UŁ, PŁ, UM, PWSFTViT); Łódź jako miejsce pracy i wypoczynku.

d. polska obyczajowość: polskie święta i sposoby ich obchodzenia, polski kalendarz świąt, święta oficjalne i prywatne;

e. sylwetki wybitnych uczonych, artystów i pisarzy – językowa specyfika lekcji wykorzystujących biografie – kształtowanie poprawnego myślenia o przygotowaniu lekcji jpjo.


Literatura:

Literatura podstawowa:

- Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska i in., Kraków 2011, 2016 (treści związane z nauczaniem kultury, zagadnień socjolingwistycznych, socjokulturowych i realiów polskich).

- Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków 2004.

- A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, 40 koncepcji dobrych lekcji, Kraków 2011 (materiały zebrane na płycie CD).

Literatura uzupełniająca (wybór z podanej listy prac)

- A. Burzyńska, ‘Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy...’ O glottodydaktycznych aspektach relacji ‘język a kultura’ w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław, 2002.

- T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców – poziom B.1.2-C1, Kraków 2019.

- U. Dobesz, Spacery po Wrocławiu. Teksty do ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu dla cudzoziemców, Wrocław, 2004.

- A. Dąbrowska, A. Burzyńska-Kamieniecka, U. Dobesz, M. Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2005.

- I. Dembowska-Wosik, A. Strzelecka, A. Zawada, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź 2011.

- P. Garncarek, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006.

- P. Gębal, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010; Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006, s. 205-242.

- Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010 (wybrane artykuły).

- J. Kowalewski, Kultura polska jako obca?, Kraków 2011.

- Kultura polska. Silva rerum, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2002 (wybrane artykuły).

- Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek i P. Kajak, Warszawa 2012 (wybrane artykuły).

- E. Lipińska, Księżyc w butonierce, Kraków 2004.

- A. Majkiewicz, J. Tambor, Śpiewająco po polsku, Katowice 2006.

- W. Próchniak, Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.

- G. Rudziński, Łódzkie minimum leksykalne dla turysty, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 20/2013, s. 67-74.

- G. Rudziński, Ranking fenomenów polskiej kultury autorstwa studentów specjalizacji nauczania języka polskiego jako obcego, w: P. Garncarek i in. (red.) Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2010.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Zarzycka
Prowadzący grup: Grażyna Zarzycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Kurs prowadzony był metodą hybrydową: częściowo stacjonarnie,częściowo zdanie na platformie TEAMS

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, dyskusja grupowa, burza mózgów, negocjowanie rozwiązań, grupowa ewaluacja rezultatów pracy, metoda zadaniowa (projektowa).

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z zajęć składa się aktywny udział słuchaczy w konwersatorium (frekwencja, przygotowanie merytoryczne do zajęć i wykonywanie zadań zespołowych) (40%) oraz realizacja bieżących zadań (30%) i przygotowanie pracy końcowej (samodzielne lub w parze): konspektu lekcji rozwijającej wybrane zagadnienie kulturowe (30%).

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Część teoretyczno-przeglądowa: Przestrzeń kulturowa w nauczaniu jpjo

1. Definiowanie kultury obecne pracach antropologicznych i glottodydaktycznych. Co z tego wynika dla praktycznego nauczania jpjo/2?

2. Czy istnieje kanon kulturowy w nauczaniu jpjo? Certyfikacja jpjo a dyskusje na temat kanonu kulturowego w nauczaniu jpjo. Kultura w programach i materiałach dydaktycznych do nauczania jpjo.

3. Podejścia kulturowe w nauczaniu języków obcych i jpjo: m. in. podejście uniwersalistyczne, narodowe, regionalne, faktograficzne, socjokulturowe, ligwakulturowe, interkulturowe.

4. Kultura miejska w nauczaniu jpjo.

5. Nauka o literaturze w dydaktyce jpjo/2. Wykorzystywanie tekstów literackich (poezji, opowiadań, aforyzmów, skrzydlatych słów) i publicystycznych na lekcji jpjo/2.

6. Inne wybrane teksty kultury (np. film, piosenka, obraz, reklama) w nauczaniu jpjo.

7. Święta polskie i inne skrypty kulturowe w nauczaniu jpjo/2.

8. Biografie sławnych Polaków w nauczaniu jpjo/2.

9. Wiedza o Polsce - elementy historii i geografii w nauczaniu jpjo/2; sposoby pracy z mapą Polski oraz z przewodnikami turystycznymi.

10. Nauczanie kultury polskiej na lekcjach jpjo/2 w epoce rewolucji medialnej.

II. Zajęcia warsztatowe (praca zespołowa, praca w parach, praca indywidualna)

1. Opracowywanie minimum kulturowego (kanonu kulturowego) na poszczególne poziomy nauczania jpjo.

2. Doskonalenie technik w zakresie adaptacji autentycznych tekstów literackich i publicystycznych.

3. Doskonalenie technik pracy z filmem (fragmentem filmowym), piosenką lub innymi tekstami kultury.

4. Opracowywanie, prezentacja i omawianie studenckich konspektów lekcji rozwijających wybrane zagadnienie kulturowe.


Literatura:

Literatura podstawowa:

- Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska i in., Kraków 2011, 2016 (treści związane z nauczaniem kultury, zagadnień socjolingwistycznych, socjokulturowych i realiów polskich).

- Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków 2004.

- A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, 40 koncepcji dobrych lekcji, Kraków 2011 (materiały zebrane na płycie CD).

Literatura uzupełniająca (wybór z podanej listy prac)

- A. Burzyńska, ‘Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy...’ O glottodydaktycznych aspektach relacji ‘język a kultura’ w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław, 2002.

- T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców – poziom B.1.2-C1, Kraków 2019.

- U. Dobesz, Spacery po Wrocławiu. Teksty do ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu dla cudzoziemców, Wrocław, 2004.

- A. Dąbrowska, A. Burzyńska-Kamieniecka, U. Dobesz, M. Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2005.

- I. Dembowska-Wosik, A. Strzelecka, A. Zawada, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź 2011.

- P. Garncarek, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006.

- P. Gębal, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010; Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006, s. 205-242.

- Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010 (wybrane artykuły).

- J. Kowalewski, Kultura polska jako obca?, Kraków 2011.

- Kultura polska. Silva rerum, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2002 (wybrane artykuły).

- Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek i P. Kajak, Warszawa 2012 (wybrane artykuły).

- E. Lipińska, Księżyc w butonierce, Kraków 2004.

- A. Majkiewicz, J. Tambor, Śpiewająco po polsku, Katowice 2006.

- W. Próchniak, Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.

- G. Rudziński, Łódzkie minimum leksykalne dla turysty, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 20/2013, s. 67-74.

- G. Rudziński, Ranking fenomenów polskiej kultury autorstwa studentów specjalizacji nauczania języka polskiego jako obcego, w: P. Garncarek i in. (red.) Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2010.

- A. Trębska-Kerntopf, Aforyzm w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2015.

- G. Zarzycka, Skrzydlate słowa w procesie nauczania języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe, w: Kanon kulturowy…, Warszawa 2010, s. 121-142; taż, Lingwakultura polska – próba opisu […], w: P. Garncarek (red.), Nauczanie jpjo i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa 2005, s. 313-328; taż, Kultura, lingwakultura, socjokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Lipinska, A. Seretny (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków 2008, s. 143-160.

Inne:

- Czytaj po polsku, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Katowice (seria uproszczonych lektur dla cudzoziemców).

- Strona internetowa Instytutu Adama Mickiewicza: www.culture.pl

Wybrane artykuły opublikowane w tomach pokonferencyjnych Stowarzyszenia „Bristol” oraz w czasopismach: „Kwartalnik Polonicum”, „Postscriptum Polonistyczne”, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” i materiały dydaktyczne z popularnych podręczników do nauczania jpjo.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Zarzycka
Prowadzący grup: Grażyna Zarzycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W tym cyklu zajęcia są prowadzone on-line.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, dyskusja grupowa, burza mózgów, negocjowanie rozwiązań, grupowa ewaluacja rezultatów pracy, metoda zadaniowa (projektowa).

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z zajęć składa się aktywny udział słuchaczy w konwersatorium (frekwencja, przygotowanie merytoryczne do zajęć i wykonywanie zadań zespołowych) (40%) oraz realizacja bieżących zadań (30%) i przygotowanie pracy końcowej (samodzielne lub w parze): konspektu lekcji rozwijającej wybrane zagadnienie kulturowe (30%).

Szczegółowe treści kształcenia:

I. Część teoretyczno-przeglądowa: Przestrzeń kulturowa w nauczaniu jpjo

1. Definiowanie kultury obecne pracach antropologicznych i glottodydaktycznych. Co z tego wynika dla praktycznego nauczania jpjo/2?

2. Czy istnieje kanon kulturowy w nauczaniu jpjo? Certyfikacja jpjo a dyskusje na temat kanonu kulturowego w nauczaniu jpjo. Kultura w programach i materiałach dydaktycznych do nauczania jpjo.

3. Podejścia kulturowe w nauczaniu języków obcych i jpjo: m. in. podejście uniwersalistyczne, narodowe, regionalne, faktograficzne, socjokulturowe, ligwakulturowe, interkulturowe.

4. Kultura miejska w nauczaniu jpjo. Prezentacja wybranych podręczników z Wrocławiem, Lublinem, Krakowem, Warszawą i Łodzią „w tle”.

5. Nauka o literaturze w dydaktyce jpjo/2. Wykorzystywanie tekstów literackich (poezji, opowiadań, aforyzmów, skrzydlatych słów) i publicystycznych na lekcji jpjo/2.

6. Inne wybrane teksty kultury (np. film, piosenka, obraz, reklama) w nauczaniu jpjo.

7. Święta polskie i inne skrypty kulturowe w nauczaniu jpjo/2.

8. Biografie sławnych Polaków w nauczaniu jpjo/2.

9. Wiedza o Polsce - elementy historii i geografii w nauczaniu jpjo/2; sposoby pracy z mapą Polski oraz z przewodnikami turystycznymi.

10. Nauczanie kultury polskiej na lekcjach jpjo/2 w epoce rewolucji medialnej.

11. Sposoby promowania języka polskiego i kultury polskiej za granicą.

II. Zajęcia warsztatowe (praca zespołowa, praca w parach, praca indywidualna); do wyboru przez prowadzącego zajęcia:

1. Opracowywanie minimum kulturowego (kanonu kulturowego) na poszczególne poziomy nauczania jpjo.

2. Doskonalenie technik w zakresie adaptacji autentycznych tekstów literackich i publicystycznych.

3. Doskonalenie technik pracy z tekstami literackimi na lekcji jpjo/2.

4. Doskonalenie technik pracy z filmem (fragmentem filmowym), piosenką lub innymi tekstami kultury.

Opracowywanie, prezentacja i omawianie studenckich konspektów lekcji rozwijających wybrane zagadnienie kulturowe.


Literatura:

Literatura podstawowa:

- Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska i in., Kraków 2011, 2016 (treści związane z nauczaniem kultury, zagadnień socjolingwistycznych, socjokulturowych i realiów polskich).

- Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków 2004.

- A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, 40 koncepcji dobrych lekcji, Kraków 2011 (materiały zebrane na płycie CD).

Literatura uzupełniająca (wybór z podanej listy prac)

- A. Burzyńska, ‘Jakże rad bym się nauczył polskiej mowy...’ O glottodydaktycznych aspektach relacji ‘język a kultura’ w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wrocław, 2002.

- T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców – poziom B.1.2-C1, Kraków 2019.

- U. Dobesz, Spacery po Wrocławiu. Teksty do ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu dla cudzoziemców, Wrocław, 2004.

- A. Dąbrowska, A. Burzyńska-Kamieniecka, U. Dobesz, M. Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2005.

- I. Dembowska-Wosik, A. Strzelecka, A. Zawada, Spacerkiem po Łodzi i okolicy. Teksty i ćwiczenia do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź 2011.

- P. Garncarek, Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006.

- P. Gębal, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków 2010; Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006, s. 205-242.

- Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa 2010 (wybrane artykuły).

- J. Kowalewski, Kultura polska jako obca?, Kraków 2011.

- Kultura polska. Silva rerum, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2002 (wybrane artykuły).

- Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek i P. Kajak, Warszawa 2012 (wybrane artykuły).

- E. Lipińska, Księżyc w butonierce, Kraków 2004.

- A. Majkiewicz, J. Tambor, Śpiewająco po polsku, Katowice 2006.

- W. Próchniak, Klucz do wierszy. Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2012.

- G. Rudziński, Łódzkie minimum leksykalne dla turysty, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 20/2013, s. 67-74.

- G. Rudziński, Ranking fenomenów polskiej kultury autorstwa studentów specjalizacji nauczania języka polskiego jako obcego, w: P. Garncarek i in. (red.) Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2010.

- A. Trębska-Kerntopf, Aforyzm w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Lublin 2015.

- G. Zarzycka, Skrzydlate słowa w procesie nauczania języka polskiego jako obcego. Propozycje programowe, w: Kanon kulturowy…, Warszawa 2010, s. 121-142; taż, Lingwakultura polska – próba opisu […], w: P. Garncarek (red.), Nauczanie jpjo i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa 2005, s. 313-328; taż, Kultura, lingwakultura, socjokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Lipinska, A. Seretny (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków 2008, s. 143-160.

Inne:

- Czytaj po polsku, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Katowice (seria uproszczonych lektur dla cudzoziemców).

- Strona internetowa Instytutu Adama Mickiewicza: www.culture.pl

Wybrane artykuły opublikowane w tomach pokonferencyjnych Stowarzyszenia „Bristol” oraz w czasopismach: „Kwartalnik Polonicum”, „Postscriptum Polonistyczne”, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” i materiały dydaktyczne z popularnych podręczników do nauczania jpjo.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Rudziński
Prowadzący grup: Grzegorz Rudziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Rudziński
Prowadzący grup: Grzegorz Rudziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Gaze
Prowadzący grup: Mateusz Gaze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, dyskusja grupowa, burza mózgów, negocjowanie rozwiązań, grupowa ewaluacja rezultatów pracy, metoda zadaniowa (projektowa).

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz wykonanie materiałów glottodydaktycznych; ocena końcowa przedmiotu: 50% ocena z wykonanych prac, 50% aktywność podczas dyskusji prowadzonych na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zagadnienia wstępne (2 godz.) zapoznanie słuchaczy z programem konwersatorium; orienta-cja co do różnic w typach lekcji wykorzystujących elementy literatury, kultury i wiedzy o Polsce: „lekcje o”; „lekcje z” „lekcje dzięki”;

2. Rozeznanie w zakresie kanonu kultury polskiej (2 godz.) sterowana dyskusja inspirowana publikacjami glottodydaktyków na ten temat;

3. Orientacja w zakresie wiedzy o Polsce jaką dysponują cudzoziemcy; wiedza o Polsce, a stereotypy dotyczące Polski i Polaków; analiza istniejących podręczników jpjo pod kątem prezentowanej w nich wiedzy o Polsce. Rola wiedzy o Polsce w kształtowaniu się stosunku cudzoziemców do kraju, jego mieszkańców i do nauki naszego języka (2 godz.).

4. Geografia, historia i krajoznawstwo w powiązaniu z wiedzą o kulturze i literaturze jako materiał lekcji jpjo (8 godz):

a. główne obiekty geograficzne, parki narodowe, obszary szczególnej atrakcyjności turystycznej, rady dla osób oprowadzających wycieczki cudzoziemców – przykłady dzieł polskiego malarstwa pejzażowego.

b. przegląd głównych wydarzeń historycznych ze szczególnym uwzględnieniem związanych z nimi dzieł sztuki i architektury; historia XX wieku jako czynnik ułatwiający rozumienie dzisiejszej Polski;

c. prezentacja walorów najbliższej okolicy na przykładzie Łodzi, znaczenie miasta w Polsce – w historii, gospodarce, kulturze (Reymont, Strzemiński) i edukacji (UŁ, PŁ, UM, PWSFTViT); Łódź jako miejsce pracy i wypoczynku.

d. polska obyczajowość: polskie święta i sposoby ich obchodzenia, polski kalendarz świąt, święta oficjalne i prywatne;

e. sylwetki wybitnych uczonych, artystów i pisarzy – językowa specyfika lekcji wykorzystujących biografie – kształtowanie poprawnego myślenia o przygotowaniu lekcji jpjo.

5. Literatura piękna, jako źródło fabuł do kreowania materiałów rozwijających sprawność czytania; zajęcia warsztatowe (6 godz.); wybrane opowiadania B. Prusa w opracowaniach glottodydaktycznych; kształtowanie tekstów do czytania na poziomie B1-B2 ze wskazanych dzieł literackich. Przygotowanie do samodzielnego tworzenia tekstów z ćwiczeniami do swobodnego czytania.

6. Muzyczne i plastyczne ilustracje lekcji języka polskiego jako obcego ( 2 godziny): gry z wykorzystaniem dzieł plastycznych i utworów muzycznych;

7. Przygotowanie cudzoziemców do odbioru polskiego filmu fabularnego (2 godz.): przebieg lekcji przygotowującej do odbioru treści filmu, ćwiczenia w tworzeniu materiałów poprzedza-jących projekcję, ćwiczenia w tworzeniu materiałów na lekcję omawiającą obejrzany film.

8. Kultura popularna jako materiał polonistycznego kształcenia cudzoziemców (4 godz.):

a. Czy istnieje kanon polskiej kultury popularnej? - dyskusja; b. Przygotowanie lekcji z wykorzystaniem piosenki; c. Ćwiczenia komunikacyjne i testy z wykorzystaniem komiksu.

9. Podsumowanie i ewaluacja zajęć, (2 godz.)



Literatura:

Literatura podstawowa:

Ewa Lipińska, Anna Seretny, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Wyd. Universitas, Kraków 2005;

Anna Butcher, Barbara Guziuk-Świca, A. Laskowska-Mańko, Bliżej Polski. Wiedza o Polsce i jej kulturze. Wyd. UMC-S, Lublin 2003;

Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, pod red. W. Miodunki, Kraków 2004.

Przemysław E. Gębal, Realia i kultura w nauczaniu polskiego jako obcego. [w:] Lipińska E., Seretny A. (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006, ss. 205-242.

Kultura popularna w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. Piotra Garncarka i Piotra Kajaka. CJPiKPdC POLONICUM, Warszawa 2012

Grzegorz Rudziński, Rola polonisty w promocji języka i kultury polskiej jako zadanie interdyscyplinarne, [w:] Promocja języka i kultury polskiej w świecie, pod red. Jana Mazura. Lublin 1998, ss. 57-62.

Strona internetowa Instytutu Adama Mickiewicza: www.culture.pl

Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, pod red. P. Garncarka i in. CJPiKPdC POLONICUM, Warszawa 2010;

Waldemar Martyniuk, A1 – elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym. Kraków 2004;

Iwona Janowska, Planowanie lekcji języka polskiego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych. Wyd. Universitas, 2010.

Literatura uzupełniająca:

Christian Parma, Wojciech Giełżyński, Polska. Wyd. Parma Press, Warszawa, Marki 2003.

Grzegorz Rudziński, Polska. Dziedzictwo narodowe. Wyd. Parma Press, Marki 2008.

Największe atrakcje turystyczne Polski. Interaktywny przewodnik. Wyd. Pascal, wyd. Bertelsmann Media Sp. z o.o. Warszawa 2007.

Koper S., Dzieje Polski i świata. Kalendarium. Warszawa 2006.

Fabjański P., Polska, najpiękniejsze miejsca: 23 parki narodowe. Poznań.

Wojalski M.Z., 575 lat miasta Łodzi. Gawędy o Łodzi. Łódź 1998.

Przykładowe testy dla poziomów B1, B2 i C2. Opracowanie zbiorowe. Warszawa 2003;

Wioletta Hajduk-Gawron, Bolesław Prus. Kamizelka. Z legend dawnego Egiptu. Czytaj po polsku, t.1. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2003.

Wybór opowiadań do ćwiczenia preparacji tekstów, np.: Nowakowski Z., Przyladek dobrej nadziei. Wyd. Literackie, Kraków 1973.; Żuławski M., Opowieści mojej żony. Wyd. Literackie, Kraków 1975.

Strony internetowe odnoszące się do poszczególnych zagadnień krajoznawczych, a szczególnie: www.krakow.pl ; www.lodznaszemiasto.pl ; www.parkinarodowe.edu.pl ; www.zamki.pl ; www.kanon.pttk.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Zarzycka
Prowadzący grup: Grażyna Zarzycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6