Repetytorium z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-FILDG400 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Repetytorium z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza glottodydaktyczna nabyta na specjalizacji Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego podczas zajęć Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 1 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z glottodydaktycznymi metodami i technikami kształcenia kompetencji gramatycznej, ukazanie miejsca gramatyki w procesie glottodydaktycznym, a także wykształcenie umiejętności prezentowania i wyjaśniania zagadnień gramatycznych języka polskiego oraz samodzielnego projektowania ćwiczeń gramatycznych. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. terminologię z zakresu nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W03); 2. zasady, metody i techniki nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W06); 3. kierunki rozwoju i najważniejsze prace z zakresu nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W01) Student potrafi: 1. zastosować do potrzeb gramatyki pedagogicznej (pragmatycznej) wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego (01PG1A_U03); 2. samodzielnie zaprojektować ćwiczenia związane z nauczaniem poszczególnych elementów systemu gramatycznego (01PG1A_U02, 01PG1A_U03); 3. ocenić przydatność różnorodnych metod, technik oraz materiałów dydaktycznych i zastosować je w codziennej praktyce lektora języka polskiego (01PG1A_U03, 01PG1A_U06); 4. Potrafi właściwie dobierać metody i materiały dydaktyczne służące kształceniu kompetencji gramatycznej do potrzeb grupy i indywidualnych osobowościowych cech słuchacza (01PG1A_U03, 01PG1A_U04, 01PG1A_U06). Student jest gotów do: 1. dalszego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego oraz ich krytycznej oceny (01PG1A_K01); 2. identyfikowania i rozwiązywania trudności związane z rolą nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_K02); 3. określenia priorytetów służących realizacji zadań związanych z nauczaniem gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań (01PG1A_K03). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Magdalena Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Maria Magdalena Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych, ocena z kolokwium z podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przede wszystkim przez kolokwium z zakresu podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego, prace i projekty tworzone przez studentów podczas zajęć, a także w toku dyskusji prowadzonych na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Miejsce i rola gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; 2. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna; 3. Problem metajęzyka w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 4. Programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, techniki nauczania gramatyki, umiejętność korzystania z różnego rodzaju poradników z zakresu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 5. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej; 6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 7. Podejście pragmatyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z punktu widzenia tematyki jednostki lekcyjnej; 8. Typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne z zakresu fleksji imiennej i werbalnej); 9. Metody i techniki wprowadzania wybranych konstrukcji składniowych; 10. Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 11. Tzw. „miejsca trudne” w gramatyce polskiej. 12. Sposoby sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej; 13. Projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - P. Lewiński, Gramatyka funkcjonalna języka polskiego. Fleksja, Kraków 2004. - A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki). -Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021 -Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016. Literatura uzupełniająca: -K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam. -K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021. -H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012. -M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008. -J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015. - Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Gaze | |
Prowadzący grup: | Mateusz Gaze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych, ocena z kolokwium z podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przede wszystkim przez kolokwium z zakresu podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego, prace i projekty tworzone przez studentów podczas zajęć, a także w toku dyskusji prowadzonych na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Miejsce i rola gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; 2. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna; 3. Problem metajęzyka w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 4. Programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, techniki nauczania gramatyki, umiejętność korzystania z różnego rodzaju poradników z zakresu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 5. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej; 6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 7. Podejście pragmatyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z punktu widzenia tematyki jednostki lekcyjnej; 8. Typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne z zakresu fleksji imiennej i werbalnej); 9. Metody i techniki wprowadzania wybranych konstrukcji składniowych; 10. Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 11. Tzw. „miejsca trudne” w gramatyce polskiej. 12. Sposoby sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej; 13. Projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - P. Lewiński, Gramatyka funkcjonalna języka polskiego. Fleksja, Kraków 2004. - A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki). -Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021 -Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016. Literatura uzupełniająca: -K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam. -K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021. -H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012. -M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008. -J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015. - Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Gaze | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik, Mateusz Gaze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych, ocena z kolokwium z podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przede wszystkim przez kolokwium z zakresu podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego, prace i projekty tworzone przez studentów podczas zajęć, a także w toku dyskusji prowadzonych na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Miejsce i rola gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; 2. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna; 3. Problem metajęzyka w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 4. Programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, techniki nauczania gramatyki, umiejętność korzystania z różnego rodzaju poradników z zakresu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 5. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej; 6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 7. Podejście pragmatyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z punktu widzenia tematyki jednostki lekcyjnej; 8. Typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne z zakresu fleksji imiennej i werbalnej); 9. Metody i techniki wprowadzania wybranych konstrukcji składniowych; 10. Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego; 11. Tzw. „miejsca trudne” w gramatyce polskiej. 12. Sposoby sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej; 13. Projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki). -Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021 -Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016. Literatura uzupełniająca: -K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam. -K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021. -H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012. -M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008. -J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015. - Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Rola gramatyki we współczesnej nauce języków obcych. Kompetencja gramatyczna. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna. 2. Charakterystyka języka polskie jako języka docelowego. 3. Gramatyka pedagogiczna języka polskiego (wybrane zagadnienia). 4. Gramatyka w programach nauczania jpjo. 5. Nauczanie gramatyki – dobór treści nauczania. 6. Łączenie nauczanie gramatyki z rozwijaniem sprawności językowych. 7. Sposoby prezentacji reguł gramatycznych. Problem metajęzyka. 8. Techniki stosowane w nauczaniu gramatyki. 9. Analiza dostępnych pomocy dydaktycznych. 10. Typy błędów gramatycznych, korekta błędów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki). Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021 Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016. Literatura uzupełniająca: K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam. K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021. H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012. M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008. J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015. Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Repetytorium językowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Karasek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Karasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Repetytorium językowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Repetytorium językowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Karasek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Karasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Repetytorium językowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Repetytorium językowe, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Karasek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Karasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Repetytorium językowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.