UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Repetytorium z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-FILDG400
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Repetytorium z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza glottodydaktyczna nabyta na specjalizacji Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego podczas zajęć Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 1

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z glottodydaktycznymi metodami i technikami kształcenia kompetencji gramatycznej, ukazanie miejsca gramatyki w procesie glottodydaktycznym, a także wykształcenie umiejętności prezentowania i wyjaśniania zagadnień gramatycznych języka polskiego oraz samodzielnego projektowania ćwiczeń gramatycznych.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. terminologię z zakresu nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W03);

2. zasady, metody i techniki nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W06);

3. kierunki rozwoju i najważniejsze prace z zakresu nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W01)

Student potrafi:

1. zastosować do potrzeb gramatyki pedagogicznej (pragmatycznej) wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego (01PG1A_U03);

2. samodzielnie zaprojektować ćwiczenia związane z nauczaniem poszczególnych elementów systemu gramatycznego (01PG1A_U02, 01PG1A_U03);

3. ocenić przydatność różnorodnych metod, technik oraz materiałów dydaktycznych i zastosować je w codziennej praktyce lektora języka polskiego (01PG1A_U03, 01PG1A_U06);

4. Potrafi właściwie dobierać metody i materiały dydaktyczne służące kształceniu kompetencji gramatycznej do potrzeb grupy i indywidualnych osobowościowych cech słuchacza (01PG1A_U03, 01PG1A_U04, 01PG1A_U06).

Student jest gotów do:

1. dalszego rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego oraz ich krytycznej oceny (01PG1A_K01);

2. identyfikowania i rozwiązywania trudności związane z rolą nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_K02);

3. określenia priorytetów służących realizacji zadań związanych z nauczaniem gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań (01PG1A_K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Magdalena Nowakowska
Prowadzący grup: Maria Magdalena Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty)

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).


Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych, ocena z kolokwium z podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przede wszystkim przez kolokwium z zakresu podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego, prace i projekty tworzone przez studentów podczas zajęć, a także w toku dyskusji prowadzonych na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Miejsce i rola gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego;

2. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna;

3. Problem metajęzyka w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

4. Programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, techniki nauczania gramatyki, umiejętność korzystania z różnego rodzaju poradników z zakresu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

5. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej;

6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

7. Podejście pragmatyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z punktu widzenia tematyki jednostki lekcyjnej;

8. Typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne z zakresu fleksji imiennej i werbalnej);

9. Metody i techniki wprowadzania wybranych konstrukcji składniowych;

10. Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

11. Tzw. „miejsca trudne” w gramatyce polskiej.

12. Sposoby sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej;

13. Projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- P. Lewiński, Gramatyka funkcjonalna języka polskiego. Fleksja, Kraków 2004.

- A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki).

-Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021

-Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

-K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam.

-K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021.

-H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012.

-M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008.

-J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015.

- Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Gaze
Prowadzący grup: Mateusz Gaze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty)

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).


Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych, ocena z kolokwium z podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przede wszystkim przez kolokwium z zakresu podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego, prace i projekty tworzone przez studentów podczas zajęć, a także w toku dyskusji prowadzonych na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Miejsce i rola gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego;

2. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna;

3. Problem metajęzyka w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

4. Programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, techniki nauczania gramatyki, umiejętność korzystania z różnego rodzaju poradników z zakresu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

5. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej;

6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

7. Podejście pragmatyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z punktu widzenia tematyki jednostki lekcyjnej;

8. Typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne z zakresu fleksji imiennej i werbalnej);

9. Metody i techniki wprowadzania wybranych konstrukcji składniowych;

10. Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;

11. Tzw. „miejsca trudne” w gramatyce polskiej.

12. Sposoby sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej;

13. Projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej.


Literatura:

Literatura podstawowa:

- P. Lewiński, Gramatyka funkcjonalna języka polskiego. Fleksja, Kraków 2004.

- A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki).

-Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021

-Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

-K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam.

-K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021.

-H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012.

-M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008.

-J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015.

- Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Gaze
Prowadzący grup: Iwona Dembowska-Wosik, Mateusz Gaze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty)

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).


Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych, ocena z kolokwium z podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się odbywa się przede wszystkim przez kolokwium z zakresu podstaw gramatyki funkcjonalnej języka polskiego, prace i projekty tworzone przez studentów podczas zajęć, a także w toku dyskusji prowadzonych na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Miejsce i rola gramatyki w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego;


2. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna;


3. Problem metajęzyka w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;


4. Programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, techniki nauczania gramatyki, umiejętność korzystania z różnego rodzaju poradników z zakresu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;


5. Zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej;


6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;


7. Podejście pragmatyczne w nauczaniu gramatyki – dobór nauczanych form z punktu widzenia tematyki jednostki lekcyjnej;


8. Typy ćwiczeń wprowadzających i utrwalających poszczególne formy gramatyczne z zakresu fleksji imiennej i werbalnej);


9. Metody i techniki wprowadzania wybranych konstrukcji składniowych;


10. Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego;


11. Tzw. „miejsca trudne” w gramatyce polskiej.


12. Sposoby sprawdzania stopnia opanowania kompetencji gramatycznej;


13. Projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu kompetencji gramatycznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki).

-Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021

-Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

-K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam.

-K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021.

-H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012.

-M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008.

-J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015.

- Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dembowska-Wosik
Prowadzący grup: Iwona Dembowska-Wosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty)

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).

Ocena końcowa z konwersatorium: ocena aktywności na zajęciach; ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Rola gramatyki we współczesnej nauce języków obcych. Kompetencja gramatyczna. Gramatyka naukowa a gramatyka pedagogiczna.

2. Charakterystyka języka polskie jako języka docelowego.

3. Gramatyka pedagogiczna języka polskiego (wybrane zagadnienia).

4. Gramatyka w programach nauczania jpjo.

5. Nauczanie gramatyki – dobór treści nauczania.

6. Łączenie nauczanie gramatyki z rozwijaniem sprawności językowych.

7. Sposoby prezentacji reguł gramatycznych. Problem metajęzyka.

8. Techniki stosowane w nauczaniu gramatyki.

9. Analiza dostępnych pomocy dydaktycznych.

10. Typy błędów gramatycznych, korekta błędów.


Literatura:

Literatura podstawowa:

 A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie gramatyki).

 Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2021

 Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

 K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słowotwórstwo, Poczdam.

 K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, Poczdam 2021.

 H. Goszczyńska, M. Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź 2012.

 M. Małolepsza, L. Madelska, Hurra!!! Odkrywamy j. polski. Gramatyka dla uczących się języka polskiego, Kraków 2008.

 J. Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja i słowotwórstwo imion. Ćwiczenia funkcjonalno-gramatyczne dla cudzoziemców. Poziom B2 i C1, Kraków 2015.

 Seria: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Repetytorium językowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Karasek
Prowadzący grup: Magdalena Karasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Repetytorium językowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Repetytorium językowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Karasek
Prowadzący grup: Magdalena Karasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Repetytorium językowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Repetytorium językowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Karasek
Prowadzący grup: Magdalena Karasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Repetytorium językowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6