Język polski na tle języków świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-FILDG402 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język polski na tle języków świata |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z językoznawstwa |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie miejsca polszczyzny w klasyfikacji genealogicznej, geograficznej i typologicznej języków świata. Wskazane zostaną cechy wspólne i różniące system języka polskiego od systemów wybranych języków oraz źródła interferencji jako przyczyny błędów językowych. Ponadto omówione zostaną elementy etykiety językowej i językowego obrazu świata wybranych języków na tle polszczyzny, a także wybrane koncepcje wymiarów kultury jako podstawa klasyfikacji kultur świata. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. zagadnienia psycholingwistyki w zakresie akwizycji językowej, w szczególności zagadnienie transferu językowego, jego przyczyny i przejawy (01PG1A_W02) 2. elementarną terminologię nauk pedagogicznych i z zakresu dydaktyki, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, w szczególności pojęcia z zakresu lapsologii glottodydaktycznej (01PG1A_W03) 3. metody nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego oraz dobre praktyke stosowane w procesie glottodydaktycznym (w szczególności metody i praktyki wykorzystujące kontrastywne ujęcie języków i kultur (01PG1A_W06) 4. funkcje i budowę systemu nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego w kraju i poza jego granicami w oparciu o Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (w tym w szczególności charakterystykę języka cudzoziemców znających język polski na poszczególnych poziomach ESOKJ) (01PG1A_W04) Student potrafi: 1. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego/drugiego, w szczególności w zakresie wiedzy na temat języków, którymi sam nie włada (01PG1A_U01) 2. diagnozować umiejętności i predyspozycje uczących się języka polskiego jako obcego/drugiego, w szczególności z uwzględnieniem transferu pozytywnego i negatywnego z innych języków (01PG1A_U04) 3. ocenić przydatność różnych metod, procedur i dobrych praktyk z zakresu glottodydaktyki i zastosować je w konkretnych sytuacjach w pracy z uczniami, w szczególności z uwzględnieniem dostępnej wiedzy na temat kultury pochodzenia osób nauczanych (01PG1A_U06) 4. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego/drugiego, w tym z uwzględnieniem perspektywy porównawczej nawet w przypadku, gdy nie włada językiem osób nauczanych (01PG1A_U02) Student jest gotów do: 1. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, w tym wynikających z różnic kulturowych (01PG1A _K02) 2. krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego, w tym określania, jaką wiedzę na temat rodzimego języka/rodzimej kultury osób nauczanych musi zdobyć, aby móc skutecznie organizować proces dydaktyczny (01PG1A _K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody dydaktyczne: | metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Przedmiot kończy się pisemną pracą zaliczeniową na ocenę. Skala ocen: 100-90% - bdb, 89-83% - db+, 82-76% - db, 75-68% - dst+, 67-60% - dst Studenta obowiązuje obecność za zajęciach (dopuszcza się 2 nieobecności w ramach przedmiotu bez wpływu na ocenę końcową). Wszystkie pozostałe nieobecności obniżają ocenę z zajęć, chyba że zostały odrobione (sposób i termin odrobienia zajęć zależy od decyzji prowadzącego). Konieczność odrobienia nieobecności dotyczy także sytuacji usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim. W przypadku gdy liczba nieobecności przekracza 50% - ocena z zajęć jest oceną niedostateczną bez względu na ocenę uzyskaną z pracy zaliczeniowej. Wyjątkiem są nieobecności spowodowane długotrwałymi problemami zdrowotnymi, udokumentowanymi zwolnieniem lekarskim. W takiej sytuacji tryb odrobienia nieobecności ustala prowadzący po konsultacji z koordynatorem przedmiotu. Praca zawodowa oraz praktyki religijne nie stanowią podstawy do usprawiedliwienia nieobecności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Języki świata - geograficzna dystrybucja. 2. Języki Europy – ogólna charakterystyka. 3. Kontrastywne ujęcie języków w dydaktyce języków obcych: podstawowe pojęcia i procesy. 4. System fonetyczny polszczyzny na tle zróżnicowania fonetycznego języków świata. 5. Morfologia polszczyzny na tle zróżnicowania morfologicznego języków świata. 6. Składnia języka polskiego na tle zróżnicowania składniowego języków świata. 7. Leksyka polska a leksyka wybranych języków. JOS, fałszywi przyjaciele tłumacza 8. Pojęcie etykiety językowej. Etykieta językowa w polszczyźnie i innych językach. 9. Wynikające z interferencji błędy popełniane przez różne grupy cudzoziemców uczących się JPJO - charakterystyka, klasyfikacja, analiza prac. 10. Koncepcje wymiarów kultury a dydaktyka JPJO. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. 2. Małgorzata Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2013. 3. Ethnologue. Languages of the world, https://www.ethnologue.com/ Literatura uzupełniająca: 1. The Major Languages of Western Europe, red. Bernard Comrie, Routledge 1987. 2. The Major Languages of Eastern Europe, red. Bernard Comrie, Routledge 1990. 3. Grzeczność nasza i obca, red. Małgorzata Marcjanik, Warszawa 2005. 4. Ryszard Lipczuk, Internacjonalizmy a fałszywi przyjaciele tłumacza, http://www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/JK-07/JK07-lipczuk.pdf [dostęp 15.02.2012] 5. Anna Dąbrowska, Najczęstsze błędy popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Kraków2004, s. 105-136. 6. Anna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, [w:] Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków 2008, s. 103-114. 7. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 2003 8. Peter K. Austin, 1000 języków, Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik, Paulina Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa przedmiotu: ocena z pracy zaliczeniowej oraz aktywność podczas dyskusji prowadzonych na zajęciach; dopuszczalne 2 nieobecności. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Języki świata - geograficzna dystrybucja. Języki Europy – ogólna charakterystyka. 3. Kontrastywne ujęcie języków w dydaktyce języków obcych: podstawowe pojęcia i procesy. 4. System fonetyczny polszczyzny na tle zróżnicowania fonetycznego języków świata. 5. Morfologia polszczyzny na tle zróżnicowania morfologicznego języków świata. 6. Składnia języka polskiego na tle zróżnicowania składniowego języków świata. 7. Leksyka polska a leksyka wybranych języków. JOS, fałszywi przyjaciele tłumacza 8. Pojęcie etykiety językowej. Etykieta językowa w polszczyźnie i innych językach. 9. Wynikające z interferencji błędy popełniane przez różne grupy cudzoziemców uczących się JPJO - charakterystyka, klasyfikacja, analiza prac. 10. Koncepcje wymiarów kultury a dydaktyka JPJO. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. 2. Małgorzata Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2013. 3. Ethnologue. Languages of the world, https://www.ethnologue.com/ Literatura uzupełniająca: 1. The Major Languages of Western Europe, red. Bernard Comrie, Routledge 1987. 2. The Major Languages of Eastern Europe, red. Bernard Comrie, Routledge 1990. 3. Grzeczność nasza i obca, red. Małgorzata Marcjanik, Warszawa 2005. 4. Ryszard Lipczuk, Internacjonalizmy a fałszywi przyjaciele tłumacza, http://www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/JK-07/JK07-lipczuk.pdf [dostęp 15.02.2012] 5. Anna Dąbrowska, Najczęstsze błędy popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego, [w:] Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska, Kraków2004, s. 105-136. 6. Anna Dąbrowska, Małgorzata Pasieka, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, [w:] Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków 2008, s. 103-114. 7. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 2003 8. Peter K. Austin, 1000 języków, Warszawa 2009. 9. Geert Hofstede, Culture’s Consequences, Thousand Oaks-London-New Delhi, 2000. 10. Paweł Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych, Warszawa 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Magdalena Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Maria Magdalena Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Magdalena Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Maria Magdalena Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.