Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-GLP103A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki i stylistyki, wiedzy o języku i wiedzy o kulturze oraz historii na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z terminologią lingwistyczną, myślą językoznawczą począwszy od starożytności, dorobkiem wybitnych językoznawców oraz teoriami językoznawczymi XIX i XX wieku. |
Efekty uczenia się: |
1) Po ukończeniu kursu student/ka: Wiedza: (zna i rozumie) e1 – opisać i scharakteryzować podstawowe kierunki rozwoju językoznawstwa od starożytności do czasów współczesnych (na przykład „glossematyka”). 01G-1A_W06 e2 – znać podstawowe pojęcia językoznawcze i posługiwać się nimi w sposób prawidłowy (na przykład „polisemia”). 01G-1A_W02, 01G_1A_U02 Umiejętności: (potrafi) e3 – odróżniać i zdefiniować typowe dla danego okresu teorie (na przykład „teoria falowa”). 01G-1A_W06 e4 – scharakteryzować w sposób ogólny prawa językowe (na przykład „prawo Grimma”). 01G-1A_W06 e5 – wskazać ważne osobowości w historii językoznawstwa, wymienić ich podstawowe dzieła i scharakteryzować ich dorobek i osiągnięcia (na przykład Benjamin Lee Whorf).) 01G-1A_W06 e6 – opisać działy językoznawstwa (na przykład „lingwistyka tekstu”) 01G-1A_W01 Kompetencje (jest gotów do): e10 – dostrzegać doniosłość języka dla rozwoju cywilizacji, kultury i techniki (na przykład „rozwój pisma i alfabetów”). 01G-1A_K05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne wykład problemowy: ew1 – ew4, |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania Wykład jest zaliczane na podstawie ocen ze sprawdzianów Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych: 1. przy osiągnięciu przez studenta 51 – 59% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0) 2. przy osiągnięciu przez studenta 60 – 69% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5) 3. przy osiągnięciu przez studenta 70 – 79% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0) 4. przy osiągnięciu przez studenta 80 – 89% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5) 5. przy osiągnięciu przez studenta 90 – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0) - oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3, ew4): sprawdziany pisemne - oceniane efekty z zakresu umiejętności (eu1, eu2,eu3): sprawdziany pisemne - oceniane efekty z z zakresu kompetencji (ek1): sprawdziany pisemne |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: • sprawdziany pisemne |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 4.Treści kształcenia 1. Historia językoznawstwa w XX- Ferdinand de Saussure i początki strukturalizmu (Szkoła kazańska, „Kurs językoznawstwa ogólnego”), Tesnière i składnia zależnościowa, rozwój teorii walencji. Szkoła praska i rozwój fonologii, glossematyka, szkoła londyńska, Jerzy Kuryłowicz, strukturalizm amerykański, Bloomfield i deskryptywizm, Harris i dystrybucjonalizm, hipoteza Sapira–Whorfa), Pike i tagmemika, Karl Bühler i „teoria języka”, Chomsky i gramatyka generatywno – transformacyjna, Langacker i kognitywizm, 2. Językoznawstwo – struktura i przedmiot badań. Definicje i rola języka 3.Fonetyka i fonologia – pojęcia fon, fonem, alofon, cecha dystynktywna, para minimalna 4.Morfologia – pojęcia morfem, morf, alomorf, klasyfikacja morfemów 5. Słowotwórstwo – mechanizmy słowotwórcze w j. niemieckim i polskim 6. Składnia – struktura zdania, szyk zdania 7. Semantyka – definicje znaczenia, badania semazjologiczne i onomazjologiczne 8. Pragmatyka – kontekst, implikatura, presupozycja, akt mowy 9.Językoznawstwo w ujęciu interdyscyplinarnym (lingwistyka stosowana, kontrastywna, etnolingwistyka, psycholingwistyka, socjolingwistyka, translatoryka, neurolingwistyka, juryslingwistyka, glottodydaktyka, dialektologia, tekstologia). |
|
Literatura: |
Literatura Grzegorczykowa, R. Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Helbig,G., Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Wrocław 1982. Kocsany, Piroska. Grundkurs. Linguistik. Ein Arbeitsbuch für Anfänger. Paderborn 2010. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004.. K. Polański (ed.) Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sikorska-Bujnowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sikorska-Bujnowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Z uwagi na rodzaj zajęć stosuje się na różnorodne aktywizujące metody nauczania, aby wzbudzić w uczestnikach motywację do nauki. Obok tradycyjnych metod jak dyskusja czy ćwiczenia- stosuje się zróżnicowane metody pracy, adekwatne do celów i treści omawianych na zajęciach, wykorzystując przy tym następujące metody i techniki uczenia: • metoda komunikatywna, uwzględniająca autonomię uczenia się • zastosowanie różnych form pracy ( indywidualną , grupowa , parami) • zastosowanie różnych technik pracy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena na zaliczenie jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen z prac pisanych w czasie semestru. Aktywna praca na zajęciach jest podstawą do podwyższenia oceny. Wymagane do zaliczenia każdego semestru jest zaliczenie każdej z prac na ocenę co najmniej dostateczną. • Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych: 1. 60% – 74,9% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0) 2. 75% – 79,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5) 3. 80% – 89,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0) 4. 90% – 95,5% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5) 5. 96% – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0) • Wiedza (E1, E2, E3, E4): sprawdziany pisemne • Umiejętności (E5, E6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne • Kompetencje (E7, E8): aktywna praca podczas zajęć |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • sprawdziany pisemne • zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi ustne, odpowiedzi pisemne • prezentacja na wybrany temat |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Język jako system. • System vs. usus. • Język naturalny. • Funkcja języka i wypowiedzi. • Język i działanie. • Język jako system. Płaszczyzny języka. • Językoznawstwo vs. inne dyscypliny naukowe. • Metody badań językoznawczych. • Językoznawstwo historyczne. • Językoznawstwo typologiczne. • językoznawstwo kulturowe. |
|
Literatura: |
(1) de Saussure F., (1916), Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 2002. (2) Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. (3) Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2009. (4) Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sikorska-Bujnowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sikorska-Bujnowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Z uwagi na rodzaj zajęć stosuje się na różnorodne aktywizujące metody nauczania, aby wzbudzić w uczestnikach motywację do nauki. Obok tradycyjnych metod jak dyskusja czy ćwiczenia- stosuje się zróżnicowane metody pracy, adekwatne do celów i treści omawianych na zajęciach, wykorzystując przy tym następujące metody i techniki uczenia: • metoda komunikatywna, uwzględniająca autonomię uczenia się • zastosowanie różnych form pracy ( indywidualną , grupowa , parami) • zastosowanie różnych technik pracy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena na zaliczenie jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen z prac pisanych w czasie semestru. Aktywna praca na zajęciach jest podstawą do podwyższenia oceny. Wymagane do zaliczenia każdego semestru jest zaliczenie każdej z prac na ocenę co najmniej dostateczną. • Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych: 1. 60% – 74,9% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0) 2. 75% – 79,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5) 3. 80% – 89,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0) 4. 90% – 95,5% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5) 5. 96% – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0) • Wiedza (E1, E2, E3, E4): sprawdziany pisemne • Umiejętności (E5, E6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne • Kompetencje (E7, E8): aktywna praca podczas zajęć |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • sprawdziany pisemne • zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi ustne, odpowiedzi pisemne • prezentacja na wybrany temat |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Język jako system. • System vs. usus. • Język naturalny. • Funkcja języka i wypowiedzi. • Język i działanie. • Język jako system. Płaszczyzny języka. • Językoznawstwo vs. inne dyscypliny naukowe. • Metody badań językoznawczych. • Językoznawstwo historyczne. • Językoznawstwo typologiczne. • językoznawstwo kulturowe. |
|
Literatura: |
(1) de Saussure F., (1916), Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 2002. (2) Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. (3) Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2009. (4) Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.