UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-GLP103A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki i stylistyki, wiedzy o języku i wiedzy o kulturze oraz historii na poziomie szkoły średniej.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z terminologią lingwistyczną, myślą językoznawczą począwszy od starożytności, dorobkiem wybitnych językoznawców oraz teoriami językoznawczymi XIX i XX wieku.

Efekty uczenia się:

1) Po ukończeniu kursu student/ka:

Wiedza:

(zna

i rozumie) e1 – opisać i scharakteryzować podstawowe kierunki rozwoju językoznawstwa od starożytności do czasów współczesnych (na przykład „glossematyka”). 01G-1A_W06

e2 – znać podstawowe pojęcia językoznawcze i posługiwać się nimi w sposób prawidłowy (na przykład „polisemia”). 01G-1A_W02, 01G_1A_U02

Umiejętności:

(potrafi) e3 – odróżniać i zdefiniować typowe dla danego okresu teorie (na przykład „teoria falowa”). 01G-1A_W06

e4 – scharakteryzować w sposób ogólny prawa językowe (na przykład „prawo Grimma”). 01G-1A_W06

e5 – wskazać ważne osobowości w historii językoznawstwa, wymienić ich podstawowe dzieła i scharakteryzować ich dorobek i osiągnięcia (na przykład Benjamin Lee Whorf).) 01G-1A_W06

e6 – opisać działy językoznawstwa (na przykład „lingwistyka tekstu”) 01G-1A_W01

Kompetencje (jest gotów do): e10 – dostrzegać doniosłość języka dla rozwoju cywilizacji, kultury i techniki (na przykład „rozwój pisma i alfabetów”). 01G-1A_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne

wykład problemowy: ew1 – ew4,

Sposoby i kryteria oceniania:


Sposoby i kryteria oceniania

Wykład jest zaliczane na podstawie ocen ze sprawdzianów

Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych:

1. przy osiągnięciu przez studenta 51 – 59% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0)

2. przy osiągnięciu przez studenta 60 – 69% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5)

3. przy osiągnięciu przez studenta 70 – 79% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0)

4. przy osiągnięciu przez studenta 80 – 89% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5)

5. przy osiągnięciu przez studenta 90 – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0)


- oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3, ew4): sprawdziany pisemne

- oceniane efekty z zakresu umiejętności (eu1, eu2,eu3): sprawdziany pisemne

- oceniane efekty z z zakresu kompetencji (ek1): sprawdziany pisemne


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

• sprawdziany pisemne


Szczegółowe treści kształcenia:


4.Treści kształcenia

1. Historia językoznawstwa w XX- Ferdinand de Saussure i początki strukturalizmu (Szkoła kazańska, „Kurs językoznawstwa ogólnego”), Tesnière i składnia zależnościowa, rozwój teorii walencji.

Szkoła praska i rozwój fonologii, glossematyka, szkoła londyńska, Jerzy Kuryłowicz, strukturalizm amerykański, Bloomfield i deskryptywizm, Harris i dystrybucjonalizm, hipoteza Sapira–Whorfa), Pike i tagmemika, Karl Bühler i „teoria języka”, Chomsky i gramatyka generatywno – transformacyjna, Langacker i kognitywizm,

2. Językoznawstwo – struktura i przedmiot badań. Definicje i rola języka

3.Fonetyka i fonologia – pojęcia fon, fonem, alofon, cecha dystynktywna, para minimalna

4.Morfologia – pojęcia morfem, morf, alomorf, klasyfikacja morfemów

5. Słowotwórstwo – mechanizmy słowotwórcze w j. niemieckim i polskim

6. Składnia – struktura zdania, szyk zdania

7. Semantyka – definicje znaczenia, badania semazjologiczne i onomazjologiczne

8. Pragmatyka – kontekst, implikatura, presupozycja, akt mowy

9.Językoznawstwo w ujęciu interdyscyplinarnym (lingwistyka stosowana, kontrastywna, etnolingwistyka, psycholingwistyka, socjolingwistyka, translatoryka, neurolingwistyka, juryslingwistyka, glottodydaktyka, dialektologia, tekstologia).

Literatura:

Literatura

Grzegorczykowa, R. Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Helbig,G., Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Wrocław 1982.

Kocsany, Piroska. Grundkurs. Linguistik. Ein Arbeitsbuch für Anfänger. Paderborn 2010.

T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004..

K. Polański (ed.) Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sikorska-Bujnowicz
Prowadzący grup: Katarzyna Sikorska-Bujnowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Z uwagi na rodzaj zajęć stosuje się na różnorodne aktywizujące metody nauczania, aby wzbudzić w uczestnikach motywację do nauki. Obok tradycyjnych metod jak dyskusja czy ćwiczenia- stosuje się zróżnicowane metody pracy, adekwatne do celów i treści omawianych na zajęciach, wykorzystując przy tym następujące metody i techniki uczenia:

• metoda komunikatywna, uwzględniająca autonomię uczenia się

• zastosowanie różnych form pracy ( indywidualną , grupowa , parami)

• zastosowanie różnych technik pracy



Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena na zaliczenie jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen z prac pisanych w czasie semestru. Aktywna praca na zajęciach jest podstawą do podwyższenia oceny. Wymagane do zaliczenia każdego semestru jest zaliczenie każdej z prac na ocenę co najmniej dostateczną.

• Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych:

1. 60% – 74,9% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0)

2. 75% – 79,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5)

3. 80% – 89,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0)

4. 90% – 95,5% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5)

5. 96% – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0)

• Wiedza (E1, E2, E3, E4): sprawdziany pisemne

• Umiejętności (E5, E6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne

• Kompetencje (E7, E8): aktywna praca podczas zajęć


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

• sprawdziany pisemne

• zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi ustne, odpowiedzi pisemne

• prezentacja na wybrany temat


Szczegółowe treści kształcenia:

• Język jako system.

• System vs. usus.

• Język naturalny.

• Funkcja języka i wypowiedzi.

• Język i działanie.

• Język jako system. Płaszczyzny języka.

• Językoznawstwo vs. inne dyscypliny naukowe.

• Metody badań językoznawczych.

• Językoznawstwo historyczne.

• Językoznawstwo typologiczne.

• językoznawstwo kulturowe.



Literatura:

(1) de Saussure F., (1916), Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 2002.

(2) Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

(3) Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2009.

(4) Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sikorska-Bujnowicz
Prowadzący grup: Katarzyna Sikorska-Bujnowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Proseminarium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Z uwagi na rodzaj zajęć stosuje się na różnorodne aktywizujące metody nauczania, aby wzbudzić w uczestnikach motywację do nauki. Obok tradycyjnych metod jak dyskusja czy ćwiczenia- stosuje się zróżnicowane metody pracy, adekwatne do celów i treści omawianych na zajęciach, wykorzystując przy tym następujące metody i techniki uczenia:

• metoda komunikatywna, uwzględniająca autonomię uczenia się

• zastosowanie różnych form pracy ( indywidualną , grupowa , parami)

• zastosowanie różnych technik pracy



Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena na zaliczenie jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen z prac pisanych w czasie semestru. Aktywna praca na zajęciach jest podstawą do podwyższenia oceny. Wymagane do zaliczenia każdego semestru jest zaliczenie każdej z prac na ocenę co najmniej dostateczną.

• Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych:

1. 60% – 74,9% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0)

2. 75% – 79,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5)

3. 80% – 89,5% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0)

4. 90% – 95,5% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5)

5. 96% – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0)

• Wiedza (E1, E2, E3, E4): sprawdziany pisemne

• Umiejętności (E5, E6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne

• Kompetencje (E7, E8): aktywna praca podczas zajęć


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

• sprawdziany pisemne

• zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi ustne, odpowiedzi pisemne

• prezentacja na wybrany temat


Szczegółowe treści kształcenia:

• Język jako system.

• System vs. usus.

• Język naturalny.

• Funkcja języka i wypowiedzi.

• Język i działanie.

• Język jako system. Płaszczyzny języka.

• Językoznawstwo vs. inne dyscypliny naukowe.

• Metody badań językoznawczych.

• Językoznawstwo historyczne.

• Językoznawstwo typologiczne.

• językoznawstwo kulturowe.



Literatura:

(1) de Saussure F., (1916), Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 2002.

(2) Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

(3) Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2009.

(4) Polański K. (red.), Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6