Gramatyka praktyczna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-GLZ102A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka praktyczna 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Studenci muszą posiadać kompetencje w zakresie języka niemieckiego na poziomie A2 wg ESOKJ. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez grupy zajęciowe „B” wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie stosowania struktur gramatycznych języka niemieckiego w wypowiedziach pisemnych i ustnych na poziomie B1 wg ESOKJ (w pierwszym semestrze nauki). |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka: Wiedza: (zna i rozumie) • e1 zna wymagane dla poziomu językowego B1 terminy i pojęcia służące do opisu struktur gramatycznych poznanych na zajęciach (01G-1A_W02) • e2 zna i poprawnie opisuje poznane na zajęciach, wymagane dla poziomu B1 struktury gramatyczne, reguły ich stosowania oraz relacje między nimi (01G-1A_W03) Umiejętności: (potrafi) • e3 potrafi poprawnie stosować poznane na zajęciach, wymagane dla poziomu B1 struktury gramatyczne w wypowiedziach pisemnych i ustnych (01G-1A_U01) • e4 potrafi poprawnie analizować płaszczyznę gramatyczną wypowiedzi na poziomie językowym B1 w odniesieniu do ich funkcji pragmatycznej (01G-1A_U01) • e5 potrafi dokonać korekty niepoprawnych form i struktur gramatycznych występujących w wypowiedziach w języku niemieckim na poziomie B1 (01G-1A_U01) • e6 potrafi rozpoznać różnice w strukturach gramatycznych wymaganych dla poziomu B1 pomiędzy językiem niemieckim i polskim (01G-1A_U01) Kompetencje (jest gotów do): • e7 jest gotów do krytycznej oceny własnych kompetencji językowych w zakresie gramatyki (01G-1A_K01) • e8 jest gotów do uznania znaczenia kompetencji gramatycznych dla komunikacji w języku niemieckim (01G-1A_K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Prasalski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Prasalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda klasyczna problemowa: e1, e2, e7, e8 Metoda ćwiczeniowa: e3, e4, e5, e6 |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia są zaliczane na podstawie ocen. Oceniana jest aktywna praca w ramach zajęć (20% oceny końcowej) oraz sprawdziany pisemne (80% oceny końcowej). Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych: przy osiągnięciu przez studenta 60 – 68% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0) przy osiągnięciu przez studenta 68,1 – 76% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5) przy osiągnięciu przez studenta 76,1 – 84% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0) przy osiągnięciu przez studenta 86,1 – 92% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5) przy osiągnięciu przez studenta 92,1 – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0) oceniane efekty z zakresu wiedzy (e1, e2,): aktywna praca w ramach zajęć oceniane efekty z z zakresu umiejętności (e3, e4, e5, e6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne oceniane efekty z z zakresu kompetencji (e7, e8): aktywna praca w ramach zajęć |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • sprawdziany pisemne • zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi/wypowiedzi ustne, odpowiedzi/wypowiedzi pisemne • pisemne zadania praktyczne wykonywane w ramach przygotowania się do zajęć |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Przewidziane jest omówienie następujących zagadnień, przy czym ich lista może zostać zmodyfikowana w zależności od potrzeb grupy: • czas Präteritum, Perfekt czasowników regularnych i nieregularnych (rozszerzenie, m. in. stosowanie form posiłkowych haben i sein w czasie Perfekt) • deklinacja przymiotnika po rodzajniku „zerowym” • konstrukcje bezokolicznikowe z zu i możliwości przekształcenia na konstrukcje zdaniowe ze spójnikiem dass • konstrukcje okolicznikowe celu z um … zu oraz damit • strona bierna Vorgangspassiv w czasie Perfekt • czasowniki modalne w czasie Perfekt • zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami: nachdem, sobald w powiązaniu z nauką czasu Plusquamperfekt • konstrukcje zdaniowe przyzwolenia z trotzdem i obwohl • Konjunktiv II Präteritum w pytaniach, radach, życzeniach i zdaniach warunkowych |
|
Literatura: |
Buscha, Anne / Szita, Szilvia (2015): B-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache, Sprachniveau B1/B2 Dreyer, Hilke / Schmitt, Richard (2015): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik - aktuell: Neubearbeitung Fandrych, Christian, Tallowitz, Ullrike: Klipp und Klar: Übungsgrammatik Grundstufe A1-B1. Jin, Friederike / Voss, Ute: Grammatik aktiv - Deutsch als Fremdsprache - 2. aktualisierte Ausgabe - A1-B1 Materiały własne prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Prasalski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Prasalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda klasyczna problemowa: e1, e2, e7, e8 Metoda ćwiczeniowa: e3, e4, e5, e6 |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zajęcia są zaliczane na podstawie ocen. Oceniana jest aktywna praca w ramach zajęć (20% oceny końcowej) oraz sprawdziany pisemne (80% oceny końcowej). Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych: przy osiągnięciu przez studenta 60 – 68% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0) przy osiągnięciu przez studenta 68,1 – 76% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5) przy osiągnięciu przez studenta 76,1 – 84% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0) przy osiągnięciu przez studenta 86,1 – 92% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5) przy osiągnięciu przez studenta 92,1 – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0) oceniane efekty z zakresu wiedzy (e1, e2,): aktywna praca w ramach zajęć oceniane efekty z z zakresu umiejętności (e3, e4, e5, e6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne oceniane efekty z z zakresu kompetencji (e7, e8): aktywna praca w ramach zajęć |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | • sprawdziany pisemne • zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi/wypowiedzi ustne, odpowiedzi/wypowiedzi pisemne • pisemne zadania praktyczne wykonywane w ramach przygotowania się do zajęć |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Przewidziane jest omówienie następujących zagadnień, przy czym ich lista może zostać zmodyfikowana w zależności od potrzeb grupy: • czas Präteritum, Perfekt czasowników regularnych i nieregularnych (rozszerzenie, m. in. stosowanie form posiłkowych haben i sein w czasie Perfekt) • deklinacja przymiotnika po rodzajniku „zerowym” • konstrukcje bezokolicznikowe z zu i możliwości przekształcenia na konstrukcje zdaniowe ze spójnikiem dass • konstrukcje okolicznikowe celu z um … zu oraz damit • strona bierna Vorgangspassiv w czasie Perfekt • czasowniki modalne w czasie Perfekt • zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami: nachdem, sobald w powiązaniu z nauką czasu Plusquamperfekt • konstrukcje zdaniowe przyzwolenia z trotzdem i obwohl • Konjunktiv II Präteritum w pytaniach, radach, życzeniach i zdaniach warunkowych |
|
Literatura: |
Buscha, Anne / Szita, Szilvia (2015): B-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache, Sprachniveau B1/B2 Dreyer, Hilke / Schmitt, Richard (2015): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik - aktuell: Neubearbeitung Fandrych, Christian, Tallowitz, Ullrike: Klipp und Klar: Übungsgrammatik Grundstufe A1-B1. Jin, Friederike / Voss, Ute: Grammatik aktiv - Deutsch als Fremdsprache - 2. aktualisierte Ausgabe - A1-B1 Materiały własne prowadzącego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Prowadzący zajęcia wprowadza każde nowe zagadnienie metodą indukcyjną, pozwalając studentom/studentkom samodzielnie sformułować reguły gramatyczne w oparciu o analizę odpowiednich przykładów. (e1- e7)Następnie wprowadzane są zadania mające na celu utrwalenie wiedzy na temat danego zjawiska gramatycznego i automatyzację jego stosowania. Praca ta polega na rozwiązywaniu samodzielnym lub w parach zadań ustnych lub pisemnych. (e8-e9)Proponowane przez studentów/studentki rozwiązania są komentowane przez prowadzącego bądź uczestników zajęć. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę semestralną składa się aktywność studentów i ich przygotowanie do zajęć (30%). 70% oceny na koniec semestru stanowią oceny z poszczególnych sprawdzianów pisemnych przeprowadzanych w trakcie semestru (co najmniej 2 -3 w semestrze), w których oceniany jest stopień opanowania kompetencji e1 – e8. Do zaliczenia testu wymagana jest 50% poprawności odpowiedzi: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51 – 59% – ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60 – 69% – ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70 – 79% – ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80 – 89% – ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90 – 100% – ocena bardzo dobra (5,0) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1) czasy w języku niemieckim, formy czasowników mocnych w czasie teraźniejszym, czasy przeszłe, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, rekcja czasownika. 2) czasowniki modalne, ich znaczenie, struktura zdań z czasownikami modalnymi, k 1) czasy w języku niemieckim, formy czasowników mocnych w czasie teraźniejszym, czasy przeszłe, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, rekcja czasownika. 2) czasowniki modalne, ich znaczenie, struktura zdań z czasownikami modalnymi, konstrukcje bezokolicznikowe z zu i bez zu 3) wybrane zagadnienia z zakresu deklinacji rzeczowników 4) stopniowanie i deklinacja przymiotnika 5) przyimki i ich znaczenie 6) składnia zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, typowe spójniki, równoważniki zdań onstrukcje bezokolicznikowe z zu i bez zu 3) wybrane zagadnienia z zakresu deklinacji rzeczowników 4) stopniowanie i deklinacja przymiotnika 5) przyimki i ich znaczenie 6) składnia zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, typowe spójniki, równoważniki zdań |
|
Literatura: |
) HallK. / Scheiner B. (2001): Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene 2) Schmitt R., Dreyer H. (2009): Lehr– und Übungsbuch der deutschen Grammatik 3) Földeak H. (2011): Sag’s besser Teil 1, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene 4) Földeak H. (2011): Sag’s besser Teil 2, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene 5) Helbig G., Buscha J. (2013): Übungsgrammatik Deutsch 6) materiały własne prowadzącego |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.