UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka praktyczna 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-GLZ102A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka praktyczna 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Studenci muszą posiadać kompetencje w zakresie języka niemieckiego na poziomie A2 wg ESOKJ.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest uzyskanie przez grupy zajęciowe „B” wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie stosowania struktur gramatycznych języka niemieckiego w wypowiedziach pisemnych i ustnych na poziomie B1 wg ESOKJ (w pierwszym semestrze nauki).

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/ka:

Wiedza: (zna i rozumie)

• e1 zna wymagane dla poziomu językowego B1 terminy i pojęcia służące do opisu struktur gramatycznych poznanych na zajęciach (01G-1A_W02)

• e2 zna i poprawnie opisuje poznane na zajęciach, wymagane dla poziomu B1 struktury gramatyczne, reguły ich stosowania oraz relacje między nimi (01G-1A_W03)

Umiejętności: (potrafi)

• e3 potrafi poprawnie stosować poznane na zajęciach, wymagane dla poziomu B1 struktury gramatyczne w wypowiedziach pisemnych i ustnych (01G-1A_U01)

• e4 potrafi poprawnie analizować płaszczyznę gramatyczną wypowiedzi na poziomie językowym B1 w odniesieniu do ich funkcji pragmatycznej (01G-1A_U01)

• e5 potrafi dokonać korekty niepoprawnych form i struktur gramatycznych występujących w wypowiedziach w języku niemieckim na poziomie B1 (01G-1A_U01)

• e6 potrafi rozpoznać różnice w strukturach gramatycznych wymaganych dla poziomu B1 pomiędzy językiem niemieckim i polskim (01G-1A_U01)

Kompetencje (jest gotów do):

• e7 jest gotów do krytycznej oceny własnych kompetencji językowych w zakresie gramatyki (01G-1A_K01)

• e8 jest gotów do uznania znaczenia kompetencji gramatycznych dla komunikacji w języku niemieckim (01G-1A_K01)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Prasalski
Prowadzący grup: Dariusz Prasalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda klasyczna problemowa: e1, e2, e7, e8

Metoda ćwiczeniowa: e3, e4, e5, e6


Sposoby i kryteria oceniania:

Zajęcia są zaliczane na podstawie ocen. Oceniana jest aktywna praca w ramach zajęć (20% oceny końcowej) oraz sprawdziany pisemne (80% oceny końcowej).

Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych:

przy osiągnięciu przez studenta 60 – 68% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0)

przy osiągnięciu przez studenta 68,1 – 76% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5)

przy osiągnięciu przez studenta 76,1 – 84% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0)

przy osiągnięciu przez studenta 86,1 – 92% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5)

przy osiągnięciu przez studenta 92,1 – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0)


 oceniane efekty z zakresu wiedzy (e1, e2,): aktywna praca w ramach zajęć

 oceniane efekty z z zakresu umiejętności (e3, e4, e5, e6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne

 oceniane efekty z z zakresu kompetencji (e7, e8): aktywna praca w ramach zajęć


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

• sprawdziany pisemne

• zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi/wypowiedzi ustne, odpowiedzi/wypowiedzi pisemne

• pisemne zadania praktyczne wykonywane w ramach przygotowania się do zajęć


Szczegółowe treści kształcenia:

Przewidziane jest omówienie następujących zagadnień, przy czym ich lista może zostać zmodyfikowana w zależności od potrzeb grupy:

• czas Präteritum, Perfekt czasowników regularnych i nieregularnych (rozszerzenie, m. in. stosowanie form posiłkowych haben i sein w czasie Perfekt)

• deklinacja przymiotnika po rodzajniku „zerowym”

• konstrukcje bezokolicznikowe z zu i możliwości przekształcenia na konstrukcje zdaniowe ze spójnikiem dass

• konstrukcje okolicznikowe celu z um … zu oraz damit

• strona bierna Vorgangspassiv w czasie Perfekt

• czasowniki modalne w czasie Perfekt

• zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami: nachdem, sobald w powiązaniu z nauką czasu Plusquamperfekt

• konstrukcje zdaniowe przyzwolenia z trotzdem i obwohl

• Konjunktiv II Präteritum w pytaniach, radach, życzeniach i zdaniach warunkowych


Literatura:

 Buscha, Anne / Szita, Szilvia (2015): B-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache, Sprachniveau B1/B2

 Dreyer, Hilke / Schmitt, Richard (2015): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik - aktuell: Neubearbeitung

 Fandrych, Christian, Tallowitz, Ullrike: Klipp und Klar: Übungsgrammatik Grundstufe A1-B1.

 Jin, Friederike / Voss, Ute: Grammatik aktiv - Deutsch als Fremdsprache - 2. aktualisierte Ausgabe - A1-B1

 Materiały własne prowadzącego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Prasalski
Prowadzący grup: Dariusz Prasalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda klasyczna problemowa: e1, e2, e7, e8

Metoda ćwiczeniowa: e3, e4, e5, e6


Sposoby i kryteria oceniania:

Zajęcia są zaliczane na podstawie ocen. Oceniana jest aktywna praca w ramach zajęć (20% oceny końcowej) oraz sprawdziany pisemne (80% oceny końcowej).

Skala ocen dla sprawdzianów pisemnych:

przy osiągnięciu przez studenta 60 – 68% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny (3,0)

przy osiągnięciu przez studenta 68,1 – 76% maksymalnej liczby punktów – ocena: dostateczny plus (3,5)

przy osiągnięciu przez studenta 76,1 – 84% maksymalnej liczby punktów – ocena: dobry (4,0)

przy osiągnięciu przez studenta 86,1 – 92% maksymalnej liczby punktów– ocena: dobry plus (4,5)

przy osiągnięciu przez studenta 92,1 – 100% maksymalnej liczby punktów – ocena: bardzo dobry (5,0)


 oceniane efekty z zakresu wiedzy (e1, e2,): aktywna praca w ramach zajęć

 oceniane efekty z z zakresu umiejętności (e3, e4, e5, e6): aktywna praca w ramach zajęć, sprawdziany pisemne

 oceniane efekty z z zakresu kompetencji (e7, e8): aktywna praca w ramach zajęć


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

• sprawdziany pisemne

• zadania wykonywane w toku zajęć – odpowiedzi/wypowiedzi ustne, odpowiedzi/wypowiedzi pisemne

• pisemne zadania praktyczne wykonywane w ramach przygotowania się do zajęć


Szczegółowe treści kształcenia:

Przewidziane jest omówienie następujących zagadnień, przy czym ich lista może zostać zmodyfikowana w zależności od potrzeb grupy:

• czas Präteritum, Perfekt czasowników regularnych i nieregularnych (rozszerzenie, m. in. stosowanie form posiłkowych haben i sein w czasie Perfekt)

• deklinacja przymiotnika po rodzajniku „zerowym”

• konstrukcje bezokolicznikowe z zu i możliwości przekształcenia na konstrukcje zdaniowe ze spójnikiem dass

• konstrukcje okolicznikowe celu z um … zu oraz damit

• strona bierna Vorgangspassiv w czasie Perfekt

• czasowniki modalne w czasie Perfekt

• zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami: nachdem, sobald w powiązaniu z nauką czasu Plusquamperfekt

• konstrukcje zdaniowe przyzwolenia z trotzdem i obwohl

• Konjunktiv II Präteritum w pytaniach, radach, życzeniach i zdaniach warunkowych


Literatura:

 Buscha, Anne / Szita, Szilvia (2015): B-Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache, Sprachniveau B1/B2

 Dreyer, Hilke / Schmitt, Richard (2015): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik - aktuell: Neubearbeitung

 Fandrych, Christian, Tallowitz, Ullrike: Klipp und Klar: Übungsgrammatik Grundstufe A1-B1.

 Jin, Friederike / Voss, Ute: Grammatik aktiv - Deutsch als Fremdsprache - 2. aktualisierte Ausgabe - A1-B1

 Materiały własne prowadzącego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Prowadzący zajęcia wprowadza każde nowe zagadnienie metodą indukcyjną, pozwalając studentom/studentkom samodzielnie sformułować reguły gramatyczne w oparciu o analizę odpowiednich przykładów. (e1- e7)Następnie wprowadzane są zadania mające na celu utrwalenie wiedzy na temat danego zjawiska gramatycznego i automatyzację jego stosowania. Praca ta polega na rozwiązywaniu samodzielnym lub w parach zadań ustnych lub pisemnych. (e8-e9)Proponowane przez studentów/studentki rozwiązania są komentowane przez prowadzącego bądź uczestników zajęć.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę semestralną składa się aktywność studentów i ich przygotowanie do zajęć (30%). 70% oceny na koniec semestru stanowią oceny z poszczególnych sprawdzianów pisemnych przeprowadzanych w trakcie semestru (co najmniej 2 -3 w semestrze), w których oceniany jest stopień opanowania kompetencji e1 – e8. Do zaliczenia testu wymagana jest 50% poprawności odpowiedzi: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51 – 59% – ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60 – 69% – ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70 – 79% – ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80 – 89% – ocena dobra plus (4,5) 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90 – 100% – ocena bardzo dobra (5,0)

Szczegółowe treści kształcenia:

1) czasy w języku niemieckim, formy czasowników mocnych w czasie teraźniejszym, czasy przeszłe, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, rekcja czasownika.

2) czasowniki modalne, ich znaczenie, struktura zdań z czasownikami modalnymi, k 1) czasy w języku niemieckim, formy czasowników mocnych w czasie teraźniejszym, czasy przeszłe, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, rekcja czasownika.

2) czasowniki modalne, ich znaczenie, struktura zdań z czasownikami modalnymi, konstrukcje bezokolicznikowe z zu i bez zu

3) wybrane zagadnienia z zakresu deklinacji rzeczowników

4) stopniowanie i deklinacja przymiotnika

5) przyimki i ich znaczenie

6) składnia zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, typowe spójniki, równoważniki zdań

onstrukcje bezokolicznikowe z zu i bez zu

3) wybrane zagadnienia z zakresu deklinacji rzeczowników

4) stopniowanie i deklinacja przymiotnika

5) przyimki i ich znaczenie

6) składnia zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie, typowe spójniki, równoważniki zdań


Literatura:

) HallK. / Scheiner B. (2001): Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene

2) Schmitt R., Dreyer H. (2009): Lehr– und Übungsbuch der deutschen Grammatik

3) Földeak H. (2011): Sag’s besser Teil 1, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene

4) Földeak H. (2011): Sag’s besser Teil 2, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene

5) Helbig G., Buscha J. (2013): Übungsgrammatik Deutsch

6) materiały własne prowadzącego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6