Praktyka pedagogiczna śródroczna - szkoła ponadpodstawowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-GM307NJO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna śródroczna - szkoła ponadpodstawowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Studenci/-tki muszą uczestniczyć w zajęciach z modułu B, C i D |
Skrócony opis: |
Praktyki pedagogiczne śródroczne ujęte w programie specjalności nauczycielskiej jako zajęcia z modułu D stanowią praktyczne przygotowanie studentów/-ek na studiach magisterskich do roli nauczyciela języka obcego. Ich celem jest zweryfikowanie nabytej wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki przedmiotu w realiach szkolnych. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka: Wiedza: (zna i rozumie) ew1. podstawę programową dla przedmiotu język obcy, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej, przedmiot język obcy w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu język obcy oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu język obcy; D.1/E.1.W2. / 01G_2A_W07 ew2. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; D.1/E.1.W4. / 01G_2A_W07 ew3. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język obcy– rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; D.1/E.1.W6. / 01G_2A_W07 ew4. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową; D.1/E.1.W7. / 01G_2A_W07 ew5. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej./ D.1/E.1.W14. / 01G_2A_W07 Umiejętności: (potrafi) eu1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. D.2/E.2.U1. / 01G_2A_U11 eu2. analizować przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. D.2/E.2.U3. / 01G_2A_U11 eu3. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. / D.1/E.1.U7. / 01G_2A_U11 Kompetencje (jest gotów do): ek1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;/ D.1/E.1.K1. / 01G_2A_K04 oraz 01G_2A_K06 ek2. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; / D.1/E.1.K7. / 01G_2A_K04 ek3. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. / D.2/E.2.K1. / 01G_2A_K01 oraz 01G_2A_K02 oraz 01G_2A_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne dyskusja(ew1,ew2,ew3, eu1,eu3,eu4,ek1) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania Przedmiot jest zaliczany na podstawie opinii nauczyciela współpracującego i wypełnionego przez arkusza ewaluacyjnego( 50%oceny). Studenci/studentki podczas praktyk przygotowują i przeprowadzają lekcje, wypełniają arkusze oceny hospitowanych lekcji, przedstawiają własne rozwiązania dydaktyczne (50% oceny) Kryteria ocen dla konspektów i arkuszy obserwacyjnych -poprawność merytoryczna -spójność wypowiedzi -wkład pracy w przygotowanie scenariusza lekcji - oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3,e4,eu5 ): konspekty lekcji i arkusze obserwacyjne - oceniane efekty z z zakresu umiejętności (eu1, eu2, eu3, eu4): przygotowanie i przeprowadzenie lekcji,własne propozycje zadań -oceniane efekty z zakresu kompetencji (ek1,ek2,ek3): omawianie lekcji |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się arkusze obserwacji lekcji hospitowanych konspekty lekcji przygotowanych ocena współpracującego nauczyciela |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | -podstawa programowa,cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej/ponadpodstawowej struktura wiedzy , kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu - kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela -metodyka realizacji poszczególnych treści (dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się) -organizacja pracy na lekcji -warsztat pracy nauczyciela |
|
Literatura: |
podana na zajęciach z dydaktyki przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne dyskusja(ew1,ew2,ew3, eu1,eu3,eu4,ek1) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania Przedmiot jest zaliczany na podstawie opinii nauczyciela współpracującego i wypełnionego przez arkusza ewaluacyjnego( 50%oceny). Studenci/studentki podczas praktyk przygotowują i przeprowadzają lekcje, wypełniają arkusze oceny hospitowanych lekcji, przedstawiają własne rozwiązania dydaktyczne (50% oceny) Kryteria ocen dla konspektów i arkuszy obserwacyjnych -poprawność merytoryczna -spójność wypowiedzi -wkład pracy w przygotowanie scenariusza lekcji - oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3,e4,eu5 ): konspekty lekcji i arkusze obserwacyjne - oceniane efekty z z zakresu umiejętności (eu1, eu2, eu3, eu4): przygotowanie i przeprowadzenie lekcji,własne propozycje zadań -oceniane efekty z zakresu kompetencji (ek1,ek2,ek3): omawianie lekcji |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się arkusze obserwacji lekcji hospitowanych konspekty lekcji przygotowanych ocena współpracującego nauczyciela |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści -podstawa programowa,cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej/ponadpodstawowej struktura wiedzy , kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu - kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela -metodyka realizacji poszczególnych treści (dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się) -organizacja pracy na lekcji -warsztat pracy nauczyciela |
|
Literatura: |
Literatura podana na zajęciach z dydaktyki przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne dyskusja(ew1,ew2,ew3, eu1,eu3,eu4,ek1) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposoby i kryteria oceniania Przedmiot jest zaliczany na podstawie opinii nauczyciela współpracującego i wypełnionego przez arkusza ewaluacyjnego( 50%oceny). Studenci/studentki podczas praktyk przygotowują i przeprowadzają lekcje, wypełniają arkusze oceny hospitowanych lekcji, przedstawiają własne rozwiązania dydaktyczne (50% oceny) Kryteria ocen dla konspektów i arkuszy obserwacyjnych -poprawność merytoryczna -spójność wypowiedzi -wkład pracy w przygotowanie scenariusza lekcji - oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3,e4,eu5 ): konspekty lekcji i arkusze obserwacyjne - oceniane efekty z z zakresu umiejętności (eu1, eu2, eu3, eu4): przygotowanie i przeprowadzenie lekcji,własne propozycje zadań -oceniane efekty z zakresu kompetencji (ek1,ek2,ek3): omawianie lekcji |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się arkusze obserwacji lekcji hospitowanych konspekty lekcji przygotowanych ocena współpracującego nauczyciela |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści -podstawa programowa,cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej/ponadpodstawowej struktura wiedzy , kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu - kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela -metodyka realizacji poszczególnych treści (dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się) -organizacja pracy na lekcji -warsztat pracy nauczyciela |
|
Literatura: |
Literatura podana na zajęciach z dydaktyki przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.