UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna śródroczna - szkoła ponadpodstawowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-GM307NJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka pedagogiczna śródroczna - szkoła ponadpodstawowa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Studenci/-tki muszą uczestniczyć w zajęciach z modułu B, C i D

Skrócony opis:

Praktyki pedagogiczne śródroczne ujęte w programie specjalności nauczycielskiej jako zajęcia z modułu D stanowią praktyczne przygotowanie studentów/-ek na studiach magisterskich do roli nauczyciela języka obcego. Ich celem jest zweryfikowanie nabytej wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki przedmiotu w realiach szkolnych.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/ka:

Wiedza:

(zna

i rozumie)

ew1. podstawę programową dla przedmiotu język obcy, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej, przedmiot język obcy w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu język obcy oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu język obcy; D.1/E.1.W2. / 01G_2A_W07

ew2. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; D.1/E.1.W4. / 01G_2A_W07

ew3. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu język obcy– rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; D.1/E.1.W6. / 01G_2A_W07

ew4. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową; D.1/E.1.W7. / 01G_2A_W07

ew5. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej./ D.1/E.1.W14. / 01G_2A_W07

Umiejętności:

(potrafi)

eu1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej. D.2/E.2.U1. / 01G_2A_U11

eu2. analizować przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. D.2/E.2.U3. / 01G_2A_U11

eu3. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. / D.1/E.1.U7. / 01G_2A_U11

Kompetencje (jest gotów do):

ek1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;/ D.1/E.1.K1. / 01G_2A_K04 oraz 01G_2A_K06

ek2. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; / D.1/E.1.K7. / 01G_2A_K04

ek3. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych. / D.2/E.2.K1. / 01G_2A_K01 oraz 01G_2A_K02 oraz 01G_2A_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne

dyskusja(ew1,ew2,ew3, eu1,eu3,eu4,ek1)


Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania

Przedmiot jest zaliczany na podstawie opinii nauczyciela współpracującego i wypełnionego przez arkusza ewaluacyjnego( 50%oceny). Studenci/studentki podczas praktyk przygotowują i przeprowadzają lekcje, wypełniają arkusze oceny hospitowanych lekcji, przedstawiają własne rozwiązania dydaktyczne (50% oceny)



Kryteria ocen dla konspektów i arkuszy obserwacyjnych

-poprawność merytoryczna

-spójność wypowiedzi

-wkład pracy w przygotowanie scenariusza lekcji


- oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3,e4,eu5 ): konspekty lekcji i arkusze obserwacyjne

- oceniane efekty z z zakresu umiejętności (eu1, eu2, eu3, eu4): przygotowanie i przeprowadzenie lekcji,własne propozycje zadań

-oceniane efekty z zakresu kompetencji (ek1,ek2,ek3): omawianie lekcji

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się

arkusze obserwacji lekcji hospitowanych

konspekty lekcji przygotowanych

ocena współpracującego nauczyciela

Szczegółowe treści kształcenia:

-podstawa programowa,cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej/ponadpodstawowej struktura wiedzy , kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu

- kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela

-metodyka realizacji poszczególnych treści (dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się)

-organizacja pracy na lekcji

-warsztat pracy nauczyciela

Literatura:

podana na zajęciach z dydaktyki przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne

dyskusja(ew1,ew2,ew3, eu1,eu3,eu4,ek1)

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania

Przedmiot jest zaliczany na podstawie opinii nauczyciela współpracującego i wypełnionego przez arkusza ewaluacyjnego( 50%oceny). Studenci/studentki podczas praktyk przygotowują i przeprowadzają lekcje, wypełniają arkusze oceny hospitowanych lekcji, przedstawiają własne rozwiązania dydaktyczne (50% oceny)

Kryteria ocen dla konspektów i arkuszy obserwacyjnych

-poprawność merytoryczna

-spójność wypowiedzi

-wkład pracy w przygotowanie scenariusza lekcji


- oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3,e4,eu5 ): konspekty lekcji i arkusze obserwacyjne

- oceniane efekty z z zakresu umiejętności (eu1, eu2, eu3, eu4): przygotowanie i przeprowadzenie lekcji,własne propozycje zadań

-oceniane efekty z zakresu kompetencji (ek1,ek2,ek3): omawianie lekcji

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się

arkusze obserwacji lekcji hospitowanych

konspekty lekcji przygotowanych

ocena współpracującego nauczyciela

Szczegółowe treści kształcenia:


Treści

-podstawa programowa,cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej/ponadpodstawowej struktura wiedzy , kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu

- kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela

-metodyka realizacji poszczególnych treści (dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się)

-organizacja pracy na lekcji

-warsztat pracy nauczyciela

Literatura:

Literatura

podana na zajęciach z dydaktyki przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wesołowska
Prowadzący grup: Dorota Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne

dyskusja(ew1,ew2,ew3, eu1,eu3,eu4,ek1)

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposoby i kryteria oceniania

Przedmiot jest zaliczany na podstawie opinii nauczyciela współpracującego i wypełnionego przez arkusza ewaluacyjnego( 50%oceny). Studenci/studentki podczas praktyk przygotowują i przeprowadzają lekcje, wypełniają arkusze oceny hospitowanych lekcji, przedstawiają własne rozwiązania dydaktyczne (50% oceny)

Kryteria ocen dla konspektów i arkuszy obserwacyjnych

-poprawność merytoryczna

-spójność wypowiedzi

-wkład pracy w przygotowanie scenariusza lekcji


- oceniane efekty z zakresu wiedzy (ew1, ew2, ew3,e4,eu5 ): konspekty lekcji i arkusze obserwacyjne

- oceniane efekty z z zakresu umiejętności (eu1, eu2, eu3, eu4): przygotowanie i przeprowadzenie lekcji,własne propozycje zadań

-oceniane efekty z zakresu kompetencji (ek1,ek2,ek3): omawianie lekcji

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się

arkusze obserwacji lekcji hospitowanych

konspekty lekcji przygotowanych

ocena współpracującego nauczyciela

Szczegółowe treści kształcenia:


Treści

-podstawa programowa,cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w szkole podstawowej/ponadpodstawowej struktura wiedzy , kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu

- kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela

-metodyka realizacji poszczególnych treści (dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się)

-organizacja pracy na lekcji

-warsztat pracy nauczyciela

Literatura:

Literatura

podana na zajęciach z dydaktyki przedmiotu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6