UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia komunikacji językowej - dyslalia i alalia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-LLA324
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia komunikacji językowej - dyslalia i alalia
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza z teorii zaburzeń mowy, wiedza dotycząca biologicznych podstaw rozwoju mowy w ontogenezie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami diagnozy i terapii dyslalii oraz alalii. Podczas zajęć zostaną poddane krytycznej analizie różne ujęcia terminów: „dyslalia” i” alalia”. Studenci zostaną zapoznani z procesem diagnozy zaburzeń realizacji fonemów oraz z różnymi metodami terapeutycznymi stosowanymi w przypadku wad artykulacyjnych, a także z diagnozą i terapią alalii. Celem zajęć jest także kształtowanie umiejętności diagnozowania dyslalii i alalii oraz planowania procesu terapeutycznego wymienionych zaburzeń mowy.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

e.1 elementarną terminologię używaną w logopedii (zwłaszcza z zakresu dyslalii i alalii) (01L-1P_W01)

e.2 metodologię badań fonetycznych i fonologicznych, podstawowe sposoby badania i analizowania języka (01L-1P_W03)

e.3 terminologię związaną z zaburzeniami mowy i ich przyczynami (w odniesieniu do dyslalii i alalii), ma wiedzę w zakresie badań naukowych nad tymi zaburzeniami (01L-1P_W11)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

e.4. posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, badawczymi i pojęciami właściwymi dla fonetyki, fonologii, potrafi wykorzystać te umiejętności w terapii logopedycznej (01L-1P_U01)

e.5. wykorzystać wiedzę z semantyki, fonetyki, morfologii i składni języka ogólnopolskiego i jego odmian regionalnych do rozwiązywania problemów w zakresie praktyki logopedycznej, w diagnozie i terapii logopedycznej dyslalii i alalii (01L-1P_U02)

e.6. wskazać nieprawidłowości w anatomii i fizjologii narządu mowy (01L-1P_U18)

e.7 ocenić przydatność różnych technik terapeutycznych, testów logopedycznych do realizacji zadań i rozwiązywania problemów osób z zaburzeniami mowy (dyslalii i alalii), potrafi wdrożyć te techniki i testy do badań (01L-1P_U33)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

e.8 samodoskonalenia, wynikającego z faktu ciągłego rozwoju nauk humanistycznych, społecznych i medycznych (01L-1P_K01)

e.9 stawiania dobra pacjenta na pierwszym miejscu, okazania szacunku i zrozumienia wobec pacjenta (01L-1P_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gacka
Prowadzący grup: Joanna Błażejewska, Ewa Gacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Wykład w oparciu o metodę problemową, metoda dyskusji panelowej, metoda doświadczeń, „burza mózgów”

Sposoby i kryteria oceniania:

Skala ocen (2-5). Sprawdzane będą następujące efekty kształcenia: e.1 - e. 7

Obecność i aktywność na zajęciach.

Na ocenę semestralną składa się w 80% wynik egzaminu/kolokwium zaliczającego (wykład) i w 20% ocena z ćwiczeń.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin (kolokwium) sprawdzający wiedzę i umiejętności

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zakres znaczeniowy terminów: dyslalia oraz alalia – różnorodność ujęć w literaturze logopedycznej. Krytyczna ocena różnych typologii dyslalii.

2. Fonem a głoska. Głoska normatywna a głoska wadliwa, cechy fonetyczne głosek, sposoby ich oceny.

3. Przyczyny dyslalii oraz alalii

4. Standard postępowania diagnostycznego w dyslalii oraz alalii. Diagnoza różnicowa dyslalii i alalii z innymi jednostkami patologii mowy.

5. Czynności prymarne mowy. Sposoby ich oceny i usprawniania.

6. Narzędzia wykorzystywane w diagnozie dyslalii oraz alalii.

7. Etapy pracy korekcyjnej w zaburzeniach artykulacyjnych.

8. Analiza metod stosowanych w terapii zaburzeń artykulacji.

9. Oddziaływania terapeutyczne w alalii - cele, metody, strategie.

10. Zasady prowadzenia terapii w przypadku dyslalii oraz alalii

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2003) Diagnoza i terapia zaburzeń artykulacji (dyslalii). W: Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia – Pytania i Odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci

i dorosłych. T. 2. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole, s. 403-429.

2. Kordyl Z. (1969) Mowa dzieci afatycznych. „Logopedia” nr 8/9, s. 16-30.

3. Ostapiuk B. (2012) Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji. W: Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wyd. UMCS. Lublin, s. 431-454.

4. Panasiuk J. (2015) Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji. W: Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Wyd. UMCS. Lublin, s. 309-345.

5. Pluta-Wojciechowska D. (2019) Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań. Katowice. Wyd. UŚ.

6. Pluta –Wojciechowska D. (2019) Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom. Wyd. Ergo Sum

7. Pluta-Wojciechowska D. (2013) Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom.

8. Pluta-Wojciechowska D. (2012) Czy logopeda wywołuje głoski? „Logopedia”. . T. 41, s. 39-69.

9. Sołtys - Chmielowicz A. (2008) Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków.

10. Stasiak J. (2015) Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. W: Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Wyd. UMCS. Lublin, s. 227-238.

Literatura uzupełniająca:

1. Gunia G. (2011) Dyslalia. W: Gunia G., Lechta V. (red.) Wprowadzenie do logopedii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków, s. 77-86.

2. Kania T.J. (2001) Szkice logopedyczne. PTL, Zarząd Główny. Lublin.

3. Paluch A. Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) Afa –Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego? Impuls. Kraków.

4. Panasiuk J. (2016) Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy w diagnozie i terapii logopedycznej. W: Kaczorowska –Bray K., Milewski S. (red.) Wczesna interwencja logopedyczna. Harmonia Universalis. Gdańsk, s. 211-246.

5. Pluta-Wojciechowska D. (2012) Typologia dyslalii obwodowej. W: Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wyd. UMCS. Lublin, s. 455- 467.

6. Rodak H. (2002) Terapia dziecka z wadą wymowy. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Gacka
Prowadzący grup: Ewa Gacka, Anita Pawłowska-Kościelniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Wykład w oparciu o metodę problemową, metoda dyskusji panelowej, metoda doświadczeń, „burza mózgów”

Sposoby i kryteria oceniania:

Skala ocen (2-5). Sprawdzane będą następujące efekty kształcenia: e.1 - e. 7

Obecność i aktywność na zajęciach.

Na ocenę semestralną składa się w 80% wynik egzaminu/kolokwium zaliczającego (wykład) i w 20% ocena z ćwiczeń.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Egzamin (kolokwium) sprawdzający wiedzę i umiejętności

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zakres znaczeniowy terminów: dyslalia oraz alalia – różnorodność ujęć w literaturze logopedycznej. Krytyczna ocena różnych typologii dyslalii.

2. Fonem a głoska. Głoska normatywna a głoska wadliwa, cechy fonetyczne głosek, sposoby ich oceny.

3. Przyczyny dyslalii oraz alalii

4. Standard postępowania diagnostycznego w dyslalii oraz alalii. Diagnoza różnicowa dyslalii i alalii z innymi jednostkami patologii mowy.

5. Czynności prymarne mowy. Sposoby ich oceny i usprawniania.

6. Narzędzia wykorzystywane w diagnozie dyslalii oraz alalii.

7. Etapy pracy korekcyjnej w zaburzeniach artykulacyjnych.

8. Analiza metod stosowanych w terapii zaburzeń artykulacji.

9. Oddziaływania terapeutyczne w alalii - cele, metody, strategie.

10. Zasady prowadzenia terapii w przypadku dyslalii oraz alalii

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2003) Diagnoza i terapia zaburzeń artykulacji (dyslalii). W: Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia – Pytania i Odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci

i dorosłych. T. 2. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole, s. 403-429.

2. Kordyl Z. (1969) Mowa dzieci afatycznych. „Logopedia” nr 8/9, s. 16-30.

3. Ostapiuk B. (2012) Zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego – propozycja terminów i klasyfikacji. W: Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wyd. UMCS. Lublin, s. 431-454.

4. Panasiuk J. (2015) Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji. W: Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Wyd. UMCS. Lublin, s. 309-345.

5. Pluta-Wojciechowska D. (2019) Efektywność terapii dyslalii. Logopedyczno-lingwistyczna analiza wyników badań. Katowice. Wyd. UŚ.

6. Pluta –Wojciechowska D. (2019) Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń. Bytom. Wyd. Ergo Sum

7. Pluta-Wojciechowska D. (2013) Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. Bytom.

8. Pluta-Wojciechowska D. (2012) Czy logopeda wywołuje głoski? „Logopedia”. . T. 41, s. 39-69.

9. Sołtys - Chmielowicz A. (2008) Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków.

10. Stasiak J. (2015) Postępowanie logopedyczne w przypadku dyslalii. W: Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T. (red.) Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Wyd. UMCS. Lublin, s. 227-238.

Literatura uzupełniająca:

1. Gunia G. (2011) Dyslalia. W: Gunia G., Lechta V. (red.) Wprowadzenie do logopedii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków, s. 77-86.

2. Kania T.J. (2001) Szkice logopedyczne. PTL, Zarząd Główny. Lublin.

3. Paluch A. Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) Afa –Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego? Impuls. Kraków.

4. Panasiuk J. (2016) Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy w diagnozie i terapii logopedycznej. W: Kaczorowska –Bray K., Milewski S. (red.) Wczesna interwencja logopedyczna. Harmonia Universalis. Gdańsk, s. 211-246.

5. Pluta-Wojciechowska D. (2012) Typologia dyslalii obwodowej. W: Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wyd. UMCS. Lublin, s. 455- 467.

6. Rodak H. (2002) Terapia dziecka z wadą wymowy. Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Pluta-Wojciechowska
Prowadzący grup: Ewa Gacka, Mateusz Gaze, Danuta Pluta-Wojciechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6