UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty stylistyczno-redakcyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL111A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty stylistyczno-redakcyjne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest kształcenie i doskonalenie umiejętności pisarskich w zakresie tworzenia różnego rodzaju tekstów (użytkowych, dziennikarskich, naukowych, artystycznych).

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (01P-1A_W02)

2. wybrane metody analizy i interpretacji różnych tekstów użytkowych, naukowych, artystycznych, dziennikarskich (01P-1A_W04)

3. znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich wartość opisową i poznawczą (01P-1A_W01)

Student potrafi:

1. tworzyć, redagować oraz korygować teksty, zgodnie z zasadami poprawnego stylu oraz kultury języka polskiego (01P-1A_U05)

2. rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację (01P-1A_U04)

3. merytorycznie argumentować i formułować wnioski (01P-1A_U06)

4. planować i samodzielnie działać oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (01P-1A_U12)

5. samodzielnie planować i realizować ideę samokształcenia przez całe życie (01P-1A_U13)

Student jest gotów do:

1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy polonistycznej (01P-1A_K01)

2. określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań (01P-1A_K03)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grochala-Woźniak
Prowadzący grup: Anetta Gajda, Mateusz Gaze, Maria Magdalena Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty).

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się oceny z prac pisanych na zajęciach. Podczas oceniania tekstów studentów brane będą pod uwagę: poprawność ortograficzna, interpunkcyjna i gramatyczna (25%), bogactwo leksykalne (25%), realizacja wzorca gatunkowego – kompozycja (20%) kreatywność (30%).

Szczegółowe treści kształcenia:

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Każdorazowo studenci najpierw analizują „dobre wzorce”, czyli teksty reprezentatywne dla omawianych gatunków, a następnie samodzielnie, podczas zajęć, tworzą własne. Zajęcia poprzedzone będą ćwiczeniami związanymi z poszerzaniem słownictwa, kształtowaniem spójności tekstu, jego wewnętrznego rozczłonkowania, struktury akapitu itp.

Przykładowe typy tekstów tworzone podczas zajęć to:

1. List i e-mail (w tym dostosowanie formy i stylu tekstu do adresata)

2. Opis (w tym ćwiczenia leksykalne z zakresu rozbudowanej synonimii)

3. Streszczenie (w tym ćwiczenia w poprawnym parafrazowaniu)

4. Recenzja

5. Tekst argumentacyjny

6. Ogłoszenie, reklama, tweet

7. Felieton (w tym lid) i/ lub esej

8. Życiorys artystyczny

9. Krótkie formy poetyckie (np. limeryk, moskalik, haiku, sonet)

Początkowe zajęcia zostaną poprowadzone metodą „wolnego pisania” (free writing), natomiast końcowe będą dotyczyły prostej polszczyzny (plain language).


Literatura:

Literatura podstawowa:

 M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, Sztuka pisania: przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008

 D. Zdunkiewicz-Jedynak, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2010

 J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

 Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk Warszawa 2003

 Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006

 www.ppp.uni.wroc.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6