Wiedza o współczesnym języku polskim (morfologia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL200A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o współczesnym języku polskim (morfologia) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza szkolna o fleksji polskiej i słowotwórstwie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uzyskanie uporządkowanej wiedzy o systemie morfologicznym współczesnej polszczyzny, a więc o jednostkach językowych jako strukturach morfologicznych, sposobach i regułach tworzenia form gramatycznych i nowych jednostek leksykalnych oraz zdobycie umiejętności analizy morfologicznej, słowotwórczej i fleksyjnej. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1) znaczenie nauki o systemie morfologicznym współczesnej polszczyzny oraz jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną, a także powiązanie z innymi naukami filologicznymi i humanistycznymi (01P-1A_W01) 2) system morfologiczny współczesnej polszczyzny i jest świadomy kompleksowej natury języka. (01P-1A_W01) 3) podstawowe pojęcia z zakresu morfologii (01P-1A_W02) 4) zasady opisu i analizy jednostek językowych pod kątem ich budowy oraz funkcjonowania polskiego systemu morfologicznego (01P-1A_W02; 01P-1A_W04) 5) główne tendencje rozwojowe systemu morfologicznego współczesnej polszczyzny (01P-1A_W03) Student potrafi: 1) posługiwać się terminologią językoznawczą niezbędną do opisu morfologicznej płaszczyzny współczesnego języka polskiego (01P-1A_U03) 2) wyszukiwać, analizować i opisywać zjawiska morfologiczne oraz zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze (01P-1A_U01; 01P-1A_U04; ; 01P-1A_U06) 3) tworzyć jednostki morfologiczne zgodnie z zasadami morfologicznymi polszczyzny i korygować teksty pod tym kątem oraz rozstrzygać wątpliwości w zakresie poprawnej budowy wyrazów w języku polskim, odwołując się przy tym do posiadanej wiedzy lingwistycznej (01P-1A_U05; 01P-1A_U06) 4) przygotować typową pracę pisemną oraz wystąpienie ustne w języku polskim z zakresu morfologii współczesnej polszczyzny z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i analizy językoznawczej (01P-1A_U07; 01P-1A_U08) 5) współpracować w grupie w zakresie organizowania jej pracy oraz wchodzenia w wyznaczone role (01P-1A_U12) Student jest gotów do: 1) werbalizowania własnej opinii i obrony własnego stanowiska, krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów (01P-1A_K01; 01P-1A_K04) 2) krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej i samooceny w zakresie sprawności językowej (01P-1A_K01) 3) wypełniania zobowiązań społecznych wynikających z przygotowania polonistycznego, szczególnie do dbałości o języki jako podstawowe źródło kultury i tożsamości narodowej (01P-1A_K02) 4) określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie lub innych zadania (01P-1A_K03) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Karasek, Edyta Pałuszyńska, Izabela Różycka, Anna Sokół-Klein, Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład i ćwiczenia: Wykład, prezentacja, metody ćwiczeniowo-praktyczne (ćwiczeń przedmiotowych), dyskusja, elementy wykładu konwersatoryjnego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład: zaliczenie (na podstawie obecności; egzamin po III semestrze). Ćwiczenia : zaliczenie na ocenę (ocena semestralna konwersatorium uwzględnia: oceny z kolokwiów, ćwiczeń przedmiotowych oraz aktywność na zajęciach). Ocena końcowa przedmiotu = 100% oceny z ćwiczeń. Studenta obowiązuje obecność na wykładzie (dopuszczalna jedna nieobecność) i na ćwiczeniach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz aktywny udział w zajęciach, zaliczenie sprawdzianów oraz systematyczne wykonywanie ćwiczeń przedmiotowych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | MORFOLOGIA: 1. Podstawowe jednostki analizy morfologicznej. Pojęcie morfemu. Klasyfikacja morfemów: semantyczne – syntaktyczne, leksykalne – gramatyczne. Zasadnicze typy morfemów gramatycznych: syntaktyczne i słowotwórcze. Klasyfikacja formalna morfemów gramatycznych. 2. Leksem a wyraz tekstowy. Granice między fleksją a słowotwórstwem (zjawiska przejściowe, np. nomina actionis na –nie, -cie; przysłówki odprzymiotnikowe). Cechy polszczyzny jako języka fuzyjnego: wielofunkcyjność końcówek fleksyjnych, kumulacja funkcji w jednym wykładniku, syntetyczny charakter form fleksyjnych. Formy analityczne i pozycyjność w strukturze polszczyzny. SŁOWOTWÓRSTWO: 3. Miejsce słowotwórstwa w systemie językowym – słowotwórstwo a morfologia, słowotwórstwo a fleksja. Podstawowe pojęcia słowotwórstwa. Słowotwórstwo diachroniczne i synchroniczne. Pojęcie wyrazów pochodnych genetycznie i synchronicznie (wyrazy motywowane). Wyrazy słowotwórczo niepodzielne. Zjawisko leksykalizacji formacji słowotwórczych. 4. Pojęcie motywacji słowotwórczej. Parafraza słowotwórcza. Typy morfologiczne wyrazów motywowanych. Złożenia i derywaty. Derywaty właściwe i asocjacyjne. Derywaty regularne semantycznie i nieregularne semantycznie. 5. Temat słowotwórczy (podstawa słowotwórcza, baza) i formant słowotwórczy. Typy tematów słowotwórczych: równe tematom fleksyjnym wyrazów motywujących, wyrażeniom przyimkowym, dwu tematom fleksyjnym (złożenia), tematy słowotwórcze dezintegrowane i rozszerzone. Typy formantów słowotwórczych: afiksalne, alternacyjne, paradygmatyczne, prozodyczne, syntaktyczne. 6. Typy derywacji ze względu na rodzaj formantu: afiksalna, dezintegralna (ujemna), paradygmatyczna, alternacyjna, syntaktyczna, prozodyczna. Kontaminacja. Uniwerbizacja. Wielomotywacyjność derywatów. Perintegracja i absorpcja morfologiczna. Powstawanie nowych formantów afiksalnych. 7. Funkcje formantów: semantyczna, syntaktyczna. Relacje semantyczne między tematem słowotwórczym a formantem. Klasyfikacja derywatów ze względu na funkcje formantu: transpozycyjne, mutacyjne, modyfikacyjne. 8. Wartość kategorialna derywatu. Kategoria słowotwórcza. Typ słowotwórczy. Regularność i nieregularność semantyczna. Produktywne typy słowotwórcze współczesnej polszczyzny ogólnej. 9. Klasyfikacja słowotwórcza rzeczowników. Rzeczowniki odczasownikowe, odrzeczownikowe, odprzymiotnikowe, od wyrażeń przyimkowych. Kategorie słowotwórcze rzeczownika. Charakterystyka rzeczowników złożonych. Różne interpretacje słowotwórcze skrótowców. 10. Charakterystyka słowotwórcza przymiotników. Charakterystyka słowotwórcza przysłówków we współczesnej polszczyźnie ogólnej. 11. Charakterystyka słowotwórcza czasowników denominalnych. Modele z wymianą części podstawowej czasownika, np. zalesić, zakrzewić. Charakterystyka słowotwórcza czasowników dewerbalnych. Problem aspektu i rodzajów czynności. FLEKSJA 12. Zasadnicze pojęcia fleksji. Pojęcie kategorii morfologicznej. Kategorie fleksyjne i klasyfikacyjne. Kategoria fleksyjna syntaktycznie zależna i syntaktycznie niezależna (kategorie gramatyczne syntaktyczne i semantyczne). Pojęcie paradygmatu. Forma fleksyjna i jej składniki: temat fleksyjny i flektyw. Flektyw a końcówka fleksyjna. 13. Kategorie imienne i kategorie werbalne. Kategoria rodzaju gramatycznego we współczesnej polszczyźnie ogólnej. Kategoria liczby we współczesnej polszczyźnie ogólnej. Policzalność, niepoliczalność desygnatów. Singularia i pluralia tantum. Kategoria przypadka we współczesnej polszczyźnie ogólnej. Kategorie morfologiczne stopnia, czasu, trybu, strony, aspektu i ich morfologiczne wykładniki. 14. Odmiana czasowników. Dwa tematy formotwórcze czasownika i oparte na nich formy. Kategoria morfologiczna aspektu, jej wykładniki morfologiczne, formy tworzone przez czasowniki dokonane i niedokonane. Kategoria osoby. Formy osobowe i nieosobowe w funkcji wyrażania czynności nieokreślonego wykonawcy (np. przynieśli list, przyniesiono list itd.). Wtórne użycie formy liczby mnogiej (pluralis majestaticus). Kategoria czasu. Wtórne funkcje form czasu teraźniejszego i przyszłego. Kategoria trybu. Kategoria strony, jej rola syntaktyczna. Konstrukcje fuzyjne, aglutynacyjne, analityczne. Nieodmienne postaci czasownika. Rodzaje imiesłowów i sposoby ich tworzenia. Alternacje morfonologiczne zachodzące w koniugacji. Kryteria podziału czasowników na gromady koniugacyjne. 15. Fleksja rzeczownika. Kryteria podziału rzeczowników na typy deklinacyjne. Charakterystyczne właściwości deklinacyjne rzeczowników. Formy oboczne i synkretyczne. Kryteria repartycji końcówek współfunkcyjnych w poszczególnych przypadkach. Alternacje morfonologiczne w temacie fleksyjnym. Zagadnienie wołacza. Zakres zjawiska synkretyzmu. Osobliwości w odmianie rzeczowników. 16. Odmiana przymiotnika. Zakres synkretyzmu form przymiotnikowych. Relikty deklinacji niezłożonej. Supletywizm form przymiotnika. Kategoria stopnia: stopniowanie syntetyczne i analityczne. Typy deklinacji zaimków. Charakterystyczne cechy deklinacji liczebników. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gramatyka współczesnego języka polskiego, Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, t. 1, 2, Warszawa 1999 (wydanie 3, poprawione) Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny (1945-2000), Warszawa 2001 Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa 1984 Bańko M., Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002 Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław 1991 Literatura uzupełniająca: Klemensiewicz Z., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, Warszawa 1986 Kucała M., O rodzaju gramatycznym w języku polskim, (w:) Kategorie gramatyczne grup imiennych w języku polskim, red. R. Laskowski, Wrocław 1976 Mączyński M., Typy tematów słowotwórczych, Język. Teoria – dydaktyka 1998 Michalewski K., Termin „podstawa” i „baza” w słowotwórstwie synchronicznym, RKJ ŁTN XXXIV, 1988 Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Warszawa 2006, Strutyński J., Gramatyka polska, Kraków 1999 Waszakowa K., Przejawy internacjonalizacji w słowotwórstwie współczesnej polszczyzny, Warszawa 2005 Waszakowa K., Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki z formantami paradygmatycznymi, Warszawa 1996 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Cieśla, Beata Grochala-Woźniak, Elwira Olejniczak, Edyta Pałuszyńska, Izabela Różycka, Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.