UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL200G
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają złożoną naturę komunikacji językowej na tle kontaktów międzykulturowych oraz podstawowe zagadnienia z psychologii języka, psycholingwistyki i psychologii rozwojowej przydatne w nabywaniu języka jako obcego.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. zagadnienia psycholingwistyki w zakresie akwizycji językowej (01PG1A_W02);

2. elementarną terminologię nauk pedagogicznych i z zakresu psycholingwistyki i komunikacji językowej, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego (przyswajanie a uczenie się języka rodzimego i drugiego/obcego, rozwój mowy dziecka, gramatyka uniwersalna i tzw. wrodzona własność umysłowa, zdolności językowe na tle ogólnych zdolności poznawczych, funkcje języka i wypowiedzi, akty i gatunki mowy, cechy komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji międzykulturowej itd.) (01PG1A_W03);

3. metody i narzędzia badań psycholingwistycznych (01PG1A_W01).

Student potrafi:

1. przeprowadzić proste eksperymenty z zakresu rozpoznawania i diagnozowania rozwoju językowego, diagnozować problemy komunikacyjne w kategoriach deficytów odpowiednich składników kompetencji komunikacyjnej (01PG1A_U04);

2. wykorzystać poznane metody badawcze psycholingwistyki i zastosować je w konkretnych sytuacjach w pracy z uczniami; analizować akty komunikowania z uwzględnieniem kontekstu społecznego i kulturowego (01PG1A_U06);

3. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_U01).

Student jest gotów do:

1. efektywnego współpracowania w grupie w zakresie organizowania jej pracy oraz do wchodzenia w wyznaczone role (01PG1A _K02);

2. niwelowania negatywnych skutków społecznym deficytów, które mogą wystąpić w zakresie rozwoju psycholingwistycznego uczących się języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A _K02);

3. prawidłowego zidentyfikowania barier w komunikacji międzykulturowej i przeciwdziałania ich negatywnym skutkom społecznym (01PG1A _K02);

4. krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie psycholingwistyki (01PG1A _K01).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące (dyskusja grupowa, studium przypadku). Metody eksponujące (wykorzystanie prezentacji multimedialnej).

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz zaliczenie testu końcowego.

Ocena końcowa przedmiotu: ocena z testu końcowego oraz aktywność podczas dyskusji prowadzonych na zajęciach.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Psychologia języka jako dziedzina wiedzy: podstawowe pojęcia i metody badawcze psycholingwistyki, nauki pokrewne psychologii języka, funkcje języka;

2. Pochodzenie języka. Neurofizjologiczne podłoże języka: cechy języka, porozumiewanie się zwierząt a język człowieka, protojęzyk a język naturalny, filogeneza języka, metody badań neurofizjologicznych mózgu, lokalizacja mózgowych funkcji językowych, specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych;

3. Rozwój języka dziecka: ontogeneza a filogeneza, metody badania rozwoju języka małego dziecka, etapy rozwoju języka dziecka, przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej, zaburzenia rozwoju języka dziecka;

4. Kompetencja językowa i komunikacyjna: główne założenia kompetencji językowej; istota Uniwersalnej Gramatyki; zasady efektywnej komunikacji;

5. Rozmowa jako forma realizacji kompetencji komunikacyjnej; społeczne aspekty używania języka;

6. Dwujęzyczność: rodzaje dwujęzyczności, wiek a dwujęzyczność, dwujęzyczność u dzieci, dwujęzyczność u ludzi dorosłych, rola zdolności językowych i motywacji, transfer, interjęzyk; etapy uczenia się języka obcego jako obcego / drugiego; typowe zjawiska językowe u osób wielojęzycznych;

7. Złożona natura komunikacji międzyludzkiej: poziomy komunikacji interpersonalnej, komunikacja synergiczna, bariery i zakłócenia utrudniające komunikację, modele komunikowania, symboliczność, interpretacyjność, transakcyjność, kontekstualność i procesualność komunikacji;

8. Komunikacja międzykulturowa: czynniki wpływające na kształt, przebieg i rozumienie komunikacji międzykulturowej, pojęcie odległości kulturowej;

9. Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i socjolingwistycznej;

10. Funkcje języka i wypowiedzi;

11. Teoria aktów mowy: składniki aktu mowy, akty bezpośrednie i pośrednie, teoria implikatur konwersacyjnych, warunki skuteczności aktów mowy i ich kulturowe uwarunkowania;

12. Neurodydaktyka jako alternatywna forma nauczania i uczenia się.


Literatura:

Literatura podstawowa:

I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000;

Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H, Okuniewska, Warszawa 2011;

J.B. Gleason, N.B. Ratner, Psycholingwistyka, Gdańsk 2004;

Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca:

M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006;

E. Lipińska, Język polski, język ojczysty, język drugi: Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Gaze
Prowadzący grup: Mateusz Gaze, Paulina Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące (dyskusja grupowa, studium przypadku). Metody eksponujące (wykorzystanie prezentacji multimedialnej).

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz zaliczenie testu końcowego.

Ocena końcowa przedmiotu: ocena z testu końcowego oraz aktywność podczas dyskusji prowadzonych na zajęciach.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Psychologia języka jako dziedzina wiedzy: podstawowe pojęcia i metody badawcze psycholingwistyki, nauki pokrewne psychologii języka, funkcje języka;

2. Pochodzenie języka. Neurofizjologiczne podłoże języka: cechy języka, porozumiewanie się zwierząt a język człowieka, protojęzyk a język naturalny, filogeneza języka, metody badań neurofizjologicznych mózgu, lokalizacja mózgowych funkcji językowych, specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych;

3. Rozwój języka dziecka: ontogeneza a filogeneza, metody badania rozwoju języka małego dziecka, etapy rozwoju języka dziecka, przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej, zaburzenia rozwoju języka dziecka;

4. Kompetencja językowa i komunikacyjna: główne założenia kompetencji językowej; istota Uniwersalnej Gramatyki; zasady efektywnej komunikacji;

5. rozmowa jako forma realizacji kompetencji komunikacyjnej; społeczne aspekty używania języka;

6. Dwujęzyczność: rodzaje dwujęzyczności, wiek a dwujęzyczność, dwujęzyczność u dzieci, dwujęzyczność u ludzi dorosłych, rola zdolności językowych i motywacji, transfer, interjęzyk; etapy uczenia się języka obcego jako obcego / drugiego; typowe zjawiska językowe u osób wielojęzycznych;

7. Złożona natura komunikacji międzyludzkiej: poziomy komunikacji interpersonalnej, komunikacja synergiczna, bariery i zakłócenia utrudniające komunikację, modele komunikowania, symboliczność, interpretacyjność, transakcyjność, kontekstualność i procesualność komunikacji;

8. Komunikacja międzykulturowa: czynniki wpływające na kształt, przebieg i rozumienie komunikacji międzykulturowej, pojęcie odległości kulturowej;

9. Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i socjolingwistycznej;

10. Funkcje języka i wypowiedzi;

11. Teoria aktów mowy: składniki aktu mowy, akty bezpośrednie i pośrednie, teoria implikatur konwersacyjnych, warunki skuteczności aktów mowy i ich kulturowe uwarunkowania;

12. Neurodydaktyka jako alternatywna forma nauczania i uczenia się.


Literatura:

Literatura podstawowa:

- I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000;

- Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H, Okuniewska, Warszawa 2011;

- J.B. Gleason, N.B. Ratner, Psycholingwistyka, Gdańsk 2004;

- Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca:

- M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006;

- E. Lipińska, Język polski, język ojczysty, język drugi: Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6