Psychologiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL200G |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają złożoną naturę komunikacji językowej na tle kontaktów międzykulturowych oraz podstawowe zagadnienia z psychologii języka, psycholingwistyki i psychologii rozwojowej przydatne w nabywaniu języka jako obcego. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. zagadnienia psycholingwistyki w zakresie akwizycji językowej (01PG1A_W02); 2. elementarną terminologię nauk pedagogicznych i z zakresu psycholingwistyki i komunikacji językowej, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego (przyswajanie a uczenie się języka rodzimego i drugiego/obcego, rozwój mowy dziecka, gramatyka uniwersalna i tzw. wrodzona własność umysłowa, zdolności językowe na tle ogólnych zdolności poznawczych, funkcje języka i wypowiedzi, akty i gatunki mowy, cechy komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji międzykulturowej itd.) (01PG1A_W03); 3. metody i narzędzia badań psycholingwistycznych (01PG1A_W01). Student potrafi: 1. przeprowadzić proste eksperymenty z zakresu rozpoznawania i diagnozowania rozwoju językowego, diagnozować problemy komunikacyjne w kategoriach deficytów odpowiednich składników kompetencji komunikacyjnej (01PG1A_U04); 2. wykorzystać poznane metody badawcze psycholingwistyki i zastosować je w konkretnych sytuacjach w pracy z uczniami; analizować akty komunikowania z uwzględnieniem kontekstu społecznego i kulturowego (01PG1A_U06); 3. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_U01). Student jest gotów do: 1. efektywnego współpracowania w grupie w zakresie organizowania jej pracy oraz do wchodzenia w wyznaczone role (01PG1A _K02); 2. niwelowania negatywnych skutków społecznym deficytów, które mogą wystąpić w zakresie rozwoju psycholingwistycznego uczących się języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A _K02); 3. prawidłowego zidentyfikowania barier w komunikacji międzykulturowej i przeciwdziałania ich negatywnym skutkom społecznym (01PG1A _K02); 4. krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie psycholingwistyki (01PG1A _K01). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące (dyskusja grupowa, studium przypadku). Metody eksponujące (wykorzystanie prezentacji multimedialnej). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz zaliczenie testu końcowego. Ocena końcowa przedmiotu: ocena z testu końcowego oraz aktywność podczas dyskusji prowadzonych na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Psychologia języka jako dziedzina wiedzy: podstawowe pojęcia i metody badawcze psycholingwistyki, nauki pokrewne psychologii języka, funkcje języka; 2. Pochodzenie języka. Neurofizjologiczne podłoże języka: cechy języka, porozumiewanie się zwierząt a język człowieka, protojęzyk a język naturalny, filogeneza języka, metody badań neurofizjologicznych mózgu, lokalizacja mózgowych funkcji językowych, specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych; 3. Rozwój języka dziecka: ontogeneza a filogeneza, metody badania rozwoju języka małego dziecka, etapy rozwoju języka dziecka, przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej, zaburzenia rozwoju języka dziecka; 4. Kompetencja językowa i komunikacyjna: główne założenia kompetencji językowej; istota Uniwersalnej Gramatyki; zasady efektywnej komunikacji; 5. Rozmowa jako forma realizacji kompetencji komunikacyjnej; społeczne aspekty używania języka; 6. Dwujęzyczność: rodzaje dwujęzyczności, wiek a dwujęzyczność, dwujęzyczność u dzieci, dwujęzyczność u ludzi dorosłych, rola zdolności językowych i motywacji, transfer, interjęzyk; etapy uczenia się języka obcego jako obcego / drugiego; typowe zjawiska językowe u osób wielojęzycznych; 7. Złożona natura komunikacji międzyludzkiej: poziomy komunikacji interpersonalnej, komunikacja synergiczna, bariery i zakłócenia utrudniające komunikację, modele komunikowania, symboliczność, interpretacyjność, transakcyjność, kontekstualność i procesualność komunikacji; 8. Komunikacja międzykulturowa: czynniki wpływające na kształt, przebieg i rozumienie komunikacji międzykulturowej, pojęcie odległości kulturowej; 9. Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i socjolingwistycznej; 10. Funkcje języka i wypowiedzi; 11. Teoria aktów mowy: składniki aktu mowy, akty bezpośrednie i pośrednie, teoria implikatur konwersacyjnych, warunki skuteczności aktów mowy i ich kulturowe uwarunkowania; 12. Neurodydaktyka jako alternatywna forma nauczania i uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000; Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H, Okuniewska, Warszawa 2011; J.B. Gleason, N.B. Ratner, Psycholingwistyka, Gdańsk 2004; Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006; E. Lipińska, Język polski, język ojczysty, język drugi: Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Gaze | |
Prowadzący grup: | Mateusz Gaze, Paulina Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody poszukujące (dyskusja grupowa, studium przypadku). Metody eksponujące (wykorzystanie prezentacji multimedialnej). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz zaliczenie testu końcowego. Ocena końcowa przedmiotu: ocena z testu końcowego oraz aktywność podczas dyskusji prowadzonych na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Psychologia języka jako dziedzina wiedzy: podstawowe pojęcia i metody badawcze psycholingwistyki, nauki pokrewne psychologii języka, funkcje języka; 2. Pochodzenie języka. Neurofizjologiczne podłoże języka: cechy języka, porozumiewanie się zwierząt a język człowieka, protojęzyk a język naturalny, filogeneza języka, metody badań neurofizjologicznych mózgu, lokalizacja mózgowych funkcji językowych, specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych; 3. Rozwój języka dziecka: ontogeneza a filogeneza, metody badania rozwoju języka małego dziecka, etapy rozwoju języka dziecka, przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej, zaburzenia rozwoju języka dziecka; 4. Kompetencja językowa i komunikacyjna: główne założenia kompetencji językowej; istota Uniwersalnej Gramatyki; zasady efektywnej komunikacji; 5. rozmowa jako forma realizacji kompetencji komunikacyjnej; społeczne aspekty używania języka; 6. Dwujęzyczność: rodzaje dwujęzyczności, wiek a dwujęzyczność, dwujęzyczność u dzieci, dwujęzyczność u ludzi dorosłych, rola zdolności językowych i motywacji, transfer, interjęzyk; etapy uczenia się języka obcego jako obcego / drugiego; typowe zjawiska językowe u osób wielojęzycznych; 7. Złożona natura komunikacji międzyludzkiej: poziomy komunikacji interpersonalnej, komunikacja synergiczna, bariery i zakłócenia utrudniające komunikację, modele komunikowania, symboliczność, interpretacyjność, transakcyjność, kontekstualność i procesualność komunikacji; 8. Komunikacja międzykulturowa: czynniki wpływające na kształt, przebieg i rozumienie komunikacji międzykulturowej, pojęcie odległości kulturowej; 9. Pojęcie kompetencji komunikacyjnej i socjolingwistycznej; 10. Funkcje języka i wypowiedzi; 11. Teoria aktów mowy: składniki aktu mowy, akty bezpośrednie i pośrednie, teoria implikatur konwersacyjnych, warunki skuteczności aktów mowy i ich kulturowe uwarunkowania; 12. Neurodydaktyka jako alternatywna forma nauczania i uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000; - Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H, Okuniewska, Warszawa 2011; - J.B. Gleason, N.B. Ratner, Psycholingwistyka, Gdańsk 2004; - Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: - M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006; - E. Lipińska, Język polski, język ojczysty, język drugi: Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.