UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauczanie sprawności językowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL303G
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauczanie sprawności językowych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza językoznawcza i glottodydaktyczna nabyta podczas zajęć na 1. semestrze specjalizacji Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego.

Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu zapoznanie z problematyką nauczania poszczególnych sprawności językowych, m.in. poprzez analizę podręczników i materiałów dydaktycznych, samodzielne tworzenie ćwiczeń i pomocy naukowych.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. najnowsze osiągnięcia w zakresie rozwoju sposobów nauczania sprawności językowych języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W01)

2. podstawowe pojęcia z zakresu nauczania sprawności języka polskiego jako obcego/drugiego. (01PG1A_W03)

3. wymogi dot. sprawności językowych pod kątem certyfikacji. (01PG1A_W05)

4. metody i techniki tworzenia ćwiczeń kształtujących sprawności językowe oraz je testujących. (01PG1A_W06)

Student potrafi:

1. przetestować biegłość w zakresie sprawności językowych za pomocą poznanych narzędzi dydaktycznych (testy, podręczniki, zbiory ćwiczeń). (01PG1A_U04; 01PG1A_U06)

2. wykorzystać praktycznie poznane metody i techniki nauczania oraz testowania sprawności językowych. (01PG1A_U02; 01PG1A_U04)

3. samodzielnie przygotować zestawy ćwiczeń kształtujących sprawności językowe na wszystkich poziomach biegłość i językowej. (01PG1A_U02; 01PG1A_U03)

4. samodzielnie zaplanować przeprowadzenie lekcji dot. nauczania sprawności. (01PG1A_U02; 01PG1A_U03)

Student jest gotów do:

1. określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (w tym przez grupę). (01PG1A _K03)

2. ocenienia możliwości wystąpienia deficytów w zakresie kształtowania sprawności językowych uczących się jpjo/drugiego i wie, jak przeciwdziałać negatywnym skutkom społecznym tych deficytów. (01PG1A _K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Biernacka
Prowadzący grup: Michalina Biernacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Informacje dodatkowe:

-

Metody dydaktyczne:

Podające (opis), metoda problemowa, dyskusja grupowa (metoda sytuacyjna), giełda pomysłów, metody ćwiczeniowa i projektu, elementy metod eksponujących (pokaz, drama, omówienie)

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z konwersatorium: ocena frekwencji i aktywności na zajęciach; ocena z testu końcowego lub ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności), zaliczenie testu końcowego lub zaliczenie konspektu zajęć dotyczących nauczania sprawności językowych lub zaliczenie prac domowych z poszczególnych sprawności językowych.

Treści kształcenia:

1. Pojęcie sprawności językowych:

- typologie; wzajemne powiązania sprawności językowych;

- elementy ułatwiające i utrudniające opanowanie poszczególnych sprawności językowych (inhibicje, faux amis, interferencje);

- analiza tzw. miejsc trudnych w zakresie polszczyzny pod kątem sprawności językowych;

- wymogi dotyczące sprawności językowych (poziomy zaawansowania wg ESOKJ); wpływ słuchu mownego, wymowy, znajomości leksyki, gramatyki i ortografii na doskonalenie poszczególnych sprawności językowych; kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna.

2. Sprawność słuchania ze zrozumieniem:

- percepcja mowy, słuch mowny a rozumienie audytywne;

- metody i techniki nauczania rozumienia ze słuchu, typologia ćwiczeń standardowych;

- metody wg Penny Ur i inne niestandardowe techniki kształtowania rozumienia ze słuchu;

- dobór tekstów do ćwiczeń a techniki nauczania;

- samodzielne konstruowanie ćwiczeń.

3. Sprawność mówienia:

- wymowa a mówienie;

- metody i techniki nauczania mówienia, typologia ćwiczeń standardowych;

- rozwijanie sprawności mówienia na wyższych poziomach nauczania;

- integracja nauczania sprawności mówienia z nauczaniem leksyki;

- samodzielne konstruowanie ćwiczeń.

4. Sprawność czytania ze zrozumieniem:

- sposoby czytania tekstów w języku obcym;

- metody i techniki nauczania czytania globalnego, selektywnego i szczegółowego, typologia ćwiczeń standardowych;

- techniki niestandardowe;

- rozważania dotyczące wskaźnika czytelności tekstu;

- samodzielne konstruowanie ćwiczeń.

5. Sprawność pisania:

- metody i techniki nauczania pisania, typologia ćwiczeń standardowych;

- klasyfikacja dyktand;

- sprawdzanie prac cudzoziemców;

- sprawność pisania a weryfikacja znajomości języka;

- samodzielne konstruowanie ćwiczeń.

6. Integracja zagadnień w obrębie nauczania poszczególnych sprawności językowych:

- cele i techniki;

- łączenie nauczania poszczególnych sprawności (także z nauczaniem gramatyki, leksyki, wymowy, ortografii oraz elementami kultury);

- samodzielne konstruowanie ćwiczeń.


Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (część II).

- Sprawności przede wszystkim, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006.

- Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A., Turek P. (red), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków (wybrane fragmenty).

Literatura uzupełniająca:

- A. Prizel-Kania, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków 2013.

- P. Ur, Nauczanie rozumienia słowa mówionego, Warszawa 1989.

- E. Lipińska, Sprawność pisania w nauczaniu języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2000, nr 5.

- E. Lipińska, A. Seretny, Techniki rozwijające rozumienie tekstu, „Języki Obce w Szkole” 2006, nr 4.

- I. Janowska, Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.

- E. Pałuszyńska, Kształtowanie kompetencji dyskursywnej w procesie (glotto)dydaktycznym [w:] J. Mazur, A. Małyska, K Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. II, Lublin 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4