Nauczanie sprawności językowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL303G |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauczanie sprawności językowych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza językoznawcza i glottodydaktyczna nabyta podczas zajęć na 1. semestrze specjalizacji Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie z problematyką nauczania poszczególnych sprawności językowych, m.in. poprzez analizę podręczników i materiałów dydaktycznych, samodzielne tworzenie ćwiczeń i pomocy naukowych. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. najnowsze osiągnięcia w zakresie rozwoju sposobów nauczania sprawności językowych języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_W01) 2. podstawowe pojęcia z zakresu nauczania sprawności języka polskiego jako obcego/drugiego. (01PG1A_W03) 3. wymogi dot. sprawności językowych pod kątem certyfikacji. (01PG1A_W05) 4. metody i techniki tworzenia ćwiczeń kształtujących sprawności językowe oraz je testujących. (01PG1A_W06) Student potrafi: 1. przetestować biegłość w zakresie sprawności językowych za pomocą poznanych narzędzi dydaktycznych (testy, podręczniki, zbiory ćwiczeń). (01PG1A_U04; 01PG1A_U06) 2. wykorzystać praktycznie poznane metody i techniki nauczania oraz testowania sprawności językowych. (01PG1A_U02; 01PG1A_U04) 3. samodzielnie przygotować zestawy ćwiczeń kształtujących sprawności językowe na wszystkich poziomach biegłość i językowej. (01PG1A_U02; 01PG1A_U03) 4. samodzielnie zaplanować przeprowadzenie lekcji dot. nauczania sprawności. (01PG1A_U02; 01PG1A_U03) Student jest gotów do: 1. określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (w tym przez grupę). (01PG1A _K03) 2. ocenienia możliwości wystąpienia deficytów w zakresie kształtowania sprawności językowych uczących się jpjo/drugiego i wie, jak przeciwdziałać negatywnym skutkom społecznym tych deficytów. (01PG1A _K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Biernacka | |
Prowadzący grup: | Michalina Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis), metoda problemowa, dyskusja grupowa (metoda sytuacyjna), giełda pomysłów, metody ćwiczeniowa i projektu, elementy metod eksponujących (pokaz, drama, omówienie) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa z konwersatorium: ocena frekwencji i aktywności na zajęciach; ocena z testu końcowego lub ocena z pracy/prac zaliczeniowej/zaliczeniowych. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności), zaliczenie testu końcowego lub zaliczenie konspektu zajęć dotyczących nauczania sprawności językowych lub zaliczenie prac domowych z poszczególnych sprawności językowych. |
|
Treści kształcenia: | 1. Pojęcie sprawności językowych: - typologie; wzajemne powiązania sprawności językowych; - elementy ułatwiające i utrudniające opanowanie poszczególnych sprawności językowych (inhibicje, faux amis, interferencje); - analiza tzw. miejsc trudnych w zakresie polszczyzny pod kątem sprawności językowych; - wymogi dotyczące sprawności językowych (poziomy zaawansowania wg ESOKJ); wpływ słuchu mownego, wymowy, znajomości leksyki, gramatyki i ortografii na doskonalenie poszczególnych sprawności językowych; kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna. 2. Sprawność słuchania ze zrozumieniem: - percepcja mowy, słuch mowny a rozumienie audytywne; - metody i techniki nauczania rozumienia ze słuchu, typologia ćwiczeń standardowych; - metody wg Penny Ur i inne niestandardowe techniki kształtowania rozumienia ze słuchu; - dobór tekstów do ćwiczeń a techniki nauczania; - samodzielne konstruowanie ćwiczeń. 3. Sprawność mówienia: - wymowa a mówienie; - metody i techniki nauczania mówienia, typologia ćwiczeń standardowych; - rozwijanie sprawności mówienia na wyższych poziomach nauczania; - integracja nauczania sprawności mówienia z nauczaniem leksyki; - samodzielne konstruowanie ćwiczeń. 4. Sprawność czytania ze zrozumieniem: - sposoby czytania tekstów w języku obcym; - metody i techniki nauczania czytania globalnego, selektywnego i szczegółowego, typologia ćwiczeń standardowych; - techniki niestandardowe; - rozważania dotyczące wskaźnika czytelności tekstu; - samodzielne konstruowanie ćwiczeń. 5. Sprawność pisania: - metody i techniki nauczania pisania, typologia ćwiczeń standardowych; - klasyfikacja dyktand; - sprawdzanie prac cudzoziemców; - sprawność pisania a weryfikacja znajomości języka; - samodzielne konstruowanie ćwiczeń. 6. Integracja zagadnień w obrębie nauczania poszczególnych sprawności językowych: - cele i techniki; - łączenie nauczania poszczególnych sprawności (także z nauczaniem gramatyki, leksyki, wymowy, ortografii oraz elementami kultury); - samodzielne konstruowanie ćwiczeń. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (część II). - Sprawności przede wszystkim, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006. - Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A., Turek P. (red), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków (wybrane fragmenty). Literatura uzupełniająca: - A. Prizel-Kania, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków 2013. - P. Ur, Nauczanie rozumienia słowa mówionego, Warszawa 1989. - E. Lipińska, Sprawność pisania w nauczaniu języka obcego, „Języki Obce w Szkole” 2000, nr 5. - E. Lipińska, A. Seretny, Techniki rozwijające rozumienie tekstu, „Języki Obce w Szkole” 2006, nr 4. - I. Janowska, Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019. - E. Pałuszyńska, Kształtowanie kompetencji dyskursywnej w procesie (glotto)dydaktycznym [w:] J. Mazur, A. Małyska, K Sobstyl (red.), Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, t. II, Lublin 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.