UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL304G
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza językoznawcza i glottodydaktyczna nabyta podczas zajęć na specjalizacji Nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego.

Skrócony opis:

Studenci zostają wprowadzeni w problematykę nauczania podsystemów: fonicznego, graficznego i leksykalnego języka polskiego jako obcego/drugiego. Dokonują analizy wybranych materiałów dydaktycznych, samodzielnie tworzą ćwiczenia i inne pomoce naukowe. Uczą się zasad planowania lekcji oraz oceniania poszczególnych umiejętności w ramach omawianych tematów.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. elementarną terminologię nauk pedagogicznych i z zakresu dydaktyki, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, ze szczególnym uwaględnieniem terminologii dotyczącej nauczania podsystemu fonicznego, graficznego i leksykalnego języka 01PG1A_W03

2. funkcje i budowę systemu nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego w kraju i poza jego granicami w oparciu o Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, w szczególności treści nauczania z zakresu podsystemu fonicznego, graficznego i leksykalnego na poszczególnych poziomach zaawansowania 01PG1A_W04

3. metody nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego oraz dobre praktyki stosowane w procesie glottodydaktycznym ze szczególnym uwaględnieniem nauczania podsystemu fonicznego, graficznego i leksykalnego języka 01PG1A_W06

4. podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego, zwłaszcza w odniesieniu do tworzenia i wykorzystywania materiałów dydaktycznych 01PG1A_W07

Student potrafi:

1. organizować, planować i realizować zadania dydaktyczne związane z pracą nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego (01PG1A_U03)

2. diagnozować umiejętności i predyspozycje uczących się języka polskiego jako obcego/drugiego i uwzględniać je w proponowanych materiałach i działaniach dydaktycznych (01PG1A_U04)

3. ocenić jakość procesu kształcenia w tym stosowanych materiałów i technik dydaktycznych (01PG1A_U05)

4. planować i samodzielnie działać oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym jako nauczyciel wobec grupy studentów (01PG1A_U08)

Student jest gotów do:

1. prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem lekcji jpjo (01PG1A _K02)

2. określenia priorytetów służących przygotowaniu i prowadzaniu lekcji języka polskiego jako obcego/drugiego oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki swoich działań (01PG1A _K03)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty).



Sposoby i kryteria oceniania:

Student jest zobowiązany do wykonania trzech prac wymagających wykonania zadań z trzech omawiany zakresów: leksyki, grafii i ortografii, a także integracji kompetencji (w postaci kreatywnego projektu ćwiczeń w formie gry/aplikacji).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności - zwolnienia lekarskie nie usprawiedliwiają nieobecności), zaliczenie trzech prac.


Ocena końcowa z konwersatorium: ocena frekwencji i aktywności na zajęciach, ocena z prac zaliczeniowych.


Forma odrabiania zajęć: na konsultacjach/przez wykonanie dodatkowej pracy.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Historia metod nauczania języków a podejście komunikacyjne i zadaniowe.

2. Nauczanie podsystemu fonicznego języka polskiego jako obcego/drugiego. Podstawy fonetyki artykulacyjnej, audytywnej oraz korektywnej. Czynniki implikujące nabywanie kompetencji fonologicznej: recepcja, percepcja, percepcja słuchowa a percepcja mowy, artykulacja, antycypacja, tzw. okres krytyczny/wrażliwy. Rodzaje i funkcje słuchu a wymowa. Kompetencje fonologiczna i ortoepiczna wg ESOKJ. Podejścia metodyków do nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego. Rola fonetyki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (podsystemy graficzny, gramatyczny, leksykalny). Tzw. miejsca trudne w nauczaniu fonetyki języka polskiego jako obcego/drugiego – prezentacja typowych błędów w zakresie systemów prozodycznego, wokalicznego i konsonantycznego. Wprowadzenie w problematykę błędów wymowy. Terminy: błąd fonetyczny, błąd wymowy, błąd glottodydaktyczny, interferencja, lapsologia. Typologie błędów wymowy. Cele i sposoby korekty błędów fonetycznych. Podstawowe zasady i metody nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego. Prezentacja technik nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego. Odsłuchiwanie nagrań wypowiedzi cudzoziemców – próby odnajdywania błędów wymowy, propozycje ćwiczeń korektywnych.

3. Nauczanie podsystemu graficznego języka polskiego jako obcego/drugiego. Kompetencja ortograficzna wg ESOKJ. Sposoby wprowadzania alfabetu. Zasady pisowni, różnice między wymową a pisownią w nauczaniu jpjo (relacja głoska – litera). Podejścia metodyków do nauczania pisowni języka polskiego jako obcego. Tzw. miejsca trudne w nauczaniu pisowni języka polskiego jako obcego. Najczęstsze modyfikacje graficzne zapisu polskich liter i ich przyczyny. Błąd graficzny, ortograficzny (a fleksyjny, składniowy). Sposoby poprawiania błędów zapisu. Techniki nauczania pisowni. Sposoby konstrukcji ćwiczeń ortograficznych.

4. Nauczanie podsystemu leksykalnego języka polskiego jako obcego/drugiego (nauczanie słownictwa, nauczanie frazeologii). Kompetencje leksykalna i semantyczna. Dobór materiału leksykalnego w procesie nauczania jpjo. Słownictwo specjalistyczne. Słownictwo ogólne i potoczne. Leksyka podstawowa. Strategie opanowywania słownictwa, jego zasób i rola w procesie komunikacji. Tekst jako narzędzie rozwijania kompetencji leksykalnej. Wskaźnik czytelności tekstu. Co to znaczy znać słowo? Zasady i techniki nauczania słownictwa i frazeologii. Analiza ćwiczeń słownikowych i frazeologicznych. Ćwiczenia warsztatowe.

5. Integrowanie kompetencji lingwistycznych w nauczaniu jpjo. Techniki służące integracji omawianych podsystemów – analiza przykładów i warsztaty.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, red. Przemysław E. Gębal, Władysław T. Miodunka, PWN, Warszawa 2020.

ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2005 (rozdziały: Nauczanie wymowy, Nauczanie pisowni, Nauczanie leksyki).

I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (red.), Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków 2011.

Literatura uzupełniająca:

A. Seretny, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków 2011.

D. Coste i in., Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

E. Lipińska, A. Seretny (red.) Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006.

M. Biernacka M., Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Łódź 2016.

M. Gaze, Rola słowotwórstwa w przyswajaniu innych podsystemów języka, [w:] D. Gonigroszek, A. Stanecka (red), Interdyscyplinarność i wielowymiarowość nauk filologicznych. Philological Studies: Interdisciplinary and Multidimensional Approaches, Piotrków Trybunalski 2016, s. 173-186.

I. Dembowska-Wosik, ,,Does spelling count, teacher?”. Issues in teaching and testing spelling in Polish as a foreign language. ,,Die Welt der Slaven 64. Polyslav 21", red. E. Guitérrez-Rubio i in., Wiesbaden 2018, s. 50-59.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dembowska-Wosik
Prowadzący grup: Iwona Dembowska-Wosik, Mateusz Gaze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty).

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa na podstawie prac zaliczeniowych. Dopuszczalne dwie nieobecności.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Nauczanie podsystemu fonicznego języka polskiego jako obcego/drugiego. Podstawy fonetyki artykulacyjnej, audytywnej oraz korektywnej. Czynniki implikujące nabywanie kompetencji fonologicznej: recepcja, percepcja, percepcja słuchowa a percepcja mowy, artykulacja, antycypacja, tzw. okres krytyczny/wrażliwy. Rodzaje i funkcje słuchu a wymowa. Kompetencje fonologiczna i ortoepiczna wg ESOKJ. Podejścia metodyków do nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego. Rola fonetyki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (podsystemy graficzny, gramatyczny, leksykalny). Tzw. miejsca trudne w nauczaniu fonetyki języka polskiego jako obcego/drugiego – prezentacja typowych błędów w zakresie systemów prozodycznego, wokalicznego i konsonantycznego. Cele i sposoby korekty błędów fonetycznych. Podstawowe zasady i metody nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego. Prezentacja technik nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego. Odsłuchiwanie nagrań wypowiedzi cudzoziemców – próby odnajdywania błędów wymowy, propozycje ćwiczeń korektywnych.

2. Nauczanie podsystemu graficznego języka polskiego jako obcego/drugiego. Kompetencja ortograficzna wg ESOKJ. Sposoby wprowadzania alfabetu. Zasady pisowni, różnice między wymową a pisownią w nauczaniu jpjo (relacja głoska – litera). Podejścia metodyków do nauczania pisowni języka polskiego jako obcego. Tzw. miejsca trudne w nauczaniu pisowni języka polskiego jako obcego. Najczęstsze modyfikacje graficzne zapisu polskich liter i ich przyczyny. Sposoby poprawiania błędów zapisu. Techniki nauczania pisowni. Sposoby konstrukcji ćwiczeń ortograficznych.

3. Nauczanie podsystemu leksykalnego języka polskiego jako obcego/drugiego (nauczanie słownictwa, nauczanie frazeologii). Kompetencje leksykalna i semantyczna. Dobór materiału leksykalnego w procesie nauczania jpjo. Słownictwo specjalistyczne. Słownictwo ogólne i potoczne. Leksyka podstawowa. Strategie opanowywania słownictwa, jego zasób i rola w procesie komunikacji. Tekst jako narzędzie rozwijania kompetencji leksykalnej. Wskaźnik czytelności tekstu. Co to znaczy znać słowo? Zasady i techniki nauczania słownictwa i frazeologii. Analiza ćwiczeń słownikowych i frazeologicznych. Ćwiczenia warsztatowe.

4. Integrowanie kompetencji lingwistycznych w nauczaniu jpjo. Techniki służące integracji omawianych podsystemów – analiza przykładów i warsztaty.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- A. Seretny, E. Lipińska, Nauczanie wymowy i intonacji, [w:] też, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

A. Seretny, E. Lipińska, Nauczanie pisowni, [w:] też, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

A. Seretny, E. Lipińska, Nauczanie słownictwa, [w:] też, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

- I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek (red.), Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6