Seminarium licencjackie (1)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL411SL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie (1) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa. |
Skrócony opis: |
Seminarium przygotowuje od strony teoretycznej oraz praktycznej do pracy badawczej, której efektem ma być praca dyplomowa. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. specyfikę różnych językoznawczych metod badawczych, a przede wszystkim teorie i metodologie wykorzystane do badań przedmiotu pracy dyplomowej (01P-1A_W01; 01P-1A_W02); 2. główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia językoznawstwa z zakresu tematyki pracy dyplomowej (01P-1A_W03); 3. potrzebę dobrej orientacji w literaturze przedmiotu (autorzy, ich dokonania, ośrodki i szkoły badawcze), obejmującej zakres tematyki pracy dyplomowej oraz metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania materiału badawczego (01P-1A_W04) 4. podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (01P-1A_W06) Student potrafi: 1. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu językoznawstwa z wykorzystaniem różnych źródeł; formułować problemy badawcze, dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze służące opracowaniu i prezentacji wyników własnych badań językoznawczych (01P-1A_U01; 01P-1A_U04) 2. na podstawie analizy prac innych autorów dokonywać syntezy różnych idei i poglądów, formułować krytyczne sądy, merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów własnych i innych autorów, dokonywać uogólniających podsumowań w formie ustnej i pisemnej (01P-1A_U02; 01P-1A_U04; 01P-1A_U05; 01P-1A_U06; 01P-1A_U07; 01P-1A_U08 ); 3. potrafi dokonać wyboru właściwej metody oraz narzędzi badawczych, pozwalających na rozwiązywanie problemów, będących przedmiotem pracy dyplomowej z zakresu językoznawstwa (01P-1A_U03; 01P-1A_U04); 4. potrafi opracowywać i prezentować wyniki własnych badań w formie ustnej i pisemnej, w komunikacji ze specjalistami i niespecjalistami (01P-1A_U07; 01P-1A_U08; 01P-1A_U09) 5. samodzielnie planować poszczególne etapy pracy dyplomowej z zakresu językoznawstwa (01P-1A_U12) Student jest gotów do 1. krytycznej oceny własnej wiedzy z zakresu przygotowywanej pracy dyplomowej (01P-1A_K01) 2. określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie zadania badawczego (01P-1A_K03) 3. do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu wykorzystującego kompetencje polonistyczne (01P-IA_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT SL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 3 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Biernacka | |
Prowadzący grup: | Michalina Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Informacje dodatkowe: | - |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja seminaryjna, metoda problemowa, burza mózgów. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w seminarium. Ocena pracy nad poszczególnymi fragmentami tekstów. Prezentacja efektów pracy nad tematem, gotowych fragmentów, zebranego materiału do analizy (regularne), |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | 30% - aktywna obecność. 70% - ocena stopnia zaawansowania pracy lub projektu: ustalenie tematu, zebranie materiału badawczego, zgromadzenie literatury, plan rozdziału teoretycznego, wstępna część teoretyczna, ustalenie metodologii, wstępna analiza zebranego materiału. |
|
Treści kształcenia: | 1. Kierunki i metody badań w językoznawstwie. 2. Styl naukowy, kompozycja pracy. 3. Sposoby opracowywania literatury przedmiotu, stan badań. Cytowanie i sporządzanie bibliografii. 4. Poprawność językowa. |
|
Literatura: |
I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2000. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. D. Zdunkiewicz-Jedynak, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2020. inna dalsza szczegółowa literatura uzależniona od tematyki prac dyplomowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Biernacka | |
Prowadzący grup: | Michalina Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja seminaryjna, dyskusja nad referatem, klasyczna metoda problemowa, giełda pomysłów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena aktywnej obecności: w trakcie semestru studenci oceniani są za udział w dyskusjach, realizację zadań na zajęciach, wystąpienia związane z tematem pracy itp. Ocena stopnia zaawansowania pracy: na podstawie ustalenia tematu pracy, zgormadzonej literatury (jakość i ilość), zgromadzonego materiału badawczego lub ustaleń dotyczących jego gromadzenia. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na ocenę semestralną składa się w 50% ocena aktywnej obecności na zajęciach i w 50% ocena stopnia zaawansowania pracy licencjackiej: po pierwszym semestrze ustalenie tematyki pracy oraz stopień zgromadzenia literatury przedmiotu i materiału. |
|
Treści kształcenia: | 1. Kierunki i metody badań w językoznawstwie, ze szczególnym uwzględnieniem metod stosowanych w przygotowywanych pracach dyplomowych. 2. Literatura przedmiotu i stan badań nad problemami podejmowanymi w pracach uczestników seminarium; sposoby przywoływania literatury przedmiotu (poglądów innych autorów) z zachowaniem zasad rzetelności naukowej oraz praw autorskich. 3. Wyniki badań nad problemami podejmowanymi w pracach dyplomowych – ujęcia szczegółowe i podsumowujące. |
|
Literatura: |
1. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993. 2. Encyklopedia języka polskiego, red. M. Kucała, S. Urbańczyk, Wrocław 1999 3. I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998 4. E. Niemkiewicz, Bibliografia bibliografii językoznawstwa polskiego, Lublin 2000 5. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001 oraz dalsza szczegółowa literatura uzależniona od tematyki prac dyplomowych. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.