UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny (leksyka)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL521A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny (leksyka)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu gramatyki języka polskiego oraz leksykologii.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie mechanizmów rozwoju leksyki oraz zrozumienie procesów i zjawisk z poziomu słownictwa z uwzględnieniem kontekstu historycznego. W toku zajęć studenci zyskują umiejętność interpretacji danych dotyczących dawnej i współczesnej leksyki z zastosowaniem źródeł leksykograficznych (słowniki etymologiczne, słowniki historyczne języka polskiego). Uczą się opisywać i klasyfikować zmiany semantyczne, rozumieć miejsce oraz funkcje archaizmów, neologizmów i zapożyczeń w zasobie leksykalnym języka, poznają sposoby adaptacji, typy, źródła oraz rolę zapożyczeń w polszczyźnie.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

ew1. miejsce językoznawstwa diachronicznego wśród innych subdyscyplin lingwistyki oraz w dziedzinie nauk humanistycznych, rozumie jego specyfikę metodologiczną oraz powiązania z innymi naukami historycznymi (historia, historia filozofii, historia społeczeństw) (01P-1A_W01);

ew2. terminologię z zakresu językoznawstwa diachronicznego, zwłaszcza leksykologii oraz semantyki historycznej, a także metody badań słownictwa w ujęciu diachronicznym (01P-1A_W02);

ew3. główne kierunki badań i najważniejsze osiągnięcia w zakresie językoznawstwa diachronicznego, szczególnie na polu badań leksykologicznych i semantycznych (01P-1A_W03);

ew4. metody analizy źródeł właściwych dla diachronicznych badań leksykologicznych i semantycznych (01P-1A_W04);

ew5. procesy zachodzące w zasobie leksykalnym polszczyzny oraz mechanizmy rozwoju słownictwa w powiązaniu z problemami współczesnej cywilizacji (01P-1A_W5).

Student potrafi:

eu1. formułować i analizować problemy dotyczące rozwoju leksyki oraz stosować odpowiednie do ich opisu oraz rozwiązywania pojęcia, narzędzia i metody badawcze (01P-1A_U01, 01P-1A_U03);

eu2. rozpoznawać i interpretować różnorodne zjawiska i tendencje w rozwoju słownictwa oraz oceniać ich znaczenie i oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym (01P-1A_U02);

eu3. analizować i interpretować różne rodzaje tekstów pod kątem obecnego w nich słownictwa w celu określenia znaczeń tych tekstów, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (01P-1A_U04);

eu4. merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów własnych i innych autorów, oraz formułować wnioski (01P-1A_U06);

eu5. przygotować typowe prace pisemne w języku polskim dotyczące rozwoju leksyki, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (01P-1A_U05, 01P-1A_U07);

eu6. przygotować wystąpienia ustne w języku polskim na temat zagadnień leksykalnych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (01P-1A_U08);

eu7. porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie językoznawstwa polonistycznego w języku polskim (01P-1A_U9);

eu8. współpracować w grupie w zakresie organizowania jej pracy oraz wchodzenia w wyznaczone role (01P-1A_U12);

eu9. samodzielnie planować i realizować ideę samokształcenia przez całe życie (01P-1A_U13).

Student jest gotów do:

ek1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu językoznawstwa diachronicznego (01P-1A_K01);

ek2. wypełniania zobowiązań społecznych wynikających z przygotowania polonistycznego (01P-1A_K02).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2027/2028" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2027-10-01 - 2028-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-10-01 - 2027-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Kowalska
Prowadzący grup: Danuta Kowalska, Magdalena Wismont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Metody dydaktyczne:

Metody wykorzystywane na konwersatorium:

Ćwiczenia przedmiotowe;

klasyczna metoda problemowa,

dyskusja dydaktyczna.


Metody wykorzystywane na wykładzie:

wykład konwencjonalny,

wykład z prezentacją multimedialną,

klasyczna metoda problemowa.


Sposoby i kryteria oceniania:

Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywne w nim uczestnictwo i bieżące wykonywanie ćwiczeń (oceniane w sposób ciągły). Na ocenę ostateczną składa się ocena wykonania ćwiczeń oraz aktywność na zajęciach.


Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę na podstawie końcowego testu. Studenta obowiązuje obecność na wykładzie (dopuszczalna jedna nieobecność).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

1. Analiza merytoryczna i językowa wypowiedzi ustnych studenta; odpowiedzi na zadane pytania) i ocena jego umiejętności problematyzowania i samodzielnego interpretowania, argumentowania w dyskusji (ew1-4, eu1-4, ek1-2).

2. Praca pisemna.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Dziedzictwo prasłowiańskie w polskiej leksyce.

2. Mechanizmy rozwoju leksyki

a) zanikanie wyrazów – przyczyny, typy archaizmów, bierny i czynny zasób słownictwa, funkcje archaizmów;

b) tworzenie nowych wyrazów – przyczyny, mechanizmy i obszary powstawania nowej leksyki, funkcje neologizmów;

c) nadawanie nowych znaczeń wyrazom – przyczyny, typy neosemantyzmów;

d) przejmowanie i adaptacja zapożyczeń;

3. Zapożyczenia w zasobie leksykalnym polszczyzny (źródła, typy zapożyczeń, sposoby adaptacji, zapożyczenia nazw własnych – imiona, chrematonimy itp.).

4. Derywacja słowotwórcza w rozwoju słownictwa(np. rozbudowywanie gniazd słowotwórczych, adaptacja słowotwórcza zapożyczeń, rola obcych prefiksów itp.).

5. Rozwój semantyczny wyrazów (klasyfikacja zmian semantycznych).

6. Anglicyzmy w rozwoju historycznym polszczyzny.

7. Latynizmy w rozwoju historycznym polszczyzny.


Literatura:

L. Jankowiak, Prasłowiańskie dziedzictwo leksykalne we współczesnej polszczyźnie ogólnej, Poznań 1997.

W. Cyran, Mechanizmy zapożyczania wyrazów w języku polskim, „RKJ ŁTN” 20, 1974, s. 23-37.

D. Buttler, Rozwój semantyczny wyrazów polskich, Warszawa 1978.

A. Witalisz, Przewodnik po anglicyzmach w języku polskim, Kraków 2016 (online, wolny dostęp).

E. Rzetelska-Feleszko, Polska kultura językowa pod szczególnie silnym wpływem łaciny, w: Inspiracje chrześcijańskie w kulturze Europy, red. E. Woźniak, t. 1, Łodź 2000, s. 91-100.

M. Pastuchowa, Ukryte dziedzictwo. Ślady dawnej leksyki w słownictwie współczesnej polszczyzny, Katowice 2008.

M. Szymczak, Nazwy stopni pokrewieństwa i powinowactwa rodzinnego w historii i dialektach języka polskiego, Warszawa 1966.

A. Piela, Słownik frazeologizmów z archaizmami, Katowice 2018.

słowniki etymologiczne języka polskiego, słowniki historyczne języka polskiego

Słownik pojęciowy języka staropolskiego

komentarze językowe R. Zarębskiego na stronie Uniwersytetu Łódzkiego w cyklu Zapomniane słowa oraz Słowo o przysłowiach (np. zbić z pantałyku, spalić na panewce, kołomyja, banialuki itp.), https://biuroprasowe-uni-lodz.prowly.com

Literatura uzupełniająca:

M. Bańko, Geszeft i landara. O przyczynach pejoratywizacji zapożyczeń, „Białostockie Archiwum Językowe” 20, 2020, s. 33-43.

E. Woźniak, O stylistycznym zróżnicowaniu dawnej leksyki – na przykładzie oficjalnych i potocznych nazw dziecka nieślubnego, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” vol. 25, nr 1, 2018, s. 225-237.

U. Wójcik, O neosemantyzacji zapożyczeń łacińskich we współczesnej polszczyźnie (na wybranych przykładach), „AUL. Folia Linguistica” 54, 2020, s. 151-163.

R. Zarębski, Rzeczownikowe prefiksy obcego pochodzenia w historii języka polskiego, Łódź 2012 (wybrane fragmenty).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6