UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo ogólne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PL600A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Językoznawstwo ogólne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa, uzyskiwana na zajęciach z przedmiotów językoznawczych, takich jak: wprowadzenie do językoznawstwa historycznego, wiedza o współczesnym języku polskim, wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny, terytorialne odmiany polszczyzny.

Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje z elementami wiedzy o istocie języka naturalnego, wybranych klasyfikacjach języków świata oraz z podstawowymi wiadomościami z zakresu teorii językoznawczych.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną językoznawstwa w relacji do innych nauk filologicznych oraz humanistycznych, rozumie znaczenie wiedzy z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz jej powiązania z wiedzą z innych zakresów humanistyki (01P-1A_W01),

2. w zaawansowanym stopniu terminologię i teorie z zakresu językoznawstwa ogólnego (01P-1A_W02),

3. główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w zakresie językoznawstwa ogólnego, a także możliwości społecznego wykorzystania tej wiedzy (01P-2A_W03).

Student potrafi:

1. posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (01P-2A_U03),

2. merytorycznie argumentować, wykorzystując własne poglądy oraz poglądy innych autorów, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania (01P-1A_U06, 01P -1A_U09),

3. przygotować wystąpienia ustne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu językoznawstwa ogólnego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (01P-1A_U08),

4. planować i samodzielnie działać oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (01P -1A_U12).

Student jest gotów do:

1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy polonistycznej (01P-1A_K01),

2. określenia priorytetów służących realizacji realizowanego przez siebie lub innych zadania oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań (01P -1A_K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Woźniak
Prowadzący grup: Magdalena Pietrzak, Ewa Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów,

metoda referatowa

wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

ćwiczenia konwersatoryjne na ocenę: ocena na podstawie wyników dwóch kolokwiów obejmujących treści z zakresu konwersatorium oraz wykładu (70%), uwzględniająca przygotowanie do zajęć oraz aktywny w nich udział (30%); dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia,

wykład na zaliczenie (dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia).


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

ocena przygotowania do zajęć (zapoznania się z zalecaną literaturą) oraz ocena dłuższych wypowiedzi ustnych (referatów) z prezentacją multimedialną,

ocena wkładu w dyskusję na zajęciach,

ocena z kolokwium obejmującego treści z wykładu oraz ćwiczeń.



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Językoznawstwo ogólne a inne subdyscypliny lingwistyki. Problem uniwersaliów i genezy języka.

2. Klasyfikacja genetyczna języków, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny indoeuropejskiej i języków współczesnej Europy. Inne języki o szczególnym znaczeniu kulturowym: języki semickie.

3. Strukturalistyczny i poststrukturalistyczny paradygmat w językoznawstwie

4. Geneza pisma i etapy jego rozwoju.

Konwersatorium:

1. Pojęcie znaku, znaku językowego i języka.

2. Klasyfikacja typologiczna języków.

2. Języki uniwersalne – dawniej i dziś.

3. Języki w kontakcie: różne zjawiska językowe (liga językowa, bilingwizm i multilingwizm, substrat – superstat, interferencja, konwergencja, języki mieszane itp. )


Literatura:

Literatura podstawowa:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993.

Encyklopedia języka polskiego, red. M. Kucała, S. Urbańczyk, Wrocław 1999.

R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001, rozdz. 1.1: Wprowadzenie: systemy znaków, s. 16-29; rozdz.10.2.2: Uniwersalia językowe jako podstawa typologii, s. 320-325.

A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.

T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1965 (i wyd. nast.).

Literatura uzupełniająca:

M. Jurkowski, Od wieży Babel do języka kosmitów, Białystok 1986

J. Maćkiewicz, Nowe ligi językowe, czyli o obszarach występowania internacjonalizmów, „Prace Językoznawcze Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 16, 1992, s. 159-164.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Woźniak
Prowadzący grup: Anita Pawłowska-Kościelniak, Magdalena Pietrzak, Ewa Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów,

metoda referatowa,

wykład


Sposoby i kryteria oceniania:

ćwiczenia konwersatoryjne na ocenę: ocena na podstawie wyników kolokwium obejmującego treści z zakresu konwersatorium oraz wykładu, uwzględniająca przygotowanie do zajęć oraz aktywny w nich udział; dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia

wykład na zaliczenie (dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia)

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

ocena dłuższych wypowiedzi ustnych (referatów) z prezentacją multimedialną,

ocena wkładu w dyskusję na zajęciach,

ocena z kolokwium obejmującego treści z wykładu oraz ćwiczeń

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Językoznawstwo ogólne a inne subdyscypliny lingwistyki. Problem uniwersaliów i genezy języka.

2. Klasyfikacja typologiczna języków.

3. Strukturalistyczny i poststrukturalistyczny paradygmat w językoznawstwie

4. Geneza pisma i etapy jego rozwoju.


Konwersatorium:

1. Klasyfikacja genetyczna języków, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny indoeuropejskiej i języków współczesnej Europy. Inne języki o szczególnym znaczeniu kulturowym: języki semickie.

2. Języki uniwersalne – dawniej i dziś.

3. Języki w kontakcie: różne zjawiska językowe (liga językowa, bilingwizm i multilingwizm, substrat – superstat, interferencja, konwergencja, języki mieszane itp. )


Literatura:

Literatura podstawowa:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993.

Encyklopedia języka polskiego, red. M. Kucała, S. Urbańczyk, Wrocław 1999.

R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001, rozdz. 1.1: Wprowadzenie: systemy znaków, s. 16-29; rozdz.10.2.2: Uniwersalia językowe jako podstawa typologii, s. 320-325.

A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.

T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1965 (i wyd. nast.).

Literatura uzupełniająca:

M. Jurkowski, Od wieży Babel do języka kosmitów, Białystok 1986

J. Maćkiewicz, Nowe ligi językowe, czyli o obszarach występowania internacjonalizmów, „Prace Językoznawcze Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 16, 1992, s. 159-164.

J. Aitchison, Ziarna mowy, Warszawa 2002, rozdz. 14: Ukryty rdzeń. Polowanie na uniwersalia, s. 228-242.

A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa 1999, rozdz. II: Kultura a pragmatyka, s. 193-269.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6