Językoznawstwo ogólne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL600A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo ogólne |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu językoznawstwa, uzyskiwana na zajęciach z przedmiotów językoznawczych, takich jak: wprowadzenie do językoznawstwa historycznego, wiedza o współczesnym języku polskim, wiedza o historycznym rozwoju polszczyzny, terytorialne odmiany polszczyzny. |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje z elementami wiedzy o istocie języka naturalnego, wybranych klasyfikacjach języków świata oraz z podstawowymi wiadomościami z zakresu teorii językoznawczych. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną językoznawstwa w relacji do innych nauk filologicznych oraz humanistycznych, rozumie znaczenie wiedzy z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz jej powiązania z wiedzą z innych zakresów humanistyki (01P-1A_W01), 2. w zaawansowanym stopniu terminologię i teorie z zakresu językoznawstwa ogólnego (01P-1A_W02), 3. główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w zakresie językoznawstwa ogólnego, a także możliwości społecznego wykorzystania tej wiedzy (01P-2A_W03). Student potrafi: 1. posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (01P-2A_U03), 2. merytorycznie argumentować, wykorzystując własne poglądy oraz poglądy innych autorów, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania (01P-1A_U06, 01P -1A_U09), 3. przygotować wystąpienia ustne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu językoznawstwa ogólnego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (01P-1A_U08), 4. planować i samodzielnie działać oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (01P -1A_U12). Student jest gotów do: 1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy polonistycznej (01P-1A_K01), 2. określenia priorytetów służących realizacji realizowanego przez siebie lub innych zadania oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań (01P -1A_K03). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Woźniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pietrzak, Ewa Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów, metoda referatowa wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ćwiczenia konwersatoryjne na ocenę: ocena na podstawie wyników dwóch kolokwiów obejmujących treści z zakresu konwersatorium oraz wykładu (70%), uwzględniająca przygotowanie do zajęć oraz aktywny w nich udział (30%); dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia, wykład na zaliczenie (dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | ocena przygotowania do zajęć (zapoznania się z zalecaną literaturą) oraz ocena dłuższych wypowiedzi ustnych (referatów) z prezentacją multimedialną, ocena wkładu w dyskusję na zajęciach, ocena z kolokwium obejmującego treści z wykładu oraz ćwiczeń. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Językoznawstwo ogólne a inne subdyscypliny lingwistyki. Problem uniwersaliów i genezy języka. 2. Klasyfikacja genetyczna języków, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny indoeuropejskiej i języków współczesnej Europy. Inne języki o szczególnym znaczeniu kulturowym: języki semickie. 3. Strukturalistyczny i poststrukturalistyczny paradygmat w językoznawstwie 4. Geneza pisma i etapy jego rozwoju. Konwersatorium: 1. Pojęcie znaku, znaku językowego i języka. 2. Klasyfikacja typologiczna języków. 2. Języki uniwersalne – dawniej i dziś. 3. Języki w kontakcie: różne zjawiska językowe (liga językowa, bilingwizm i multilingwizm, substrat – superstat, interferencja, konwergencja, języki mieszane itp. ) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993. Encyklopedia języka polskiego, red. M. Kucała, S. Urbańczyk, Wrocław 1999. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001, rozdz. 1.1: Wprowadzenie: systemy znaków, s. 16-29; rozdz.10.2.2: Uniwersalia językowe jako podstawa typologii, s. 320-325. A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1965 (i wyd. nast.). Literatura uzupełniająca: M. Jurkowski, Od wieży Babel do języka kosmitów, Białystok 1986 J. Maćkiewicz, Nowe ligi językowe, czyli o obszarach występowania internacjonalizmów, „Prace Językoznawcze Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 16, 1992, s. 159-164. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Woźniak | |
Prowadzący grup: | Anita Pawłowska-Kościelniak, Magdalena Pietrzak, Ewa Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów, metoda referatowa, wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | ćwiczenia konwersatoryjne na ocenę: ocena na podstawie wyników kolokwium obejmującego treści z zakresu konwersatorium oraz wykładu, uwzględniająca przygotowanie do zajęć oraz aktywny w nich udział; dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia wykład na zaliczenie (dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | ocena dłuższych wypowiedzi ustnych (referatów) z prezentacją multimedialną, ocena wkładu w dyskusję na zajęciach, ocena z kolokwium obejmującego treści z wykładu oraz ćwiczeń |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład: 1. Językoznawstwo ogólne a inne subdyscypliny lingwistyki. Problem uniwersaliów i genezy języka. 2. Klasyfikacja typologiczna języków. 3. Strukturalistyczny i poststrukturalistyczny paradygmat w językoznawstwie 4. Geneza pisma i etapy jego rozwoju. Konwersatorium: 1. Klasyfikacja genetyczna języków, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny indoeuropejskiej i języków współczesnej Europy. Inne języki o szczególnym znaczeniu kulturowym: języki semickie. 2. Języki uniwersalne – dawniej i dziś. 3. Języki w kontakcie: różne zjawiska językowe (liga językowa, bilingwizm i multilingwizm, substrat – superstat, interferencja, konwergencja, języki mieszane itp. ) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1993. Encyklopedia języka polskiego, red. M. Kucała, S. Urbańczyk, Wrocław 1999. R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001, rozdz. 1.1: Wprowadzenie: systemy znaków, s. 16-29; rozdz.10.2.2: Uniwersalia językowe jako podstawa typologii, s. 320-325. A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1965 (i wyd. nast.). Literatura uzupełniająca: M. Jurkowski, Od wieży Babel do języka kosmitów, Białystok 1986 J. Maćkiewicz, Nowe ligi językowe, czyli o obszarach występowania internacjonalizmów, „Prace Językoznawcze Uniwersytetu Gdańskiego”, nr 16, 1992, s. 159-164. J. Aitchison, Ziarna mowy, Warszawa 2002, rozdz. 14: Ukryty rdzeń. Polowanie na uniwersalia, s. 228-242. A. Wierzbicka, Język, umysł, kultura, Warszawa 1999, rozdz. II: Kultura a pragmatyka, s. 193-269. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.