UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PLDG205
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne podstawy nauczania języka polskiego jako obcego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

BRAK

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest przedstawienie podstawowych zagadnień z psychologii języka, psycholingwistyki i psychologii rozwojowej ze szczególnym uwzględnieniem akwizycji językowej.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu psycholingwistyki. (01PG1A_W03)

2. Student charakteryzuje podstawowe zjawiska z zakresu psycholingwistyki, jak percepcja i produkcja mowy, rozwój mowy dziecka. (01PG1A _W03; 01PG1A_W04)

3. Student ma podstawową wiedzę na temat dwujęzyczności. (01PG1A _W02, 01PG1A _W03)

4. Zna metody i narzędzia badań psycholingwistycznych. (01PG1A _W03)

Umiejętności

1. Student potrafi przeprowadzić proste eksperymenty z zakresu rozpoznawania i diagnozowania rozwoju językowego. (01PG1A _U01, 01PG1A _U03)

2. Student potrafi stosować terminy charakterystyczne dla dwujęzyczności w odniesieniu do konkretnego przypadku. (01PG1A _U05)

3. Student wykorzystuje poznane metody badawcze psycholingwistyki. (01PG1A _U07; 01PG1A _U08)

Kompetencje społeczne:

1. Student potrafi współpracować w grupie w zakresie organizowania jej pracy oraz wchodzenia w wyznaczone role. (01PG1A _K02)

2. Student ma świadomość możliwości wystąpienia deficytów w zakresie rozwoju psycholingwistycznego uczących się jpjo/drugiego i wie, jak przeciwdziałać negatywnym skutkom społecznym tych deficytów. (01PG1A _K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Karasek
Prowadzący grup: Magdalena Karasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Gaze
Prowadzący grup: Mateusz Gaze
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące (dyskusja grupowa, studium przypadku). Metody eksponujące (wykorzystanie prezentacji multimedialnej).

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenta obowiązuje obecność na konwersatorium (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz zaliczenie testu końcowego.


Ocena końcowa przedmiotu: ocena z testu końcowego oraz aktywność podczas dyskusji prowadzonych na zajęciach.



Szczegółowe treści kształcenia:

Psychologia języka jako dziedzina wiedzy. Podstawy i rozwój języka:

- psychologia języka a psycholingwistyka;

- nauki pokrewne psychologii języka;

- podstawowe pojęcia psycholingwistyczne;

- historia psycholingwistyki;

- metody badawcze psycholingwistyki;

- funkcje języka.

Wprowadzenie do psychologii rozwojowej

Koncepcje rozwoju poznawczego człowieka

Pochodzenie języka. Neurofizjologiczne podłoże języka:

- porozumiewanie się zwierząt a język człowieka;

- cechy języka;

- protojęzyk a język naturalny;

- filogeneza języka;

- metody badań neurofizjologicznych mózgu;

- lokalizacja mózgowych funkcji językowych;

- specjalizacja półkul mózgowych w funkcjach językowych.

Neurodydaktyka jako alternatywna forma nauczania i uczenia się:

- uczenie się jawne i utajnione;

- rola neuroprzekaźników w procesie uczenia się;

- rola neuronów lustrzanych w dydaktyce językowej.

Rozwój języka dziecka:

- ontogeneza a filogeneza;

- metody badania rozwoju języka małego dziecka;

- etapy rozwoju języka dziecka;

- przyswajanie poszczególnych składników wiedzy językowej;

- zaburzenia rozwoju języka dziecka.

Kompetencja językowa i komunikacyjna:

- główne założenia kompetencji językowej;

- struktura głęboka i struktura powierzchniowa;

- istota Uniwersalnej Gramatyki;

- zasady efektywnej komunikacji;

- rozmowa jako forma realizacji kompetencji komunikacyjnej;

- społeczne aspekty używania języka.

Dwujęzyczność:

- rodzaje dwujęzyczności;

- wiek a dwujęzyczność;

- dwujęzyczność u dzieci;

- dwujęzyczność u ludzi dorosłych;

- rola zdolności językowych i motywacji;

- transfer;

- interjęzyk.

Przetwarzanie informacji w języku pierwszym i drugim

Psychologiczne i neurolingwistyczne uwarunkowania zdolności językowych

Pamięć a uczenie (się):

- rodzaje pamięci;

- metody badania pamięci;

- sposoby rozwijania pamięci.



Literatura:

J. Atchison, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa 1991.

M. Dakowska, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2008.

R. Fouts, S. T. Mills, Najbliżsi krewni. Jak szympansy uświadomiły mi, kim jesteśmy, Warszawa 1999.

J.B. Gleason, N.B. Ratner, Psycholingwistyka, Gdańsk 2004.

Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa 2011.

Język, poznanie, zachowanie: studia nad psycholingwistycznymi aspektami przyswajania języka, red. J. Majer, Łódź 2007.

I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.

I. Kurcz, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007.

M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.

Literatura uzupełniająca:

J. Goodall, Przez dziurkę od klucza, Warszawa 1995.

L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977.

B.L. Kaczmarek, Mózg, język, zachowanie, Lublin 1998.

I. Kurcz, Język a psychologia. Podstawy psycholingwistyki, Warszawa 1992.

E. Lipińska, Język polski, język ojczysty, język drugi: Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków 2003.

G. Sawicka, Nominacja rzeczownikowa na przykładzie mowy dzieci przedszkolnych, Szczecin 1994.

Psychologia języka dziecka, red. B. Bokus, Gdańsk 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6