Przedmiot kierunkowy uzupełniający (E) 3: Warsztat badawczy językoznawcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PM204E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot kierunkowy uzupełniający (E) 3: Warsztat badawczy językoznawcy |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu metodologii badań językoznawczych |
Skrócony opis: |
Zajęcia zapoznają z problematyką doboru źródeł adekwatnych do celów i metod w badaniach językoznawczych, zapoznają z elektronicznymi narzędziami analizy, przygotowują do samodzielnego i krytycznego korzystania z nich w pracy badawczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wismont | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wismont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów, praca z tekstem |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia zaliczane na ocenę: na podstawie przygotowania do zajęć, aktywności oraz poziomu wykonania samodzielnych prac związanych z analizą źródeł i opracowań; dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Słownik a tekst (korpus tekstów) w badaniach językoznawczych 2. Wartość źródeł leksykograficznych. 3. Zasoby i narzędzia elektroniczne oraz ich wykorzystanie w badaniach językoznawczych. 4. Ankieta jako narzędzie w badaniach językoznawczych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Duda, K. Lisczyk, Narzędzia cyfrowe w polonistycznej dydaktyce akademickiej – zastosowania, możliwości, perspektywy, „Forum Lingwistyczne” 2018, nr 5, s. 143-154. Kwaśnicka-Janowicz A., Pałka P., Współczesny warsztat językoznawcy – elektroniczne zasoby i narzędzia badawcze, „Język Polski” 2015, XCV, z. 1-2. Przepiórkowski A., Górski R.L., Lewandowska-Tomaszczyk B., Łaziński M., Narodowy Korpus Języka Polskiego, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 2009, z. 65, s. 48-55. Pęzik P., Budowa i zastosowania korpusu monitorującego MoncoPL, „Forum Lingwistyczne” 2020, s. 133-150. W. Kieraś, Ł. Kobyliński, Korpusomat – stan obecny i przyszłość projektu, „Język Polski” 101, 2021, z. 2, s. 49-58. Gruszczyński L. A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001, rozdz. 2: Kwestionariusz jako narzędzie badawcze, s. 16-118. Literatura uzupełniająca: Woźniak E., Czego można, a czego nie można dowiedzieć się o rozpaczy na podstawie słowników?, „Język Polski” 88, z. 3, 2008, s. 181-191. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzanie narzędzia badawczego, Ossolineum, Wrocław 1984, rozdz. II: Wady pytań kwestionariuszowych, s. 66-124. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.