UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot kierunkowy uzupełniający (E) 3: Warsztat badawczy językoznawcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PM204E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot kierunkowy uzupełniający (E) 3: Warsztat badawczy językoznawcy
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu metodologii badań językoznawczych

Skrócony opis:

Zajęcia zapoznają z problematyką doboru źródeł adekwatnych do celów i metod w badaniach językoznawczych, zapoznają z elektronicznymi narzędziami analizy, przygotowują do samodzielnego i krytycznego korzystania z nich w pracy badawczej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Wismont
Prowadzący grup: Magdalena Wismont
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów, praca z tekstem

Sposoby i kryteria oceniania:

Ćwiczenia zaliczane na ocenę: na podstawie przygotowania do zajęć, aktywności oraz poziomu wykonania samodzielnych prac związanych z analizą źródeł i opracowań;

dopuszczalna jedna nieobecność, pozostałe wymagają usprawiedliwienia i zaliczenia.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Słownik a tekst (korpus tekstów) w badaniach językoznawczych

2. Wartość źródeł leksykograficznych.

3. Zasoby i narzędzia elektroniczne oraz ich wykorzystanie w badaniach językoznawczych.

4. Ankieta jako narzędzie w badaniach językoznawczych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

B. Duda, K. Lisczyk, Narzędzia cyfrowe w polonistycznej dydaktyce akademickiej – zastosowania, możliwości, perspektywy, „Forum Lingwistyczne” 2018, nr 5, s. 143-154.

Kwaśnicka-Janowicz A., Pałka P., Współczesny warsztat językoznawcy – elektroniczne zasoby i narzędzia badawcze, „Język Polski” 2015, XCV, z. 1-2.

Przepiórkowski A., Górski R.L., Lewandowska-Tomaszczyk B., Łaziński M.,

Narodowy Korpus Języka Polskiego, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa

Językoznawczego” 2009, z. 65, s. 48-55.

Pęzik P., Budowa i zastosowania korpusu monitorującego MoncoPL, „Forum Lingwistyczne” 2020, s. 133-150.

W. Kieraś, Ł. Kobyliński, Korpusomat – stan obecny i przyszłość projektu, „Język Polski” 101, 2021, z. 2, s. 49-58.

Gruszczyński L. A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do

badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice

2001, rozdz. 2: Kwestionariusz jako narzędzie badawcze, s. 16-118.

Literatura uzupełniająca:

Woźniak E., Czego można, a czego nie można dowiedzieć się o rozpaczy na podstawie słowników?, „Język Polski” 88, z. 3, 2008, s. 181-191.

Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzanie narzędzia badawczego, Ossolineum, Wrocław 1984, rozdz. II: Wady pytań kwestionariuszowych, s. 66-124.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6