UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PM209G
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja międzykulturowa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się z kluczowymi koncepcjami przedstawionymi w światowej i krajowej literaturze przedmiotu przydatnymi do opisu doświadczeń międzykulturowych oraz ich rozumienia i przygotowujące do pracy w środowisku wielokulturowym. Ważnym punktem zajęć będzie analiza studiów przypadków - m.in. zdarzeń interkulturowych, w których doszło do zakłóceń, a także przykładów interkulturowych działań o charakterze edukacyjnym (m.in. warsztatów, lekcji, gier). W części warsztatowej studenci będą m.in. przedstawiać w formie narracji własne spotkania interkulturowe oraz planować lekcje jpjo/2 o tematyce interkulturowej w oparciu o nabytą wiedzę teoretyczną, przykłady opisane w glottodydaktycznej literaturze naukowej, podręcznikach do nauki jpjo/2 oraz w przykładowych materiałach edukacyjnych wydanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE).

Efekty uczenia się:

Wiedza Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu:

1. najważniejsze światowe koncepcje i terminy stosowane w badaniach interkulturowych w odniesieniu do roli, jakie pełnią w nauczaniu jpjo/2, w tym w nauczaniu specjalistycznym, przygotowującym cudzoziemców do podjęcia studiów i pracy zawodowej w Polsce (W01PKS_2A _W02);

2. problemy (wynikające m.in. ze stereotypizacji, uprzedzeń, szoku kulturowego, różnic kulturowych) związane z pobytem, pracą i nauką uczących się jpjo/2 z doświadczeniem migracji (W01PKS_2A_W04);

3. najważniejsze zasady podejścia interkulturowego w nauczaniu jpjo/2 umożliwiające skuteczne kształcenie osób z doświadczeniem migracji (W01PKS_2A_W03).

Umiejętności Student potrafi:

1. wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze do skutecznego diagnozowania i rozwiązywania problemów w zakresie prowadzenia dialogu międzykulturowego w trakcie nauczania jpjo/2 (01PKS_2A_U01);

2. samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności w zakresie pedagogiki interkulturowej, np. planowania procesu nauczania, wykorzystując wartościowe pomoce naukowe i materiały edukacyjne (01PKS_2A_U02; );

3. krytycznie i polemicznie, z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacyjnych, ustosunkowywać się do propozycji metodycznych związanych z nauczaniem jpjo/2 niespełniających kryteriów dobrych praktyk interkulturowych (01PKS_2A_U03);

4. występować w roli kompetentnego i wrażliwego pośrednika kulturowego – ciekawie i kompetentnie przekazywać przedstawicielom środowisk cudzoziemskich i emigracyjnych wiedzę o Polsce i jej kulturze (01PKS_2A_U06).

Kompetencje społeczne Student jest gotów do:

1. stosowania nabytej wiedzy i umiejętności z zakresu komunikowania się interkulturowego do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych w czasie wykonywania zawodu nauczyciela jpjo/2 oraz w każdej innej roli społecznej wymagającej podejmowania działań w środowisku wielokulturowym

(01PKS_2A_K01);

2. inspirowania innowacyjnych działań i projektów o charakterze edukacyjnym i kulturowym, które wpłyną pozytywnie na jakość kontaktów międzyludzkich w społeczeństwie wielokulturowym oraz wzmocnią pozytywny wizerunek Polski i Polaków (01PKS_2A_K02; K03).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Kubacka
Prowadzący grup: Kamila Kubacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6