UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język i kultura regionu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PM317A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język i kultura regionu
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu nauki o języku.

Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów z wiedzą na temat języka i kultury regionu.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. pojęcie regionu i regionalizmu w ujęciu językowym i kulturowym (01P-2A_W01, 01P-2A_W03)

2. metody naukowe wykorzystywane w badaniach nad językiem i kulturą regionu (01P-2A_W03)

3. powiązanie nauk filologicznych z innymi naukami humanistycznymi, a także z naukami społecznymi w procesie rozumienia językowo-kulturowych zjawisk regionalnych (01P-2A_W02)

4. miejsce gwar i polszczyzny regionalnej w systemie odmian językowych polszczyzny (01P-2A_W03)

5. specyfikę językową (w tym nazewniczą) oraz kulturową głównych regionów Polski, zwłaszcza regionów Polski centralnej (01P-2A_W03)

6. zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów ludowych, regionalnych oraz tekstów stylizowanych gwarowo i regionalnie (01P-2A_W03, 01P-2A_W04).

Student potrafi:

1. dokonać analizy tekstów ludowych pod kątem cech gwarowych i gatunkowych oraz zinterpretować teksty polszczyzny miejskiej (01P-2A_U01, 01P-2A_U03)

2. wykorzystać zdobytą wiedzę w analizie i krytycznej ocenie tekstów artystycznych i pozaartystycznych (programów telewizyjnych, reklam) (01P-2A_U03, 01P-2A_U05).

Student jest gotów do:

1. krytycznej ceny regionalnych zjawisk językowo-kulturowych oraz do uznania znaczenia zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w tym zakresie (01P-2A_K01)

2. inspirowania i organizowania takiej działalności na rzecz środowiska społecznego, która pozwala wykorzystać wiedzę i umiejętności w zakresie zróżnicowania językowo-kulturowego obszaru Polski oraz służy zachowaniu dziedzictwa językowo-kulturowego regionu (01P-2A_K02).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sicińska
Prowadzący grup: Magdalena Gozdek, Katarzyna Sicińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Metody dydaktyczne:

metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, filmu, fotografii, tekstów źródłowych, nagrań, map; metoda problemowa; metoda referatowa; dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę semestralną składa się w 30% ocena aktywnej obecności podczas zajęć (udział w dyskusjach, referat, wykonywanie zadań przedmiotowych) oraz w 70% ocena przygotowanej samodzielnie pracy w formie prezentacji multimedialnej. Dopuszczalne są dwie nieobecności.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Oceniany jest udział w dyskusjach, referat, zadania przedmiotowe, zaliczeniowa prezentacja multimedialna.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Region i regionalizm w ujęciu kulturowym i literackim (pojęcie małej ojczyzny, regionalizm jako ruch społeczny, regionalizm w literaturze). Regionalizm w ujęciu językoznawczym (gwary ludowe, język regionalny, polszczyzna regionalna, regionalizm językowy, regionalizm a dialektyzm). Typologia regionów i regionalizmów. Najważniejsze regiony kulturowe i językowe Polski, w szczególności regiony Polski centralnej.

2. Tradycyjna kultura wiejska i jej charakterystyczne cechy. Odzwierciedlenie kultury materialnej i duchowej regionu w słownictwie gwarowym (nazwy zajęć, budynków, narzędzi, sprzętów, potraw, strojów, obyczajów i obrzędów; frazeologia i przysłowia ludowe, ludowa wizja świata – symbolika, etymologia ludowa, rytuały słowne, grzeczność językowa wsi).

3. Pojęcie folkloru i różne sposoby jego rozumienia. Folklor ludowy. Gatunki folkloru ludowego. Oralność jako podstawowy wyróżnik literatury ludowej. Badania folklorystyczne Oskara Kolberga.

4. Ludowy styl artystyczny (język folkloru). Regionalne i ponadregionalne cechy ludowego stylu artystycznego. Pieśni i opowieści ludowe z różnych regionów Polski.

5. Język polskiej wsi na tle przemian współczesnej polszczyzny. Stan zachowania gwar polskich, zróżnicowanie społeczne i pokoleniowe gwar, rola gwary dawniej i dziś, zjawisko dyglosji i powstawanie tzw. kodów mieszanych, gwara w świadomości mieszkańców wsi.

6. Języki regionalne w Polsce. Casus kaszubszczyzny. Dyskusja na temat statusu kaszubszczyzny. Kaszubszczyzna jako język regionalny.

7. Gwary śląskie. Specyfika subregionów Śląska. Problem „języka śląskiego”. Gwara śląska jako wyraz tożsamości etnicznej i kulturowej.

8. Gwara w odbiorze użytkowników języka ogólnego. Wartościowanie gwary. Gwara podhalańska i jej aksjologia (stereotyp górala). Kulturowy odbiór gwar wschodnich (Sami swoi, Konopielka). Gwara ludowa jako tworzywo literackie. Stylizacje gwarowe. Elementy gwary w TV, w Internecie, w reklamie. Współczesny stereotyp gwary.

9. Polszczyzna miejska na tle innych odmian języka narodowego.

10. Regionalizmy w mowie mieszkańców miast. Typy regionalizmów językowych. Przegląd słowników (Łódź, Poznań, Warszawa, Kraków), kwestionariusz do badania regionalizmów leksykalnych. Polszczyzna miejska w tekstach literackich.

11. Gwary miejskie Lwowa i Wilna. Dzieje Kresów Północno-Wschodnich oraz Południowo-Wschodnich. Kresy jako "wspólnota wspólnot" i "tygiel" językowo-kulturowy.

12. Folklor miejski. Teksty miejskiego folkloru. Gatunki, cechy stylu. Językowy obraz miasta.

Literatura:

Gala S., Geneza i miejsce regionalizmów w polszczyźnie współczesnej, „Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń ŁTN” 2001, t. LV, s. 113-119.

Gogolewski S., Problem regionalnej odrębności polszczyzny swojego miasta w świadomości łodzian, [w:] Dialektologia jako dziedzina językoznawstwa i przedmiot dydaktyki, red. S. Gala, Łódź 2002, s. 155-161.

Kantor Ryszard, Łódzki tryptyk. Co oznacza dzisiaj regionalizm? Co znaczy być dzisiaj regionalistą?, „Małopolska” 2015, nr XVII, s. 325-335.

Kurek H., 2018, Kultura ludowa przełomu wieków XX i XXI. Tradycja i zmiana, „Słowo. Studia językoznawcze” 9/2018, s. 84–90.

Kurzowa Z., Polszczyzna Lwowa i kresów południowo-wschodnich do 1939 roku, Warszawa 1985, rozdział VI: Lwowska gwara miejska, s. 374-401.

Ogrodowska B., Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Warszawa 2004.

Ogrodowska B., Polskie tradycje i obyczaje rodzinne, Warszawa 2007.

Pelcowa H., Nazwa i desygnat w zmieniającej się rzeczywistości wiejskiej, [w:] Odkrywanie słowa – historia i współczesność, red. U. Sokólska, Białystok 2015, s. 551-568.

Piechnik A., Funkcjonowanie gwary w świadomości jej użytkowników, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 2009, t. 54, s. 117-126.

Piotrowicz A., Typy regionalizmów leksykalnych, Poznań 1991.

Sicińska K., Polszczyzna południowokresowa XVII i XVIII wieku (na podstawie epistolografii), Łódź 2013.

Sicińska K., Styl cyklu opowiadań „Na Skalnym Podhalu” Kazimierza Tetmajera, Łódź 2009.

Sikora K., 2010, Grzeczność językowa wsi, cz. 1, System adresatywny, Kraków 2010.

Sikora K., Interdialekt góralski w mediach i reklamie, [w:] red. M. Madejowa, A. Mlekodaj, K. Sikora, Góry i góralszczyzna w dziejach i kulturze pogranicza polsko-słowackiego (Podhale, Spisz, Orawa, Gorce, Pieniny). Literatura i język, Kraków 2005, s. 258–265.

Skudrzyk A., Rudnicka-Fira E., Dialektologia. Materiały pomocnicze. Cz. 2. Konteksty etnolingwistyczne, Katowice 2010.

Skudrzyk A., Urban K., 2010, Małe ojczyzny. Świadomość językowo-kulturowa społeczności lokalnych, Katowice 2010.

Słownik folkloru polskiego, pod red. J. Krzyżanowskiego, Warszawa 1965.

Szul Roman, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja, „Mazowsze. Studia regionalne, 2013, nr 12, s. 107-135.

Wieczorkowski B., Słownik gwary warszawskiej XIX wieku, Warszawa 1968

Wyderka B., Odmiany regionalne czy regiony językowe, „Biuletyn PTJ” 2005, z. 61, s. 59-66.

Wyderka B., Zadania dialektologii wobec przemian językowych na Śląsku, [w:] Teoretyczne, badawcze i dydaktyczne założenia dialektologii, red. S. Gala, Łódź 1998, s. 143-151.

Zieniukowa J., Ewolucja poglądów na status kaszubszczyzny, [w:] Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Kaszubszczyzna, red. E. Breza, Opole 2001, s. 61-70.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Sicińska
Prowadzący grup: Anetta Gajda, Katarzyna Sicińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda ćwiczeniowa z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, filmu, fotografii, tekstów źródłowych, nagrań, map; metoda problemowa; metoda referatowa; dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę semestralną składa się w 30% ocena aktywnej obecności podczas zajęć oraz w 70% ocena przygotowanej samodzielnie pracy w formie prezentacji.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Oceniany jest udział w dyskusjach, referat, zadania przedmiotowe, zaliczeniowa prezentacja multimedialna.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Region i regionalizm w ujęciu kulturowym i literackim (pojęcie małej ojczyzny, regionalizm jako ruch społeczny, regionalizm w literaturze). Regionalizm w ujęciu językoznawczym (gwary ludowe, język regionalny, polszczyzna regionalna, regionalizm językowy, regionalizm a dialektyzm). Typologia regionów i regionalizmów. Najważniejsze regiony kulturowe i językowe Polski, w szczególności regiony Polski centralnej.

2. Tradycyjna kultura wiejska i jej charakterystyczne cechy. Odzwierciedlenie kultury materialnej i duchowej regionu w słownictwie gwarowym (nazwy zajęć, budynków, narzędzi, sprzętów, potraw, strojów, obyczajów i obrzędów; frazeologia i przysłowia ludowe, ludowa wizja świata – symbolika, etymologia ludowa, rytuały słowne, grzeczność językowa wsi).

3. Pojęcie folkloru i różne sposoby jego rozumienia. Folklor ludowy. Gatunki folkloru ludowego. Oralność jako podstawowy wyróżnik literatury ludowej. Badania folklorystyczne Oskara Kolberga.

4. Ludowy styl artystyczny (język folkloru). Regionalne i ponadregionalne cechy ludowego stylu artystycznego. Pieśni i opowieści ludowe z różnych regionów Polski.

5. Język polskiej wsi na tle przemian współczesnej polszczyzny. Stan zachowania gwar polskich, zróżnicowanie społeczne i pokoleniowe gwar, rola gwary dawniej i dziś, zjawisko dyglosji i powstawanie tzw. kodów mieszanych, gwara w świadomości mieszkańców wsi.

6. Języki regionalne w Polsce. Casus kaszubszczyzny. Dyskusja na temat statusu kaszubszczyzny. Kaszubszczyzna jako język regionalny.

7. Gwary śląskie. Specyfika subregionów Śląska. Problem „języka śląskiego”. Gwara śląska jako wyraz tożsamości etnicznej i kulturowej.

8. Gwara w odbiorze użytkowników języka ogólnego. Wartościowanie gwary. Gwara podhalańska i jej aksjologia (stereotyp górala). Kulturowy odbiór gwar wschodnich (Sami swoi, Konopielka). Gwara ludowa jako tworzywo literackie. Stylizacje gwarowe. Elementy gwary w TV, w Internecie, w reklamie. Współczesny stereotyp gwary.

9. Polszczyzna miejska na tle innych odmian języka narodowego.

10. Regionalizmy w mowie mieszkańców miast. Typy regionalizmów językowych. Przegląd słowników (Łódź, Poznań, Warszawa, Kraków), kwestionariusz do badania regionalizmów leksykalnych. Polszczyzna miejska w tekstach literackich.

11. Gwary miejskie Lwowa i Wilna. Dzieje Kresów Północno-Wschodnich oraz Południowo-Wschodnich. Kresy jako "wspólnota wspólnot" i "tygiel" językowo-kulturowy.

12. Folklor miejski. Teksty miejskiego folkloru. Gatunki, cechy stylu. Językowy obraz miasta.

Literatura:

Gala S., Geneza i miejsce regionalizmów w polszczyźnie współczesnej, „Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń ŁTN” 2001, t. LV, s. 113-119.

Gogolewski S., Problem regionalnej odrębności polszczyzny swojego miasta w świadomości łodzian, [w:] Dialektologia jako dziedzina językoznawstwa i przedmiot dydaktyki, red. S. Gala, Łódź 2002, s. 155-161.

Kantor Ryszard, Łódzki tryptyk. Co oznacza dzisiaj regionalizm? Co znaczy być dzisiaj regionalistą?, „Małopolska” 2015, nr XVII, s. 325-335.

Kurek H., 2018, Kultura ludowa przełomu wieków XX i XXI. Tradycja i zmiana, „Słowo. Studia językoznawcze” 9/2018, s. 84–90.

Kurzowa Z., Polszczyzna Lwowa i kresów południowo-wschodnich do 1939 roku, Warszawa 1985, rozdział VI: Lwowska gwara miejska, s. 374-401.

Ogrodowska B., Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Warszawa 2004.

Ogrodowska B., Polskie tradycje i obyczaje rodzinne, Warszawa 2007.

Pelcowa H., Nazwa i desygnat w zmieniającej się rzeczywistości wiejskiej, [w:] Odkrywanie słowa – historia i współczesność, red. U. Sokólska, Białystok 2015, s. 551-568.

Piechnik A., Funkcjonowanie gwary w świadomości jej użytkowników, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 2009, t. 54, s. 117-126.

Piotrowicz A., Typy regionalizmów leksykalnych, Poznań 1991.

Sicińska K., Polszczyzna południowokresowa XVII i XVIII wieku (na podstawie epistolografii), Łódź 2013.

Sicińska K., Styl cyklu opowiadań „Na Skalnym Podhalu” Kazimierza Tetmajera, Łódź 2009.

Sikora K., 2010, Grzeczność językowa wsi, cz. 1, System adresatywny, Kraków 2010.

Sikora K., Interdialekt góralski w mediach i reklamie, [w:] red. M. Madejowa, A. Mlekodaj, K. Sikora, Góry i góralszczyzna w dziejach i kulturze pogranicza polsko-słowackiego (Podhale, Spisz, Orawa, Gorce, Pieniny). Literatura i język, Kraków 2005, s. 258–265.

Skudrzyk A., Rudnicka-Fira E., Dialektologia. Materiały pomocnicze. Cz. 2. Konteksty etnolingwistyczne, Katowice 2010.

Skudrzyk A., Urban K., 2010, Małe ojczyzny. Świadomość językowo-kulturowa społeczności lokalnych, Katowice 2010.

Słownik folkloru polskiego, pod red. J. Krzyżanowskiego, Warszawa 1965.

Szul Roman, Regionalizm w Europie. Czynniki i ewolucja, „Mazowsze. Studia regionalne, 2013, nr 12, s. 107-135.

Wieczorkowski B., Słownik gwary warszawskiej XIX wieku, Warszawa 1968

Wyderka B., Odmiany regionalne czy regiony językowe, „Biuletyn PTJ” 2005, z. 61, s. 59-66.

Wyderka B., Zadania dialektologii wobec przemian językowych na Śląsku, [w:] Teoretyczne, badawcze i dydaktyczne założenia dialektologii, red. S. Gala, Łódź 1998, s. 143-151.

Zieniukowa J., Ewolucja poglądów na status kaszubszczyzny, [w:] Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Kaszubszczyzna, red. E. Breza, Opole 2001, s. 61-70.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6