UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauczanie języka polskiego jako obcego / drugiego dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-PM400G
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauczanie języka polskiego jako obcego / drugiego dzieci i młodzieży
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ukończone dwa semestry specjalizacji.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z glottodydaktycznymi metodami i technikami nauczani języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży. Studenci zostają wprowadzeni w problematykę nauczania sprawności językowych oraz podsystemów: fonicznego, graficznego i leksykalnego języka polskiego. Dokonują analizy wybranych materiałów dydaktycznych, samodzielnie tworzą ćwiczenia i inne pomoce naukowe dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci i młodzieży; poznają zasady indywidualizacji nauczania.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu:

1. w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, które jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w profesjonalnej działalności lektora (01PKS_2A_W01);

2. konieczności podejmowania zindywidualizowanych działań w stosunku do dzieci i młodzieży jak specyficznych grup wiekowych; różnorodne uwarunkowania dotyczące uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, indywidualne cechy ucznia, które determinują naukę języka obcego (01PKS_2A_W01, 01PKS_2A_W02);

3. metody (konwencjonalne, niekonwencjonalne i alternatywne), techniki i strategie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży (01PKS_2A_W03);

4. różnice w planowaniu kursu dla poszczególnych grup wiekowych (01PKS_2A_W04);

5. zasady działania systemów i instytucji właściwych dla nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego w zakresie kształcenia specjalistycznego, zwłaszcza dzieci i młodzieży (01PKS_2A_W05).

Student potrafi:

1. tworzyć ćwiczenia dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci młodszych i starszych; planować lekcje, podczas których zostaną wykorzystane odpowiednie w konkretnej sytuacji edukacyjnej i dla konkretnej grupy wiekowej metody, techniki i formy pracy (01PKS_2A_U01);

2. samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności metodyczne oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą jako lektora języka polskiego jako obcego/drugiego (01PKS_2A_U02);

3. odnaleźć się w trudnych sytuacjach związanych z zawodem nauczyciela, przewidzieć trudności w pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych i odpowiednio na nie zareagować (01PKS_2A_U01).

Student jest gotów do:

1. krytycznej oceny odbieranych treści z zakresu kształcenia specjalistycznego w nauczaniu języka polskiego jako obcego / drugiego dzieci i młodzieży oraz do uznania znaczenia zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (01PKS_2A_K01);

2. inspirowania i organizowania takiej działalności na rzecz środowiska społecznego, która pozwala wykorzystać wiedzę i umiejętności w zakresie kształcenia specjalistycznego w nauczaniu języka polskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Syrek
Prowadzący grup: Małgorzata Syrek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty).

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena frekwencji (25%) i aktywności na zajęciach (25%); praca zaliczeniowa (50%) (samodzielna lub w zespołach) polegająca na opracowaniu fragmentu lekcji.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena przygotowania konspektu i propozycji poprowadzenia zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Współczesne koncepcje edukacji dzieci i młodzieży: metody, formy, zasady pracy nauczyciela z dziećmi/młodzieżą, zarządzanie grupą i czasem, feedback; strategie i style uczenia się, teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera;

2. Nauczanie w rożnych grupach wiekowych: zainteresowania właściwe dla dzieci i młodzieży, motywacje; dostosowywanie materiałów dydaktycznych do potrzeb rozwojowych;

3. Przegląd podręczników i pomocy dydaktycznych przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, ocena i dobór podręcznika i treści nauczania; przygotowywanie własnych pomocy dydaktycznych;

4. Zasady i techniki nauczania sprawności językowych dzieci i młodzieży (sprawność słuchania ze zrozumieniem, sprawność mówienia, sprawność czytania ze zrozumieniem, sprawność pisania), kolejność nauczania sprawności językowych: metody i techniki nauczania, typologia ćwiczeń, metody rozwijania umiejętności słuchania globalnego, oraz selektywnego, stymulowanie wypowiedzi ustnych, nauczanie, sprawności mówienia a nauczanie leksyki, lekcja jako nauka komunikacji, wybór tekstów odpowiednich do rozwijania sprawności czytania dzieci i młodzieży, pisanie jako sprawność wspierająca w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci, niestandardowe techniki nauczania i uczenia się, dobór tekstów do ćwiczeń a techniki nauczania, samodzielne konstruowanie ćwiczeń, łączenie nauczania poszczególnych sprawności;

5. Nauczanie podsystemów języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: nauczanie podsystemu graficznego języka polskiego jako obcego/drugiego, różnice między wymową a pisownią w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, trudności dzieci polonijnych z polską ortografią, najczęstsze modyfikacje graficzne zapisu polskich liter i ich przyczyny, nauczanie podsystemu leksykalnego języka polskiego jako obcego/drugiego, dobór materiału leksykalnego w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży;

6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: rola struktur gramatycznych w nauczaniu języka obcego w przypadku dzieci a nauczanie słownictwa, zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej; metajęzyk w nauczaniu gramatyki dzieci i młodzieży, nauczanie gramatyki dzieci młodszych, alternatywne sposoby kształtowania kompetencji gramatycznej;

7. Rodzaje i sposoby monitorowania postępów językowych dzieci; reakcje na błędy;

8. Planowanie lekcji/kursu języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci/młodzieży: wybór i organizacja treści nauczania, przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych;

9. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka obcego dzieci i młodzieży: narzędzia i aplikacje przydatne w nauczaniu i uczeniu się języka polskiego jako obcego/drugiego (Quizlet, Kahoot! i in.), źródła i zasoby sieciowe przydatne w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

 M. Pamuła, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003;

 B. Jędryka, Swoistość nauczania języka polskiego jako obcego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Kwartalnik Polonicum” 2009, nr 8, s. 39 –42;

 B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015;

 R. Koluch, Gry w nauce języka obcego –zalety i wady, „Języki Obce w Szkole” 2001, z.1, s. 43 –46.

Literatura uzupełniająca:

 N. Siudzińska, M. Stępień, Poradnik logopedyczny dla nauczycieli polonijnych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015;

 „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 24, Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży, red. G. Zarzycka i M. Karasek, Łódź 2017 (wybór);

 publikacje ORE, ORPEG (wybór).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Kaźmierczak
Prowadzący grup: Paulina Kaźmierczak, Małgorzata Syrek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty).

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena frekwencji i aktywności na zajęciach; praca zaliczeniowa (samodzielna lub w zespołach) polegająca na opracowaniu fragmentu lekcji.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Współczesne koncepcje edukacji dzieci i młodzieży: metody, formy, zasady pracy nauczyciela z dziećmi/młodzieżą, zarządzanie grupą i czasem, feedback; strategie i style uczenia się, teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera;

2. Nauczanie w rożnych grupach wiekowych: zainteresowania właściwe dla dzieci i młodzieży, motywacje; dostosowywanie materiałów dydaktycznych do potrzeb rozwojowych;

3. Przegląd podręczników i pomocy dydaktycznych przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, ocena i dobór podręcznika i treści nauczania; przygotowywanie własnych pomocy dydaktycznych;

4. Zasady i techniki nauczania sprawności językowych dzieci i młodzieży (sprawność słuchania ze zrozumieniem, sprawność mówienia, sprawność czytania ze zrozumieniem, sprawność pisania), kolejność nauczania sprawności językowych: metody i techniki nauczania, typologia ćwiczeń, metody rozwijania umiejętności słuchania globalnego, oraz selektywnego, stymulowanie wypowiedzi ustnych, nauczanie, sprawności mówienia a nauczanie leksyki, lekcja jako nauka komunikacji, wybór tekstów odpowiednich do rozwijania sprawności czytania dzieci i młodzieży, pisanie jako sprawność wspierająca w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci, niestandardowe techniki nauczania i uczenia się, dobór tekstów do ćwiczeń a techniki nauczania, samodzielne konstruowanie ćwiczeń, łączenie nauczania poszczególnych sprawności;

5. Nauczanie podsystemów języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: nauczanie podsystemu graficznego języka polskiego jako obcego/drugiego, różnice między wymową a pisownią w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, trudności dzieci polonijnych z polską ortografią, najczęstsze modyfikacje graficzne zapisu polskich liter i ich przyczyny, nauczanie podsystemu leksykalnego języka polskiego jako obcego/drugiego, dobór materiału leksykalnego w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży;

6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: rola struktur gramatycznych w nauczaniu języka obcego w przypadku dzieci a nauczanie słownictwa, zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej; metajęzyk w nauczaniu gramatyki dzieci i młodzieży, nauczanie gramatyki dzieci młodszych, alternatywne sposoby kształtowania kompetencji gramatycznej;

7. Rodzaje i sposoby monitorowania postępów językowych dzieci; reakcje na błędy;

8. Planowanie lekcji/kursu języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci/młodzieży: wybór i organizacja treści nauczania, przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych;

9. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka obcego dzieci i młodzieży: narzędzia i aplikacje przydatne w nauczaniu i uczeniu się języka polskiego jako obcego/drugiego (Quizlet, Kahoot! i in.), źródła i zasoby sieciowe przydatne w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego.


Literatura:

Literatura podstawowa:

M. Pamuła, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003;

B. Jędryka, Swoistość nauczania języka polskiego jako obcego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Kwartalnik Polonicum” 2009, nr 8, s. 39 –42;

B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015;

R. Koluch, Gry w nauce języka obcego –zalety i wady, „Języki Obce w Szkole” 2001, z.1, s. 43 –46.

Literatura uzupełniająca:

N. Siudzińska, M. Stępień, Poradnik logopedyczny dla nauczycieli polonijnych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015;

„Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 24, Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży, red. G. Zarzycka i M. Karasek, Łódź 2017 (wybór);

publikacje ORE, ORPEG (wybór).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6