Nauczanie języka polskiego jako obcego / drugiego dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PM400G |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauczanie języka polskiego jako obcego / drugiego dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Ukończone dwa semestry specjalizacji. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z glottodydaktycznymi metodami i technikami nauczani języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży. Studenci zostają wprowadzeni w problematykę nauczania sprawności językowych oraz podsystemów: fonicznego, graficznego i leksykalnego języka polskiego. Dokonują analizy wybranych materiałów dydaktycznych, samodzielnie tworzą ćwiczenia i inne pomoce naukowe dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci i młodzieży; poznają zasady indywidualizacji nauczania. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu: 1. w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, które jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w profesjonalnej działalności lektora (01PKS_2A_W01); 2. konieczności podejmowania zindywidualizowanych działań w stosunku do dzieci i młodzieży jak specyficznych grup wiekowych; różnorodne uwarunkowania dotyczące uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, indywidualne cechy ucznia, które determinują naukę języka obcego (01PKS_2A_W01, 01PKS_2A_W02); 3. metody (konwencjonalne, niekonwencjonalne i alternatywne), techniki i strategie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży (01PKS_2A_W03); 4. różnice w planowaniu kursu dla poszczególnych grup wiekowych (01PKS_2A_W04); 5. zasady działania systemów i instytucji właściwych dla nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego w zakresie kształcenia specjalistycznego, zwłaszcza dzieci i młodzieży (01PKS_2A_W05). Student potrafi: 1. tworzyć ćwiczenia dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci młodszych i starszych; planować lekcje, podczas których zostaną wykorzystane odpowiednie w konkretnej sytuacji edukacyjnej i dla konkretnej grupy wiekowej metody, techniki i formy pracy (01PKS_2A_U01); 2. samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności metodyczne oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą jako lektora języka polskiego jako obcego/drugiego (01PKS_2A_U02); 3. odnaleźć się w trudnych sytuacjach związanych z zawodem nauczyciela, przewidzieć trudności w pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych i odpowiednio na nie zareagować (01PKS_2A_U01). Student jest gotów do: 1. krytycznej oceny odbieranych treści z zakresu kształcenia specjalistycznego w nauczaniu języka polskiego jako obcego / drugiego dzieci i młodzieży oraz do uznania znaczenia zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (01PKS_2A_K01); 2. inspirowania i organizowania takiej działalności na rzecz środowiska społecznego, która pozwala wykorzystać wiedzę i umiejętności w zakresie kształcenia specjalistycznego w nauczaniu języka polskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Syrek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Syrek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena frekwencji (25%) i aktywności na zajęciach (25%); praca zaliczeniowa (50%) (samodzielna lub w zespołach) polegająca na opracowaniu fragmentu lekcji. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena przygotowania konspektu i propozycji poprowadzenia zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Współczesne koncepcje edukacji dzieci i młodzieży: metody, formy, zasady pracy nauczyciela z dziećmi/młodzieżą, zarządzanie grupą i czasem, feedback; strategie i style uczenia się, teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera; 2. Nauczanie w rożnych grupach wiekowych: zainteresowania właściwe dla dzieci i młodzieży, motywacje; dostosowywanie materiałów dydaktycznych do potrzeb rozwojowych; 3. Przegląd podręczników i pomocy dydaktycznych przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, ocena i dobór podręcznika i treści nauczania; przygotowywanie własnych pomocy dydaktycznych; 4. Zasady i techniki nauczania sprawności językowych dzieci i młodzieży (sprawność słuchania ze zrozumieniem, sprawność mówienia, sprawność czytania ze zrozumieniem, sprawność pisania), kolejność nauczania sprawności językowych: metody i techniki nauczania, typologia ćwiczeń, metody rozwijania umiejętności słuchania globalnego, oraz selektywnego, stymulowanie wypowiedzi ustnych, nauczanie, sprawności mówienia a nauczanie leksyki, lekcja jako nauka komunikacji, wybór tekstów odpowiednich do rozwijania sprawności czytania dzieci i młodzieży, pisanie jako sprawność wspierająca w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci, niestandardowe techniki nauczania i uczenia się, dobór tekstów do ćwiczeń a techniki nauczania, samodzielne konstruowanie ćwiczeń, łączenie nauczania poszczególnych sprawności; 5. Nauczanie podsystemów języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: nauczanie podsystemu graficznego języka polskiego jako obcego/drugiego, różnice między wymową a pisownią w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, trudności dzieci polonijnych z polską ortografią, najczęstsze modyfikacje graficzne zapisu polskich liter i ich przyczyny, nauczanie podsystemu leksykalnego języka polskiego jako obcego/drugiego, dobór materiału leksykalnego w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży; 6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: rola struktur gramatycznych w nauczaniu języka obcego w przypadku dzieci a nauczanie słownictwa, zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej; metajęzyk w nauczaniu gramatyki dzieci i młodzieży, nauczanie gramatyki dzieci młodszych, alternatywne sposoby kształtowania kompetencji gramatycznej; 7. Rodzaje i sposoby monitorowania postępów językowych dzieci; reakcje na błędy; 8. Planowanie lekcji/kursu języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci/młodzieży: wybór i organizacja treści nauczania, przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych; 9. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka obcego dzieci i młodzieży: narzędzia i aplikacje przydatne w nauczaniu i uczeniu się języka polskiego jako obcego/drugiego (Quizlet, Kahoot! i in.), źródła i zasoby sieciowe przydatne w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Pamuła, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003; B. Jędryka, Swoistość nauczania języka polskiego jako obcego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Kwartalnik Polonicum” 2009, nr 8, s. 39 –42; B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015; R. Koluch, Gry w nauce języka obcego –zalety i wady, „Języki Obce w Szkole” 2001, z.1, s. 43 –46. Literatura uzupełniająca: N. Siudzińska, M. Stępień, Poradnik logopedyczny dla nauczycieli polonijnych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015; „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 24, Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży, red. G. Zarzycka i M. Karasek, Łódź 2017 (wybór); publikacje ORE, ORPEG (wybór). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Paulina Kaźmierczak, Małgorzata Syrek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena frekwencji i aktywności na zajęciach; praca zaliczeniowa (samodzielna lub w zespołach) polegająca na opracowaniu fragmentu lekcji. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Współczesne koncepcje edukacji dzieci i młodzieży: metody, formy, zasady pracy nauczyciela z dziećmi/młodzieżą, zarządzanie grupą i czasem, feedback; strategie i style uczenia się, teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera; 2. Nauczanie w rożnych grupach wiekowych: zainteresowania właściwe dla dzieci i młodzieży, motywacje; dostosowywanie materiałów dydaktycznych do potrzeb rozwojowych; 3. Przegląd podręczników i pomocy dydaktycznych przeznaczonych do nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży, ocena i dobór podręcznika i treści nauczania; przygotowywanie własnych pomocy dydaktycznych; 4. Zasady i techniki nauczania sprawności językowych dzieci i młodzieży (sprawność słuchania ze zrozumieniem, sprawność mówienia, sprawność czytania ze zrozumieniem, sprawność pisania), kolejność nauczania sprawności językowych: metody i techniki nauczania, typologia ćwiczeń, metody rozwijania umiejętności słuchania globalnego, oraz selektywnego, stymulowanie wypowiedzi ustnych, nauczanie, sprawności mówienia a nauczanie leksyki, lekcja jako nauka komunikacji, wybór tekstów odpowiednich do rozwijania sprawności czytania dzieci i młodzieży, pisanie jako sprawność wspierająca w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci, niestandardowe techniki nauczania i uczenia się, dobór tekstów do ćwiczeń a techniki nauczania, samodzielne konstruowanie ćwiczeń, łączenie nauczania poszczególnych sprawności; 5. Nauczanie podsystemów języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: nauczanie podsystemu graficznego języka polskiego jako obcego/drugiego, różnice między wymową a pisownią w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego, trudności dzieci polonijnych z polską ortografią, najczęstsze modyfikacje graficzne zapisu polskich liter i ich przyczyny, nauczanie podsystemu leksykalnego języka polskiego jako obcego/drugiego, dobór materiału leksykalnego w procesie nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży; 6. Zasady nauczania i uczenia się gramatyki języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci i młodzieży: rola struktur gramatycznych w nauczaniu języka obcego w przypadku dzieci a nauczanie słownictwa, zjawiska centralne i peryferyczne w zakresie nauczania gramatyki funkcjonalnej; metajęzyk w nauczaniu gramatyki dzieci i młodzieży, nauczanie gramatyki dzieci młodszych, alternatywne sposoby kształtowania kompetencji gramatycznej; 7. Rodzaje i sposoby monitorowania postępów językowych dzieci; reakcje na błędy; 8. Planowanie lekcji/kursu języka polskiego jako obcego/drugiego dla dzieci/młodzieży: wybór i organizacja treści nauczania, przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych; 9. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka obcego dzieci i młodzieży: narzędzia i aplikacje przydatne w nauczaniu i uczeniu się języka polskiego jako obcego/drugiego (Quizlet, Kahoot! i in.), źródła i zasoby sieciowe przydatne w nauczaniu języka polskiego jako obcego/drugiego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Pamuła, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003; B. Jędryka, Swoistość nauczania języka polskiego jako obcego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, „Kwartalnik Polonicum” 2009, nr 8, s. 39 –42; B. Jędryka, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015; R. Koluch, Gry w nauce języka obcego –zalety i wady, „Języki Obce w Szkole” 2001, z.1, s. 43 –46. Literatura uzupełniająca: N. Siudzińska, M. Stępień, Poradnik logopedyczny dla nauczycieli polonijnych pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Warszawa 2015; „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 24, Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży, red. G. Zarzycka i M. Karasek, Łódź 2017 (wybór); publikacje ORE, ORPEG (wybór). |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.