Najnowsza historia krajów słowiańskich (XX-XXI w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-SLA435 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Najnowsza historia krajów słowiańskich (XX-XXI w.) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu historii, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Kurs przewiduje zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi historii Europy Środkowo-Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej w XX i XXI w. W ramach zajęć zostaną również omówione najważniejsze kwestie dotyczące życia kulturalnego tego regionu. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie odbytego kursu student powinien: WIEDZA: 1. mieć elementarną wiedzę o powiązaniu dyscyplin filologicznych z dyscyplinami koniecznymi do poszerzania wiedzy (historia, filozofia, archeologia, historia sztuki i inne wybrane) (01F--1A_W02); 2. mieć podstawową wiedzę z zakresu historii słowiańskiego obszaru językowego (01F--1A_W07); 3. mieć podstawową wiedzę o tradycjach kulturowych Słowian, a zwłaszcza o kulturze nosicieli nauczanych języków słowiańskich (01F--1A_W08). UMIEJĘTNOŚCI: 1. posiadać umiejętność przygotowania wystąpień ustnych na tematy dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i korzystając z literatury przedmiotu w języku polskim (01F-1A_U07); 2. umieć samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie tematyki przedmiotu (01F-1A_U10); 3. mieć elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie tematyki przedmiotu (01F-1A_U12). KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. potrafić pracować w grupie, przyjmując różne w niej role (01F-1A_K01); 2. posiadać w stopniu dostatecznym kompetencje społeczne i osobowe takie jak: kreatywność, otwartość na odmienność kulturową, umiejętności określenia własnych zainteresowań, umiejętność samooceny, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów; świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu, Polski i Europy Południowo-Wschodniej i Środkowej (01F-1A_K05); 3. uczestniczyć w życiu kulturalnym i korzystać z różnych jego form, m.in. przez umiejętny dostęp do mediów (np. Internetu) i placówek kultury artystycznej oraz ośrodków działalności społecznej (01F-1A_K06). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kręzel | |
Prowadzący grup: | Piotr Kręzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kręzel | |
Prowadzący grup: | Piotr Kręzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wkład problemowy z zastosowaniem prezentacji i elementami kształcenia na odległość (studenci otrzymują niektóre materiały mailem), metody poszukujące (sytuacyjne), ćwiczeniowo-praktyczne (ćwiczenia). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach, prezentacje na wybrany temat – oceniane są w skali 2–5 i stanowią 25% oceny z przedmiotu. Zaliczony egzamin na końcu semestru. Ocena z egzaminu stanowi 75% oceny z przedmiotu. |
|
Treści kształcenia: | Tematyka zajęć: 1. Geografia historyczna Bałkanów i ziem czeskich. 2. I Republika – Czechosłowacja w okresie międzywojennym. 3. Powstanie i rozwój SHS – Jugosławia w latach 20 i 30 XX w. 4. Bułgaria w okresie międzywojennym. 5. Protektorat Czech i Moraw. 6. Ziemie południowosłowiańskie w okresie II wojny światowej. 7. Pod znakiem Bułgarskiej Republiki Ludowej. 8. Jugosławia po II wojnie światowej. 9. Czechosłowacja w latach 1945-1967. 10. Praska Wiosna i interwencja wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji (1968 r.). 11. Aksamitna Rewolucja. Powstanie Republiki Czeskiej. 12. Rozpad Jugosławii. Wojna w Bośni i Hercegowinie. 13. Problem kosowski i interwencja NATO. 14. Bułgaria w dobie transformacji ustrojowej. 15. Powstanie niepodległej Republiki Czarnogóry. |
|
Literatura: |
Bataković D., Nova istorija srpskog naroda, Beograd 2010. Emmert F., Průvodce českými dějinami 20. století, Brno 2019. Felczak W., Wasilewski T., Historia Jugosławii, Wrocław 1985. Gibas-Krzak D., Serbsko-albański konflikt o Kosowo w XX wieku. Uwarunkowania-przebieg-konsekwencje, Toruń 2009. Heck R., Orzechowski M., Historia Czechosłowacji, Wrocław 1969. Jokeš P., Czesi. Przewodnik po historii narodu i państwa, Kraków 2020. Juda C., Pod znakiem BRL-u. Kultura bułgarska w pułapce ideologii, Kraków 2004. Penczew W., Rychlík J., Historia Czech, Wrocław 2020. Pavlowitch S., Historia Bałkanów (1804-1945), Warszawa 2009. Stein E., Česko – Slovensko, Praha 2000. Wasilewski T., Historia Bułgarii, Wrocław 1988. Źródła nienawiści. Konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych, red. K. Janicki, Kraków-Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kręzel | |
Prowadzący grup: | Piotr Kręzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wkład problemowy z zastosowaniem prezentacji i elementami kształcenia na odległość (studenci otrzymują niektóre materiały mailem), metody poszukujące (sytuacyjne), ćwiczeniowo-praktyczne (ćwiczenia). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach, prezentacje na wybrany temat – oceniane są w skali 2–5 i stanowią 25% oceny z przedmiotu. Zaliczony egzamin na końcu semestru. Ocena z egzaminu stanowi 75% oceny z przedmiotu. |
|
Treści kształcenia: | Tematyka zajęć: 1. Geografia historyczna Bałkanów i ziem czeskich. 2. I Republika – Czechosłowacja w okresie międzywojennym. 3. Powstanie i rozwój SHS – Jugosławia w latach 20 i 30 XX w. 4. Bułgaria w okresie międzywojennym. 5. Protektorat Czech i Moraw. 6. Ziemie południowosłowiańskie w okresie II wojny światowej. 7. Pod znakiem Bułgarskiej Republiki Ludowej. 8. Jugosławia po II wojnie światowej. 9. Czechosłowacja w latach 1945-1967. 10. Praska Wiosna i interwencja wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji (1968 r.). 11. Aksamitna Rewolucja. Powstanie Republiki Czeskiej. 12. Rozpad Jugosławii. Wojna w Bośni i Hercegowinie. 13. Problem kosowski i interwencja NATO. 14. Bułgaria w dobie transformacji ustrojowej. 15. Powstanie niepodległej Republiki Czarnogóry. |
|
Literatura: |
Bataković D., Nova istorija srpskog naroda, Beograd 2010. Emmert F., Průvodce českými dějinami 20. století, Brno 2019. Felczak W., Wasilewski T., Historia Jugosławii, Wrocław 1985. Gibas-Krzak D., Serbsko-albański konflikt o Kosowo w XX wieku. Uwarunkowania-przebieg-konsekwencje, Toruń 2009. Heck R., Orzechowski M., Historia Czechosłowacji, Wrocław 1969. Jokeš P., Czesi. Przewodnik po historii narodu i państwa, Kraków 2020. Juda C., Pod znakiem BRL-u. Kultura bułgarska w pułapce ideologii, Kraków 2004. Penczew W., Rychlík J., Historia Czech, Wrocław 2020. Pavlowitch S., Historia Bałkanów (1804-1945), Warszawa 2009. Stein E., Česko – Slovensko, Praha 2000. Wasilewski T., Historia Bułgarii, Wrocław 1988. Źródła nienawiści. Konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych, red. K. Janicki, Kraków-Warszawa 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kręzel | |
Prowadzący grup: | Piotr Kręzel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wkład problemowy z zastosowaniem prezentacji i elementami kształcenia na odległość (studenci otrzymują niektóre materiały mailem), metody poszukujące (sytuacyjne), ćwiczeniowo-praktyczne (ćwiczenia). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywny udział w zajęciach, prezentacje na wybrany temat – oceniane są w skali 2–5 i stanowią 25% oceny z przedmiotu. Zaliczony egzamin na końcu semestru. Ocena z egzaminu stanowi 75% oceny z przedmiotu. |
|
Treści kształcenia: | Tematyka zajęć: 1. Geografia historyczna Bałkanów i ziem czeskich. 2. I Republika – Czechosłowacja w okresie międzywojennym. 3. Powstanie i rozwój SHS – Jugosławia w latach 20 i 30 XX w. 4. Bułgaria w okresie międzywojennym. 5. Protektorat Czech i Moraw. 6. Ziemie południowosłowiańskie w okresie II wojny światowej. 7. Pod znakiem Bułgarskiej Republiki Ludowej. 8. Jugosławia po II wojnie światowej. 9. Czechosłowacja w latach 1945-1967. 10. Praska Wiosna i interwencja wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji (1968 r.). 11. Aksamitna Rewolucja. Powstanie Republiki Czeskiej. 12. Rozpad Jugosławii. Wojna w Bośni i Hercegowinie. 13. Problem kosowski i interwencja NATO. 14. Bułgaria w dobie transformacji ustrojowej. 15. Powstanie niepodległej Republiki Czarnogóry. |
|
Literatura: |
Bataković D., Nova istorija srpskog naroda, Beograd 2010. Emmert F., Průvodce českými dějinami 20. století, Brno 2019. Felczak W., Wasilewski T., Historia Jugosławii, Wrocław 1985. Gibas-Krzak D., Serbsko-albański konflikt o Kosowo w XX wieku. Uwarunkowania-przebieg-konsekwencje, Toruń 2009. Heck R., Orzechowski M., Historia Czechosłowacji, Wrocław 1969. Jokeš P., Czesi. Przewodnik po historii narodu i państwa, Kraków 2020. Juda C., Pod znakiem BRL-u. Kultura bułgarska w pułapce ideologii, Kraków 2004. Penczew W., Rychlík J., Historia Czech, Wrocław 2020. Pavlowitch S., Historia Bałkanów (1804-1945), Warszawa 2009. Stein E., Česko – Slovensko, Praha 2000. Wasilewski T., Historia Bułgarii, Wrocław 1988. Źródła nienawiści. Konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych, red. K. Janicki, Kraków-Warszawa 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.