Praktyczna nauka języka polskiego - Fonetyka - wstęp 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-SPJA101P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka polskiego - Fonetyka - wstęp 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą opanowaniu przez studentów podstaw poprawnej wymowy w języku polskim. Mają charakter praktyczny, warsztatowy. Studenci wykonują ćwiczenia percepcyjne, artykulacyjne, także usprawniające aparat mowy. Przedstawiane są relacje między głoską a literą, różnice w zakresie mówionej i pisanej odmiany języka w kontekście komunikacji. Zajęcia koncentrują się na polskim systemie wokalicznym oraz prozodycznym, ponadto trenowane są wybrane spółgłoski i glajdy (istotne komunikacyjnie dla konkretnej grupy). Wybór zagadnień wraz z kolejnością ich wprowadzania dostosowywane są do potrzeb grupy. Studenci zapoznają się też z wybranymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu fonetyki współczesnego języka polskiego, np. budową i funkcjonowaniem aparatu mowy. Celem rozwoju kompetencji fonologicznej, ortograficznej i ortoepicznej jest sprawne porozumiewanie się w języku polskim, dlatego wiele ćwiczeń ma charakter komunikacyjny. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - wybraną teorię i terminologię z zakresu fonetyki współczesnego języka polskiego (01SP-1A_W03); - cechy polskiego systemu wokalicznego i prozodycznego, a także wybranych spółgłosek i glajdów (01SP-1A_W04). Student potrafi: - prawidłowo, a przynajmniej akceptowalnie realizować polskie samogłoski ustne oraz tzw. samogłoski nosowe w wybranych pozycjach, wybrane polskie spółgłoski i glajdy (01SP-1A_U01; 01SP-1A_U06); - prawidłowo, a przynajmniej akceptowalnie realizować polską intonację w twierdzeniach, krótkich wykrzyknieniach i pytaniach (o rozstrzygnięcie i o uzupełnienie), nadawać komunikatom określony emocjonalny charakter (01SP-1A_U01; 01SP-1A_U06); - prawidłowo, a przynajmniej akceptowalnie akcentować polskie wyrazy (akcent paroksytoniczny, akcentowanie wybranych klityk) (01SP-1A_U01; 01SP-1A_U06). Student jest gotów do: - oceny swoich umiejętności w zakresie trenowanych zagadnień fonetycznych i poszukiwania autorskich rozwiązań zauważonych trudności (01SP-1A_K01); - posługiwania się kompetencjami społecznymi i osobowymi, służącymi realizacji zadań związanych z rozwijaniem kompetencji fonologicznej, ortograficznej i ortoepicznej (01SP-1A_K04). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Grochala-Woźniak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bielawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w module dla grupy początkującej. Istotnym elementem zajęć jest test percepcyjno-artykulacyjny przeprowadzany na początku semestru, służący następnie jako punkt odniesienia do weryfikacji osiągnięć. Na jego podstawie planowany jest program nauczania dostosowany do potrzeb konkretnej grupy, uzależniony przede wszystkim od narodowości i stylu uczenia się studentów. |
|
Metody dydaktyczne: | Podejście komunikacyjne i zadaniowe. Metody: artykulacyjna, audytywna, elementy verbo-tonalnej, elementy kontrastywnej, procedury skojarzeniowo-ruchowe i tzw. par minimalnych. Śpiewanie. Nagrywanie własnych wypowiedzi – analiza indywidualna i grupowa. Inscenizacje. Metoda projektowa. Gry językowe. Rytmogesty i autorska technika gestowa. Techniki logopedyczne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie testu końcowego (50% oceny końcowej) i wskazanych zadań w trakcie semestru (50% oceny końcowej). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy percepcyjne i artykulacyjne przeprowadzane na początku, w środku i na końcu semestru umożliwiające dostrzeżenie postępu. Wykonywanie ćwiczeń komunikacyjnych, np. inscenizacje, odgrywanie ról. Wspólna i/lub indywidualna analiza nagrań wymowy. |
|
Treści kształcenia: | 1. Relacja głoska – litera na podstawie polskiego alfabetu. Głoskowanie. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. Badanie percepcyjno-artykulacyjnych trudności grupy w celu ustalenia planu treningu na cały semestr. 2. Podstawowe informacje z zakresu fonetyki (m.in. budowa aparatu artykulacyjnego) czy elementarne zasady uproszczonej transkrypcji fonetycznej (SAF lub IPA). 3. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie akcentuacji (paroksytoneza, wybrane klityki; rytmizacja) i intonacji (twierdzenia, pytania, wykrzyknienia; akcent logiczny; zabarwienie emocjonalne a intencje wypowiedzi). 4. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie polskich samogłosek ustnych oraz wybranych pozycji w trakcie realizacji tzw. samogłosek nosowych. 5. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie wybranych polskich spółgłosek i glajdów, np. realizacja polskiej litery ł, spółgłoski ciszące a retrofleksyjne. 6. Wymowa liczebników głównych 0-100 z uwzględnieniem realizacji grup spółgłoskowych. Wymowa internacjonalizmów i onomatopei. Wybrane zagadnienia z zakresu koartykulacji, np. wymowa ubezdźwięczniająca wygłosowych obstruentów. 7. Ćwiczenia komunikacyjne (monolog, dialog, polilog) utrwalające i automatyzujące zdobyte umiejętności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biernacka M., Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. Tambor J., Maciołek M., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, wydawnictwo Gnome, Katowice 2014. Literatura uzupełniająca: Bednarska-Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., Łatwo Ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Start, Warszawa 2019. Biernacka M., Dembowska-Wosik I., Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. Kołaczek E., Fonetyka, Prolog, Kraków 2017. Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Atut, Wrocław 2010. Stanek J., Fonetyka. Polski w praktyce, Glossa, Kraków 2020. http://www.komlogo.pl http://polfon.upol.cz http://sjikp.us.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Biernacka | |
Prowadzący grup: | Michalina Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w module dla grupy początkującej. Istotnym elementem zajęć jest test percepcyjno-artykulacyjny przeprowadzany na początku semestru, służący następnie jako punkt odniesienia do weryfikacji osiągnięć. Na jego podstawie planowany jest program nauczania dostosowany do potrzeb konkretnej grupy, uzależniony przede wszystkim od narodowości i stylu uczenia się studentów. |
|
Metody dydaktyczne: | Podejście komunikacyjne i zadaniowe. Metody: artykulacyjna, audytywna, elementy verbo-tonalnej, elementy kontrastywnej, procedury skojarzeniowo-ruchowe i tzw. par minimalnych. Śpiewanie. Nagrywanie własnych wypowiedzi – analiza indywidualna i grupowa. Inscenizacje. Metoda projektowa. Gry językowe. Rytmogesty i autorska technika gestowa. Techniki logopedyczne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie testu końcowego (50% oceny końcowej) i wskazanych zadań w trakcie semestru (50% oceny końcowej). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy percepcyjne i artykulacyjne przeprowadzane na początku, w środku i na końcu semestru umożliwiające dostrzeżenie postępu. Wykonywanie ćwiczeń komunikacyjnych, np. inscenizacje, odgrywanie ról. Wspólna i/lub indywidualna analiza nagrań wymowy. |
|
Treści kształcenia: | 1. Relacja głoska – litera na podstawie polskiego alfabetu. Głoskowanie. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. Badanie percepcyjno-artykulacyjnych trudności grupy w celu ustalenia planu treningu na cały semestr. 2. Podstawowe informacje z zakresu fonetyki (m.in. budowa aparatu artykulacyjnego) czy elementarne zasady uproszczonej transkrypcji fonetycznej (SAF lub IPA). 3. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie akcentuacji (paroksytoneza, wybrane klityki; rytmizacja) i intonacji (twierdzenia, pytania, wykrzyknienia; akcent logiczny; zabarwienie emocjonalne a intencje wypowiedzi). 4. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie polskich samogłosek ustnych oraz wybranych pozycji w trakcie realizacji tzw. samogłosek nosowych. 5. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie wybranych polskich spółgłosek i glajdów, np. realizacja polskiej litery ł, spółgłoski ciszące a retrofleksyjne. 6. Wymowa liczebników głównych 0-100 z uwzględnieniem realizacji grup spółgłoskowych. Wymowa internacjonalizmów i onomatopei. Wybrane zagadnienia z zakresu koartykulacji, np. wymowa ubezdźwięczniająca wygłosowych obstruentów. 7. Ćwiczenia komunikacyjne (monolog, dialog, polilog) utrwalające i automatyzujące zdobyte umiejętności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biernacka M., Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. Tambor J., Maciołek M., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, wydawnictwo Gnome, Katowice 2014. Literatura uzupełniająca: Bednarska-Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., Łatwo Ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Start, Warszawa 2019. Biernacka M., Dembowska-Wosik I., Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. Kołaczek E., Fonetyka, Prolog, Kraków 2017. Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Atut, Wrocław 2010. Stanek J., Fonetyka. Polski w praktyce, Glossa, Kraków 2020. http://www.komlogo.pl http://polfon.upol.cz http://sjikp.us.edu.pl |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Biernacka | |
Prowadzący grup: | Michalina Biernacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia w module dla grupy początkującej. Istotnym elementem zajęć jest test percepcyjno-artykulacyjny przeprowadzany na początku semestru, służący następnie jako punkt odniesienia do weryfikacji osiągnięć. Na jego podstawie planowany jest program nauczania dostosowany do potrzeb konkretnej grupy, uzależniony przede wszystkim od narodowości i stylu uczenia się studentów. |
|
Metody dydaktyczne: | Podejście komunikacyjne i zadaniowe. Metody: artykulacyjna, audytywna, elementy verbo-tonalnej, elementy kontrastywnej, procedury skojarzeniowo-ruchowe i tzw. par minimalnych. Śpiewanie. Nagrywanie własnych wypowiedzi – analiza indywidualna i grupowa. Inscenizacje. Metoda projektowa. Gry językowe. Rytmogesty i autorska technika gestowa. Techniki logopedyczne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie testu końcowego (50% oceny końcowej) i wskazanych zadań w trakcie semestru (50% oceny końcowej). |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Testy percepcyjne i artykulacyjne przeprowadzane na początku, w środku i na końcu semestru umożliwiające dostrzeżenie postępu. Wykonywanie ćwiczeń komunikacyjnych, np. inscenizacje, odgrywanie ról. Wspólna i/lub indywidualna analiza nagrań wymowy. |
|
Treści kształcenia: | 1. Relacja głoska – litera na podstawie polskiego alfabetu. Głoskowanie. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. Badanie percepcyjno-artykulacyjnych trudności grupy w celu ustalenia planu treningu na cały semestr. 2. Podstawowe informacje z zakresu fonetyki (m.in. budowa aparatu artykulacyjnego) czy elementarne zasady uproszczonej transkrypcji fonetycznej (SAF lub IPA). 3. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie akcentuacji (paroksytoneza, wybrane klityki; rytmizacja) i intonacji (twierdzenia, pytania, wykrzyknienia; akcent logiczny; zabarwienie emocjonalne a intencje wypowiedzi). 4. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie polskich samogłosek ustnych oraz wybranych pozycji w trakcie realizacji tzw. samogłosek nosowych. 5. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie wybranych polskich spółgłosek i glajdów, np. realizacja polskiej litery ł, spółgłoski ciszące a retrofleksyjne. 6. Wymowa liczebników głównych 0-100 z uwzględnieniem realizacji grup spółgłoskowych. Wymowa internacjonalizmów i onomatopei. Wybrane zagadnienia z zakresu koartykulacji, np. wymowa ubezdźwięczniająca wygłosowych obstruentów. 7. Ćwiczenia komunikacyjne (monolog, dialog, polilog) utrwalające i automatyzujące zdobyte umiejętności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biernacka M., Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. Tambor J., Maciołek M., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, wydawnictwo Gnome, Katowice 2014. Literatura uzupełniająca: Bednarska-Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., Łatwo Ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Start, Warszawa 2019. Biernacka M., Dembowska-Wosik I., Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019. Kołaczek E., Fonetyka, Prolog, Kraków 2017. Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Atut, Wrocław 2010. Stanek J., Fonetyka. Polski w praktyce, Glossa, Kraków 2020. http://www.komlogo.pl http://polfon.upol.cz http://sjikp.us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.