UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - Fonetyka - wstęp 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-SPJA101P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego - Fonetyka - wstęp 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia służą opanowaniu przez studentów podstaw poprawnej wymowy w języku polskim. Mają charakter praktyczny, warsztatowy. Studenci wykonują ćwiczenia percepcyjne, artykulacyjne, także usprawniające aparat mowy. Przedstawiane są relacje między głoską a literą, różnice w zakresie mówionej i pisanej odmiany języka w kontekście komunikacji. Zajęcia koncentrują się na polskim systemie wokalicznym oraz prozodycznym, ponadto trenowane są wybrane spółgłoski i glajdy (istotne komunikacyjnie dla konkretnej grupy). Wybór zagadnień wraz z kolejnością ich wprowadzania dostosowywane są do potrzeb grupy. Studenci zapoznają się też z wybranymi zagadnieniami teoretycznymi z zakresu fonetyki współczesnego języka polskiego, np. budową i funkcjonowaniem aparatu mowy. Celem rozwoju kompetencji fonologicznej, ortograficznej i ortoepicznej jest sprawne porozumiewanie się w języku polskim, dlatego wiele ćwiczeń ma charakter komunikacyjny.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- wybraną teorię i terminologię z zakresu fonetyki współczesnego języka polskiego (01SP-1A_W03);

- cechy polskiego systemu wokalicznego i prozodycznego, a także wybranych spółgłosek i glajdów (01SP-1A_W04).

Student potrafi:

- prawidłowo, a przynajmniej akceptowalnie realizować polskie samogłoski ustne oraz tzw. samogłoski nosowe w wybranych pozycjach, wybrane polskie spółgłoski i glajdy (01SP-1A_U01; 01SP-1A_U06);

- prawidłowo, a przynajmniej akceptowalnie realizować polską intonację w twierdzeniach, krótkich wykrzyknieniach i pytaniach (o rozstrzygnięcie i o uzupełnienie), nadawać komunikatom określony emocjonalny charakter (01SP-1A_U01; 01SP-1A_U06);

- prawidłowo, a przynajmniej akceptowalnie akcentować polskie wyrazy (akcent paroksytoniczny, akcentowanie wybranych klityk) (01SP-1A_U01; 01SP-1A_U06).

Student jest gotów do:

- oceny swoich umiejętności w zakresie trenowanych zagadnień fonetycznych i poszukiwania autorskich rozwiązań zauważonych trudności (01SP-1A_K01);

- posługiwania się kompetencjami społecznymi i osobowymi, służącymi realizacji zadań związanych z rozwijaniem kompetencji fonologicznej, ortograficznej i ortoepicznej (01SP-1A_K04).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grochala-Woźniak
Prowadzący grup: Magdalena Bielawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia w module dla grupy początkującej. Istotnym elementem zajęć jest test percepcyjno-artykulacyjny przeprowadzany na początku semestru, służący następnie jako punkt odniesienia do weryfikacji osiągnięć. Na jego podstawie planowany jest program nauczania dostosowany do potrzeb konkretnej grupy, uzależniony przede wszystkim od narodowości i stylu uczenia się studentów.

Metody dydaktyczne:

Podejście komunikacyjne i zadaniowe. Metody: artykulacyjna, audytywna, elementy verbo-tonalnej, elementy kontrastywnej, procedury skojarzeniowo-ruchowe i tzw. par minimalnych. Śpiewanie. Nagrywanie własnych wypowiedzi – analiza indywidualna i grupowa. Inscenizacje. Metoda projektowa. Gry językowe. Rytmogesty i autorska technika gestowa. Techniki logopedyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie testu końcowego (50% oceny końcowej) i wskazanych zadań w trakcie semestru (50% oceny końcowej).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy percepcyjne i artykulacyjne przeprowadzane na początku, w środku i na końcu semestru umożliwiające dostrzeżenie postępu. Wykonywanie ćwiczeń komunikacyjnych, np. inscenizacje, odgrywanie ról. Wspólna i/lub indywidualna analiza nagrań wymowy.

Treści kształcenia:

1. Relacja głoska – litera na podstawie polskiego alfabetu. Głoskowanie. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. Badanie percepcyjno-artykulacyjnych trudności grupy w celu ustalenia planu treningu na cały semestr.

2. Podstawowe informacje z zakresu fonetyki (m.in. budowa aparatu artykulacyjnego) czy elementarne zasady uproszczonej transkrypcji fonetycznej (SAF lub IPA).

3. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie akcentuacji (paroksytoneza, wybrane klityki; rytmizacja) i intonacji (twierdzenia, pytania, wykrzyknienia; akcent logiczny; zabarwienie emocjonalne a intencje wypowiedzi).

4. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie polskich samogłosek ustnych oraz wybranych pozycji w trakcie realizacji tzw. samogłosek nosowych.

5. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie wybranych polskich spółgłosek i glajdów, np. realizacja polskiej litery ł, spółgłoski ciszące a retrofleksyjne.

6. Wymowa liczebników głównych 0-100 z uwzględnieniem realizacji grup spółgłoskowych. Wymowa internacjonalizmów i onomatopei. Wybrane zagadnienia z zakresu koartykulacji, np. wymowa ubezdźwięczniająca wygłosowych obstruentów.

7. Ćwiczenia komunikacyjne (monolog, dialog, polilog) utrwalające i automatyzujące zdobyte umiejętności.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Biernacka M., Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Tambor J., Maciołek M., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, wydawnictwo Gnome, Katowice 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bednarska-Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., Łatwo Ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Start, Warszawa 2019.

Biernacka M., Dembowska-Wosik I., Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Kołaczek E., Fonetyka, Prolog, Kraków 2017.

Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Atut, Wrocław 2010.

Stanek J., Fonetyka. Polski w praktyce, Glossa, Kraków 2020.

http://www.komlogo.pl

http://polfon.upol.cz

http://sjikp.us.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Biernacka
Prowadzący grup: Michalina Biernacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia w module dla grupy początkującej. Istotnym elementem zajęć jest test percepcyjno-artykulacyjny przeprowadzany na początku semestru, służący następnie jako punkt odniesienia do weryfikacji osiągnięć. Na jego podstawie planowany jest program nauczania dostosowany do potrzeb konkretnej grupy, uzależniony przede wszystkim od narodowości i stylu uczenia się studentów.

Metody dydaktyczne:

Podejście komunikacyjne i zadaniowe. Metody: artykulacyjna, audytywna, elementy verbo-tonalnej, elementy kontrastywnej, procedury skojarzeniowo-ruchowe i tzw. par minimalnych. Śpiewanie. Nagrywanie własnych wypowiedzi – analiza indywidualna i grupowa. Inscenizacje. Metoda projektowa. Gry językowe. Rytmogesty i autorska technika gestowa. Techniki logopedyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie testu końcowego (50% oceny końcowej) i wskazanych zadań w trakcie semestru (50% oceny końcowej).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy percepcyjne i artykulacyjne przeprowadzane na początku, w środku i na końcu semestru umożliwiające dostrzeżenie postępu. Wykonywanie ćwiczeń komunikacyjnych, np. inscenizacje, odgrywanie ról. Wspólna i/lub indywidualna analiza nagrań wymowy.

Treści kształcenia:

1. Relacja głoska – litera na podstawie polskiego alfabetu. Głoskowanie. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. Badanie percepcyjno-artykulacyjnych trudności grupy w celu ustalenia planu treningu na cały semestr.

2. Podstawowe informacje z zakresu fonetyki (m.in. budowa aparatu artykulacyjnego) czy elementarne zasady uproszczonej transkrypcji fonetycznej (SAF lub IPA).

3. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie akcentuacji (paroksytoneza, wybrane klityki; rytmizacja) i intonacji (twierdzenia, pytania, wykrzyknienia; akcent logiczny; zabarwienie emocjonalne a intencje wypowiedzi).

4. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie polskich samogłosek ustnych oraz wybranych pozycji w trakcie realizacji tzw. samogłosek nosowych.

5. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie wybranych polskich spółgłosek i glajdów, np. realizacja polskiej litery ł, spółgłoski ciszące a retrofleksyjne.

6. Wymowa liczebników głównych 0-100 z uwzględnieniem realizacji grup spółgłoskowych. Wymowa internacjonalizmów i onomatopei. Wybrane zagadnienia z zakresu koartykulacji, np. wymowa ubezdźwięczniająca wygłosowych obstruentów.

7. Ćwiczenia komunikacyjne (monolog, dialog, polilog) utrwalające i automatyzujące zdobyte umiejętności.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Biernacka M., Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Tambor J., Maciołek M., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, wydawnictwo Gnome, Katowice 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bednarska-Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., Łatwo Ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Start, Warszawa 2019.

Biernacka M., Dembowska-Wosik I., Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Kołaczek E., Fonetyka, Prolog, Kraków 2017.

Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Atut, Wrocław 2010.

Stanek J., Fonetyka. Polski w praktyce, Glossa, Kraków 2020.

http://www.komlogo.pl

http://polfon.upol.cz

http://sjikp.us.edu.pl

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michalina Biernacka
Prowadzący grup: Michalina Biernacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia w module dla grupy początkującej. Istotnym elementem zajęć jest test percepcyjno-artykulacyjny przeprowadzany na początku semestru, służący następnie jako punkt odniesienia do weryfikacji osiągnięć. Na jego podstawie planowany jest program nauczania dostosowany do potrzeb konkretnej grupy, uzależniony przede wszystkim od narodowości i stylu uczenia się studentów.

Metody dydaktyczne:

Podejście komunikacyjne i zadaniowe. Metody: artykulacyjna, audytywna, elementy verbo-tonalnej, elementy kontrastywnej, procedury skojarzeniowo-ruchowe i tzw. par minimalnych. Śpiewanie. Nagrywanie własnych wypowiedzi – analiza indywidualna i grupowa. Inscenizacje. Metoda projektowa. Gry językowe. Rytmogesty i autorska technika gestowa. Techniki logopedyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Dopuszczalne dwie nieobecności. Zaliczenie testu końcowego (50% oceny końcowej) i wskazanych zadań w trakcie semestru (50% oceny końcowej).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Testy percepcyjne i artykulacyjne przeprowadzane na początku, w środku i na końcu semestru umożliwiające dostrzeżenie postępu. Wykonywanie ćwiczeń komunikacyjnych, np. inscenizacje, odgrywanie ról. Wspólna i/lub indywidualna analiza nagrań wymowy.

Treści kształcenia:

1. Relacja głoska – litera na podstawie polskiego alfabetu. Głoskowanie. Ćwiczenia wyrazistości wymowy. Badanie percepcyjno-artykulacyjnych trudności grupy w celu ustalenia planu treningu na cały semestr.

2. Podstawowe informacje z zakresu fonetyki (m.in. budowa aparatu artykulacyjnego) czy elementarne zasady uproszczonej transkrypcji fonetycznej (SAF lub IPA).

3. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie akcentuacji (paroksytoneza, wybrane klityki; rytmizacja) i intonacji (twierdzenia, pytania, wykrzyknienia; akcent logiczny; zabarwienie emocjonalne a intencje wypowiedzi).

4. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie polskich samogłosek ustnych oraz wybranych pozycji w trakcie realizacji tzw. samogłosek nosowych.

5. Trening percepcyjno-artykulacyjny w zakresie wybranych polskich spółgłosek i glajdów, np. realizacja polskiej litery ł, spółgłoski ciszące a retrofleksyjne.

6. Wymowa liczebników głównych 0-100 z uwzględnieniem realizacji grup spółgłoskowych. Wymowa internacjonalizmów i onomatopei. Wybrane zagadnienia z zakresu koartykulacji, np. wymowa ubezdźwięczniająca wygłosowych obstruentów.

7. Ćwiczenia komunikacyjne (monolog, dialog, polilog) utrwalające i automatyzujące zdobyte umiejętności.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Biernacka M., Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

Tambor J., Maciołek M., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, wydawnictwo Gnome, Katowice 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bednarska-Adamowicz K., Dembińska K., Małyska A., Łatwo Ci mówić! Ćwiczenia fonetyczne dla obcokrajowców uczących się języka polskiego, Start, Warszawa 2019.

Biernacka M., Dembowska-Wosik I., Otwarta Łódź. Skrypt do kursu języka polskiego jako obcego na poziomie podstawowym, pod red. G. Zarzyckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.

Kołaczek E., Fonetyka, Prolog, Kraków 2017.

Majewska-Tworek A., Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Atut, Wrocław 2010.

Stanek J., Fonetyka. Polski w praktyce, Glossa, Kraków 2020.

http://www.komlogo.pl

http://polfon.upol.cz

http://sjikp.us.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4