UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - Gramatyka praktyczna - wstęp 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-SPJA102P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego - Gramatyka praktyczna - wstęp 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Zajęcia PNJP gramatyka praktyczna- wstęp 1 mają na celu kształtowanie kompetencji gramatycznej w języku polskim do poziomu A1 u osób, dla których polszczyzna nie jest językiem pierwszym. Proces kształcenia zorganizowany jest wg założeń komunikacyjnego nauczania języków obcych i koncentruje się na realizacji kolejnych zagadnień gramatyczno-syntaktycznych przewidzianych dla poziomu A1 w „Programach nauczania języka polskiego jako obcego poziomy A1-C2” red. I. Janowska i in., Kraków 2016.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

ew1. miejsce i rolę gramatyki w uczeniu się języka polskiego (01SP-1A_W01)

ew2. podstawowe terminy językoznawcze przewidziane dla poziomu A1 (01SP-1A_W03)

ew3. podstawowe gramatyczne formy językowe przewidziane dla poziomu A1 (01SP-1A_W04)

ew4. w zakresie podstawowym strukturę współczesnego języka polskiego (01SP-1A_W05)

Student potrafi:

eu1. posługiwać się systemem gramatycznym języka polskiego na poziomie A1 wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U01, 01SP-1A_U08)

eu2. przeprowadzać podstawową gramatyczną analizę tekstu (01SP-1A_U03, 01SP-1A_U011, 01SP-1A_U13)

eu3. tworzyć prace pisemne na tematy przewidziane dla poziomu A1 z zachowaniem poprawności gramatycznej (01SP-1A_U05, 01SP-1A_U08, 01SP-1A_U13)

eu4. przedstawiać i argumentować sądy i opinie na tematy przewidziane dla poziomu A1 z zachowaniem poprawności gramatycznej (01SP-1A_U012, 01SP-1A_U13)

Student jest gotów do:

ek1. krytycznej oceny swoich umiejętności językowych w zakresie gramatyki na poziomie A1 (01SP-1A_K01)

ek2. zachowań kreatywnych, współdziałania w grupie międzykulturowej 01SP-1A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Zarzycka
Prowadzący grup: Grażyna Zarzycka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

W zajęciach uczestniczyli w większości studenci słowiańscy (z Ukrainy i Białorusi), więc poziom leksykalny wprowadzanych tekstów częściowo wykraczał poza poz. A1.

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów). Wykorzystane będą podręczniki, autorskie karty pracy, materiały audiowizualne, teksty poetyckie.

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają prace ustne i pisemne realizowane indywidualnie i w grupach, w ramach zajęć oraz prac domowych oraz pisemne sprawdziany. Podczas zajęć zostaną przeprowadzone trzy testy sprawdzające umiejętności uczących się w poszczególnych etapach nauczania (każdy z nich, w tym test końcowy, będzie stanowił 1/3 oceny końcowej zaliczającej kurs). Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z każdego testu.

Każdy sprawdzian jest oceniany według następującej skali:

100-90% - bdb

89-83% - db+

82-76% - db

75-68% - dst+

67-60% - dst

Ocena końcowa zostanie obniżona, jeśli student będzie miał więcej niż 2 nieusprawiedliwione nieobecności.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacji podlegają wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gramatyczna) wskazujące na opanowanie kolejnych zagadnień gramatycznych.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Wprowadzenie kluczowej terminologii językoznawczej w obrębie zagadnień ćwiczonych podczas zajęć.

2. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika, przymiotnika, zaimka wskazującego i czasownika.

3. Odmiana rzeczowników, przymiotników, zaimków, liczebników w liczbie pojedynczej (mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik) i mnogiej (mianownik i biernik r. niemęskoosobowego, narzędnik, miejscownik). Prezentacji form miejscownika na przykładach utworów poetyckich Jana Brzechwy „Okulary” oraz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego: „Rozmowa liryczna”.

4. Odmiana zaimków przez przypadki w liczbie pojedynczej (mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik) i mnogiej (mianownik biernik r. niemęskoosobowego, narzędnik, miejscownik).

5. Odmiana przymiotników przez przypadki w liczbie pojedynczej (mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik) i mnogiej (mianownik biernik r. niemęskoosobowego, narzędnik, miejscownik).6. 6. Tworzenie nazw mieszkańców

7. Podstawowe funkcje przypadków.

8. Przyimki – ich znaczenie i łączliwość.

9. Czas teraźniejszy - podział czasowników na koniugacje; oraz ich odmiana.

10. Czas przeszły (forma niedokonana i niedokonana);

11. Czas przyszły (forma niedokonana)

12. Rekcja bezprzyimkowa i przyimkowa wybranych czasowników np. czytać (co?), ale czekać na (kogo? co?)

13. Zdania pojedyncze oznajmujące i pytające. Ćwiczenia w stawianiu pytań i odpowiadaniu na nie.

14. Negacja (wybrane problemy).

15. Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.


Wszystkie zagadnienia gramatyczne są objaśniane w języku polskim i utrwalane w formie ćwiczeń pisemnych i ustnych. Ważnym elementem zajęć jest analiza językowa tekstów powiązanych z tematyką życia codziennego i zainteresowań studentów.


Literatura:

Literatura podstawowa:

Wybór ćwiczeń i tekstów (na poz. A1 i częściowo A2) z następujących prac

K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, Potsdam 2021 (części Fleksja i słowotwórstwo oraz Czasownik – fragmenty przeznaczone dla poziomu A1)

J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne

M. Małolepsza, A. Szymkiewicz, Hurra po polsku 1. Zeszyt ćwiczeń, Kraków 2007.

J. Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2, Kraków 2014

dla cudzoziemców, Łódź 2007

Literatura uzupełniająca

- P. Garncarek, Czas na czasownik, Ćwiczenia gramatyczne z języka polskiego, Kraków 2002 (wybór)

- Halina Olaczek, Wybór tekstów do nauki języka polskiego dla cudzoziemców, Łódź 1996 (teksty 1-5)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grochala-Woźniak
Prowadzący grup: Sofiia Butko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa).

Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocenie podlegają prace ustne i pisemne realizowane indywidualnie i w grupach, w ramach zajęć oraz prac domowych oraz pisemne i ustne sprawdziany śródsemestralne. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnego testu. Warunkiem zaliczenia jest także frekwencja na zajęciach wynosząca 85% liczby godzin przedmiotu.

Skala ocen:

100-90% - bdb

89-83% - db+

82-76% - db

75-68% - dst+

67-60% - dst

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gramatyczna) wskazujące na opanowanie kolejnych zagadnień gramatycznych.

Szczegółowe treści kształcenia:

Kształtowanie kompetencji gramatycznej w języku polskim odbywa się wg katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomu A1::

1. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika.

2. Odmiana rzeczowników w liczbie pojedynczej (mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik) i mnogiej (mianownik biernik r. niemęskoosobowego, narzędnik, miejscownik).

3. Odmiana zaimków przez przypadki w liczbie pojedynczej (mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik) i mnogiej (mianownik biernik r. niemęskoosobowego, narzędnik, miejscownik).

4. Odmiana przymiotników przez przypadki w liczbie pojedynczej (mianownik, dopełniacz, biernik, narzędnik, miejscownik) i mnogiej (mianownik biernik r. niemęskoosobowego, narzędnik, miejscownik).

5. Odmiana liczebników głównych i porządkowych przez przypadki.

6. Wybrane funkcje przypadków.

7. Cechy znaczeniowo-gramatyczne czasownika.

8. Podział czasowników na koniugacje i ich odmiana.

9. Aspekt czasownika.

10. Czas teraźniejszy.

11. Czas przeszły.

12. Czas przyszły.

13. Tryb oznajmujący.

14. Tryb rozkazujący.

15. Tworzenie i funkcje syntaktyczne przysłówków.

16. Tworzenie nazw mieszkańców.

17. Zdania pojedyncze oznajmujące i pytające.

18. Negacja.

19. Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Dębińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, M. Ułańska, Gramatyka dla praktyka, Potsdam 2021 (trzy części – fragmenty przeznaczone dla poziomu A1)

J. Machowska, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1, Kraków 2014

Literatura uzupełniająca:

J. Lechowicz, J. Podsiadły, Ten, ta to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2007

R. Szpigiel, Gramatyka 1, Kraków 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grochala-Woźniak
Prowadzący grup: Beata Grochala-Woźniak, Paulina Kaźmierczak, Rafał Zarębski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6