Praktyczna nauka języka polskiego - sprawności zintegrowane 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-SPJA500A |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka polskiego - sprawności zintegrowane 3 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka polskiego na poziomie B1+ oraz zaliczenie przedmiotu PNJP sprawności zintegrowane 2. |
Skrócony opis: |
Zajęcia PNJP sprawności zintegrowane 3 mają na celu kształtowanie kompetencji komunikacyjnej w języku polskim do poziomu B2- u osób, dla których polszczyzna jest językiem obcym i które znają język polski na poziomie B1+. Proces kształcenia zorganizowany jest wg założeń komunikacyjnego nauczania języków obcych i koncentruje się wokół rozwijania kompetencji w zakresie rozumienia tekstów mówionych i pisanych, tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz wchodzenia w interakcje i stosowania strategii mediacyjnych. Ważnym komponentem zajęć jest także rozwijanie kompetencji leksykalnej. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. Strukturę i leksykę współczesnego języka polskiego w stopniu adekwatnym do wymagań określonych dla poziomu B1 w Programach nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (red. I. Janowska et al.; por. Zalecana literatura). (01SP-1A_W05) Student potrafi: 1. Posługiwać się językiem polskim na poziomie B2- wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U01) 2. Tworzyć wypowiedzi ustne na wybrane tematy przewidziane dla poziomu B2 wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U06) 3. Tworzyć prace pisemne na wybrane tematy przewidziane dla poziomu B2 wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U05) 4. Przedstawiać i argumentować sądy i opinie na wybrane tematy przewidziane dla poziomu B2 wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U012) Student jest gotów do: 1. Krytycznej oceny swoich umiejętności językowych (01SP-1A_K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Banach, Mateusz Gaze, Kamila Kubacka, Maria Magdalena Nowakowska, Michalina Pokorska, Magdalena Wismont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody dydaktyczne: | Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa). Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Skala ocen: 100-90% - bdb, 89-83% - db+, 82-76% - db, 75-68% - dst+, 67-60% - dst 1. Praca na zajęciach Podczas semestru studenci wykonują na ocenę prace ustne i pisemne (indywidualnie i w grupach) oraz zadania domowe. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej za pracę na zajęciach lub zadanie domowe student ma prawo do ponownego wykonania pracy na warunkach wskazanych przez wykładowcę. Jeśli po raz drugi uzyska ocenę niedostateczną – jest ona uwzględniana w wyliczaniu końcowej oceny z zajęć. 2. Testy w czasie trwania semestru W czasie semestru studenci piszą na ocenę kartkówki (krótkie testy z niewielkich partii materiału) oraz testy śródsemestralne (pisemne - także w formie wypracowania - lub ustne, min. 2 w ciągu semestru). W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z kartkówki lub testu śródsemestralnego student ma prawo do ponownego napisania kartkówki/testu na warunkach wskazanych przez wykładowcę. Jeśli po raz drugi uzyska ocenę niedostateczną – jest ona uwzględniana w wyliczaniu końcowej oceny z zajęć. 3. Kolokwium zaliczeniowe Przedmiot kończy się zaliczeniem w formie pisemnego kolokwium. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej student ma prawo do ponownego pisania kolokwium w czasie sesji egzaminacyjnej i sesji poprawkowej (nie częściej niż raz w tygodniu). Jeśli do końca sesji poprawkowej nie uzyska oceny pozytywnej – ocena niedostateczna wpisywana jest do systemu USOS. 4. Ocena ogólna Na ocenę ogólną z przedmiotu składa się ocena z zajęć i ocena z kolokwium zaliczeniowego. W przypadku uzyskania dwóch ocen pozytywnych: podstawą oceny ogólnejjest ocena z kolokwium zaliczeniowego. W przypadku gdy ocena z zajęć jest wyższa od oceny z kolokwium zaliczeniowego, koordynator przedmiotu może podnieść ocenę ogólną o 0,5. W przypadku uzyskania oceny negatywnej z pracy na zajęciach – wpisywana jest ocena niedostateczna. W przypadku uzyskania oceny negatywnej z kolokwium zaliczeniowego – wpisywana jest ocena niedostateczna. 5. Obecność na zajęciach Studenta obowiązuje obecność za zajęciach (dopuszcza się 15% nieobecności w ramach przedmiotu bez wpływu na ocenę końcową). Wszystkie pozostałe nieobecności obniżają ocenę z zajęć, chyba że zostały odrobione (sposób i termin odrobienia zajęć zależy od decyzji prowadzącego). Konieczność odrobienia nieobecności dotyczy także sytuacji usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim. Nieobecności liczone są osobno u każdego prowadzącego zajęcia w danym semestrze. Nieobecności na zajęciach odbywających się blokowo są liczone proporcjonalnie do czasu ich trwania (np. opuszczenie 180 minut zajęć skutkuje dwiema nieobecnościami). Spóźnienie za zajęcia powyżej 15 minut traktowane jest jako nieobecność. W przypadku gdy liczba nieobecności przekracza 50% - ocena z zajęć jest oceną niedostateczną bez względu na oceny cząstkowe uzyskane z prac domowych i testów. Wyjątkiem są nieobecności spowodowane długotrwałymi problemami zdrowotnymi, udokumentowanymi zwolnieniem lekarskim. W takiej sytuacji tryb odrobienia nieobecności ustala prowadzący po konsultacji z koordynatorem przedmiotu. Praca zawodowa oraz praktyki religijne nie stanowią podstawy do usprawiedliwienia nieobecności. 6. Użycie nowych technologii Użycie sztucznej inteligencji bez polecenia wykładowcy będzie traktowane jak plagiat. Korzystanie z telefonu komórkowego na zajęciach bez zgody wykładowcy może skutkować wyproszeniem z zajęć i uznaniem studenta za nieobecnego. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gatunkowa i językowa), stopień rozumienia przez nich tekstów mówionych i pisanych oraz udział w interakcji z nauczycielem i innymi studentami (komunikatywność, poprawność gatunkowa, grzeczność językowa, poprawność językowa). Oceniana będzie także znajomość słownictwa adekwatna do tematyki zajęć. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Kształtowanie kompetencji w języku polskim obejmuje wybrane zagadnienia z katalogu tematycznego dla poziomu B2 i obejmuje następujące tematy: 1. Szczęście i pech. Przesądy. 2. Wspominanie zmarłych. 3. Odżywianie, dieta, gotowanie, kulinaria. 4. Film a książka – porównywanie dzieł. 5. Poszukiwanie pracy, rozmowa kwalifikacyjna. 6. Ochrona środowiska, zagrożenia ekologiczne. 7. Mieszkania i wnętrza, urządzanie mieszkania. 8. Medycyna konwencjonalna i niekonwencjonalna; ciało człowieka i zdrowie. 9. Prawa obywatelskie i konsumencie – wyrażanie niezadowolenia, składanie reklamacji. 10. Dyskurs popularnonaukowy z zakresu wybranych dziedzin wiedzy, skorelowanych z treściami kształcenia (np. genetyki, informatyki, astronomii, psychologii, robotyki, antropologii, ekologii). |
|
Literatura: |
A. Madeja, B. Morcinek, Polski mnie obcy. Część 1, Katowice 2019 Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016. Literatura uzupełniająca: Izabela Kugiel-Abuhasna, Łowcy słów. Podręcznik popularnonaukowy dla cudzoziemców na poziomie B1, Kraków 2021. A. Seretny, Słownictwo polskie w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2018. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dembowska-Wosik | |
Prowadzący grup: | Iwona Dembowska-Wosik, Mateusz Gaze | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.