UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka polskiego - sprawności zintegrowane 4

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-SPJA600A
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka polskiego - sprawności zintegrowane 4
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość języka polskiego na poziomie B2- oraz zaliczenie przedmiotu PNJP sprawności zintegrowane 3

Skrócony opis:

Zajęcia PNJP sprawności zintegrowane 4 mają na celu kontynuację kształtowania kompetencji komunikacyjnej do poziomu B2 w języku polskim u osób, dla których polszczyzna jest językiem obcym i które znają już ten język na poziomie B2-. Proces kształcenia zorganizowany jest wg założeń komunikacyjnego nauczania języków obcych i koncentruje się wokół rozwijania kompetencji w zakresie rozumienia tekstów mówionych i pisanych, tworzenia wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz wchodzenia w interakcje i stosowania strategii mediacyjnych. Ważnym komponentem zajęć jest także rozwijanie kompetencji leksykalnej. Kurs obejmuje też elementy dyskursu akademickiego.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. Strukturę i leksykę współczesnego języka polskiego w stopniu adekwatnym do wymagań określonych dla poziomu B2 w Programach nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (red. I. Janowska et al.; por. Zalecana literatura). (01SP-1A_W05)

Student potrafi:

1. Posługiwać się językiem polskim na poziomie B2 wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U01)

2. Tworzyć wypowiedzi ustne na tematy przewidziane dla poziomu B2 wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U06)

3. Tworzyć prace pisemne na tematy przewidziane dla poziomu B2 wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U05)

4. Przedstawiać i argumentować sądy i opinie na tematy przewidziane dla poziomu B2wg Programów nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (01SP-1A_U012)

Student jest gotów do:

1. Krytycznej oceny swoich umiejętności językowych (01SP-1A_K01)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dembowska-Wosik
Prowadzący grup: Agnieszka Banach, Magdalena Bielawska, Iwona Dembowska-Wosik, Kamila Kubacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa).

Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Skala ocen:

100-90% - bdb, 89-83% - db+, 82-76% - db, 75-68% - dst+, 67-60% - dst


1. Praca na zajęciach

Podczas semestru studenci wykonują na ocenę prace ustne i pisemne (indywidualnie i w grupach) oraz zadania domowe. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej za pracę na zajęciach lub zadanie domowe student ma prawo do ponownego wykonania pracy na warunkach wskazanych przez wykładowcę. Jeśli po raz drugi uzyska ocenę niedostateczną – jest ona uwzględniana w wyliczaniu końcowej oceny z zajęć.

Pisemne prace należy wykonać odręcznie, chyba że prowadzący zadecyduje inaczej.


2. Testy w czasie trwania semestru

W czasie semestru studenci piszą na ocenę kartkówki (krótkie testy z niewielkich partii materiału) oraz testy śródsemestralne (pisemne - także w formie wypracowania - lub ustne, min. 2 w ciągu semestru). W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z kartkówki lub testu śródsemestralnego student ma prawo do dwóch podejść poprawkowych na warunkach wskazanych przez wykładowcę. Jeśli po raz drugi uzyska ocenę niedostateczną z kartkówki – jest ona uwzględniana w wyliczaniu końcowej oceny z zajęć. Uzyskanie po raz trzeci oceny niedostatecznej z testu skutkuje oceną niedostateczną z zajęć i niedopuszczeniem studenta do egzaminu.


Terminy poprawkowe mogą wiązać się z modyfikacją skali ocen, o czym wykładowca informuje studentów z odpowiednim wyprzedzeniem.


3. Egzamin

Przedmiot kończy się egzaminem obejmującym materiał z zajęć PNJP sprawności zintegrowane 3 oraz PNJP sprawności zintegrowane 4. Składa się on z dwóch komponentów: ustnego i pisemnego. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie ocen pozytywnych z obu komponentów. Ocena z egzaminu stanowi średnią arytmetyczną ocen z komponentu pisemnego i ustnego.


Pozostałe warunki organizacji egzaminu określa regulamin studiów.


4. Ocena ogólna

Na ocenę ogólną z przedmiotu składa się ocena z zajęć i ocena z egzaminu.

W przypadku uzyskania dwóch ocen pozytywnych: podstawą oceny ogólnej

jest ocena z egzaminu.

W przypadku gdy ocena z zajęć jest wyższa od oceny z egzaminu, koordynator przedmiotu może podnieść ocenę ogólną o 0,5.

W przypadku uzyskania oceny negatywnej z zajęć – wpisywana jest ocena niedostateczna.

W przypadku uzyskania oceny negatywnej z egzaminu – wpisywana jest ocena niedostateczna.


5. Obecność na zajęciach

Studenta obowiązuje obecność za zajęciach (dopuszcza się 15% nieobecności w ramach przedmiotu bez wpływu na ocenę końcową).


Wszystkie pozostałe nieobecności obniżają ocenę z zajęć, chyba że zostały odrobione (sposób i termin odrobienia zajęć zależy od decyzji prowadzącego). Konieczność odrobienia nieobecności dotyczy także sytuacji usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim.


Nieobecności liczone są osobno u każdego prowadzącego zajęcia w danym semestrze. Nieobecności na zajęciach odbywających się blokowo są liczone proporcjonalnie do czasu ich trwania (np. opuszczenie 180 minut zajęć skutkuje dwiema nieobecnościami).


Spóźnienie za zajęcia powyżej 15 minut traktowane jest jako nieobecność.


W przypadku gdy liczba nieobecności przekracza 50% - ocena z zajęć jest oceną niedostateczną bez względu na oceny cząstkowe uzyskane z prac domowych i testów. Wyjątkiem są nieobecności spowodowane długotrwałymi problemami zdrowotnymi, udokumentowanymi zwolnieniem lekarskim. W takiej sytuacji tryb odrobienia nieobecności ustala prowadzący po konsultacji z koordynatorem przedmiotu.


Praca zawodowa oraz praktyki religijne nie stanowią podstawy do usprawiedliwienia nieobecności.


6. Użycie nowych technologii

Użycie sztucznej inteligencji bez polecenia wykładowcy będzie traktowane jak plagiat.

Korzystanie z telefonu komórkowego na zajęciach bez zgody wykładowcy może skutkować wyproszeniem z zajęć i uznaniem studenta za nieobecnego.

Każdy student jest zobowiązany przynosić na zajęcia papierowy egzemplarz podręcznika lub egzemplarz na tablecie z możliwością wypełniania odręcznego (rysikiem).


Korzystanie z podręcznika na laptopie lub telefonie nie jest dozwolone.



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gatunkowa i językowa), stopień rozumienia przez nich tekstów mówionych i pisanych oraz udział w interakcji z nauczycielem i innymi studentami (komunikatywność, poprawność gatunkowa, grzeczność językowa, poprawność językowa). Oceniana będzie także znajomość słownictwa adekwatna do tematyki zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

Kształtowanie kompetencji w języku polskim obejmuje wybrane zagadnienia z katalogu tematycznego dla poziomu B2, w tym:

1. Zwyczaje i tradycje świąteczne.

2. Plotki.

3. Ideał piękna, ideały urody. Stereotypy.

4. Nowoczesne środki lokomocji.

5. Przeszłość w życiu człowieka i społeczeństwa.

6. Zwierzęta w domu i ogrodzie zoologicznym.

7. Korzystanie z samochodu: ruch drogowy; wypadki komunikacyjne.

8. Bezpieczeństwo i przestępczość.

9. Sport w życiu człowieka.

10. Dyskurs popularnonaukowy z zakresu wybranych dziedzin wiedzy, skorelowanych z treściami kształcenia (np. genetyki, informatyki, astronomii, psychologii, robotyki, antropologii, ekologii).


Literatura:

A. Madeja, B. Morcinek, Polski mnie obcy. Część 1, Katowice 2019.

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

A. Seretny, Słownictwo polskie w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2018.

Izabela Kugiel-Abuhasna, Łowcy słów. Podręcznik popularnonaukowy dla cudzoziemców na poziomie B1, Kraków 2021.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dembowska-Wosik
Prowadzący grup: Iwona Dembowska-Wosik, Mateusz Gaze, Kamila Kubacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Metody dydaktyczne:

Podające (opis); eksponujące (pokaz, omówienie); poszukujące (metoda ćwiczeniowa, zadaniowa, dyskusja, burza mózgów, warsztaty, metoda projektowa).

Wykorzystane będą podręczniki, karty pracy, materiały audio i wideo, aplikacje na urządzenia mobilne.


Sposoby i kryteria oceniania:

Skala ocen:

100-90% - bdb, 89-83% - db+, 82-76% - db, 75-68% - dst+, 67-60% - dst


1. Praca na zajęciach

Podczas semestru studenci wykonują na ocenę prace ustne i pisemne (indywidualnie i w grupach) oraz zadania domowe. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej za pracę na zajęciach lub zadanie domowe student ma prawo do ponownego wykonania pracy na warunkach wskazanych przez wykładowcę. Jeśli po raz drugi uzyska ocenę niedostateczną – jest ona uwzględniana w wyliczaniu końcowej oceny z zajęć.


2. Testy w czasie trwania semestru

W czasie semestru studenci piszą na ocenę kartkówki (krótkie testy z niewielkich partii materiału) oraz testy śródsemestralne (pisemne - także w formie wypracowania - lub ustne, min. 2 w ciągu semestru). W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z kartkówki lub testu śródsemestralnego student ma prawo do ponownego napisania kartkówki/testu na warunkach wskazanych przez wykładowcę. Jeśli po raz drugi uzyska ocenę niedostateczną – jest ona uwzględniana w wyliczaniu końcowej oceny z zajęć.


3. Egzamin

Przedmiot kończy się egzaminem obejmującym materiał z zajęć PNJP sprawności zintegrowane 3 oraz PNJP sprawności zintegrowane 4. Składa się on z dwóch komponentów: ustnego i pisemnego. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie ocen pozytywnych z obu komponentów. Ocena z egzaminu stanowi średnią arytmetyczną ocen z komponentu pisemnego i ustnego.


Pozostałe warunki organizacji egzaminu określa regulamin studiów.


4. Ocena ogólna

Na ocenę ogólną z przedmiotu składa się ocena z zajęć i ocena z egzaminu.

W przypadku uzyskania dwóch ocen pozytywnych: podstawą oceny ogólnej

jest ocena z egzaminu.

W przypadku gdy ocena z zajęć jest wyższa od oceny z kolokwium zaliczeniowego, koordynator przedmiotu może podnieść ocenę ogólną o 0,5.

W przypadku uzyskania oceny negatywnej z zajęć – wpisywana jest ocena niedostateczna.

W przypadku uzyskania oceny negatywnej z egzaminu – wpisywana jest ocena niedostateczna.


5. Obecność na zajęciach

Studenta obowiązuje obecność za zajęciach (dopuszcza się 15% nieobecności w ramach przedmiotu bez wpływu na ocenę końcową).


Wszystkie pozostałe nieobecności obniżają ocenę z zajęć, chyba że zostały odrobione (sposób i termin odrobienia zajęć zależy od decyzji prowadzącego). Konieczność odrobienia nieobecności dotyczy także sytuacji usprawiedliwionych zwolnieniem lekarskim.


Nieobecności liczone są osobno u każdego prowadzącego zajęcia w danym semestrze. Nieobecności na zajęciach odbywających się blokowo są liczone proporcjonalnie do czasu ich trwania (np. opuszczenie 180 minut zajęć skutkuje dwiema nieobecnościami).


Spóźnienie za zajęcia powyżej 15 minut traktowane jest jako nieobecność.


W przypadku gdy liczba nieobecności przekracza 50% - ocena z zajęć jest oceną niedostateczną bez względu na oceny cząstkowe uzyskane z prac domowych i testów. Wyjątkiem są nieobecności spowodowane długotrwałymi problemami zdrowotnymi, udokumentowanymi zwolnieniem lekarskim. W takiej sytuacji tryb odrobienia nieobecności ustala prowadzący po konsultacji z koordynatorem przedmiotu.


Praca zawodowa oraz praktyki religijne nie stanowią podstawy do usprawiedliwienia nieobecności.


6. Użycie nowych technologii

Użycie sztucznej inteligencji bez polecenia wykładowcy będzie traktowane jak plagiat.

Korzystanie z telefonu komórkowego na zajęciach bez zgody wykładowcy może skutkować wyproszeniem z zajęć i uznaniem studenta za nieobecnego.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacji będą podlegały wypowiedzi ustne i pisemne studentów (ich komunikatywność, poprawność gatunkowa i językowa), stopień rozumienia przez nich tekstów mówionych i pisanych oraz udział w interakcji z nauczycielem i innymi studentami (komunikatywność, poprawność gatunkowa, grzeczność językowa, poprawność językowa). Oceniana będzie także znajomość słownictwa adekwatna do tematyki zajęć.

Szczegółowe treści kształcenia:

Kształtowanie kompetencji w języku polskim obejmuje wybrane zagadnienia z katalogu tematycznego dla poziomu B2, w tym:

1. Zwyczaje i tradycje świąteczne.

2. Plotki.

3. Ideał piękna, ideały urody. Stereotypy.

4. Nowoczesne środki lokomocji.

5. Przeszłość w życiu człowieka i społeczeństwa.

6. Zwierzęta w domu i ogrodzie zoologicznym.

7. Korzystanie z samochodu: ruch drogowy; wypadki komunikacyjne.

8. Bezpieczeństwo i przestępczość.

9. Sport w życiu człowieka.

10. Dyskurs popularnonaukowy z zakresu wybranych dziedzin wiedzy, skorelowanych z treściami kształcenia (np. genetyki, informatyki, astronomii, psychologii, robotyki, antropologii, ekologii).


Literatura:

A. Madeja, B. Morcinek, Polski mnie obcy. Część 1, Katowice 2019.

Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, red. I. Janowska, E. Lipińska, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turek, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca:

A. Seretny, Słownictwo polskie w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2018.

Izabela Kugiel-Abuhasna, Łowcy słów. Podręcznik popularnonaukowy dla cudzoziemców na poziomie B1, Kraków 2021.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6