Wypowiedź ustna i pisemna w języku polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-WLA137 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wypowiedź ustna i pisemna w języku polskim |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza językowa dotycząca języka polskiego, praktyki językowej, kultury języka (na poziomie szkoły średniej). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwijanie umiejętności filologicznych w zakresie tworzenia tekstu mówionego i pisanego w języku polskim, a także w zakresie analizy tekstów i ich interpretacji, w zakresie krytycznego myślenia, wiązania ze sobą faktów oraz wyciągania wniosków z posiadanych danych. Zajęcia prowadzone są w języku polskim. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka: [Wiedza] e1 – zna i rozumie wybrane fakty i zjawiska, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu językoznawstwa ― 01W-1A_W04 e2 – zna i rozumie zasady budowy i interpretacji różnych typów tekstów i podstawowe metody ich krytycznej analizy – 01W-1A_W06 [Umiejętności] e3 – potrafi przeprowadzać analizę tekstu z zastosowaniem podstawowych metod, uwzględniając przy tym kontekst społeczny i kulturowy ― 01W-1A_U04 e4 – potrafi tworzyć użytkowe prace pisemne w języku polskim ― 01W-1A_U06 [Kompetencje społeczne] e5 – jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności językowych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów ― 01W-1A_K01 e6 – jest gotów do wykorzystywania umiejętności komunikacyjnych, oratorskich, interpersonalnych w pracy w sektorze kultury, oświaty, w mediach ― 01W-1A_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-10-01 - 2027-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Wismont | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wismont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda podawcza i interaktywna; prezentacje multimedialne; dyskusja, praca indywidualna i w małych grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ćwiczenia kończące się zaliczeniem na ocenę, na ocenę składają się: oceny z prac pisemnych (50%) oraz aktywny udział w zajęciach (50%). Skala ocen: niedostateczny (2) 0% – 64,99% dostateczny (3) 65% – 72,99% dostateczny (3,5) plus 73% – 79,99% dobry (4) 80% – 86,99% dobry (4,5) plus 87% – 92,99% bardzo dobry (5) 93% – 100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się związanych z wiedzą oraz w zakresie umiejętności ‒ studenci wykonują pisemne prace. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych – praca grupowa podczas zajęć. Możliwa jest jedna nieobecność - każdą kolejną należy odrobić. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Komunikowanie (porozumiewanie się). Komunikacja ustna i pisemna. Kanony stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność). Mówienie. Etapy konstruowania różnych form wypowiedzi ustnych. Pisanie. Etapy konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych. Zwrócenie uwagi na typowe dla danego typu wypowiedzi środki słownikowe, struktury składniowe, poprawne schematy językowe. Kwestie związane z poprawnością językową i kulturą języka. |
|
Literatura: |
Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008. Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre'u, Warszawa 2014. Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda podawcza i interaktywna; prezentacje multimedialne; dyskusja, praca indywidualna i w małych grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Skala oceny prac pisemnych: niedostateczny 0 – 64,5% dostateczny 65% – 72,5% dostateczny plus 73% – 79,5% dobry 80% – 85,5% dobry plus 86% – 92,5% bardzo dobry 93% – 100%. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: z zakresu wiedzy (e2) i umiejętności (e3, e4) - prace domowe z zakresu wiedzy (e1), umiejętności (e3) i kompetencji społecznych (e5, e6) - aktywność na zajęciach |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Obecność na zajęciach [maksymalnie dwie nieobecności przy zajęciach 45 min co tydz.]. Aktywność podczas zajęć, terminowe wykonywanie pisemnych prac domowych na ocenę. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: z zakresu wiedzy (e2) i umiejętności (e3, e4) – prace domowe z zakresu wiedzy (e1), umiejętności (e3) i kompetencji społecznych (e5, e6) – aktywność na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Komunikowanie (porozumiewanie się). Komunikacja ustna i pisemna. Kanony stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność). Mówienie. Etapy konstruowania różnych form wypowiedzi ustnych. Pisanie. Etapy konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych. Zwrócenie uwagi na typowe dla danego typu wypowiedzi środki leksykalne, struktury składniowe, poprawne schematy językowe. |
|
Literatura: |
Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008. Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre'u, Warszawa 2014. Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda podawcza i interaktywna; prezentacje multimedialne; dyskusja, praca indywidualna i w małych grupach. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Skala oceny prac pisemnych: niedostateczny 0 – 64,5% dostateczny 65% – 72,5% dostateczny plus 73% – 79,5% dobry 80% – 85,5% dobry plus 86% – 92,5% bardzo dobry 93% – 100%. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: z zakresu wiedzy (e2) i umiejętności (e3, e4) - prace domowe z zakresu wiedzy (e1), umiejętności (e3) i kompetencji społecznych (e5, e6) - aktywność na zajęciach |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Obecność na zajęciach [maksymalnie dwie nieobecności przy zajęciach 45 min co tydz.]. Aktywność podczas zajęć, wykonywanie pisemnych prac domowych |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Komunikowanie (porozumiewanie się). Komunikacja ustna i pisemna. Kanony stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność). Mówienie. Etapy konstruowania różnych form wypowiedzi ustnych. Pisanie. Etapy konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych. Zwrócenie uwagi na typowe dla danego typu wypowiedzi środki leksykalne, struktury składniowe, poprawne schematy językowe. |
|
Literatura: |
Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008. Marcjanik M., Słownik językowego savoir-vivre'u, Warszawa 2014. Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pietrzak, Magdalena Wismont | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.