UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka włoskiego 4 - sprawności zintegrowane 8

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-WLA451
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka włoskiego 4 - sprawności zintegrowane 8
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma zaliczenia:

egzamin

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość języka włoskiego na poziomie B1 wg ESOKJ. Zajęcia prowadzone po włosku z elementami polskiego w tłumaczeniach

Skrócony opis:

Celem kursu jest rozwinięcie poszczególnych umiejętności posługiwania się językiem włoskim (rozumienie tekstu, słuchanie i konwersacja) wraz z elementami gramatyki, a także poszerzenie i wzbogacenie słownictwa poprzez omawianie konkretnych tematów.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/studentka:

[Wiedza]

e1 – zna i rozumie zasady budowy różnych tekstów- 01W-1A_W06

e2 – zna i rozumie najważniejsze fakty z historii, geografii Włoch oraz realia włoskiego życia społecznego i kulturalnego - 01W-1A_W08, 01W-1A_W09

[Umiejętności]

e3 – potrafi przygotowywać wystąpienia ustne na tematy życia codziennego, społecznego i kulturalnego - 01W-1A_U07

e4 – potrafi zrozumieć tekst, wyciągnąć wnioski i wyrazić własną opinię - 01W-1A_U04

[Kompetencje społeczne]

e5 – jest gotów/gotowa do stałego rozwoju własnych kompetencji – 01W-2A_K06.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2027-02-15 - 2027-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kaszak
Prowadzący grup: Dorota Kaszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

egzamin

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metodyka pracy: kurs przewiduje głównie korzystanie z podręcznika, z zeszytu ćwiczeń oraz nagrań dołączonych do książki oraz z innych materiałów dydaktycznych służących jako uzupełnienie i poszerzanie słownictwa. Przewidziana jest współpraca w formie dyskusji na dany temat.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo i przygotowanie do zajęć stanowi 30% oceny z przedmiotu. Oceny z testów i wypowiedzi stanowią 70% oceny końcowej.


Przedmiot wchodzi w skład Egzaminu PNJW, który odbywa się na koniec roku akademickiego i składa się z 2 części: pisemnej i ustnej.

Część pisemna obejmuje: 1) Rozumienie ze słuchu 2) Rozumienie tekstu pisanego 3) Test z leksyki, 4) Test z Gramatyki oraz 5) Wypowiedź pisemna na jeden z 3 tematów do wyboru.

Część ustna: student powinien streścić wylosowany tekst, wyjaśnić zaznaczone w tekście wyrazy, odpowiedzieć na pytania do tekstu 2) wypowiedź na wylosowany temat.

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie całościowo 65% (nie mniej niż 60% z poszczególnych części.


Skala ocen:

niedostateczny (2) 0%–64,99%

dostateczny (3) 65%–72,99%

dostateczny+ (3,5) 73%–79,99%

dobry (4) 80%–86.99%

dobry+ (4,5) 87%–92,99%

bardzo dobry (5) 93%–100%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się związanych z wiedzą i w zakresie umiejętności – testy ze słownictwa z poszczególnych tematów z podręcznika, wypowiedzi ustne dot. tematyki poruszanej w kolejnych rozdziałach.

Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych – dialogi i dyskusje w parach/grupach.


Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów uczenia się:

- z zakresu wiedzy (e1, e2) i z zakresu umiejętności (e3, e4) – testy ze słownictwa i wypowiedzi

- z zakresu kompetencji społecznych (e5) – aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. „Tempo libero e tecnologia” (unità 8 NVPI2*) – sposoby spędzania czasu wolnego; znaczenie technologii w codziennym życiu; wyrażanie pochwał, komplementów, składanie życzeń

2. Komputer/ internet/ telefon– słownictwo związane z obsługą urządzeń, proste instrukcje. telefon -problem uzależnień, „savoir-vivre” – zasady używania

3. Netflix i serwisy streamingowe – wady/ zalety, preferencje filmowe

4. Najważniejsi naukowcy i odkrywcy włoscy

5. „L’arte è di tutti” (unità 9 NVPI2) – słownictwo związane ze sztuką i architekturą;

6. M. Buonarroti, Bernini – biografie; najważniejsze muzea i galerie we Włoszech

7. Reklamy, slogany, przysłowia – SI passivante, proverbi italiani

8. „Paese che vai, problemi che trovi” (unità 10 NVPI2) – słownictwo związane z przestępczością, problemy z jakimi spotykają się współczesne Włochy

9. Mafia we Włoszech

10. Imigracja/emigracja i kwestie z nimi związane

11. „Essere donna” – rola kobiety i mężczyzny we współczesnym świecie,

12. „Che bello leggere” (unità 11 NVPI2) – rodzaje tekstów, gatunki literackie, problemy z czytelnictwem, książki papierowe vs e-book, audiobooki

13. „Un po’ di storia” (unità 4 NVPI2) – najważniejsze wydarzenia historyczne, zjednoczenie Włoch

14. Opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości (w passato remoto)

15. Powtórzenie materiału


*Nuovissimo Progetto Italiano 2

Literatura:

T. Marin, Nuovissimo Progetto Italiano 2. Libro dello studente, Edilingua 2019

T. Marin, Nuovissimo Progetto Italiano 2. Quaderno degli esercizi, Edilingua 2019

Cattunar J., Attiva il lessico – italiano per stranieri A1-A2; Le Monnier.

Cattunar J., Attiva il lessico – italiano per stranieri B1-B2; Le Monnier.

Materiały dodatkowe dobrane przez prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilario Cola, Dorota Kaszak
Prowadzący grup: Ilario Cola, Dorota Kaszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Metodyka pracy: kurs przewiduje głównie korzystanie z podręcznika, z zeszytu ćwiczeń oraz nagrań dołączonych do książki oraz z innych materiałów dydaktycznych służących jako uzupełnienie i poszerzanie słownictwa. Przewidziana jest współpraca w formie dyskusji na dany temat.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo i przygotowanie do zajęć stanowi 30% oceny z przedmiotu. Oceny z testów i wypowiedzi stanowią 70% oceny końcowej.


Przedmiot wchodzi w skład Egzaminu PNJW, który odbywa się na koniec roku akademickiego i składa się z 2 części: pisemnej i ustnej.

Część pisemna obejmuje: 1) Rozumienie ze słuchu 2) Rozumienie tekstu pisanego 3) Test z leksyki, 4) Test z Gramatyki oraz 5) Wypowiedź pisemna na jeden z 3 tematów do wyboru.

Część ustna: student powinien streścić wylosowany tekst, wyjaśnić zaznaczone w tekście wyrazy, odpowiedzieć na pytania do tekstu 2) wypowiedź na wylosowany temat.

Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie całościowo 65% (nie mniej niż 60% z poszczególnych części.


Skala ocen:

niedostateczny (2) 0%–64,5%

dostateczny (3) 65%–72,5%

dostateczny+ (3,5) 73%–79,5%

dobry (4) 80%–85,5%

dobry+ (4,5) 86%–92,5%

bardzo dobry (5) 93%–100%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się związanych z wiedzą i w zakresie umiejętności – testy ze słownictwa z poszczególnych tematów z podręcznika, wypowiedzi ustne dot. tematyki poruszanej w kolejnych rozdziałach.

Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych – dialogi i dyskusje w parach/grupach.


Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów uczenia się:

- z zakresu wiedzy (e1, e2) i z zakresu umiejętności (e3, e4) – testy ze słownictwa i wypowiedzi

- z zakresu kompetencji społecznych (e5) – aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. „Tempo libero e tecnologia” (unità 8 NVPI2*) – sposoby spędzania czasu wolnego; znaczenie technologii w codziennym życiu; wyrażanie pochwał, komplementów, składanie życzeń

2. Komputer/ internet/ telefon– słownictwo związane z obsługą urządzeń, proste instrukcje. telefon -problem uzależnień, „savoir-vivre” – zasady używania

3. Netflix i serwisy streamingowe – wady/ zalety, preferencje filmowe

4. Najważniejsi naukowcy i odkrywcy włoscy

5. „L’arte è di tutti” (unità 9 NVPI2) – słownictwo związane ze sztuką i architekturą;

6. M. Buonarroti, Bernini – biografie; najważniejsze muzea i galerie we Włoszech

7. Reklamy, slogany, przysłowia – SI passivante, proverbi italiani

8. „Paese che vai, problemi che trovi” (unità 10 NVPI2) – słownictwo związane z przestępczością, problemy z jakimi spotykają się współczesne Włochy

9. Mafia we Włoszech

10. Imigracja/emigracja i kwestie z nimi związane

11. „Essere donna” – rola kobiety i mężczyzny we współczesnym świecie,

12. „Che bello leggere” (unità 11 NVPI2) – rodzaje tekstów, gatunki literackie, problemy z czytelnictwem, książki papierowe vs e-book, audiobooki

13. „Un po’ di storia” (unità 4 NVPI2) – najważniejsze wydarzenia historyczne, zjednoczenie Włoch

14. Opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości (w passato remoto)

15. Powtórzenie materiału


*Nuovissimo Progetto Italiano 2

Literatura:

T. Marin, Nuovissimo Progetto Italiano 2. Libro dello studente, Edilingua 2019

T. Marin, Nuovissimo Progetto Italiano 2. Quaderno degli esercizi, Edilingua 2019

Cattunar J., Attiva il lessico – italiano per stranieri A1-A2; Le Monnier.

Cattunar J., Attiva il lessico – italiano per stranieri B1-B2; Le Monnier.

Materiały dodatkowe dobrane przez prowadzącego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilario Cola
Prowadzący grup: Ilario Cola, Dorota Kaszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Przedmiot wchodzi w skład Egzaminu PNJW, który odbywa się na koniec roku akademickiego i składa się z części pisemnej i ustnej.

Część pisemna obejmuje: 1) Rozumienie ze słuchu 2) Rozumienie tekstu pisanego 3) Test z leksyki, 4) Test z Gramatyki oraz 5) Wypowiedź pisemna na jeden z 3 tematów do wyboru.

Część ustna obejmuje: 1) streszczenie wylosowanego tekstu, wyjaśnienie zaznaczonych w tekście wyrazów, udzielenie odpowiedzi na pytania do tekstu 2) wypowiedź na wylosowany temat

Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie całościowo 65% (nie mniej niż 60% z poszczególnych części.



Metody dydaktyczne:

Metoda komunikacyjna. Praca z podręcznikiem. Lektura, słuchanie i konwersacja, dyskusje na wybrane tematy.

Sposoby i kryteria oceniania:

z zakresu wiedzy (e1,e2) - testy/kolokwia

z zakresu umiejętności (e3 i e4) oraz kompetencji społecznych (e5 i e6) - odpowiedzi ustne oraz aktywność na zajęciach

testy stanowią 60% oceny końcowej zaś wypowiedzi ustne i aktywnośc- 40%


Skala ocen do testów /egzaminów pisemnych

niedostateczny 0 – 64,5%

dostateczny 65% – 72,5%

dostateczny plus 73% – 79,5%

dobry 80% – 85,5%

dobry plus 86% – 92,5%

bardzo dobry 93% – 100%.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

śródsemestralne testy pisemne, zaliczenia ustne, aktywność podczas zajęć

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Andiamo a vivere in campagna” (unita’ 7 NP2) – ogłoszenie o wynajem- kryteria wyboru mieszkania, wyposażenie, preferencje, uzasadnienie wyboru, materiały budowlane

2. Vivere in citta’ – problemy związane z życiem w mieście, zalety i wady, poruszanie się rowerem – idea wypożyczalni rowerów itp.; agroturystyka i organizacje ekologiczne

3. „Salviamo la terra” – ekologia- słownictwo, katastrofy ekologiczne, problem śmieci, video z you tube- Casa Surace: „Favole ai tempi dei cambiamenti climatici 1 e 2”, zwierzęta- nazwy zwierząt i ich środowisko, problemy związane z ekologią,

4. Tempo libero e tecnologia” (unita’ 8 NP2) – sposoby spędzania czasu wolnego; uzależnienie od technologii; wyrażanie pochwał, komplementów, składanie życzeń itp.

5. Komputer/ internet/ telefon– słownictwo związane z obsługą urządzeń, proste instrukcje. Netykieta- jak pisać maile a jak nie; telefon -problem uzależnień, „savoir-vivre” – zasady używania

6. Netflix i serwisy streamingowe – wady/ zalety, preferencje filmowe

7. Najważniejsi naukowcy i odkrywcy włoscy

8. „L’Arte e’ di tutti” (unita’9 NP2) – słownictwo związane ze sztuką i architekturą;

9. M.Buonarotti, Bernini – biografie; najważniejsze musea we Włoszech

10. Reklamy, slogany, przysłowia – SI passivante, proverbi italiani

11. „Paese che vai, problemi che trovi” (unita ‘10 NP2) – słownictwo związane z przestępczością, problemy z jakimi spotykają się współczesne Włochy

12. Mafia we Włoszech

13. Imigracja/emigracja i kwestie z nimi związane

14. „essere donna” – rola kobiety i mężczyzny we współczesnym świecie,

15. „Che bello leggere” (unita’ 11)- rodzaje tekstów, gatunki literackie, problemy z czytelnictwem, e-book, audiobooki


Literatura:

T. Marin, Nuovissimo Progetto Italiano 2, Libro dello studente, Edilingua 2019.

T. Marin, Nuovissimo Progetto Italiano 2, Quaderno degli esercizi, Edilingua 2019

Cattunar J., Attiva il lessico –italiano per stranieri A1-A2; Le Monnier.

Cattunar J, Attiva il lessico- italiano per stranieri B1-B2; Le Monnier.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Ignatowicz-Ottaviano
Prowadzący grup: Anna Ignatowicz-Ottaviano, Dorota Kaszak, Anna Miller-Klejsa, Tamara Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Kaszak
Prowadzący grup: Ilario Cola, Anna Ignatowicz-Ottaviano, Dorota Kaszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Egzamin, 0 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilario Cola
Prowadzący grup: Ilario Cola, Dorota Kaszak, Joanna Ozimska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6