UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka włoskiego I - nauczanie kompetencji gramatycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-WMA186
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka włoskiego I - nauczanie kompetencji gramatycznych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość języka włoskiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. Podstawowe informacje o procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Wiedza z zakresu gramatyki opisowej i kontrastywnej oraz elementów gramatyki historycznej języka włoskiego. Zajęcia prowadzone są w języku włoskim.

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z metodami i technikami dydaktycznymi służącymi do nauczania gramatyki, ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki języka włoskiego jako obcego. Kompetencje gramatyczne są jednym z podstawowych członów kompetencji lingwistycznej. Podczas zajęć analizowane będą metody i techniki dydaktyczne, przy pomocy których można zapoznawać uczących się języka włoskiego z zasadami rządzącymi organizacją zdań w języku włoskim na wszystkich poziomach nauczania.

Efekty uczenia się:

[W wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka:

[Wiedza]

e1 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie dotyczące rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania, oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać - 01WN-2A_W03

[Umiejętności]

e2 potrafi planować lekcje (zajęcia), formułować cele pracy z młodzieżą; dobierać, tworzyć i testować materiały, środki i metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych - 01WN- 2A_U02

[Kompetencje społeczne]

e3 – jest gotów/gotowa do analizowania i oceny własnych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wskazując obszary wymagające modyfikacji, systematycznie doskonaląc swoją pracę i wprowadzając działania innowacyjne - 01WN- 2A_K06.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-10-01 - 2027-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Roszak
Prowadzący grup: Tamara Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Prezentacje, elementy wykładu i konwersatorium, metoda interaktywna, metoda ćwiczeniowa, analiza materiałów dydaktycznych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową ma wpływ: aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%), prezentacja (70%).

Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów:

- z zakresu wiedzy (e1) i z zakresu umiejętności (e2) – prezentacja

- z zakresu kompetencji społecznych (e3) – aktywne uczestnictwo w zajęciach.


Skala ocen:

niedostateczny (2) 0%–64,99%

dostateczny (3) 65%–72,99%

dostateczny plus (3,5) 73%–79,99%

dobry (4) 80%–86,99%

dobry plus (4,5) 87%–92,99%

bardzo dobry (5) 93%–100%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Na zakończenie kursu studenta obowiązuje przygotowanie prezentacji dotyczącej sposobów wprowadzenia wybranego zagadnienia gramatycznego.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie gramatyki i kompetencji gramatycznej – wprowadzenie.

2. Typologia gramatyk/i i metajęzyk gramatyczny.

3. Metody i materiały nauczania gramatyki.

4. Analiza i typologia ćwiczeń gramatycznych.

5. Struktura gramatyczna języka włoskiego w perspektywie gramatyki dydaktycznej.

6. Nauczanie fonetyki języka włoskiego.

7. Fonetyka korektywna w procesie nauczania języka włoskiego.

8. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych języka włoskiego.

9. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych i morfoskładniowych języka włoskiego.

10. Dydaktyka zaimków języka włoskiego.

11. Dydaktyka czasownika w języku włoskim.

12. Dydaktyka czasów i trybów w języku włoskim.

13. Użycie form czasownikowych w języku włoskim na poziomie początkującym, średnim i zaawansowanym.

14. Dydaktyka składni zdania i tekstu.

15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Literatura:

Obowiązkowa:

Dardano M., Trifone P., 1995, Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Bologna, Zanichelli Editore.

Moretti G. B., 2009, L’italiano come prima o seconda lingua nelle sue varietà scritte e parlate (2 voll.), Perugia, Guerra Edizioni.

Tartaglione Roberto, Benincasa Angelica, 2015, Grammatica della lingua italiana. Per Stranieri, Alma.

Uzupełniająca:

Balboni Paolo E., 2015, Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, Torino: UTET Università.

Balboni Paolo, 1998, Tecniche didattiche per l’educazione linguistica, Torino: UTET.

Diadori Pierangela (red.), 2015, Insegnare italiano a stranieri, Firenze: Le Monnier.

Lo Duca Maria G., 2004, Esperimenti grammaticali. Riflessioni e proposte sull'insegnamento della grammatica dell'italiano, Carocci editore.

Pichiassi Mauro, 1999, Fondamenti di Glottodidattica. Temi e problemi della didattica linguistica, Perugia: Guerra Edizioni.

Serra Borneto Carlo (red.), 1998, C’era una volta il metodo. Tendenze attuali nella didattica delle lingue straniere, Roma: Carocci.

NG = Nozionario Glottodidattico: https://www.itals.it/nozion/noziof.htm

Strony internetowe zawierające pojęcia i ćwiczenia z gramatyki włoskiej

http://www.cyberitalian.com/en/html/grammar.html

http://www.impariamo.com (esercizi)

http://www.scudit.net/mdindice.htm

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Roszak
Prowadzący grup: Tamara Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Prezentacje, elementy wykładu i konwersatorium, metoda interaktywna, metoda ćwiczeniowa, analiza materiałów dydaktycznych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową ma wpływ: aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%), prezentacja (70%).

Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów:

- z zakresu wiedzy (e1) i z zakresu umiejętności (e2) – prezentacja

- z zakresu kompetencji społecznych (e3) – aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Skala ocen:

niedostateczny (2) 0%–64,5%

dostateczny (3) 65%–72,5%

dostateczny plus (3,5) 73%–79,5%

dobry (4) 80%–85,5%

dobry plus (4,5) 86%–92,5%

bardzo dobry (5) 93%–100%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Na zakończenie kursu studenta obowiązuje przygotowanie prezentacji dotyczącej sposobów wprowadzenia wybranego zagadnienia gramatycznego.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie gramatyki i kompetencji gramatycznej – wprowadzenie.

2. Typologia gramatyk/i i metajęzyk gramatyczny.

3. Metody i materiały nauczania gramatyki.

4. Analiza i typologia ćwiczeń gramatycznych.

5. Struktura gramatyczna języka włoskiego w perspektywie gramatyki dydaktycznej.

6. Nauczanie fonetyki języka włoskiego.

7. Fonetyka korektywna w procesie nauczania języka włoskiego.

8. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych języka włoskiego.

9. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych i morfoskładniowych języka włoskiego.

10. Dydaktyka zaimków języka włoskiego.

11. Dydaktyka czasownika w języku włoskim.

12. Dydaktyka czasów i trybów w języku włoskim.

13. Użycie form czasownikowych w języku włoskim na poziomie początkującym, średnim i zaawansowanym.

14. Dydaktyka składni zdania i tekstu.

15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Literatura:

Obowiązkowa:

Dardano M., Trifone P., 1995, Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Bologna, Zanichelli Editore.

Moretti G. B., 2009, L’italiano come prima o seconda lingua nelle sue varietà scritte e parlate (2 voll.), Perugia, Guerra Edizioni.

Tartaglione Roberto, Benincasa Angelica, 2015, Grammatica della lingua italiana. Per Stranieri, Alma.

Uzupełniająca:

Balboni Paolo E., 2015, Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, Torino: UTET Università.

Balboni Paolo, 1998, Tecniche didattiche per l’educazione linguistica, Torino: UTET.

Diadori Pierangela (red.), 2015, Insegnare italiano a stranieri, Firenze: Le Monnier.

Lo Duca Maria G., 2004, Esperimenti grammaticali. Riflessioni e proposte sull'insegnamento della grammatica dell'italiano, Carocci editore.

Pichiassi Mauro, 1999, Fondamenti di Glottodidattica. Temi e problemi della didattica linguistica, Perugia: Guerra Edizioni.

Serra Borneto Carlo (red.), 1998, C’era una volta il metodo. Tendenze attuali nella didattica delle lingue straniere, Roma: Carocci.

NG = Nozionario Glottodidattico: https://www.itals.it/nozion/noziof.htm

Strony internetowe zawierające pojęcia i ćwiczenia z gramatyki włoskiej

http://www.cyberitalian.com/en/html/grammar.html

http://www.impariamo.com (esercizi)

http://www.scudit.net/mdindice.htm

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Roszak
Prowadzący grup: Tamara Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Prezentacje, elementy wykładu i konwersatorium, metoda interaktywna, metoda ćwiczeniowa, analiza materiałów dydaktycznych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową ma wpływ: aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%), prezentacja (70%).

Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów:

- z zakresu wiedzy (e1) i z zakresu umiejętności (e2) – prezentacja

- z zakresu kompetencji społecznych (e3) – aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Skala ocen:

niedostateczny (2) 0–64,5%

dostateczny (3) 65–72,5%

dostateczny plus (3,5) 73–79,5%

dobry (4) 80–85,5%

dobry plus (4,5) 86–92,5%

bardzo dobry (5) 93–100%.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Na zakończenie kursu studenta obowiązuje przygotowanie prezentacji dotyczącej sposobów wprowadzenia wybranego zagadnienia gramatycznego.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie gramatyki i kompetencji gramatycznej – wprowadzenie.

2. Typologia gramatyk/i i metajęzyk gramatyczny.

3. Metody i materiały nauczania gramatyki.

4. Analiza i typologia ćwiczeń gramatycznych.

5. Struktura gramatyczna języka włoskiego w perspektywie gramatyki dydaktycznej.

6. Nauczanie fonetyki języka włoskiego.

7. Fonetyka korektywna w procesie nauczania języka włoskiego.

8. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych języka włoskiego.

9. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych i morfoskładniowych języka włoskiego.

10. Dydaktyka zaimków języka włoskiego.

11. Dydaktyka czasownika w języku włoskim.

12. Dydaktyka czasów i trybów w języku włoskim.

13. Użycie form czasownikowych w języku włoskim na poziomie początkującym, średnim i zaawansowanym.

14. Dydaktyka składni zdania i tekstu.

15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Literatura:

Obowiązkowa:

Dardano M., Trifone P., 1995, Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Bologna, Zanichelli Editore.

Moretti G. B., 2009, L’italiano come prima o seconda lingua nelle sue varietà scritte e parlate (2 voll.), Perugia, Guerra Edizioni.

Tartaglione Roberto, Benincasa Angelica, 2015, Grammatica della lingua italiana. Per Stranieri, Alma.

Uzupełniająca:

Balboni Paolo E., 2015, Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, Torino: UTET Università.

Balboni Paolo, 1998, Tecniche didattiche per l’educazione linguistica, Torino: UTET.

Diadori Pierangela (red.), 2015, Insegnare italiano a stranieri, Firenze: Le Monnier.

Lo Duca Maria G., 2004, Esperimenti grammaticali. Riflessioni e proposte sull'insegnamento della grammatica dell'italiano, Carocci editore.

Pichiassi Mauro, 1999, Fondamenti di Glottodidattica. Temi e problemi della didattica linguistica, Perugia: Guerra Edizioni.

Serra Borneto Carlo (red.), 1998, C’era una volta il metodo. Tendenze attuali nella didattica delle lingue straniere, Roma: Carocci.

NG = Nozionario Glottodidattico: https://www.itals.it/nozion/noziof.htm

Strony zawierające pojęcia i ćwiczenia z gramatyki włoskiej

• http://www.cyberitalian.com/en/html/grammar.html

• http://www.impariamo.com (esercizi)

• http://www.scudit.net/mdindice.htm

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6