Dydaktyka języka włoskiego I - nauczanie kompetencji gramatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-WMA186 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka włoskiego I - nauczanie kompetencji gramatycznych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka włoskiego na poziomie B2+ wg ESOKJ. Podstawowe informacje o procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Wiedza z zakresu gramatyki opisowej i kontrastywnej oraz elementów gramatyki historycznej języka włoskiego. Zajęcia prowadzone są w języku włoskim. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z metodami i technikami dydaktycznymi służącymi do nauczania gramatyki, ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki języka włoskiego jako obcego. Kompetencje gramatyczne są jednym z podstawowych członów kompetencji lingwistycznej. Podczas zajęć analizowane będą metody i techniki dydaktyczne, przy pomocy których można zapoznawać uczących się języka włoskiego z zasadami rządzącymi organizacją zdań w języku włoskim na wszystkich poziomach nauczania. |
Efekty uczenia się: |
[W wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka: [Wiedza] e1 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie dotyczące rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania, oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać - 01WN-2A_W03 [Umiejętności] e2 potrafi planować lekcje (zajęcia), formułować cele pracy z młodzieżą; dobierać, tworzyć i testować materiały, środki i metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych - 01WN- 2A_U02 [Kompetencje społeczne] e3 – jest gotów/gotowa do analizowania i oceny własnych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wskazując obszary wymagające modyfikacji, systematycznie doskonaląc swoją pracę i wprowadzając działania innowacyjne - 01WN- 2A_K06. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-10-01 - 2027-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Roszak | |
Prowadzący grup: | Tamara Roszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Forma zaliczenia: | zaliczenie na ocenę |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje, elementy wykładu i konwersatorium, metoda interaktywna, metoda ćwiczeniowa, analiza materiałów dydaktycznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową ma wpływ: aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%), prezentacja (70%). Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów: - z zakresu wiedzy (e1) i z zakresu umiejętności (e2) – prezentacja - z zakresu kompetencji społecznych (e3) – aktywne uczestnictwo w zajęciach. Skala ocen: niedostateczny (2) 0%–64,99% dostateczny (3) 65%–72,99% dostateczny plus (3,5) 73%–79,99% dobry (4) 80%–86,99% dobry plus (4,5) 87%–92,99% bardzo dobry (5) 93%–100%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zakończenie kursu studenta obowiązuje przygotowanie prezentacji dotyczącej sposobów wprowadzenia wybranego zagadnienia gramatycznego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie gramatyki i kompetencji gramatycznej – wprowadzenie. 2. Typologia gramatyk/i i metajęzyk gramatyczny. 3. Metody i materiały nauczania gramatyki. 4. Analiza i typologia ćwiczeń gramatycznych. 5. Struktura gramatyczna języka włoskiego w perspektywie gramatyki dydaktycznej. 6. Nauczanie fonetyki języka włoskiego. 7. Fonetyka korektywna w procesie nauczania języka włoskiego. 8. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych języka włoskiego. 9. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych i morfoskładniowych języka włoskiego. 10. Dydaktyka zaimków języka włoskiego. 11. Dydaktyka czasownika w języku włoskim. 12. Dydaktyka czasów i trybów w języku włoskim. 13. Użycie form czasownikowych w języku włoskim na poziomie początkującym, średnim i zaawansowanym. 14. Dydaktyka składni zdania i tekstu. 15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu na ocenę. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Dardano M., Trifone P., 1995, Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Bologna, Zanichelli Editore. Moretti G. B., 2009, L’italiano come prima o seconda lingua nelle sue varietà scritte e parlate (2 voll.), Perugia, Guerra Edizioni. Tartaglione Roberto, Benincasa Angelica, 2015, Grammatica della lingua italiana. Per Stranieri, Alma. Uzupełniająca: Balboni Paolo E., 2015, Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, Torino: UTET Università. Balboni Paolo, 1998, Tecniche didattiche per l’educazione linguistica, Torino: UTET. Diadori Pierangela (red.), 2015, Insegnare italiano a stranieri, Firenze: Le Monnier. Lo Duca Maria G., 2004, Esperimenti grammaticali. Riflessioni e proposte sull'insegnamento della grammatica dell'italiano, Carocci editore. Pichiassi Mauro, 1999, Fondamenti di Glottodidattica. Temi e problemi della didattica linguistica, Perugia: Guerra Edizioni. Serra Borneto Carlo (red.), 1998, C’era una volta il metodo. Tendenze attuali nella didattica delle lingue straniere, Roma: Carocci. NG = Nozionario Glottodidattico: https://www.itals.it/nozion/noziof.htm Strony internetowe zawierające pojęcia i ćwiczenia z gramatyki włoskiej http://www.cyberitalian.com/en/html/grammar.html http://www.impariamo.com (esercizi) http://www.scudit.net/mdindice.htm |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Roszak | |
Prowadzący grup: | Tamara Roszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje, elementy wykładu i konwersatorium, metoda interaktywna, metoda ćwiczeniowa, analiza materiałów dydaktycznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową ma wpływ: aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%), prezentacja (70%). Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów: - z zakresu wiedzy (e1) i z zakresu umiejętności (e2) – prezentacja - z zakresu kompetencji społecznych (e3) – aktywne uczestnictwo w zajęciach. Skala ocen: niedostateczny (2) 0%–64,5% dostateczny (3) 65%–72,5% dostateczny plus (3,5) 73%–79,5% dobry (4) 80%–85,5% dobry plus (4,5) 86%–92,5% bardzo dobry (5) 93%–100%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zakończenie kursu studenta obowiązuje przygotowanie prezentacji dotyczącej sposobów wprowadzenia wybranego zagadnienia gramatycznego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie gramatyki i kompetencji gramatycznej – wprowadzenie. 2. Typologia gramatyk/i i metajęzyk gramatyczny. 3. Metody i materiały nauczania gramatyki. 4. Analiza i typologia ćwiczeń gramatycznych. 5. Struktura gramatyczna języka włoskiego w perspektywie gramatyki dydaktycznej. 6. Nauczanie fonetyki języka włoskiego. 7. Fonetyka korektywna w procesie nauczania języka włoskiego. 8. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych języka włoskiego. 9. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych i morfoskładniowych języka włoskiego. 10. Dydaktyka zaimków języka włoskiego. 11. Dydaktyka czasownika w języku włoskim. 12. Dydaktyka czasów i trybów w języku włoskim. 13. Użycie form czasownikowych w języku włoskim na poziomie początkującym, średnim i zaawansowanym. 14. Dydaktyka składni zdania i tekstu. 15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu na ocenę. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Dardano M., Trifone P., 1995, Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Bologna, Zanichelli Editore. Moretti G. B., 2009, L’italiano come prima o seconda lingua nelle sue varietà scritte e parlate (2 voll.), Perugia, Guerra Edizioni. Tartaglione Roberto, Benincasa Angelica, 2015, Grammatica della lingua italiana. Per Stranieri, Alma. Uzupełniająca: Balboni Paolo E., 2015, Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, Torino: UTET Università. Balboni Paolo, 1998, Tecniche didattiche per l’educazione linguistica, Torino: UTET. Diadori Pierangela (red.), 2015, Insegnare italiano a stranieri, Firenze: Le Monnier. Lo Duca Maria G., 2004, Esperimenti grammaticali. Riflessioni e proposte sull'insegnamento della grammatica dell'italiano, Carocci editore. Pichiassi Mauro, 1999, Fondamenti di Glottodidattica. Temi e problemi della didattica linguistica, Perugia: Guerra Edizioni. Serra Borneto Carlo (red.), 1998, C’era una volta il metodo. Tendenze attuali nella didattica delle lingue straniere, Roma: Carocci. NG = Nozionario Glottodidattico: https://www.itals.it/nozion/noziof.htm Strony internetowe zawierające pojęcia i ćwiczenia z gramatyki włoskiej http://www.cyberitalian.com/en/html/grammar.html http://www.impariamo.com (esercizi) http://www.scudit.net/mdindice.htm |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia metodyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tamara Roszak | |
Prowadzący grup: | Tamara Roszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia metodyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Brak |
|
Metody dydaktyczne: | Prezentacje, elementy wykładu i konwersatorium, metoda interaktywna, metoda ćwiczeniowa, analiza materiałów dydaktycznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę końcową ma wpływ: aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%), prezentacja (70%). Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów: - z zakresu wiedzy (e1) i z zakresu umiejętności (e2) – prezentacja - z zakresu kompetencji społecznych (e3) – aktywne uczestnictwo w zajęciach. Skala ocen: niedostateczny (2) 0–64,5% dostateczny (3) 65–72,5% dostateczny plus (3,5) 73–79,5% dobry (4) 80–85,5% dobry plus (4,5) 86–92,5% bardzo dobry (5) 93–100%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Na zakończenie kursu studenta obowiązuje przygotowanie prezentacji dotyczącej sposobów wprowadzenia wybranego zagadnienia gramatycznego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie gramatyki i kompetencji gramatycznej – wprowadzenie. 2. Typologia gramatyk/i i metajęzyk gramatyczny. 3. Metody i materiały nauczania gramatyki. 4. Analiza i typologia ćwiczeń gramatycznych. 5. Struktura gramatyczna języka włoskiego w perspektywie gramatyki dydaktycznej. 6. Nauczanie fonetyki języka włoskiego. 7. Fonetyka korektywna w procesie nauczania języka włoskiego. 8. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych języka włoskiego. 9. Wprowadzanie i przyswajanie form morfologicznych i morfoskładniowych języka włoskiego. 10. Dydaktyka zaimków języka włoskiego. 11. Dydaktyka czasownika w języku włoskim. 12. Dydaktyka czasów i trybów w języku włoskim. 13. Użycie form czasownikowych w języku włoskim na poziomie początkującym, średnim i zaawansowanym. 14. Dydaktyka składni zdania i tekstu. 15. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu na ocenę. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Dardano M., Trifone P., 1995, Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Bologna, Zanichelli Editore. Moretti G. B., 2009, L’italiano come prima o seconda lingua nelle sue varietà scritte e parlate (2 voll.), Perugia, Guerra Edizioni. Tartaglione Roberto, Benincasa Angelica, 2015, Grammatica della lingua italiana. Per Stranieri, Alma. Uzupełniająca: Balboni Paolo E., 2015, Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, Torino: UTET Università. Balboni Paolo, 1998, Tecniche didattiche per l’educazione linguistica, Torino: UTET. Diadori Pierangela (red.), 2015, Insegnare italiano a stranieri, Firenze: Le Monnier. Lo Duca Maria G., 2004, Esperimenti grammaticali. Riflessioni e proposte sull'insegnamento della grammatica dell'italiano, Carocci editore. Pichiassi Mauro, 1999, Fondamenti di Glottodidattica. Temi e problemi della didattica linguistica, Perugia: Guerra Edizioni. Serra Borneto Carlo (red.), 1998, C’era una volta il metodo. Tendenze attuali nella didattica delle lingue straniere, Roma: Carocci. NG = Nozionario Glottodidattico: https://www.itals.it/nozion/noziof.htm Strony zawierające pojęcia i ćwiczenia z gramatyki włoskiej • http://www.cyberitalian.com/en/html/grammar.html • http://www.impariamo.com (esercizi) • http://www.scudit.net/mdindice.htm |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.