UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dialekty włoskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-WMA464
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dialekty włoskie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Od studentów wymagana jest znajomość języka włoskiego na poziomie C2 według ESOKJ, a także podstawowe wiadomości z językoznawstwa ogólnego i z historii języka włoskiego. Zajęcia prowadzone są w języku włoskim.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uświadomienie studentom złożoności procesu, jaki doprowadził od łaciny ludowej do ukształtowania się języków i dialektów romańskich, w szczególności tych na terenie Italii. Studenci poznają wpływ substratu i superstratu na zróżnicowanie językowe Italii; poznają główne kryteria klasyfikacji dialektów włoskich; poznają cechy charakterystyczne poszczególnych grup dialektów.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student/studentka:

[Wiedza]

e1 - zna i rozumie temat wariantów dialektalnych i regionalnych języka włoskiego - 01W-2A_W05;

[Umiejętności]

e2 - potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie C1 wg ESOKJ - 01W-2A_U01

e3 - potrafi wyszukiwać, analizować i krytycznie oceniać informacje na temat zróżnicowania językowego na terenie Włoch - 01W-2A_U09;

[Kompetencje społeczne]

e4 - jest gotów/gotowa do wykorzystania kompetencji społecznych i osobowych, takich jak kreatywność i otwartość na odmienność kulturową - 01W-2A_K03.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2026/2027" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2027-02-15 - 2027-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Roszak
Prowadzący grup: Tamara Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Forma zaliczenia:

zaliczenie na ocenę

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza. Metoda interaktywna. Prezentacje multimedialne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%), test końcowy (90%).

Skala ocen:

niedostateczny (2) 0%–64,99%

dostateczny (3) 65%–72,99%

dostateczny plus (3,5) 73%–79,99%

dobry (4) 80%–86,99%

dobry plus (4,5) 87%–92,99%

bardzo dobry (5) 93%–100%.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Pod koniec kursu przeprowadza się sprawdzian pisemny.

Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów:

- z zakresu wiedzy i umiejętności (e1, e2, e3) – sprawdzian pisemny;

- z zakresu kompetencji społecznych (e4) – interaktywne uczestnictwo w zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Języki i dialekty neołacińskie. Od łaciny do “volgare”. Zróżnicowanie językowe: diatopiczne, diastratyczne, diafazyczne i diamezyczne. Ludy zamieszkujące Półwysep Apeniński przed przybyciem Latynów. Latynowie i inni Indoeuropejczycy. Najazdy barbarzyńskie, superstraty i adstraty. Główne kryteria klasyfikacji dialektów włoskich: kryteria etno-geograficzne i historyczno-językowe. Cechy charakterystyczne dialektów włoskich. Grupy dialektów: północnych, toskańskich, środkowo-południowych, sikulo-kalabro-salentyńskich, sardyńskich, ladyńskich i friulańskich.

Literatura:

De Blasi N., Geografia e storia dell’italiano regionale, il Mulino, 2014.

Loporcaro M., Profilo linguistico dei dialetti italiani, Laterza, 2013.

Marcato C., Dialetto, dialetti e italiano, il Mulino, 2007.

Avolio F., Lingue e dialetti d’Italia, Carocci, 2015.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tamara Roszak
Prowadzący grup: Tamara Roszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Brak

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza. Metoda interaktywna. Prezentacje multimedialne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%), test końcowy (90%).

Skala ocen:

niedostateczny (2) 0%–64,5%

dostateczny (3) 65%–72,5%

dostateczny plus (3,5) 73%–79,5%

dobry (4) 80%–85,5%

dobry plus (4,5) 86%–92,5%

bardzo dobry (5) 93%–100%.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Pod koniec kursu przeprowadza się sprawdzian pisemny.

Sposoby weryfikacji poszczególnych efektów:

- z zakresu wiedzy i umiejętności (e1, e2, e3) – sprawdzian pisemny;

- z zakresu kompetencji społecznych (e4) – interaktywne uczestnictwo w zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Języki i dialekty neołacińskie. Od łaciny do “volgare”. Zróżnicowanie językowe: diatopiczne, diastratyczne, diafazyczne i diamezyczne. Ludy zamieszkujące Półwysep Apeniński przed przybyciem Latynów. Latynowie i inni Indoeuropejczycy. Najazdy barbarzyńskie, superstraty i adstraty. Główne kryteria klasyfikacji dialektów włoskich: kryteria etno-geograficzne i historyczno-językowe. Cechy charakterystyczne dialektów włoskich. Grupy dialektów: północnych, toskańskich, środkowo-południowych, sikulo-kalabro-salentyńskich, sardyńskich, ladyńskich i friulańskich.

Literatura:

De Blasi N., Geografia e storia dell’italiano regionale, il Mulino, 2014.

Loporcaro M., Profilo linguistico dei dialetti italiani, Laterza, 2013.

Marcato C., Dialetto, dialetti e italiano, il Mulino, 2007.

Avolio F., Lingue e dialetti d’Italia, Carocci, 2015.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6