Warsztat naukowy historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-11003AHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat naukowy historii sztuki |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują podstawowe zagadnienia z zakresu warsztatu naukowego historyka sztuki. Obejmują główne informacje o dziedzinie, literaturze, opisach obiektów, datowania na podstawie ornamentu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza HS-1A_W01 posiada wiedzę na temat miejsca historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną, HS-1A_W02 posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju historii sztuki jako nauki, zna podstawowe metody badawcze w zakresie historii sztuki oraz najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju HS-1A_W05 posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę HS-1A_W06 posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych HS-1A_W07 Posiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury i sztuki, orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz dysponuje podstawową wiedzą o prawnych i instytucjonalnych warunkach funkcjonowania obiektów artystycznych HS-1A_W08 Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego i rozumie podstawowe pojęcia i zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej Umiejętności HS-1A_U01 umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki HS-1A_U02 potrafi wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) HS-1A_U05 potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę HS-1A_U06 potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie i analizie dzieła sztuki, zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej Kompetencje społeczne HS-1A_K04 uczestniczy w życiu kulturalnym i artystycznym wykorzystując różne jego formyWiedza HS-1A_W01 posiada wiedzę na temat miejsca historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną, HS-1A_W02 posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju historii sztuki jako nauki, zna podstawowe metody badawcze w zakresie historii sztuki oraz najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju HS-1A_W05 posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę HS-1A_W06 posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych HS-1A_W07 Posiada podstawową wiedzę o instytucjach kultury i sztuki, orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz dysponuje podstawową wiedzą o prawnych i instytucjonalnych warunkach funkcjonowania obiektów artystycznych HS-1A_W08 Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego i rozumie podstawowe pojęcia i zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej Umiejętności HS-1A_U01 umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki; potrafi samodzielnie sformułować problemy badawcze, a następnie przeanalizować je w oparciu o narzędzia badawcze historii sztuki, opracować i zaprezentować wyniki HS-1A_U02 potrafi wyszukać, analizować, selekcjonować i wykorzystać informacje, opierając się różnych źródłach i zasobach – również obcojęzycznych (archiwalnych, bibliotecznych, zasobach internetowych, zbiorach muzealnych) HS-1A_U05 potrafi rozpoznać kształtujące się procesy kulturowe i artystyczne oraz przeprowadzić ich analizę HS-1A_U06 potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie i analizie dzieła sztuki, zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej Kompetencje społeczne HS-1A_K04 uczestniczy w życiu kulturalnym i artystycznym wykorzystując różne jego formy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Świętosławska | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Adam Drozdowski, Ewa Kubiak, Magdalena Milerowska, Agnieszka Świętosławska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
CK
CK
CK
ŚR CK
CK
CK
CK
CK
CK
CK
CK
CK
CZ W
CK
CK
CK
CK
CK
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Adam Drozdowski, Piotr Gryglewski, Ewa Kubiak, Daria Rutkowska-Siuda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CK
W
ŚR CK
CK
CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Adam Drozdowski, Piotr Gryglewski, Ewa Kubiak, Daria Rutkowska-Siuda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
C
CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Alina Barczyk, Adam Drozdowski, Piotr Gryglewski, Ewa Kubiak, Daria Rutkowska-Siuda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Bania, Adam Drozdowski, Piotr Gryglewski, Ewa Kubiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład połączony z prezentacją multimedialną, - ćwiczenia praktyczne w sali dydaktycznej, - w II semestrze zajęcia mają również charakter ćwiczeń terenowych odbywających się w wybranych obiektach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów: -udział w zajęciach -regularne przygotowywanie zadanych do czytania tekstów -kolokwium śródsemestralne i kolokwia zaliczeniowe na koniec semestru -zaliczenia w czasie zajęć praktycznych |
|
Treści kształcenia: | Charakterystyka głównych ośrodków badawczych związanych z historią sztuki w Polsce Charakterystyka stosowania motywów ornamentalnych i technik zdobniczych, przegląd głównych cech ornamentyki antycznej i średniowiecznej, przedstawienie sekwencji rozwojowej ornamentów nowożytnych, pochodzenia antycznego, wschodniego i nowych form. Prezentacja sposobów datowania zabytków nowożytnych na podstawie rozpoznanych motywów ornamentalnych. Szczegółowy opis przedmiotu (treści programowe): Zajęcia teoretyczno-praktyczne w sali wykładowej: Charakterystyka stosowania motywów ornamentalnych i technik zdobniczych, przegląd głównych cech ornamentyki antycznej i średniowiecznej, przedstawienie sekwencji rozwojowej ornamentów nowożytnych, pochodzenia antycznego, wschodniego i nowych form. Prezentacja sposobów datowania zabytków nowożytnych na podstawie rozpoznanych motywów ornamentalnych. Terminologia z zakresu historii ubioru. Metody badawcze historii sztuki Terminologia z zakresu architektury Terminologia z zakresu rzemiosła artystycznego. ornamentalnych, umiejętność określenia czasu ich występowania i zdolność do wydatowania na tej podstawie wskazanego zabytku. - W II semestrze, podobne umiejętności są sprawdzane w ramach ćwiczeń terenowych |
|
Literatura: |
Zalecana literatura: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. S. Kozakiewicza, Warszawa 1969; Wydanie nowe [zmienione] Warszawa 1996. Białostocki J., Rokoko: ornament, styl i postawa, [w:] tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978, s. 158-177. Jones A.F., Wstęp do historii sztuki, Poznań 1999. Irmscher G., Ornament in Europa, 1450-2000, Köln 2005. Mourant de, H., Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. The History of Decorative Arts. The Renaissance and Mannerism in Europe, 1994. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CK
CK
CZ CK
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Gryglewski | |
Prowadzący grup: | Zbigniew Bania, Adam Drozdowski, Piotr Gryglewski, Ewa Kubiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - wykład połączony z prezentacją multimedialną, - ćwiczenia praktyczne w sali dydaktycznej, - w II semestrze zajęcia mają również charakter ćwiczeń terenowych odbywających się w wybranych obiektach |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposób sprawdzenia osiągnięcia zamierzonych efektów: -udział w zajęciach -regularne przygotowywanie zadanych do czytania tekstów -kolokwium śródsemestralne i kolokwia zaliczeniowe na koniec semestru -zaliczenia w czasie zajęć praktycznych |
|
Treści kształcenia: | Charakterystyka głównych ośrodków badawczych związanych z historią sztuki w Polsce Charakterystyka stosowania motywów ornamentalnych i technik zdobniczych, przegląd głównych cech ornamentyki antycznej i średniowiecznej, przedstawienie sekwencji rozwojowej ornamentów nowożytnych, pochodzenia antycznego, wschodniego i nowych form. Prezentacja sposobów datowania zabytków nowożytnych na podstawie rozpoznanych motywów ornamentalnych. Szczegółowy opis przedmiotu (treści programowe): Zajęcia teoretyczno-praktyczne w sali wykładowej: Charakterystyka stosowania motywów ornamentalnych i technik zdobniczych, przegląd głównych cech ornamentyki antycznej i średniowiecznej, przedstawienie sekwencji rozwojowej ornamentów nowożytnych, pochodzenia antycznego, wschodniego i nowych form. Prezentacja sposobów datowania zabytków nowożytnych na podstawie rozpoznanych motywów ornamentalnych. Terminologia z zakresu historii ubioru. Metody badawcze historii sztuki Terminologia z zakresu architektury Terminologia z zakresu rzemiosła artystycznego. ornamentalnych, umiejętność określenia czasu ich występowania i zdolność do wydatowania na tej podstawie wskazanego zabytku. - W II semestrze, podobne umiejętności są sprawdzane w ramach ćwiczeń terenowych |
|
Literatura: |
Zalecana literatura: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. S. Kozakiewicza, Warszawa 1969; Wydanie nowe [zmienione] Warszawa 1996. Białostocki J., Rokoko: ornament, styl i postawa, [w:] tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978, s. 158-177. Jones A.F., Wstęp do historii sztuki, Poznań 1999. Irmscher G., Ornament in Europa, 1450-2000, Köln 2005. Mourant de, H., Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1981. The History of Decorative Arts. The Renaissance and Mannerism in Europe, 1994. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.