UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język starożytny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-11006AF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język starożytny
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Zajęcia z języka starożytnego - łacina przygotowują studenta do rozumienia i tłumaczenia prostego tekstu filozoficznego napisanego w języku łacińskim. W trakcie zajęć student pozna formy fleksyjne oraz najważniejsze informacje dotyczące składni języka łacińskiego. Nauczy się korzystać ze słowników oraz posługiwać gramatyką i tabelami gramatycznymi. Student pozna podstawowe łacińskie i greckie słownictwo filozoficzne i terminologię naukową. Pozna podstawowe skróty stosowane w starodrukach i rękopisach. Zajęcia przygotują go do dalszego samodzielnego lub wspieranego rozwijania znajomości języka.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy uczeń:

zna, tworzy i używa form gramatycznych w języku łacińskim,

zna i rozumie funkcje znanych form deklinacyjnych i koniugacyjnych,

identyfikuje i tłumaczy na język polski znane formy fleksyjne,

zna i rozumie słownictwo łacińskie, ze szczególnym uwzględnieniem podstawowej terminologii filozoficznej [02F-1A_W05],

ma świadomość historycznej zmienności znaczeń terminologii filozoficznej [02F-1A_W13],

zna i posługuje się najważniejszymi łacińskimi sentencjami, powiedzeniami i zwrotami.

W zakresie umiejętności uczeń:

potrafi tłumaczyć zdania i prosty tekst filozoficzny na język polski z języka łacińskiego oraz posiada umiejętność przygotowania prostej pracy pisemnej w języku łacińskim na poziomie podstawowym [02F-1A_U16].

wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje, opierając się na różnych źródłach i zasobach: słownikach, tabelach gramatycznych, encyklopediach, zasobach internetowych

W zakresie kompetencji społecznych student:

potrafi odnaleźć rozwiązanie powierzonego zadania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Chiżyńska, Dariusz Gwis, Jolanta Pietraszun
Prowadzący grup: Katarzyna Chiżyńska, Dariusz Gwis, Jolanta Pietraszun
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W zakresie wiedzy student:

zna, tworzy i stosuje występujące w języku łacińskim formy gramatyczne,

zna i rozumie funkcje poznanych form deklinacyjnych i koniugacyjnych,

identyfikuje i tłumaczy na język polski poznane formy fleksyjne,

zna i rozumie słownictwo łacińskie ze szczególnym uwzględnieniem podstawowej terminologii filozoficznej,

zna i korzysta z najważniejszych łacińskich sentencji, powiedzeń i zwrotów frazeologicznych.


W zakresie umiejętności student:

wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje, opierając się na różnych źródłach i zasobach: słowniki, tabele gramatyczne, encyklopedie, zasoby internetowe,

potrafi przetłumaczyć na język polski z języka łacińskiego zdania i prosty tekst filozoficzny,


W zakresie kompetencji społecznych student:

potrafi zarówno samodzielnie jak i współpracując z grupą poszukiwać rozwiązania zadania

rozumie konieczność ciągłego dokształcania się.


Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z tekstem).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:


100% - Pisemne prace kontrolne po zakończeniu określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć - ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Dozwolone 2 nieobecności w semestrze. Nieobecności powyżej dozwolonych - należy zaliczyć materiał z zajęć w trakcie konsultacji. 20%

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Praca na platformie zdalnego kształcenia UŁ. 20%

Pisemne prace kontrolne (kolokwia). 40%


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Ustalanie tematu czasownika i przynależności do koniugacji.

6. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

9. Tłumaczenie sentencji i tekstów. Teksty wraz ze słownictwem dostępne są na platformie Teams.



Literatura:

Kurs opracowany przez prowadzącego na platformie zdalnego kształcenia - ćwiczenia i sentencje.

Prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego,

Wybór sentencji opracowany przez prowadzącego,

Wybór tekstów filozoficznych opracowany przez prowadzącego.

Słownik łacińsko polski, K. Kumaniecki,

Krótka gramatyka języka Łacińskiego, Jan Wikarjak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W zakresie wiedzy student:

zna, tworzy i stosuje występujące w języku łacińskim formy gramatyczne,

zna i rozumie funkcje poznanych form deklinacyjnych i koniugacyjnych,

identyfikuje i tłumaczy na język polski poznane formy fleksyjne,

zna i rozumie słownictwo łacińskie ze szczególnym uwzględnieniem podstawowej terminologii filozoficznej,

zna i korzysta z najważniejszych łacińskich sentencji, powiedzeń i zwrotów frazeologicznych.


W zakresie umiejętności student:

wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje, opierając się na różnych źródłach i zasobach: słowniki, tabele gramatyczne, encyklopedie, zasoby internetowe,

potrafi przetłumaczyć na język polski z języka łacińskiego zdania i prosty tekst filozoficzny,


W zakresie kompetencji społecznych student:

potrafi zarówno samodzielnie jak i współpracując z grupą poszukiwać rozwiązania zadania

rozumie konieczność ciągłego dokształcania się.


Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Ustalanie tematu czasownika i przynależności do koniugacji.

6. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

9. Tłumaczenie zdań i tekstów z podręcznika Język łaciński dla neofilologów.



Literatura:

Kurs opracowany przez prowadzącego na platformie zdalnego kształcenia - ćwiczenia i sentencje.

Prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego,

Wybór sentencji opracowany przez prowadzącego,

Wybór tekstów filozoficznych opracowany przez prowadzącego.

Język łaciński dla neofilologów, T. Simla, Łm Macherowa

Słownik łacińsko polski, K. Kumaniecki,

Krótka gramatyka języka Łacińskiego, Jan Wikarjak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Ustalanie tematu czasownika i przynależności do koniugacji.

6. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

9. Tłumaczenie zdań i tekstów z podręcznika Język łaciński dla neofilologów.


Literatura:

Kurs opracowany przez prowadzącego na platformie zdalnego kształcenia - ćwiczenia i sentencje.

Prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego,

Wybór sentencji opracowany przez prowadzącego,

Wybór tekstów filozoficznych opracowany przez prowadzącego.

Disce puer. Podręcznik do łaciny średniowiecznej, red E. Jung, D. Gwis

Słownik łacińsko polski, K. Kumaniecki,

Krótka gramatyka języka Łacińskiego, Jan Wikarjak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Ustalanie tematu czasownika i przynależności do koniugacji.

6. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

9. Tłumaczenie zdań i tekstów z podręcznika Język łaciński dla neofilologów.


Literatura:

Kurs opracowany przez prowadzącego na platformie zdalnego kształcenia - ćwiczenia i sentencje.

Prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego,

Wybór sentencji opracowany przez prowadzącego,

Wybór tekstów filozoficznych opracowany przez prowadzącego.

Disce puer. Podręcznik do łaciny średniowiecznej, red E. Jung, D. Gwis

Słownik łacińsko polski, K. Kumaniecki,

Krótka gramatyka języka Łacińskiego, Jan Wikarjak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Ustalanie tematu czasownika i przynależności do koniugacji.

6. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

9. Tłumaczenie zdań i tekstów z podręcznika Język łaciński dla neofilologów.


Literatura:

Kurs opracowany przez prowadzącego na platformie zdalnego kształcenia - ćwiczenia i sentencje.

Prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego,

Wybór sentencji opracowany przez prowadzącego,

Wybór tekstów filozoficznych opracowany przez prowadzącego.

Disce puer. Podręcznik do łaciny średniowiecznej, red E. Jung, D. Gwis

Słownik łacińsko polski, K. Kumaniecki,

Krótka gramatyka języka Łacińskiego, Jan Wikarjak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Ustalanie tematu czasownika i przynależności do koniugacji.

6. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

9. Tłumaczenie zdań i tekstów z podręcznika Język łaciński dla neofilologów.


Literatura:

Kurs opracowany przez prowadzącego na platformie zdalnego kształcenia - ćwiczenia i sentencje.

Prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego,

Wybór sentencji opracowany przez prowadzącego,

Wybór tekstów filozoficznych opracowany przez prowadzącego.

Disce puer. Podręcznik do łaciny średniowiecznej, red E. Jung, D. Gwis

Słownik łacińsko polski, K. Kumaniecki,

Krótka gramatyka języka Łacińskiego, Jan Wikarjak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa - opanowanie gramatyki i słownictwa, kształtowanie umiejętności czytania i tłumaczenia.

- Znajomość reguł gramatycznych z zakresu fleksji i składni (metoda podająca, metoda problemowa)

- Tłumaczenie i transformacja zdań (metoda zajęć praktycznych, metoda pracy we współpracy)

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z pisemnych prac kontrolnych sprawdzających znajomość poznanych zagadnień gramatycznych i słownictwa oraz zdobyte umiejętności tłumaczenia tekstu.

2. Aktywne uczestniczenie w zajęciach, wykonywanie zadanych ćwiczeń.

3. Obecność na zajęciach.


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników: deklinacje I-V.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie: czasy praesens, imperfectum, futurumprimum.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Liczebniki porządkowe, cyfry rzymskie, zapisywanie lat, kalendarz rzymski i nowożytne datowanie w j. łacińskim.

9. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

10. Tłumaczenie zdań i tekstów opracowanych przez prowadzącego zajęcia.

11. Alfabet staro-grecki, nauka czytania.

12. Powtórzenia i sprawdziany



Literatura:

Literatura podstawowa:

D. Gwis, E. Jung, Disce puer,

Internetowy kurs na platformie moodle.uni.lodz.pl: Lektorat języka łacińskiego, opracowany przez D. Gwis

Wybór tekstów z zakresu filozofii opracowany przez D. Gwis

Literatura uzupełniająca:

K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski,

J. Wikariak, Gramatyka języka łacińskiego,

Wykaz terminów filozoficznych w j. starogrecki, łacińskim i angielskim opracowany przez D. Gwis,

Tabele gramatyczne i materiały powtórzeniowe opracowane przez prowadzącego zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa - opanowanie gramatyki i słownictwa, kształtowanie umiejętności czytania i tłumaczenia.

- Znajomość reguł gramatycznych z zakresu fleksji i składni (metoda podająca, metoda problemowa)

- Tłumaczenie i transformacja zdań (metoda zajęć praktycznych, metoda pracy we współpracy)

Sposoby i kryteria oceniania:

1. Ocena z pisemnych prac kontrolnych sprawdzających znajomość poznanych zagadnień gramatycznych i słownictwa oraz zdobyte umiejętności tłumaczenia tekstu.

2. Aktywne uczestniczenie w zajęciach, wykonywanie zadanych ćwiczeń.

3. Obecność na zajęciach.


Treści kształcenia:

1. Alfabet i wymowa - nauka czytania.

2. Podstawowe pojęcia gramatyczne (fleksja i syntaksa).

3. Deklinacje - odmiana rzeczowników i przymiotników.

4. Odmiana podstawowych zaimków.

5. Stopniowanie przymiotników, tworzenie i stopniowanie przysłówków.

6. Odmiana czasowników czterech koniugacji w obydwu stronach w trybie orzekającym, rozkazującym i koniunktiwie.

7. Budowa zdania: podmiot, orzeczenie i dopełnienie - podobieństwa i różnice w języku łacińskim i polskim.

8. Liczebniki porządkowe, cyfry rzymskie, zapisywanie lat, kalendarz rzymski i nowożytne datowanie w j. łacińskim.

9. Korzystanie ze słowników i gramatyki.

10. Tłumaczenie zdań i tekstów z podręcznika Język łaciński dla neofilologów.

11. Sentencje i zwroty frazeologiczne używane w j. polskim.

12. Powtórzenia i sprawdziany



Literatura:

Literatura podstawowa:

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów,

D. Gwis, E. Jung, Disce puer,

Literatura uzupełniająca:

K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski,

J. Wikariak, Gramatyka języka łacińskiego,

Sentencje i zwroty frazeologiczne wybrane i opracowane przez prowadzącego zajęcia,

Tabele gramatyczne i materiały powtórzeniowe opracowane przez prowadzącego zajęcia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4