UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język łaciński i kultura antyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-11007AHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język łaciński i kultura antyczna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość języka polskiego, mile widziana znajomość gramatyki polskiej.

Skrócony opis:

Zajęcia z języka łacińskiego mają zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami fleksyjnymi i składniowymi w stopniu umożliwiającym wykształcenie umiejętności tłumaczenia przy pomocy słownika i tabel gramatycznych prostych tekstów łacińskich, przede wszystkim inskrypcji.

Podczas zajęć studenci poznają również wybrane zagadnienia z kultury antycznej, pomocne w interpretacji dzieł sztuki, zarówno antycznych, jak odwołujących się do wątków starożytnych.

Zajęcia pozwalają zrozumieć rolę języka łacińskiego i kultury antycznej dla kultury europejskiej oraz dostrzec liczne odwołania do antyku w sztuce nowożytnej.

Efekty uczenia się:

02S-1A_W06

posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych.

02S-1A_U04

posiada umiejętności opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami konkretnej formy, charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki)

02S-1A_U06

potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie dzieł sztuki, zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej

02S-1A_K02

rozumie znaczenie pracy w grupie, jest w stanie współpracować z innymi przyjmując różne role

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Maciejewska, Daria Zawiasa
Prowadzący grup: Anna Maciejewska, Daria Zawiasa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład tradycyjny

opis

objaśnienia

narracja

rozwiązywanie zadań praktycznych

analiza przypadku


projekty (artystyczne dotyczące kultury antycznej)



Sposoby i kryteria oceniania:

Pod koniec semestru:

pisemny sprawdzian umiejętności tłumaczenia tekstu łacińskiego przy użyciu wybranych pomocy

zaliczenie z ustnego czytania nieznanego tekstu łacińskiego (bez zrozumienia; chodzi o fonetycznie poprawne odczytanie zapisu).

Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen cząstkowych (40% projekt, 40% sprawdzian, 20% zaliczenie czytania); może ją podwyższyć wysoka ocena pracy studenta na zajęciach.

Dla zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich wymienionych składników; każdy z nich można zaliczać 3 razy.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

prace (ćwiczenia językowe, przekład tekstu łacińskiego na j. polski, projekty artystyczne) wykonywane indywidualnie i w małych zespołach,


pisemne sprawdziany umiejętności tłumaczenia tekstu


głośne odczytywanie tekstów łacińskich (w wymowie erazmiańskiej)

Szczegółowe treści kształcenia:

> alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania.

> fleksja:

- deklinacje I-V: nominativus, genetivus, accusativus (z funkcjami składniowymi)

- koniugacje: praesens activi czasowników regularnych oraz "esse"

> składnia: budowa zdania prostego

> podstawowe słownictwo

> wybrane skróty i wyrażenia łacińskie

> elementy realioznawstwa i historii starożytnej, mitologii klasycznej

Literatura:

Korzystam z materiałów autorskich własnych oraz (sporadycznie) udostępnionych przez kolegów z innych ośrodków.

Jako materiały uzupełniające zalecam:

Gramatykę opisową języka łacińskiego Jana Wikarjaka (dowolne wydanie),

Słownik łacińsko-polski PWN pod red. K. Kumanieckiego lub J. Korpantego (dowolne wydanie),

Słownik polsko-łaciński PWN pod red. L. Winniczuk (dowolne wydanie)

lub inne dostępne słowniki

oraz dostępne opracowania mitologii antycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis, Beata Kluska, Anna Maciejewska, Jolanta Pietraszun
Prowadzący grup: Dariusz Gwis, Beata Kluska, Anna Maciejewska, Jolanta Pietraszun
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład tradycyjny

opis

objaśnienia

narracja

rozwiązywanie zadań praktycznych

analiza przypadku


projekty (artystyczne dotyczące kultury antycznej)



Sposoby i kryteria oceniania:

Pod koniec semestru:

pisemny sprawdzian umiejętności tłumaczenia tekstu łacińskiego przy użyciu wybranych pomocy

zaliczenie z ustnego czytania nieznanego tekstu łacińskiego (bez zrozumienia; chodzi o fonetycznie poprawne odczytanie zapisu).

Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen cząstkowych (40% projekt, 40% sprawdzian, 20% zaliczenie czytania); może ją podwyższyć wysoka ocena pracy studenta na zajęciach.

Dla zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich wymienionych składników; każdy z nich można zaliczać 3 razy.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

prace (ćwiczenia językowe, przekład tekstu łacińskiego na j. polski, projekty artystyczne) wykonywane indywidualnie i w małych zespołach,


pisemne sprawdziany umiejętności tłumaczenia tekstu


głośne odczytywanie tekstów łacińskich (w wymowie erazmiańskiej)

Szczegółowe treści kształcenia:

> alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania.

> fleksja:

- deklinacje I-V: nominativus, genetivus, accusativus (z funkcjami składniowymi)

- koniugacje: praesens activi czasowników regularnych oraz "esse"

> składnia: budowa zdania prostego

> podstawowe słownictwo

> wybrane skróty i wyrażenia łacińskie

> elementy realioznawstwa i historii starożytnej, mitologii klasycznej

Literatura:

Korzystam z materiałów autorskich własnych oraz (sporadycznie) udostępnionych przez kolegów z innych ośrodków.

Jako materiały uzupełniające zalecam:

Gramatykę opisową języka łacińskiego Jana Wikarjaka (dowolne wydanie),

Słownik łacińsko-polski PWN pod red. K. Kumanieckiego lub J. Korpantego (dowolne wydanie),

Słownik polsko-łaciński PWN pod red. L. Winniczuk (dowolne wydanie)

lub inne dostępne słowniki

oraz dostępne opracowania mitologii antycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis, Anna Maciejewska
Prowadzący grup: Dariusz Gwis, Anna Maciejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra

Prezentacja dotycząca kultury antycznej.



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).

Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania.

2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji.

3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy.

5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis.

6. Budowa zdania prostego.

7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów.

8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi.

9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej.

Literatura:

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów.

Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego.

Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego.

Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra

Prezentacja dotycząca kultury antycznej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).

Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania.

2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji.

3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy.

5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis.

6. Budowa zdania prostego.

7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów.

8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi.

9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej.

Literatura:

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów.

Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego.

Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego.

Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra

Prezentacja dotycząca kultury antycznej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).

Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania.

2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji.

3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy.

5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis.

6. Budowa zdania prostego.

7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów.

8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi.

9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej.

Literatura:

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów.

Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego.

Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego.

Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra

Prezentacja dotycząca kultury antycznej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).

Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania.

2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji.

3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy.

5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis.

6. Budowa zdania prostego.

7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów.

8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi.

9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej.

Literatura:

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów.

Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego.

Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego.

Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Gwis
Prowadzący grup: Dariusz Gwis
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką).

Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków).

Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena)


Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach.

Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów:

50%-60% - ocena dostateczna

61%-70% - ocena dostateczna plus

71%-80% - ocena dobra

81%-90% - ocena dobra plus

91%-100% - ocena bardzo dobra

Prezentacja dotycząca kultury antycznej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela.

Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się.

Pisemne prace kontrolne (kolokwia).

Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania.

2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji.

3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3.

4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy.

5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis.

6. Budowa zdania prostego.

7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów.

8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi.

9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej.

Literatura:

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów.

Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego.

Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego.

Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5