Język łaciński i kultura antyczna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0200-11007AHS |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Język łaciński i kultura antyczna |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Wymagania wstępne: | Znajomość języka polskiego, mile widziana znajomość gramatyki polskiej. |
| Skrócony opis: |
Zajęcia z języka łacińskiego mają zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami fleksyjnymi i składniowymi w stopniu umożliwiającym wykształcenie umiejętności tłumaczenia przy pomocy słownika i tabel gramatycznych prostych tekstów łacińskich, przede wszystkim inskrypcji. Podczas zajęć studenci poznają również wybrane zagadnienia z kultury antycznej, pomocne w interpretacji dzieł sztuki, zarówno antycznych, jak odwołujących się do wątków starożytnych. Zajęcia pozwalają zrozumieć rolę języka łacińskiego i kultury antycznej dla kultury europejskiej oraz dostrzec liczne odwołania do antyku w sztuce nowożytnej. |
| Efekty uczenia się: |
02S-1A_W06 posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych. 02S-1A_U04 posiada umiejętności opracowania logicznie skonstruowanej pracy pisemnej z zakresu historii sztuki zgodnie z wymogami konkretnej formy, charakterystycznej dla dziedziny (esej, praca seminaryjna, recenzja, nota polemiczna, analiza dzieła sztuki) 02S-1A_U06 potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować odpowiednią terminologię przy opisie dzieł sztuki, zaprezentować opis w formie ustnej i pisemnej 02S-1A_K02 rozumie znaczenie pracy w grupie, jest w stanie współpracować z innymi przyjmując różne role |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Anna Maciejewska, Daria Zawiasa | |
| Prowadzący grup: | Anna Maciejewska, Daria Zawiasa | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Czy kurs na PZK?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | wykład tradycyjny opis objaśnienia narracja rozwiązywanie zadań praktycznych analiza przypadku projekty (artystyczne dotyczące kultury antycznej) |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Pod koniec semestru: pisemny sprawdzian umiejętności tłumaczenia tekstu łacińskiego przy użyciu wybranych pomocy zaliczenie z ustnego czytania nieznanego tekstu łacińskiego (bez zrozumienia; chodzi o fonetycznie poprawne odczytanie zapisu). Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen cząstkowych (40% projekt, 40% sprawdzian, 20% zaliczenie czytania); może ją podwyższyć wysoka ocena pracy studenta na zajęciach. Dla zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich wymienionych składników; każdy z nich można zaliczać 3 razy. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | prace (ćwiczenia językowe, przekład tekstu łacińskiego na j. polski, projekty artystyczne) wykonywane indywidualnie i w małych zespołach, pisemne sprawdziany umiejętności tłumaczenia tekstu głośne odczytywanie tekstów łacińskich (w wymowie erazmiańskiej) |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | > alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. > fleksja: - deklinacje I-V: nominativus, genetivus, accusativus (z funkcjami składniowymi) - koniugacje: praesens activi czasowników regularnych oraz "esse" > składnia: budowa zdania prostego > podstawowe słownictwo > wybrane skróty i wyrażenia łacińskie > elementy realioznawstwa i historii starożytnej, mitologii klasycznej |
|
| Literatura: |
Korzystam z materiałów autorskich własnych oraz (sporadycznie) udostępnionych przez kolegów z innych ośrodków. Jako materiały uzupełniające zalecam: Gramatykę opisową języka łacińskiego Jana Wikarjaka (dowolne wydanie), Słownik łacińsko-polski PWN pod red. K. Kumanieckiego lub J. Korpantego (dowolne wydanie), Słownik polsko-łaciński PWN pod red. L. Winniczuk (dowolne wydanie) lub inne dostępne słowniki oraz dostępne opracowania mitologii antycznej. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Gwis, Beata Kluska, Anna Maciejewska, Jolanta Pietraszun | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Gwis, Beata Kluska, Anna Maciejewska, Jolanta Pietraszun | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Czy kurs na PZK?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | wykład tradycyjny opis objaśnienia narracja rozwiązywanie zadań praktycznych analiza przypadku projekty (artystyczne dotyczące kultury antycznej) |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Pod koniec semestru: pisemny sprawdzian umiejętności tłumaczenia tekstu łacińskiego przy użyciu wybranych pomocy zaliczenie z ustnego czytania nieznanego tekstu łacińskiego (bez zrozumienia; chodzi o fonetycznie poprawne odczytanie zapisu). Ocena semestralna jest średnią ważoną ocen cząstkowych (40% projekt, 40% sprawdzian, 20% zaliczenie czytania); może ją podwyższyć wysoka ocena pracy studenta na zajęciach. Dla zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich wymienionych składników; każdy z nich można zaliczać 3 razy. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | prace (ćwiczenia językowe, przekład tekstu łacińskiego na j. polski, projekty artystyczne) wykonywane indywidualnie i w małych zespołach, pisemne sprawdziany umiejętności tłumaczenia tekstu głośne odczytywanie tekstów łacińskich (w wymowie erazmiańskiej) |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | > alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. > fleksja: - deklinacje I-V: nominativus, genetivus, accusativus (z funkcjami składniowymi) - koniugacje: praesens activi czasowników regularnych oraz "esse" > składnia: budowa zdania prostego > podstawowe słownictwo > wybrane skróty i wyrażenia łacińskie > elementy realioznawstwa i historii starożytnej, mitologii klasycznej |
|
| Literatura: |
Korzystam z materiałów autorskich własnych oraz (sporadycznie) udostępnionych przez kolegów z innych ośrodków. Jako materiały uzupełniające zalecam: Gramatykę opisową języka łacińskiego Jana Wikarjaka (dowolne wydanie), Słownik łacińsko-polski PWN pod red. K. Kumanieckiego lub J. Korpantego (dowolne wydanie), Słownik polsko-łaciński PWN pod red. L. Winniczuk (dowolne wydanie) lub inne dostępne słowniki oraz dostępne opracowania mitologii antycznej. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CK
CK
CK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Gwis, Anna Maciejewska | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Gwis, Anna Maciejewska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Czy kurs na PZK?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
| Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
| Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Lektorat, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
| Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
| Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN L
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Lektorat, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Dariusz Gwis | |
| Prowadzący grup: | Dariusz Gwis | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Lektorat - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | Metoda asymilacji wiedzy (wykład, praca z książką). Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda problemowa, metoda przypadków). Metody waloryzacyjne (ocena wiedzy, samoocena) |
|
| Sposoby i kryteria oceniania: | Udział w zajęciach. Pisemne prace kontrolne po zakończeniu poznawania określonego materiału gramatycznego. Wymagane jest uzyskanie 50% punktów: 50%-60% - ocena dostateczna 61%-70% - ocena dostateczna plus 71%-80% - ocena dobra 81%-90% - ocena dobra plus 91%-100% - ocena bardzo dobra Prezentacja dotycząca kultury antycznej. |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Udział i praca studenta podczas zajęć. Ocena efektów uczenia się przez nauczyciela. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających i powtórzeniowych - informacja zwrotna dla studenta dotycząca jego mocnych i słabych stron lub samoocena efektów uczenia się. Pisemne prace kontrolne (kolokwia). Przygotowanie i zaprezentowanie prezentacji przedstawiające recepcję wybranego zagadnienia z kultury (mitologii) w sztuce ery nowożytnej. |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Alfabet łaciński - nauka prawidłowego wymawiania i akcentowania. 2. Podstawowe pojęcia z zakresu deklinacji i koniugacji. 3. Odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji 1-3. 4. Funkcje przypadków w zdaniu - części mowy. 5. Ustalanie tematu czasownika. Odmiana przez osoby czasowników 4 koniugacji w czasach tworzonych od tematu praesentis. 6. Budowa zdania prostego. 7. Tłumaczenie na j. polski zdań i tekstów. 8. Praca ze słownikiem i tabelami gramatycznymi. 9. Przygotowanie prezentacji dotyczącej recepcji kultury (mitologii) antycznej w sztuce nowożytnej. |
|
| Literatura: |
Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów. Słownik łacińsko-polski pod redakcją K. Komanieckiego. Tabele i prezentacje materiału gramatycznego opracowane przez prowadzącego. Teksty i ćwiczenia w opracowaniu prowadzącego, w tym kurs na platformie zdalnego kształcenia UŁ. |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
