Historia etnologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12001AE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia etnologii |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student: 1. zna początki historii dyscypliny (etapy prekursorskie myśli antropologicznej, ewolucjonizm i szkołę kulturowo-historyczną w etnologii, antropologię historyczną oraz socjologizm Emile'a Durkheima) 2. rozpoznaje założenia ontologiczne i epistemologiczne powyższych poglądów |
Skrócony opis: |
Przedstawienie historycznego rozwoju dyscypliny począwszy od protoantroplogii starożytnych. Pokazanie różnorodnych sposobów interpretowania rzeczywistości kulturowej. Zachęcenie studentów do samodzielnych analiz w oparciu o poznawane kierunki antropologiczne i sposoby interpretacji |
Efekty uczenia się: |
Student: E1. rozpoznaje podstawowe paradygmaty dyscypliny [02E1A_W01] E2. rozwija specjalistyczną bazę pojęć [02E1A_W02, 02E1A_W05, 02E1A_W08] E3. wymienia nazwiska przedstawicieli poszczególnych ujęć teoretycznych [02E1A_W01, 02E1A_W06] E4. charakteryzuje podstawowe założenia teoretyczne poszczególnych ujęć antropologicznych [02E1A_W01, 02E1A_W05, 02E1A_W06, 02E1A_W07, 02E1A_W08] E5. analizuje teksty teoretyczne dotyczące problematyki przedmiotu [02E1A_W01, 02E1A_U01, 02E1A_U03] E6. stosuje poznane ujęcia teoretyczne do interpretacji wybranych przykładów życia społecznego [02E1A_W04, 02E1A_W05, 02E1A_U04] E7. krytycznie interpretuje filmy dokumentalne i popularne [02E1A_W04, 02E1A_W04] E8. dobiera argumenty w dyskusji [02E1A_U07] E9. jest otwarty na sposoby myślenia charakterystyczne dla przedstawicieli innych kultur [02E1A_K03] E10. jest świadom różnych punktów widzenia i przyczyn takiego stanu rzeczy [02E1A_W01] E11. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [02E1A_K01] E12. jest świadomy własnej odpowiedzialności w pracy badawczej, konsekwencji prowadzonych badań, potrzeby refleksji etycznej nad każdym z podejmowanych działań badawczych [02E1A_K03, [02E1A_W11] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Kasprzyk | |
Prowadzący grup: | Damian Kasprzyk, Michał Żerkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny oraz wykład konwersatoryjny Metoda ćwiczeniowo-praktyczna oraz dyskusja seminaryjna w oparciu o przygotowany wcześniej materiał. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład kończy się egzaminem pisemnym, obejmującym całość omawianego materiału (wykłady, ćwiczenia, lektury), za który można uzyskać najwyżej ocenę dobrą plus. Uzyskanie oceny dobrej plus uprawnia studenta do przystąpienia do części ustnej - polegającej na dyskusji z prowadzącym przedmiot na temat lektur uzupełniających, krytyczne ich umiejscowienie w kontekście poznanych poglądów antropologicznych. Ćwiczenia kończą się oceną. Warunkiem sine qua non jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność) oraz aktywny udział w dyskusjach oparty na wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami dotyczącymi danego zagadnienia (50 % oceny). Pozostałe 50 % oceny uzyskuje student za pracę pisemną (w formie rzetelnego sprawozdania z lektury - ocena dobra lub w formie samodzielnej refleksji w oparciu o lekturę - ocena bardzo dobra). |
|
Treści kształcenia: | Omówienie głównych nurtów antropologii (etapy prekursorskie, ewolucjonizm, dyfuzjonizm, szkoła francuska, funkcjonalizm, culture and personality approach i inne wersje antropologii amerykańskiej, strukturalizm, semiotyka) Przedstawienie każdego z nich połączone jest z charakterystyką teorii i metod, wyjaśnieniem pojęć i przemian, jakim podlegały, wskazaniem źródeł danego nurtu oraz konsekwencji stosowania danej teorii. |
|
Literatura: |
Deliège R., Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, przeł. K. Marczewska, Warszawa 2011. Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, przeł. S. Szymański, Warszawa 2008. Paluch A., Mistrzowie antropologii społecznej, W-wa 1990 Kuper A., Między charyzmą a rutyną. Antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź 1987 Malinowski B., Szkice z teorii kultury, W-wa 1958 (s. 29-111). Elementy teorii socjologicznych (red. Szacki J.), W-wa 1975 Benedict R., Wzory kultury, W-wa 1966. Mead M., Kultura i tożsamość, W-wa 1978. Mead M., Trzy studia, W-wa 1986 Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, W-wa 1975. Sapir E., Kultura, język, osobowość, W-wa 1978 Whorf B. L., Język, myśl i rzeczywistość, W-wa 1982 Hall E., Poza kulturą, W-wa 1984. Hall E., Taniec życia, W-wa 1999. Hall E., Ukryty wymiar, W-wa 2001. Leach E., Levi-Strauss, W-wa 1973. Levi-Strauss C., Antropologia strukturalna, W-wa1970 Levi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, W-wa 1993 Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (red. Kempny M., Nowicka E.), W-wa 2003 Paluch A., Malinowski, W-wa 1981 Flis M., Antropologia społeczna Radcliffe-Browna, Kraków 2000 Antropologia społeczna Bronisława Malinowskiego, W-wa 1985 (s. 34-233). Mach Z.,: Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, W-wa 1989. Pollard M., Margaret Mead, W-wa 1992. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Damian Kasprzyk | |
Prowadzący grup: | Damian Kasprzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny oraz wykład konwersatoryjny Metoda ćwiczeniowo-praktyczna oraz dyskusja seminaryjna w oparciu o przygotowany wcześniej materiał. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wykład kończy się egzaminem pisemnym, obejmującym całość omawianego materiału (wykłady, ćwiczenia, lektury), za który można uzyskać najwyżej ocenę dobrą plus. Uzyskanie oceny dobrej plus uprawnia studenta do przystąpienia do części ustnej - polegającej na dyskusji z prowadzącym przedmiot na temat lektur uzupełniających, krytyczne ich umiejscowienie w kontekście poznanych poglądów antropologicznych. Ćwiczenia kończą się oceną. Warunkiem sine qua non jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność) oraz aktywny udział w dyskusjach oparty na wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami dotyczącymi danego zagadnienia (50 % oceny). Pozostałe 50 % oceny uzyskuje student za pracę pisemną (w formie rzetelnego sprawozdania z lektury - ocena dobra lub w formie samodzielnej refleksji w oparciu o lekturę - ocena bardzo dobra). |
|
Treści kształcenia: | Omówienie głównych nurtów antropologii (etapy prekursorskie, ewolucjonizm, szkoła francuska, funkcjonalizm, culture and personality approach i inne wersje antropologii amerykańskiej, strukturalizm, semiotyka) Przedstawienie każdego z nich połączone jest z charakterystyką teorii i metod, wyjaśnieniem pojęć i przemian, jakim podlegały, wskazaniem źródeł danego nurtu oraz konsekwencji stosowania danej teorii. |
|
Literatura: |
Paluch A., Mistrzowie antropologii społecznej, W-wa 1990 Kuper A., Między charyzmą a rutyną. Antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź 1987 Malinowski B., Szkice z teorii kultury, W-wa 1958 (s. 29-111). Elementy teorii socjologicznych (red. Szacki J.), W-wa 1975 Benedict R., Wzory kultury, W-wa 1966. Mead M., Kultura i tożsamość, W-wa 1978. Mead M., Trzy studia, W-wa 1986 Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, W-wa 1975. Sapir E., Kultura, język, osobowość, W-wa 1978 Whorf B. L., Język, myśl i rzeczywistość, W-wa 1982 Hall E., Poza kulturą, W-wa 1984. Hall E., Taniec życia, W-wa 1999. Hall E., Ukryty wymiar, W-wa 2001. Leach E., Levi-Strauss, W-wa 1973. Levi-Strauss C., Antropologia strukturalna, W-wa1970 Levi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, W-wa 1993 Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (red. Kempny M., Nowicka E.), W-wa 2003 Paluch A., Malinowski, W-wa 1981 Flis M., Antropologia społeczna Radcliffe-Browna, Kraków 2000 Antropologia społeczna Bronisława Malinowskiego, W-wa 1985 (s. 34-233). Mach Z.,: Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, W-wa 1989. Pollard M., Margaret Mead, W-wa 1992. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.