UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia etnologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12001AE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia etnologii
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student:

1. zna początki historii dyscypliny (etapy prekursorskie myśli antropologicznej, ewolucjonizm i szkołę kulturowo-historyczną w etnologii, antropologię historyczną oraz socjologizm Emile'a Durkheima)

2. rozpoznaje założenia ontologiczne i epistemologiczne powyższych poglądów

Skrócony opis:

Przedstawienie historycznego rozwoju dyscypliny począwszy od protoantroplogii starożytnych. Pokazanie różnorodnych sposobów interpretowania rzeczywistości kulturowej. Zachęcenie studentów do samodzielnych analiz w oparciu o poznawane kierunki antropologiczne i sposoby interpretacji

Efekty uczenia się:

Student:

E1. rozpoznaje podstawowe paradygmaty dyscypliny [02E1A_W01]

E2. rozwija specjalistyczną bazę pojęć [02E1A_W02, 02E1A_W05, 02E1A_W08]

E3. wymienia nazwiska przedstawicieli poszczególnych ujęć teoretycznych [02E1A_W01, 02E1A_W06]

E4. charakteryzuje podstawowe założenia teoretyczne poszczególnych ujęć antropologicznych [02E1A_W01, 02E1A_W05, 02E1A_W06, 02E1A_W07, 02E1A_W08]

E5. analizuje teksty teoretyczne dotyczące problematyki przedmiotu [02E1A_W01, 02E1A_U01, 02E1A_U03]

E6. stosuje poznane ujęcia teoretyczne do interpretacji wybranych przykładów życia społecznego [02E1A_W04, 02E1A_W05, 02E1A_U04]

E7. krytycznie interpretuje filmy dokumentalne i popularne [02E1A_W04, 02E1A_W04]

E8. dobiera argumenty w dyskusji [02E1A_U07]

E9. jest otwarty na sposoby myślenia charakterystyczne dla przedstawicieli innych kultur [02E1A_K03]

E10. jest świadom różnych punktów widzenia i przyczyn takiego stanu rzeczy [02E1A_W01]

E11. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [02E1A_K01]

E12. jest świadomy własnej odpowiedzialności w pracy badawczej, konsekwencji prowadzonych badań, potrzeby refleksji etycznej nad każdym z podejmowanych działań badawczych [02E1A_K03, [02E1A_W11]

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Kasprzyk
Prowadzący grup: Damian Kasprzyk, Michał Żerkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny oraz wykład konwersatoryjny

Metoda ćwiczeniowo-praktyczna oraz dyskusja seminaryjna w oparciu o przygotowany wcześniej materiał.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład kończy się egzaminem pisemnym, obejmującym całość omawianego materiału (wykłady, ćwiczenia, lektury), za który można uzyskać najwyżej ocenę dobrą plus. Uzyskanie oceny dobrej plus uprawnia studenta do przystąpienia do części ustnej - polegającej na dyskusji z prowadzącym przedmiot na temat lektur uzupełniających, krytyczne ich umiejscowienie w kontekście poznanych poglądów antropologicznych.

Ćwiczenia kończą się oceną. Warunkiem sine qua non jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność) oraz aktywny udział w dyskusjach oparty na wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami dotyczącymi danego zagadnienia (50 % oceny).

Pozostałe 50 % oceny uzyskuje student za pracę pisemną (w formie rzetelnego sprawozdania z lektury - ocena dobra lub w formie samodzielnej refleksji w oparciu o lekturę - ocena bardzo dobra).

Treści kształcenia:

Omówienie głównych nurtów antropologii (etapy prekursorskie, ewolucjonizm, dyfuzjonizm, szkoła francuska, funkcjonalizm, culture and personality approach i inne wersje antropologii amerykańskiej, strukturalizm, semiotyka) Przedstawienie każdego z nich połączone jest z charakterystyką teorii i metod, wyjaśnieniem pojęć i przemian, jakim podlegały, wskazaniem źródeł danego nurtu oraz konsekwencji stosowania danej teorii.

Literatura:

Deliège R., Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, przeł. K. Marczewska, Warszawa 2011.

Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, przeł. S. Szymański, Warszawa 2008.

Paluch A., Mistrzowie antropologii społecznej, W-wa 1990

Kuper A., Między charyzmą a rutyną. Antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź 1987

Malinowski B., Szkice z teorii kultury, W-wa 1958 (s. 29-111).

Elementy teorii socjologicznych (red. Szacki J.), W-wa 1975

Benedict R., Wzory kultury, W-wa 1966.

Mead M., Kultura i tożsamość, W-wa 1978.

Mead M., Trzy studia, W-wa 1986

Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, W-wa 1975.

Sapir E., Kultura, język, osobowość, W-wa 1978

Whorf B. L., Język, myśl i rzeczywistość, W-wa 1982

Hall E., Poza kulturą, W-wa 1984.

Hall E., Taniec życia, W-wa 1999.

Hall E., Ukryty wymiar, W-wa 2001.

Leach E., Levi-Strauss, W-wa 1973.

Levi-Strauss C., Antropologia strukturalna, W-wa1970

Levi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, W-wa 1993

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (red. Kempny M., Nowicka E.), W-wa 2003

Paluch A., Malinowski, W-wa 1981

Flis M., Antropologia społeczna Radcliffe-Browna, Kraków 2000

Antropologia społeczna Bronisława Malinowskiego, W-wa 1985 (s. 34-233).

Mach Z.,: Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, W-wa 1989.

Pollard M., Margaret Mead, W-wa 1992.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Kasprzyk
Prowadzący grup: Damian Kasprzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny oraz wykład konwersatoryjny

Metoda ćwiczeniowo-praktyczna oraz dyskusja seminaryjna w oparciu o przygotowany wcześniej materiał.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład kończy się egzaminem pisemnym, obejmującym całość omawianego materiału (wykłady, ćwiczenia, lektury), za który można uzyskać najwyżej ocenę dobrą plus. Uzyskanie oceny dobrej plus uprawnia studenta do przystąpienia do części ustnej - polegającej na dyskusji z prowadzącym przedmiot na temat lektur uzupełniających, krytyczne ich umiejscowienie w kontekście poznanych poglądów antropologicznych.

Ćwiczenia kończą się oceną. Warunkiem sine qua non jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność) oraz aktywny udział w dyskusjach oparty na wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami dotyczącymi danego zagadnienia (50 % oceny).

Pozostałe 50 % oceny uzyskuje student za pracę pisemną (w formie rzetelnego sprawozdania z lektury - ocena dobra lub w formie samodzielnej refleksji w oparciu o lekturę - ocena bardzo dobra).

Treści kształcenia:

Omówienie głównych nurtów antropologii (etapy prekursorskie, ewolucjonizm, szkoła francuska, funkcjonalizm, culture and personality approach i inne wersje antropologii amerykańskiej, strukturalizm, semiotyka) Przedstawienie każdego z nich połączone jest z charakterystyką teorii i metod, wyjaśnieniem pojęć i przemian, jakim podlegały, wskazaniem źródeł danego nurtu oraz konsekwencji stosowania danej teorii.

Literatura:

Paluch A., Mistrzowie antropologii społecznej, W-wa 1990

Kuper A., Między charyzmą a rutyną. Antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź 1987

Malinowski B., Szkice z teorii kultury, W-wa 1958 (s. 29-111).

Elementy teorii socjologicznych (red. Szacki J.), W-wa 1975

Benedict R., Wzory kultury, W-wa 1966.

Mead M., Kultura i tożsamość, W-wa 1978.

Mead M., Trzy studia, W-wa 1986

Linton R., Kulturowe podstawy osobowości, W-wa 1975.

Sapir E., Kultura, język, osobowość, W-wa 1978

Whorf B. L., Język, myśl i rzeczywistość, W-wa 1982

Hall E., Poza kulturą, W-wa 1984.

Hall E., Taniec życia, W-wa 1999.

Hall E., Ukryty wymiar, W-wa 2001.

Leach E., Levi-Strauss, W-wa 1973.

Levi-Strauss C., Antropologia strukturalna, W-wa1970

Levi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, W-wa 1993

Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (red. Kempny M., Nowicka E.), W-wa 2003

Paluch A., Malinowski, W-wa 1981

Flis M., Antropologia społeczna Radcliffe-Browna, Kraków 2000

Antropologia społeczna Bronisława Malinowskiego, W-wa 1985 (s. 34-233).

Mach Z.,: Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, W-wa 1989.

Pollard M., Margaret Mead, W-wa 1992.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7