Rola artystycznych awangard w kulturze XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12006AO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rola artystycznych awangard w kulturze XX wieku |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studenta z teoriami awangardy i neoawangardy poprzez określenie cech konstytutywnych obu formacji kulturowych, odnosi te pojęcia – jako zespół wartości – do dziedzictwa kultury zachodniej oraz kształci praktyczne umiejętności odniesienia tych teorii do konkretnych zjawisk artystycznych. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: student posługuje się terminami „awangarda” i „neoawangarda”; ma świadomość złożoności tych zjawisk, w tym ich podłoża społeczno-politycznego; porządkuje zjawiska kulturowe przy pomocy pojęć awangardy i neoawangardy; wskazuje typowe jej przejawy: dzieła/działania i nazwiska twórców umiejętności: przeformułowuje i redefiniuje tradycyjne pojęcie sztuki, rewiduje tradycyjne funkcje sztuki, poszukuje teoretycznego uprawomocnienia dla zjawisk, które według potocznych przekonań nie uchodzą za sztukę; rekonstruuje na podstawie artefaktów i wypowiedzi programowych artystów społeczne i ideowe konteksty sztuki, rekonstruuje historyczne zmiany pojęcia awangardy, samodzielnie dobiera przykłady ilustrujące typologie działań awangardowych kompetencje społeczne: docenia rolę przemian awangardowych w rekonstrukcji obrazu kultury zachodniej, ustosunkowuje się krytycznie do jej możliwości realnego oddziaływania w sferze publicznej, przełamuje bariery związane ze stereotypami o niekomunikatywności sztuki nowoczesnej i współczesnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | (tylko po angielsku) discussion based on appointed readings; analysis and interpretation of source materials; independent presentations - examples of individual varieties of avant-garde activities and contemporary references to avant-garde art |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 70% przygotowanie do zajęć i praca na zajęciach 30 % projekt |
|
Treści kształcenia: | 1. Awangarda i awangardy – historia pojęcia 2. Modernizm artystyczny i doświadczenie nowoczesności 3. Poetyka manifestów. Artystyczna rewolta i antytradycja 4. „Oczyszczenie sztuki” – sztuka abstrakcyjna i jej odmiany 5. Technologizm, tayloryzm, estetyka maszyny 6. Kolaż, montaż, przedmiot znaleziony. Przemiany pojęcia dzieła 7. Od „szklanych domów” do utopii zrealizowanej – ruch nowoczesny w architekturze 8. Neoawangarda i kontrkultura 9. Konceptualizm, happening, performance |
|
Literatura: |
Opracowania ogólne: Porębski Mieczysław, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1986 Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978 Richter Hans, Dadaizm: sztuka i antysztuka, Warszawa 1983 Overy Paul, De Stijl, Warszawa 1979 Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 Turowski Andrzej, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000 Piotrowski Piotr, Artysta między rewolucją a reakcją. Studium z zakresu etycznej historii sztuki awangardy rosyjskiej, Poznań 1993 Kluszczyński Ryszard, Film – sztuka Wielkiej Awangardy, Warszawa – Łódź 1990 Leyko Małgorzata, Teatr w krainie utopii, Gdańsk 2012 Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, red. U. Czartoryska, R. Kluszczyński, Warszawa – Łódź 1985 Dziamski Grzegorz, Sztuka u progu XXI wieku, Poznań 2002 Teksty źródłowe: Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska, H. Morawska, Warszawa 1969 Między sztuką a komuną. Teksty awangardy rosyjskiej 1910–1932, red. A. Turowski, Kraków 1998 Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, wybór i oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, Wrocław-Warszawa 1978 Głuchy brudnopis. Antologia manifestów awangard Europy Środkowej, red. J. Kornhauser, K. Siewior, Kraków 2014 Kandyński Wasyl, Punkt, linia a płaszczyzna, Warszawa 1986 Schlemmer Oskar, Eksperymentalna scena Bauhausu, oprac. M. Leyko, Gdańsk 2010 Surrealizm. Antologia, red. A. Ważyk, Warszawa 1973 Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002 Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? 2 t., red. S. Morawski, Warszawa 1987 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.