UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rola artystycznych awangard w kulturze XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12006AO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rola artystycznych awangard w kulturze XX wieku
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje studenta z teoriami awangardy i neoawangardy poprzez określenie cech konstytutywnych obu formacji kulturowych, odnosi te pojęcia – jako zespół wartości – do dziedzictwa kultury zachodniej oraz kształci praktyczne umiejętności odniesienia tych teorii do konkretnych zjawisk artystycznych.

Efekty uczenia się:

wiedza: student posługuje się terminami „awangarda” i „neoawangarda”; ma świadomość złożoności tych zjawisk, w tym ich podłoża społeczno-politycznego; porządkuje zjawiska kulturowe przy pomocy pojęć awangardy i neoawangardy; wskazuje typowe jej przejawy: dzieła/działania i nazwiska twórców

umiejętności: przeformułowuje i redefiniuje tradycyjne pojęcie sztuki, rewiduje tradycyjne funkcje sztuki, poszukuje teoretycznego uprawomocnienia dla zjawisk, które według potocznych przekonań nie uchodzą za sztukę; rekonstruuje na podstawie artefaktów i wypowiedzi programowych artystów społeczne i ideowe konteksty sztuki, rekonstruuje historyczne zmiany pojęcia awangardy, samodzielnie dobiera przykłady ilustrujące typologie działań awangardowych

kompetencje społeczne: docenia rolę przemian awangardowych w rekonstrukcji obrazu kultury zachodniej, ustosunkowuje się krytycznie do jej możliwości realnego oddziaływania w sferze publicznej, przełamuje bariery związane ze stereotypami o niekomunikatywności sztuki nowoczesnej i współczesnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) discussion based on appointed readings; analysis and interpretation of source materials; independent presentations - examples of individual varieties of avant-garde activities and contemporary references to avant-garde art

Sposoby i kryteria oceniania:

70% przygotowanie do zajęć i praca na zajęciach

30 % projekt

Treści kształcenia:

1. Awangarda i awangardy – historia pojęcia

2. Modernizm artystyczny i doświadczenie nowoczesności

3. Poetyka manifestów. Artystyczna rewolta i antytradycja

4. „Oczyszczenie sztuki” – sztuka abstrakcyjna i jej odmiany

5. Technologizm, tayloryzm, estetyka maszyny

6. Kolaż, montaż, przedmiot znaleziony. Przemiany pojęcia dzieła

7. Od „szklanych domów” do utopii zrealizowanej – ruch nowoczesny w architekturze

8. Neoawangarda i kontrkultura

9. Konceptualizm, happening, performance

Literatura:

Opracowania ogólne:

Porębski Mieczysław, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1986

Baumgarth Christa, Futuryzm, Warszawa 1978

Richter Hans, Dadaizm: sztuka i antysztuka, Warszawa 1983

Overy Paul, De Stijl, Warszawa 1979

Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979

Turowski Andrzej, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000

Piotrowski Piotr, Artysta między rewolucją a reakcją. Studium z zakresu etycznej historii sztuki awangardy rosyjskiej, Poznań 1993

Kluszczyński Ryszard, Film – sztuka Wielkiej Awangardy, Warszawa – Łódź 1990

Leyko Małgorzata, Teatr w krainie utopii, Gdańsk 2012

Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, red. U. Czartoryska, R. Kluszczyński, Warszawa – Łódź 1985

Dziamski Grzegorz, Sztuka u progu XXI wieku, Poznań 2002

Teksty źródłowe:

Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska, H. Morawska, Warszawa 1969

Między sztuką a komuną. Teksty awangardy rosyjskiej 1910–1932, red. A. Turowski, Kraków 1998

Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, wybór i oprac. Z. Jarosiński, H. Zaworska, Wrocław-Warszawa 1978

Głuchy brudnopis. Antologia manifestów awangard Europy Środkowej, red. J. Kornhauser, K. Siewior, Kraków 2014

Kandyński Wasyl, Punkt, linia a płaszczyzna, Warszawa 1986

Schlemmer Oskar, Eksperymentalna scena Bauhausu, oprac. M. Leyko, Gdańsk 2010

Surrealizm. Antologia, red. A. Ważyk, Warszawa 1973

Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002

Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny? 2 t., red. S. Morawski, Warszawa 1987

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Krzysztof Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4