Antropologia społeczności pozaeuropejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-1201DUETA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia społeczności pozaeuropejskich |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Po każdym wykładzie studenci otrzymują materiały, lub informacje jakie artykuły, opracowania książkowe powinni zdobyć, żeby pogłębić swoją wiedzę w danym obszarze tematycznym Na początku lub pod koniec wykładu prowadzona jest krótka dyskusja ze studentami w oparciu o treści z wykładu, bądź w oparciu o film dokumentalny, który został im zarekomendowany. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny z wykładu jest uczestnictwo. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Stopień osiągnięcia założonych efektów kształcenia weryfikowany jest poprzez przygotowanie się i zaangażowanie w dyskusję na początku lub na końcu wykładu. Ponadto jest on weryfikowany podczas ustnego egzaminu, który połączony jest z dłuższą rozmową indywidualnie z każdym studentem. |
|
Treści kształcenia: | 1. Współczesne problemy i wyzwania dla grup zbieracko-łowieckich i pasterskich na świecie 2. Rolnictwo samowystarczalne, włączanie grup tubylczych w międzynarodowe łańcuchy agro-przemysłowe, ekstraktywizm 3. Wiedza grup tubylczych, prawo własności intelektualnej, dekolonizacja wiedzy i współwytwarzanie wiedzy przez antropologów i grupy tubylcze 4. Zwrot ku ontologii w antropologii i nowe spojrzenie na animizm 5. Współczesne wyzwania dla szamanizmu 6. Dostęp do służby zdrowia dla grup tubylczych, pluralizm medyczny w perspektywie koncepcji wiedzy autorytatywnej 7. Dostęp do szkolnictwa wśród grup tubylczych, kształcenie elit tubylczych w tym rodzimych badaczy antropologów 8. Tubylcze organizacje i ruchy polityczne |
|
Literatura: |
Buliński T., Rakoczy M. Almanach Antropologiczny V. Szkoła/Pismo Davis-Floys R., C. Sargent. 1996. Social production of authoritative knowledge in pregnancy and childbirth. Medical Anthropology Quarterly 10: 111-120. Degai T. et al. 2022. Shaping Arctic’s tomorrow through Indigenous knowledge engagement and knowledge co-production. Sustainability 2022, 14, 1331. Descola, P. 2013. Beyond nature and culture. Chicago: University of Chicago Press. Izquierdo C. When “health” is not enough: societal, individual and biomedical assessments of well-being among the Matsigenka of the Peruvian Amazon. Social Science & Medicine 61: 767-783. Kopenawa D., Albert B. 2013. The falling sky: Words of Yanomami shaman. Harvard University Press Vorbrich, R. 2016. Perspektywa antropologiczna w badaniach nad rozwojem (w kontekście projektów rozwojowych) [w] Tożsamość i efektywność: w poszukiwaniu mechanizmów zrównoważonego rozwoju, red. Katarzyna Jarecka-Stepien i Aleksander Surdej, Toruń 2016, wyd. Adam Marszałek, s. 47-68. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Filip Rogalski | |
Prowadzący grup: | Filip Rogalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska, Michał Żerkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kujawska | |
Prowadzący grup: | Monika Kujawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.