UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł B - Estetyka starożytna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12B001AHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł B - Estetyka starożytna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Ogólne treści programowe:

Zajęcia dotyczą refleksji nad pięknem i sztuką w filozofii starożytnej. Podjęte zostaną także problemy wpływu antycznej myśli na nowożytne doktryny artystyczne

Skrócony opis:

Studenci poznają podstawowe terminy estetyczne, takie jak: mimesis, katharsis, choreja, kalokagatia, decorum. Zapoznają się z poglądami estetycznymi Pitagorejczyków, Platona, Arystotelesa i Plotyna.

Efekty uczenia się:

02S-1A_W05

Student posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat powiązań między historią sztuki a estetyką oraz wpływu myśli filozoficznej na praktyki artystyczne.

02S-1A_U01

Student potrafi powiązać zdobytą wiedzę z zakresu estetyki z podejściami metodologicznymi charakterystycznymi dla historii sztuki, formułować pytania filozoficzne dotyczące sztuki i innych zjawisk kulturowych oraz samodzielnie definiować problemy badawcze.

02S-1A_U02

Student potrafi wskazać przykłady praktyk artystycznych i zjawisk kulturowych ilustrujących teorie estetyczne, korzystając z różnorodnych źródeł, w tym materiałów obcojęzycznych (zasoby archiwalne, biblioteki, bazy danych online, zbiory muzealne).

02S-1A_U06

Student biegle posługuje się terminologią z zakresu estetyki oraz potrafi operacjonalizować te pojęcia w analizie zjawisk kulturowych.

02S-1A_K01

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii sztuki, która umożliwia mu artykulację własnej tożsamości kulturowej oraz formułowanie świadomych ocen obiektów zasługujących — z perspektywy estetycznej — na ochronę. Wykazuje odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego.

02S-1A_K07

Student rozumie, w jaki sposób zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów badawczych oraz potrafi posługiwać się uzasadnioną argumentacją w dyskusjach dotyczących zjawisk kulturowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gralińska-Toborek
Prowadzący grup: Aleksandra Cieśliczka, Agnieszka Gralińska-Toborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu źródłowego

dyskusja na zajęciach

konwersatorium

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

wiedza sprawdzana podczas pisemnego kolokwium

kompetencje i umiejętności w trakcie pracy na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Estetyka starożytna – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Podstawowe definicje piękna i sztuki.

2.Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne.

3 sokratejska i sofistyczna definicja piękna

4.Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuką mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze

5.Arystoteles. definicja tragedii, przeżycie estetyczne, obrona mimesis.

6.Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki

7. Autorytet starożytnych w nowożytności - L.B.Alberti, N.Poussin


Literatura:

Tatarkiewicz W., Historia estetyki T.I-III, wyd. dowolne.

Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd.

Arystoteles, Poetyka, cz.1-6., wyd. dowolne

L.B.Alberti, O malarstwie, w: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie

N.Poussin, uwagi o malarstwie oraz Listy w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gralińska-Toborek
Prowadzący grup: Paulina Frankiewicz, Marek Gensler, Agnieszka Gralińska-Toborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu źródłowego

dyskusja na zajęciach

konwersatorium

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

wiedza sprawdzana podczas pisemnego kolokwium

kompetencje i umiejętności w trakcie pracy na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Estetyka starożytna – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Podstawowe definicje piękna i sztuki.

2.Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne.

3 sokratejska i sofistyczna definicja piękna

4.Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuką mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze

5.Arystoteles. definicja tragedii, przeżycie estetyczne, obrona mimesis.

6.Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki

7. Autorytet starożytnych w nowożytności - L.B.Alberti, N.Poussin


Literatura:

Tatarkiewicz W., Historia estetyki T.I-III, wyd. dowolne.

Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd.

Arystoteles, Poetyka, cz.1-6., wyd. dowolne

L.B.Alberti, O malarstwie, w: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie

N.Poussin, uwagi o malarstwie oraz Listy w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gralińska-Toborek
Prowadzący grup: Agnieszka Gralińska-Toborek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu źródłowego

dyskusja na zajęciach

konwersatorium

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

wiedza sprawdzana podczas pisemnego kolokwium

kompetencje i umiejętności w trakcie pracy na zajęciach

Szczegółowe treści kształcenia:

1.Estetyka starożytna – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Podstawowe definicje piękna i sztuki.

2.Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne.

3 sokratejska i sofistyczna definicja piękna

4.Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuką mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze

5.Arystoteles. definicja tragedii, przeżycie estetyczne, obrona mimesis.

6.Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki

7. Autorytet starożytnych w nowożytności - L.B.Alberti, N.Poussin


Literatura:

Tatarkiewicz W., Historia estetyki T.I-III, wyd. dowolne.

Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd.

Arystoteles, Poetyka, cz.1-6., wyd. dowolne

L.B.Alberti, O malarstwie, w: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie

N.Poussin, uwagi o malarstwie oraz Listy w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-5