Moduł B - Estetyka starożytna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0200-12B001AHS |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Moduł B - Estetyka starożytna |
| Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Ogólne treści programowe: | Zajęcia dotyczą refleksji nad pięknem i sztuką w filozofii starożytnej. Podjęte zostaną także problemy wpływu antycznej myśli na nowożytne doktryny artystyczne |
| Skrócony opis: |
Studenci poznają podstawowe terminy estetyczne, takie jak: mimesis, katharsis, choreja, kalokagatia, decorum. Zapoznają się z poglądami estetycznymi Pitagorejczyków, Platona, Arystotelesa i Plotyna. |
| Efekty uczenia się: |
02S-1A_W05 Student posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat powiązań między historią sztuki a estetyką oraz wpływu myśli filozoficznej na praktyki artystyczne. 02S-1A_U01 Student potrafi powiązać zdobytą wiedzę z zakresu estetyki z podejściami metodologicznymi charakterystycznymi dla historii sztuki, formułować pytania filozoficzne dotyczące sztuki i innych zjawisk kulturowych oraz samodzielnie definiować problemy badawcze. 02S-1A_U02 Student potrafi wskazać przykłady praktyk artystycznych i zjawisk kulturowych ilustrujących teorie estetyczne, korzystając z różnorodnych źródeł, w tym materiałów obcojęzycznych (zasoby archiwalne, biblioteki, bazy danych online, zbiory muzealne). 02S-1A_U06 Student biegle posługuje się terminologią z zakresu estetyki oraz potrafi operacjonalizować te pojęcia w analizie zjawisk kulturowych. 02S-1A_K01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii sztuki, która umożliwia mu artykulację własnej tożsamości kulturowej oraz formułowanie świadomych ocen obiektów zasługujących — z perspektywy estetycznej — na ochronę. Wykazuje odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego. 02S-1A_K07 Student rozumie, w jaki sposób zastosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania problemów badawczych oraz potrafi posługiwać się uzasadnioną argumentacją w dyskusjach dotyczących zjawisk kulturowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
| Prowadzący grup: | Aleksandra Cieśliczka, Agnieszka Gralińska-Toborek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | analiza tekstu źródłowego dyskusja na zajęciach konwersatorium |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | wiedza sprawdzana podczas pisemnego kolokwium kompetencje i umiejętności w trakcie pracy na zajęciach |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Estetyka starożytna – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Podstawowe definicje piękna i sztuki. 2.Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne. 3 sokratejska i sofistyczna definicja piękna 4.Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuką mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze 5.Arystoteles. definicja tragedii, przeżycie estetyczne, obrona mimesis. 6.Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki 7. Autorytet starożytnych w nowożytności - L.B.Alberti, N.Poussin |
|
| Literatura: |
Tatarkiewicz W., Historia estetyki T.I-III, wyd. dowolne. Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd. Arystoteles, Poetyka, cz.1-6., wyd. dowolne L.B.Alberti, O malarstwie, w: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie N.Poussin, uwagi o malarstwie oraz Listy w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
| Prowadzący grup: | Paulina Frankiewicz, Marek Gensler, Agnieszka Gralińska-Toborek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | analiza tekstu źródłowego dyskusja na zajęciach konwersatorium |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | wiedza sprawdzana podczas pisemnego kolokwium kompetencje i umiejętności w trakcie pracy na zajęciach |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Estetyka starożytna – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Podstawowe definicje piękna i sztuki. 2.Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne. 3 sokratejska i sofistyczna definicja piękna 4.Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuką mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze 5.Arystoteles. definicja tragedii, przeżycie estetyczne, obrona mimesis. 6.Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki 7. Autorytet starożytnych w nowożytności - L.B.Alberti, N.Poussin |
|
| Literatura: |
Tatarkiewicz W., Historia estetyki T.I-III, wyd. dowolne. Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd. Arystoteles, Poetyka, cz.1-6., wyd. dowolne L.B.Alberti, O malarstwie, w: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie N.Poussin, uwagi o malarstwie oraz Listy w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
| Prowadzący grup: | Agnieszka Gralińska-Toborek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
| Czy ECTS?: | T |
|
| Metody dydaktyczne: | analiza tekstu źródłowego dyskusja na zajęciach konwersatorium |
|
| Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | wiedza sprawdzana podczas pisemnego kolokwium kompetencje i umiejętności w trakcie pracy na zajęciach |
|
| Szczegółowe treści kształcenia: | 1.Estetyka starożytna – wprowadzenie. Podstawowe pojęcia: mimesis, techne, docorum, musike, kalos , kalokagathia. Podstawowe definicje piękna i sztuki. 2.Piękno według Pitagorejczyków. Wykreślanie złotego cięcia, szukanie proporcji, przykłady współczesne. 3 sokratejska i sofistyczna definicja piękna 4.Platon: idea piękna, kłopoty ze sztuką mimetyczną, ktetyka, poetyka, sztuki pochlebcze 5.Arystoteles. definicja tragedii, przeżycie estetyczne, obrona mimesis. 6.Plotyn. Piękno jakości, ethos piękna, przeżycie estetyczne, problem widzenia, program dla sztuki 7. Autorytet starożytnych w nowożytności - L.B.Alberti, N.Poussin |
|
| Literatura: |
Tatarkiewicz W., Historia estetyki T.I-III, wyd. dowolne. Platon, Państwo, ks. X, dowolne wyd. Arystoteles, Poetyka, cz.1-6., wyd. dowolne L.B.Alberti, O malarstwie, w: Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, red. J.Białostocki, dowolne wydanie N.Poussin, uwagi o malarstwie oraz Listy w: Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700, red, J.Białostocki, M.Poprzęcka, A.Ziemba, dowolne wydanie |
|
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
