UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł B - Dzieje estetyki - Dzieło sztuki, przeżycie i wartość w estetyce nowoczesnej i współczesnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12B006AHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł B - Dzieje estetyki - Dzieło sztuki, przeżycie i wartość w estetyce nowoczesnej i współczesnej
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zainteresowania estetyka i teorią sztuki

Skrócony opis:

Wybrane zagadnienia estetyki nowoczesnej i współczesnej

Efekty uczenia się:

02S-1A_W05 posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę

02S-1A_W06 posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych

02S-1A_U03 potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu historii sztuki, używając logicznej i przejrzystej argumentacji, jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie

02S-1A_K01 posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego

02S-1A_K06 poddaje ocenie krytycznej dotychczasową wiedzę

02S-1A_K07 rozumie zastosowanie posiadanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów badawczych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Prowadzący grup: Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia są obowiązkowe, trwają 1,5 godz. Mają charakter konwersatoryjny, co oznacza, że ich ważną częścią jest wspólna dyskusja nad zaplanowanymi zagadnieniami i lekturą.

Każda liczba nieobecność powyżej dwóch - bez względu na zwolnienia lekarskie lub inne zobowiązania - jest niedopuszczalna, powoduje obniżenie oceny oraz konieczność zaliczenia zaległości na konsultacjach.


Zobowiązania studentów w zakresie obecności reguluje § 14 Regulaminu studiów w UŁ:

1. Student jest zobowiązany do terminowego uzyskiwania zaliczeń, składania egzaminów

i wypełniania innych obowiązków związanych z tokiem studiów.

2. Rada Wydziału ustala zasady realizacji obowiązku uczestniczenia przez studenta w

poszczególnych rodzajach zajęć.

3. Nieobecność studenta na zajęciach może być usprawiedliwiona zaświadczeniem

lekarskim o czasowej niezdolności do uczestnictwa w zajęciach lub innymi

wiarygodnymi przyczynami uznanymi przez prowadzącego zajęcia.

4. Usprawiedliwienie nieobecności u prowadzącego zajęcia powinno nastąpić

niezwłocznie po ustąpieniu przyczyny nieobecności. Prowadzący zajęcia określa

wówczas sposób i termin wyrównania zaległości.

5. Prowadzący zajęcia może odmówić prawa wyrównania zaległości spowodowanych

nieobecnością albo określić tryb odmienny od przewidzianego rozkładem zajęć, w

szczególności jeśli wyrównanie zaległości wymagałoby zorganizowania dodatkowych

zajęć. O takich warunkach prowadzący powiadamia studentów na pierwszych

zajęciach z danego przedmiotu.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja nad tekstami, elementy warsztatowe.

Studenci mają do dyspozycji materiały w zespole TEAMS: bieżące polecenia, lektury, opracowania ćwiczeń warsztatowych, dodatkowe sugestie lektur i materiałów ikonograficznych.

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność - 14 spotkań (ostatnie 15. spotkanie - kolokwium)

aktywność związana z bieżącą lekturą maksymalnie 3 x13 punktów, za dyskusję na zajęciach i pracę w tabelach

kolokwium - maksymalnie 23 punkty

30/35 – dst

36/41 – dst+

42/47 – db

48/53 – db+

54/75 – bdb


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Akcentowanie merytorycznych odniesień w trakcie dyskusji, kolokwium

Treści kształcenia:

Co to jest estetyka? Ukształtowanie się pojęcia sztuk pięknych i nowa dyscyplina filozoficzna. Estetyka jako dyscyplina aksjologiczna i teoria sztuki; estetyka explicite i implicite. Aleksander Baumgarten

PRZEŻYCIE

Co to znaczy, że o gustach się nie dyskutuje? I czy tak jest w istocie?

Kant: sąd smaku a estetyka transcendentalna

Schiller: pojęcia „gry estetycznej”, pozoru, państwa estetycznego; estetyka a etyka

Hegel: estetyka jako filozofia sztuki, pojęcie pozoru, symboliczna, klasyczna i romantyczna forma sztuki; pojęcie „końca sztuki”

WARTOŚCI

Wartość estetyczna i wartość artystyczna

Nieklasyczne kategorie estetyczne – kamp

Nieklasyczne kategorie estetyczne – kicz

Estetyzacja rzeczywistości i życia codziennego

DZIEŁO SZTUKI

Pojęcie sztuki. Formy negacji sztuki

Awangarda – „koniec sztuki” i kryzys pojęcia sztuki

Wittgenstein, podstawy estetyki analitycznej

Otwarte pojęcie sztuki

"Artworld", esencjalizm w estetyce współczesnej

Instytucjonalna teoria sztuki, "Art World"

Literatura:

David Hume, O wrażliwości smaku i uczuć, oraz tegoż, Sprawdzian smaku, w: Eseje z dziedziny moralności i literatury, tłum. T. Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955, s. 3-7; s.190-215.

Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1964 (lub późniejsze wydanie), fragmenty.

Fryderyk Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, oprac. J. Prokopiuk, Warszawa 1972, listy 26 i 27.

Fryderyk Schiller, Kallias, czyli o pięknie, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2007, s. 52–67.

G. W. F. Hegel, Wykłady o estetyce, Warszawa 1964, fragmenty.

Dziemidok Bohdan, Główne kontrowersje wokół estetyki współczesnej, PWN, Warszawa 2002.

Susan Sontag, Notatki o kampie, przeł. W. Wartenstein, „Literatura na świecie” 1979 nr 9

W. Kazimierska-Jerzyk, Ranga estetyczności. Współczesność wobec kiczu, w: tejże, Kamp, glamour, vintage. Współczesne kategorie estetyczne, WUŁ, Łódź 2018.

Welsch Wolfgang, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, tłum. Katarzyna Guczalska, Universitas, Kraków 2005.

Wittgenstein Ludwig, Wykłady o estetyce, tłum. Piotr Graff, „Studia Estetyczne” 1977, t. XIV.

Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984.

Arthur C. Danto, Dzieło sztuki a zwykłe przedmioty, w: tegoż Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, WUJ, Kraków 2006.

George Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, w: Estetyka w świecie, tom. 1, red. Maria Gołaszewska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985

Uzupełniająco:

Umberto Eco, Historia brzydoty, red. U. Eco, przekład zbiorowy, Rebis, Poznań 2007 (fragmenty);

Stefan Morawski, Czy zmierzch estetyki?, w: tegoż, Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, t. 1, Warszawa 1987

Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976

Maria Gołaszewska, Estetyka jako nauka, w: tejże, Zarys estetyki, PWN, Warszawa, 1984, s. 10–65;

Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Universitas, Kraków 2013;

Piotr Kozak, Wychować Boga. Estetyka antropologiczna Alexandra Gottlieba Baumgartena na tle myśli niemieckiej pierwszej połowy XVIII wieku, WUW, Warszawa 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4