Moduł B - Dzieje estetyki - Dzieło sztuki, przeżycie i wartość w estetyce nowoczesnej i współczesnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12B006AHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł B - Dzieje estetyki - Dzieło sztuki, przeżycie i wartość w estetyce nowoczesnej i współczesnej |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zainteresowania estetyka i teorią sztuki |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia estetyki nowoczesnej i współczesnej |
Efekty uczenia się: |
02S-1A_W05 posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę 02S-1A_W06 posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych 02S-1A_U03 potrafi w formie ustnej prezentacji przedstawić wybrane problemy z zakresu historii sztuki, używając logicznej i przejrzystej argumentacji, jak również jest w stanie wziąć udział w publicznej debacie 02S-1A_K01 posiada podstawy do określenia własnej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i artystycznego (regionu, kraju, Europy, świata) oraz dostrzega potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego 02S-1A_K06 poddaje ocenie krytycznej dotychczasową wiedzę 02S-1A_K07 rozumie zastosowanie posiadanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów badawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia są obowiązkowe, trwają 1,5 godz. Mają charakter konwersatoryjny, co oznacza, że ich ważną częścią jest wspólna dyskusja nad zaplanowanymi zagadnieniami i lekturą. Każda liczba nieobecność powyżej dwóch - bez względu na zwolnienia lekarskie lub inne zobowiązania - jest niedopuszczalna, powoduje obniżenie oceny oraz konieczność zaliczenia zaległości na konsultacjach. Zobowiązania studentów w zakresie obecności reguluje § 14 Regulaminu studiów w UŁ: 1. Student jest zobowiązany do terminowego uzyskiwania zaliczeń, składania egzaminów i wypełniania innych obowiązków związanych z tokiem studiów. 2. Rada Wydziału ustala zasady realizacji obowiązku uczestniczenia przez studenta w poszczególnych rodzajach zajęć. 3. Nieobecność studenta na zajęciach może być usprawiedliwiona zaświadczeniem lekarskim o czasowej niezdolności do uczestnictwa w zajęciach lub innymi wiarygodnymi przyczynami uznanymi przez prowadzącego zajęcia. 4. Usprawiedliwienie nieobecności u prowadzącego zajęcia powinno nastąpić niezwłocznie po ustąpieniu przyczyny nieobecności. Prowadzący zajęcia określa wówczas sposób i termin wyrównania zaległości. 5. Prowadzący zajęcia może odmówić prawa wyrównania zaległości spowodowanych nieobecnością albo określić tryb odmienny od przewidzianego rozkładem zajęć, w szczególności jeśli wyrównanie zaległości wymagałoby zorganizowania dodatkowych zajęć. O takich warunkach prowadzący powiadamia studentów na pierwszych zajęciach z danego przedmiotu. |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja nad tekstami, elementy warsztatowe. Studenci mają do dyspozycji materiały w zespole TEAMS: bieżące polecenia, lektury, opracowania ćwiczeń warsztatowych, dodatkowe sugestie lektur i materiałów ikonograficznych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | obecność - 14 spotkań (ostatnie 15. spotkanie - kolokwium) aktywność związana z bieżącą lekturą maksymalnie 3 x13 punktów, za dyskusję na zajęciach i pracę w tabelach kolokwium - maksymalnie 23 punkty 30/35 – dst 36/41 – dst+ 42/47 – db 48/53 – db+ 54/75 – bdb |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Akcentowanie merytorycznych odniesień w trakcie dyskusji, kolokwium |
|
Treści kształcenia: | Co to jest estetyka? Ukształtowanie się pojęcia sztuk pięknych i nowa dyscyplina filozoficzna. Estetyka jako dyscyplina aksjologiczna i teoria sztuki; estetyka explicite i implicite. Aleksander Baumgarten PRZEŻYCIE Co to znaczy, że o gustach się nie dyskutuje? I czy tak jest w istocie? Kant: sąd smaku a estetyka transcendentalna Schiller: pojęcia „gry estetycznej”, pozoru, państwa estetycznego; estetyka a etyka Hegel: estetyka jako filozofia sztuki, pojęcie pozoru, symboliczna, klasyczna i romantyczna forma sztuki; pojęcie „końca sztuki” WARTOŚCI Wartość estetyczna i wartość artystyczna Nieklasyczne kategorie estetyczne – kamp Nieklasyczne kategorie estetyczne – kicz Estetyzacja rzeczywistości i życia codziennego DZIEŁO SZTUKI Pojęcie sztuki. Formy negacji sztuki Awangarda – „koniec sztuki” i kryzys pojęcia sztuki Wittgenstein, podstawy estetyki analitycznej Otwarte pojęcie sztuki "Artworld", esencjalizm w estetyce współczesnej Instytucjonalna teoria sztuki, "Art World" |
|
Literatura: |
David Hume, O wrażliwości smaku i uczuć, oraz tegoż, Sprawdzian smaku, w: Eseje z dziedziny moralności i literatury, tłum. T. Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955, s. 3-7; s.190-215. Immanuel Kant, Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1964 (lub późniejsze wydanie), fragmenty. Fryderyk Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, oprac. J. Prokopiuk, Warszawa 1972, listy 26 i 27. Fryderyk Schiller, Kallias, czyli o pięknie, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2007, s. 52–67. G. W. F. Hegel, Wykłady o estetyce, Warszawa 1964, fragmenty. Dziemidok Bohdan, Główne kontrowersje wokół estetyki współczesnej, PWN, Warszawa 2002. Susan Sontag, Notatki o kampie, przeł. W. Wartenstein, „Literatura na świecie” 1979 nr 9 W. Kazimierska-Jerzyk, Ranga estetyczności. Współczesność wobec kiczu, w: tejże, Kamp, glamour, vintage. Współczesne kategorie estetyczne, WUŁ, Łódź 2018. Welsch Wolfgang, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, tłum. Katarzyna Guczalska, Universitas, Kraków 2005. Wittgenstein Ludwig, Wykłady o estetyce, tłum. Piotr Graff, „Studia Estetyczne” 1977, t. XIV. Morris Weitz, Rola teorii w estetyce, w: Estetyka w świecie, red. Maria Gołaszewska, t. I, Kraków 1984. Arthur C. Danto, Dzieło sztuki a zwykłe przedmioty, w: tegoż Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. L. Sosnowski, WUJ, Kraków 2006. George Dickie, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, w: Estetyka w świecie, tom. 1, red. Maria Gołaszewska, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985 Uzupełniająco: Umberto Eco, Historia brzydoty, red. U. Eco, przekład zbiorowy, Rebis, Poznań 2007 (fragmenty); Stefan Morawski, Czy zmierzch estetyki?, w: tegoż, Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, t. 1, Warszawa 1987 Władysław Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976 Maria Gołaszewska, Estetyka jako nauka, w: tejże, Zarys estetyki, PWN, Warszawa, 1984, s. 10–65; Agnieszka Bandura, Aisthesis. Zmysłowość i racjonalność w estetyce tradycyjnej i współczesnej, Universitas, Kraków 2013; Piotr Kozak, Wychować Boga. Estetyka antropologiczna Alexandra Gottlieba Baumgartena na tle myśli niemieckiej pierwszej połowy XVIII wieku, WUW, Warszawa 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.