Dzieje sztuki Moduł A - Wprowadzenie do dziejów sztuki XIX-XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12DA002BHS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje sztuki Moduł A - Wprowadzenie do dziejów sztuki XIX-XX wieku |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość sztuki europejskiej poprzednich okresów, znajomość terminologii architektonicznej |
Skrócony opis: |
Prezentacja głównych nurtów architektury europejskiej od połowy XVIII w. do początków XXi w. (klasycyzm, historyzm, secesja, nurt inżynieryjny, modernizm i postmodernizm) na przykładzie wiodących krajów (Francja, Wielka Brytania, kraje niemieckie, Włochy, Rosja, USA, Japonia, Brazylia) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: 02HS_1A_W03 - posiada pogłębiona wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie historii sztuki europejskiej i amerykańskiej w okresie od XVIII do XXI wieku 02HS_1A_W04 - posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie architektury powszechnej XVIII-XXI w. 02HS_1A_W05 - posiada pogłębiona wiedzę ogólną i szczegółową na temat powiązania historii architektury powszechnej XVIII-XXI w. z uwarunkowaniami politycznymi, społecznymi i gospodarczymi oraz rozwojem innych nauk humanistycznych w tej epoce Umiejętności: 02HS_1A_U01 – umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki 02HS_1A_U05 - potrafi rozpoznać charakterystyczne dla architektury XVIII, XIX, XX i XXI wieku formy stylowe (klasycyzm, historyzm, secesja, modernizm, postmodenizm) oraz typy budowli, umie dokonać analizy form określonego obiektu oraz określić ich pochodzenie i konotacje ideowe Inne kompetencje (postawy): 02HS_1A_K01 - ma ukształtowana postawę pogłębionej refleksji na temat europejskiej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictwa architektonicznego z epoki XVIII, XIX, XX i XXI wieku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stefański | |
Prowadzący grup: | Adam Drozdowski, Magdalena Górska, Krzysztof Stefański, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny |
|
Treści kształcenia: | 1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy) 2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir 3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański 4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring 5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii 6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona 7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu 8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm 9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR. 10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera. 11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm 12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna 13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny 14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers 15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind |
|
Literatura: |
Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979 Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972 Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990 Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991 Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997 Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968 Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972 Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982 Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984 Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987 Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987 Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984 Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978 Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stefański | |
Prowadzący grup: | Dominika Łarionow, Krzysztof Stefański, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersacji ze studentami |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny |
|
Treści kształcenia: | 1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy) 2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir 3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański 4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring 5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii 6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona 7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu 8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm 9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR. 10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera. 11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm 12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna 13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny 14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers 15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind |
|
Literatura: |
Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979 Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972 Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990 Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991 Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997 Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968 Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972 Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982 Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984 Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987 Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987 Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984 Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978 Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stefański | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Stefański, Paulina Sztabińska-Kałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami konwersacji ze studentami |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny |
|
Treści kształcenia: | 1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy) 2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir 3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański 4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring 5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii 6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona 7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu 8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm 9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR. 10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera. 11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm 12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna 13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny 14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers 15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind |
|
Literatura: |
Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979 Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972 Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990 Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991 Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997 Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968 Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972 Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982 Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984 Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987 Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987 Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984 Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978 Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stefański | |
Prowadzący grup: | Dominika Łarionow, Krzysztof Stefański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin ustny |
|
Treści kształcenia: | 1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy) 2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir 3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański 4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring 5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii 6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona 7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu 8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm 9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR. 10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera. 11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm 12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna 13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny 14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers 15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind |
|
Literatura: |
Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979 Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972 Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990 Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991 Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997 Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968 Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972 Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982 Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984 Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987 Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987 Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984 Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978 Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.