UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje sztuki Moduł A - Wprowadzenie do dziejów sztuki XIX-XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-12DA002BHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dzieje sztuki Moduł A - Wprowadzenie do dziejów sztuki XIX-XX wieku
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość sztuki europejskiej poprzednich okresów, znajomość terminologii architektonicznej

Skrócony opis:

Prezentacja głównych nurtów architektury europejskiej od połowy XVIII w. do początków XXi w. (klasycyzm, historyzm, secesja, nurt inżynieryjny, modernizm i postmodernizm) na przykładzie wiodących krajów (Francja, Wielka Brytania, kraje niemieckie, Włochy, Rosja, USA, Japonia, Brazylia)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

Wiedza:

02HS_1A_W03 - posiada pogłębiona wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie historii sztuki europejskiej i amerykańskiej w okresie od XVIII do XXI wieku

02HS_1A_W04 - posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie architektury powszechnej XVIII-XXI w.

02HS_1A_W05 - posiada pogłębiona wiedzę ogólną i szczegółową na temat powiązania historii architektury powszechnej XVIII-XXI w. z uwarunkowaniami politycznymi, społecznymi i gospodarczymi oraz rozwojem innych nauk humanistycznych w tej epoce

Umiejętności:

02HS_1A_U01 – umie połączyć zdobytą wiedzę z metodami charakterystycznymi dla historii sztuki

02HS_1A_U05 - potrafi rozpoznać charakterystyczne dla architektury XVIII, XIX, XX i XXI wieku formy stylowe (klasycyzm, historyzm, secesja, modernizm, postmodenizm) oraz typy budowli, umie dokonać analizy form określonego obiektu oraz określić ich pochodzenie i konotacje ideowe

Inne kompetencje (postawy):

02HS_1A_K01 - ma ukształtowana postawę pogłębionej refleksji na temat europejskiej tożsamości kulturowej, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictwa architektonicznego z epoki XVIII, XIX, XX i XXI wieku

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Stefański
Prowadzący grup: Adam Drozdowski, Magdalena Górska, Krzysztof Stefański, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Treści kształcenia:

1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy)

2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir

3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański

4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring

5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii

6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona

7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu

8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm

9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR.

10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera.

11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm

12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna

13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny

14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers

15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind

Literatura:

Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979

Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972

Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990

Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991

Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997

Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968

Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972

Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982

Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984

Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987

Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987

Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984

Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976

Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Stefański
Prowadzący grup: Dominika Łarionow, Krzysztof Stefański, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami konwersacji ze studentami

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Treści kształcenia:

1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy)

2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir

3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański

4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring

5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii

6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona

7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu

8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm

9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR.

10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera.

11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm

12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna

13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny

14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers

15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind

Literatura:

Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979

Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972

Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990

Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991

Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997

Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968

Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972

Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982

Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984

Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987

Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987

Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984

Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976

Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Stefański
Prowadzący grup: Krzysztof Stefański, Paulina Sztabińska-Kałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami konwersacji ze studentami

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Treści kształcenia:

1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy)

2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir

3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański

4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring

5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii

6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona

7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu

8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm

9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR.

10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera.

11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm

12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna

13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny

14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers

15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind

Literatura:

Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979

Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972

Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990

Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991

Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997

Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968

Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972

Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982

Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984

Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987

Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987

Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984

Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976

Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Stefański
Prowadzący grup: Dominika Łarionow, Krzysztof Stefański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

Treści kształcenia:

1. Fascynacja antykiem i kształtowanie się architektury klasycyzmu w głównych ośrodkach europejskich (Francja, Anglia, Niemcy)

2. Klasycyzm we Francji – styl Ludwika XV i Ludwika XVI, ”architekci rewolucyjni”, sztuka cesarstwa- empir

3. Niemcy – Berlin i Monachium, twórczość K. F. Schinkla, architektura angielska – styl „georgiański”: nurt palladiański

4. Początki historyzmu – Anglia i styl wiktoriański, Niemcy – Berlin, Monachium, Drezno, wiedeński Ring

5. Nurt inżynieryjny w XIX wieku – wpływ rewolucji przemysłowej i nowych technologii

6. Secesja w Europie i jej główne ośrodki: Bruksela, Paryż, Nancy, Monachium, Darmstadt, Glasgow, Barcelona

7. Rozpowszechnienie się żelbetu i kształtowanie się wczesnego modernizmu

8. Modernizm/ funkcjonalizm lat międzywojennych: De Stijl, szkoła Bauhaus, Le Corbusier i modernistyczna międzynarodówka. Rosyjski konstruktywizm

9. Style totalitarne: faszystowskie Włochy, III Rzesza, ZSRR.

10. Modernizm po II wojnie światowej: Le Corbusier, USA (działalnośc L. Miesa van der Rohe i F. L. Wrighta), Brazylia i twórczość Oskar Niemeyera.

11. Japonia - Kenzo Tange i metabolizm

12. Brutalizm i architektoniczne koncepcje Louisa Kahna

13. Poglądy Roberta Venturiego i przełom postmodernistyczny

14. Postmodernizm i ruch High-tech - Nrman Foster i Richard Rogers

15. Dekonstruktywizm: Zaha Hadid i Frank Gehry; Daniel Libeskind

Literatura:

Banham R., Rewolucja w architekturze. Teoria i projektowanie w "pierwszym wieku maszyny", Warszawa 1979

Biegański P., U źródeł architektury współczesnej, Warszawa 1972

Blake P., Frank Lloyd Wright - architektura i przestrzeń, Warszawa 1990

Blake P., Mies van der Rohe - architektura i struktura, Warszawa 1991

Fleming J., Honour H., Pevsner N., Encyklopedia architektury, Warszawa 1997

Giedion S., Przestrzeń, czas, architektura. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968

Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972

Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982

Jencks Ch., Posmodernizm, Warszawa 1984

Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987

Madsen Tschudi S., Art Nouveau, Warszawa 1987

Major M., Geschichte der Architektur, Bd 3, Berlin 1984

Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976

Pevsner N., Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978

Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. 3: wiek XIX i XX, Warszawa 1988

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4