UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ikonografia nowożytna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-23003AHS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ikonografia nowożytna
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z historii, filozofii i sztuki epoki nowożytnej.

Skrócony opis:

Ćwiczenia mają na celu zaznajomienie studentów z problematyką rozpoznawania, rozumienia i trafnego przeprowadzania analizy motywów ikonograficznych pojawiających się w okresie nowożytnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

HS-1A_W03 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności

HS-1A_W04 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki polskiej od średniowiecza do współczesności

HS-1A_W05 - posiada wiedzę na temat powiązania historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi oraz oddziaływania nurtów i teorii z zakresu tych nauk na sztukę

Umiejętności:

HS-1A_U01 – posiada wiedzę na temat miejsca historii sztuki w obrębie nauk humanistycznych, rozumie odrębność tej dziedziny wiedzy i jej specyfikę metodologiczną

HS-1A_U03 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki europejskiej od starożytności do współczesności

HS-1A_U06 – posiada wiedzę na temat zaawansowanej terminologii w zakresie historii sztuki, a także terminologii typowej dla współczesnych zagadnień w zakresie badań kulturowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Świętosławska
Prowadzący grup: Agnieszka Świętosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Świętosławska
Prowadzący grup: Agnieszka Świętosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach

realizacja zadań

kolokwium końcowe


Treści kształcenia:

- Źródła ikonografii nowożytnej: Księgi emblematyczne, traktaty ikonograficzne, kompendia symbolograficzne

- Nowożytna ikonografia maryjna - wybrane motywy (m.in. Matka Boska Szkaplerzna, Matka Boska Różańcowa, Matka Boska Śnieżna, Maria Misericordie, Immaculata, Madonna Apokaliptyczna, Assunta)

- Motywy biblijne w sztuce renesansu i baroku

- Atrybuty wybranych świętych nowożytnych

- Ikonografia świętych patronów Polski

- Źródła ikonografii mitologicznej w sztuce nowożytnej - ilustracje do "Przemian" Owidiusza

- Wybrane motywy mitologiczne

- Typy nowożytnych pejzaży


Literatura:

- S. Michalski, Protestanci a sztuka. Spór o obrazy w Europie Nowożytnej, Warszawa 1989

- Kat. wystawy, Ars Emblematica, Warszawa 1981

- Alciatus A., Emblematum libellus. Książeczka emblematów, wstęp i opracowanie R. Krzywy, Warszawa 2002.

- Pelc J., Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.

- Sokolski Jacek, Słownik barokowej symboliki natury, Tom wstępny: Barokowa księga natury, Wrocław 2000

– Obraz i żywioły. Materiały z konferencji „Obraz i żywioły” Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 11-12 października 2006, red. M. U. Mazurczak, M. Żak, Lublin 2007

– Aneta Błaszczyk-Biały, Temat pór roku w kulturze doby baroku. W kręgu idei przemijania, „Ikonotheka” 1, 1990;

– Ewa Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, Kraków 2000.

– M. Biernacka, T. Dziubecki, H. Graczyk, J. S. Pasierb, Maryja Matka Chrystusa, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. I, Warszawa 1987.

– K. S. Moisan, B. Szafraniec,Maryja orędowniczka wiernych, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. II, Warszawa 1987.

– M. Pielas, Matka Boska Bolesna, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nowy Testament, t. I, Kraków 2000.

- A. Kramiszewska, Ikonografia Niepokalanego Poczęcia Maryi jako wyraz kultu Maryi Imakulaty, w: Święty wyjątek. Niepokalane Poczęcie Maryi, red. J. Królikowski, Kraków 2004, s. 127-155.

– E. Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. I, Kraków 2000.

– R. Słoma, Sybille, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. II, Kraków 2000.

– K. Moisan-Jabłońska, Obrazowanie walki dobra ze złem, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. III, Kraków 2002.

– K. Moisan-Jabłońska, Obraz czyśćca w sztuce polskiego baroku. Studium ikonograficzno-ikonologiczne, Warszawa 1995.

– C. Ripa, Ikonologia, tłum. I. Kania, Kraków 1998.

– M. Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989.

– J. E. Cirlot, Słownik symboli, tłum. I. Kania, Kraków 2000.

– Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, t. 1-6, Kraków 1997-2007.

– M. Battistini, Symbole i alegorie, Warszawa 2005.

– R. Giorgi, Aniołowie i demony, Warszawa 2005.

– Ch. de Capoa, Stary Testament. Postacie i epizody, tłum. E. Morka, Warszawa 2007.

– S. Zuffi, Nowy Testament. Postacie i epizody, tłum. E. Maciszewska, Warszawa 2007.

– J. Seibert, Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007.

- Joanna A. Tomicka, Ars mitologica. Wokół zagadnień recepcji mitów greckich, kat. wyst. MNW, Warszawa 1999.

- Aneta Kramiszewska, Visio religiosa w polskiej sztuce barokowej. Ze studiów nad ikonografią hagiograficzną, Lublin 2003.

- Jacek Woźniakowski, Góry niewzruszone, Kraków 1995.

- Ignacy Witz, Krajobraz w malarstwie, Warszawa 1970.

- Pejzaż. Narodziny gatunku, materiały z sesji naukowej UMK, Toruń 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kubiak
Prowadzący grup: Patryk Jadczak, Ewa Kubiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Świętosławska
Prowadzący grup: Agnieszka Świętosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach

realizacja zadań

kolokwium końcowe


Treści kształcenia:

- Źródła ikonografii nowożytnej: Księgi emblematyczne, traktaty ikonograficzne, kompendia symbolograficzne

- Nowożytna ikonografia maryjna - wybrane motywy (m.in. Matka Boska Szkaplerzna, Matka Boska Różańcowa, Matka Boska Śnieżna, Maria Misericordie, Immaculata, Madonna Apokaliptyczna, Assunta)

- Motywy biblijne w sztuce renesansu i baroku

- Atrybuty wybranych świętych nowożytnych

- Ikonografia świętych patronów Polski

- Źródła ikonografii mitologicznej w sztuce nowożytnej - ilustracje do "Przemian" Owidiusza

- Wybrane motywy mitologiczne

- Typy nowożytnych pejzaży


Literatura:

- S. Michalski, Protestanci a sztuka. Spór o obrazy w Europie Nowożytnej, Warszawa 1989

- Kat. wystawy, Ars Emblematica, Warszawa 1981

- Alciatus A., Emblematum libellus. Książeczka emblematów, wstęp i opracowanie R. Krzywy, Warszawa 2002.

- Pelc J., Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.

- Sokolski Jacek, Słownik barokowej symboliki natury, Tom wstępny: Barokowa księga natury, Wrocław 2000

– Obraz i żywioły. Materiały z konferencji „Obraz i żywioły” Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 11-12 października 2006, red. M. U. Mazurczak, M. Żak, Lublin 2007

– Aneta Błaszczyk-Biały, Temat pór roku w kulturze doby baroku. W kręgu idei przemijania, „Ikonotheka” 1, 1990;

– Ewa Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, Kraków 2000.

– M. Biernacka, T. Dziubecki, H. Graczyk, J. S. Pasierb, Maryja Matka Chrystusa, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. I, Warszawa 1987.

– K. S. Moisan, B. Szafraniec,Maryja orędowniczka wiernych, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. II, Warszawa 1987.

– M. Pielas, Matka Boska Bolesna, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nowy Testament, t. I, Kraków 2000.

- A. Kramiszewska, Ikonografia Niepokalanego Poczęcia Maryi jako wyraz kultu Maryi Imakulaty, w: Święty wyjątek. Niepokalane Poczęcie Maryi, red. J. Królikowski, Kraków 2004, s. 127-155.

– E. Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. I, Kraków 2000.

– R. Słoma, Sybille, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. II, Kraków 2000.

– K. Moisan-Jabłońska, Obrazowanie walki dobra ze złem, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. III, Kraków 2002.

– K. Moisan-Jabłońska, Obraz czyśćca w sztuce polskiego baroku. Studium ikonograficzno-ikonologiczne, Warszawa 1995.

– C. Ripa, Ikonologia, tłum. I. Kania, Kraków 1998.

– M. Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989.

– J. E. Cirlot, Słownik symboli, tłum. I. Kania, Kraków 2000.

– Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, t. 1-6, Kraków 1997-2007.

– M. Battistini, Symbole i alegorie, Warszawa 2005.

– R. Giorgi, Aniołowie i demony, Warszawa 2005.

– Ch. de Capoa, Stary Testament. Postacie i epizody, tłum. E. Morka, Warszawa 2007.

– S. Zuffi, Nowy Testament. Postacie i epizody, tłum. E. Maciszewska, Warszawa 2007.

– J. Seibert, Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007.

- Joanna A. Tomicka, Ars mitologica. Wokół zagadnień recepcji mitów greckich, kat. wyst. MNW, Warszawa 1999.

- Aneta Kramiszewska, Visio religiosa w polskiej sztuce barokowej. Ze studiów nad ikonografią hagiograficzną, Lublin 2003.

- Jacek Woźniakowski, Góry niewzruszone, Kraków 1995.

- Ignacy Witz, Krajobraz w malarstwie, Warszawa 1970.

- Pejzaż. Narodziny gatunku, materiały z sesji naukowej UMK, Toruń 2004.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Świętosławska
Prowadzący grup: Agnieszka Świętosławska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia będą się odbywały się w trybie zdalnym przy jednoczesnym wykorzystaniu platform MS Teams (spotkania w czasie rzeczywistym według planu zajęć) i Moodle (przekazywanie materiałów oraz wykonywanie zadań).

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach

realizacja zadań

kolokwium końcowe


Treści kształcenia:

- Źródła ikonografii nowożytnej: Księgi emblematyczne, traktaty ikonograficzne, kompendia symbolograficzne

- Nowożytna ikonografia maryjna - wybrane motywy (m.in. Matka Boska Szkaplerzna, Matka Boska Różańcowa, Matka Boska Śnieżna, Maria Misericordie, Immaculata, Madonna Apokaliptyczna, Assunta)

- Motywy biblijne w sztuce renesansu i baroku

- Atrybuty wybranych świętych nowożytnych

- Ikonografia świętych patronów Polski

- Źródła ikonografii mitologicznej w sztuce nowożytnej - ilustracje do "Przemian" Owidiusza

- Wybrane motywy mitologiczne

- Typy nowożytnych pejzaży


Literatura:

- S. Michalski, Protestanci a sztuka. Spór o obrazy w Europie Nowożytnej, Warszawa 1989

- Kat. wystawy, Ars Emblematica, Warszawa 1981

- Alciatus A., Emblematum libellus. Książeczka emblematów, wstęp i opracowanie R. Krzywy, Warszawa 2002.

- Pelc J., Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.

- Sokolski Jacek, Słownik barokowej symboliki natury, Tom wstępny: Barokowa księga natury, Wrocław 2000

– Obraz i żywioły. Materiały z konferencji „Obraz i żywioły” Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 11-12 października 2006, red. M. U. Mazurczak, M. Żak, Lublin 2007

– Aneta Błaszczyk-Biały, Temat pór roku w kulturze doby baroku. W kręgu idei przemijania, „Ikonotheka” 1, 1990;

– Ewa Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, Kraków 2000.

– M. Biernacka, T. Dziubecki, H. Graczyk, J. S. Pasierb, Maryja Matka Chrystusa, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. I, Warszawa 1987.

– K. S. Moisan, B. Szafraniec,Maryja orędowniczka wiernych, w: Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. S. Pasierb, Nowy Testament, t. II, Warszawa 1987.

– M. Pielas, Matka Boska Bolesna, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nowy Testament, t. I, Kraków 2000.

- A. Kramiszewska, Ikonografia Niepokalanego Poczęcia Maryi jako wyraz kultu Maryi Imakulaty, w: Święty wyjątek. Niepokalane Poczęcie Maryi, red. J. Królikowski, Kraków 2004, s. 127-155.

– E. Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. I, Kraków 2000.

– R. Słoma, Sybille, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. II, Kraków 2000.

– K. Moisan-Jabłońska, Obrazowanie walki dobra ze złem, w: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku. Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska, Nauka Kościoła, t. III, Kraków 2002.

– K. Moisan-Jabłońska, Obraz czyśćca w sztuce polskiego baroku. Studium ikonograficzno-ikonologiczne, Warszawa 1995.

– C. Ripa, Ikonologia, tłum. I. Kania, Kraków 1998.

– M. Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989.

– J. E. Cirlot, Słownik symboli, tłum. I. Kania, Kraków 2000.

– Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, t. 1-6, Kraków 1997-2007.

– M. Battistini, Symbole i alegorie, Warszawa 2005.

– R. Giorgi, Aniołowie i demony, Warszawa 2005.

– Ch. de Capoa, Stary Testament. Postacie i epizody, tłum. E. Morka, Warszawa 2007.

– S. Zuffi, Nowy Testament. Postacie i epizody, tłum. E. Maciszewska, Warszawa 2007.

– J. Seibert, Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007.

- Joanna A. Tomicka, Ars mitologica. Wokół zagadnień recepcji mitów greckich, kat. wyst. MNW, Warszawa 1999.

- Aneta Kramiszewska, Visio religiosa w polskiej sztuce barokowej. Ze studiów nad ikonografią hagiograficzną, Lublin 2003.

- Jacek Woźniakowski, Góry niewzruszone, Kraków 1995.

- Ignacy Witz, Krajobraz w malarstwie, Warszawa 1970.

- Pejzaż. Narodziny gatunku, materiały z sesji naukowej UMK, Toruń 2004.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7